Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EK: Etätyöt hidastavat Suomen talouskasvua ja ankeuttavat keskustoja

Vierailija
06.10.2025 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000011534125.html

No itse en keskustan ravintoloissa tai palveluissa käynyt ennen etätöitäkään. Lähityöpakolla tehokkuuteni laskee ja leikkaan kulutusta entisestään. 

Mistä näitä lähityötampioita sikiää?

Kommentit (315)

Vierailija
261/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häkämies on taatusti pitkällä lounaalla juuri nyt. Pitäähän sitä itse elää niin kuin opettaa. Suomi nousuun!

Tuo syöttöporsas ei muuta teekkään.

Vierailija
262/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kuitenkin ihan faktaa, että etätöissä olevat ihmiset eivät käytä palveluja niin paljoa kuin "normaalisti" työssä käyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kuitenkin ihan faktaa, että etätöissä olevat ihmiset eivät käytä palveluja niin paljoa kuin "normaalisti" työssä käyvät.

Miten niin ei?

Syödään aivan yhtä paljon ruokaa, ja mikäli enemmän rahaa jäisikin taskunpohjalle, se käytetään vaihtoehtoisiin palveluihin ja tuotteisiin.

Vierailija
264/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä pitäisi puhua enemmän, suorastaan nostaa meteliä, että ympäristön näkökulmasta etätyöt ovat kerrassaan loistavia. Aamuruuhkat vähenee, saasteet vähenee! Enemmän etää olisi hyvä olla ilmastonmuutoksen vuoksi.

Jokainen yritys joka vähentää etätöitä ei siis välitä brändinsä puolesta lainkaan ilmastonmuutoksesta. Siinä on markkinointipuolella ja PR puolella aikamoinen savotta korjata näitä tuhoja, maine on mennyttä.

Missään ei tunnuta puhuvan etätöistä ympäristön näkökulmasta. Voisipa jotkut toimittajat kirjoittaa siitä juttua! Pitäisi puhua enemmän tästä näkökulmasta.

Se että joukkoliikennettä joudutaan supistamaan ja kaikki kulkevat autolla ei ole hyvä asia sekään.

Vierailija
265/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No itse en keskustan ravintoloissa tai palveluissa käynyt ennen etätöitäkään."

Taas yksi säälittävä ap, joka luulee, että hän on koko Suomi.

Taas yksi säälittävä lähityöläinen, joka luulee, että hän on koko Suomi ja tietää lisäksi mitkä vastaukset ketjussa on ap:n kirjoittamia.

Vierailija
266/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätöissä voi lounastauolla käydä vaikka ulkona lenkillä. Kansanterveys paranee etätöissä.

Lounas pitää joka tapauksessa syödä ja etätyöntekijä joutuu kokkaamaan itse eli aikaa kuluu puoli tai kokonainen ainakin kokkaamiseen ja toinen puoli tuntia syömiseen. 

Vierailija
267/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etätöissä voi lounastauolla käydä vaikka ulkona lenkillä. Kansanterveys paranee etätöissä.

Lounas pitää joka tapauksessa syödä ja etätyöntekijä joutuu kokkaamaan itse eli aikaa kuluu puoli tai kokonainen ainakin kokkaamiseen ja toinen puoli tuntia syömiseen. 

Lounasravintolassa siirtymät jonotukset jne. vie ihan varmasti enemmän aikaa kuin valmiin ruuan ottaminen jääkaapista. Tänään vietin 3 min lounaan etäpalaverien välissä.

Vierailija
268/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasravintolassa siirtymät jonotukset jne. vie ihan varmasti enemmän aikaa kuin valmiin ruuan ottaminen jääkaapista. Tänään vietin 3 min lounaan etäpalaverien välissä.

Työnsankarin mitalinko haluat? Kerro minulle rehellisesti paljonko palavereissa menee aikaa aivan turhanpäiväiseen höpinään? Mitä itse olen ollut mukana, niin palaverit voitaisiin käyttää huomattavasti tehokkaammin. 

Kerro myös ehditkö olla kaikissa palavereissa alusta loppuun ja onko läsnäolosi aina välttämätöntä?

Vierailija
269/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurankipeitä työntekijöitä harmittaa, kun ahkerat paenneet kotiin, eivätkä joudu kuuntelemaan heidän tyhjänaikasta jorinaansa. 

Vierailija
270/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinkeinoelämän keskusliiton voisi ihan hyvin nimetä uudelleen. Sen verran paljon puhdasta valitusta tuolta tulee, että joku Elämänkoulun Päivähoitola varmaankin kuvaisi paremmin toimintaa.

Vierailija
271/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kävisi lounaalla vaikka olisin joka päivä toimistolla. En ehtisin toimistolta keskustaan ja takaisin ajoissa.

Lisäksi olemme muutenkin lopettaneet ravintoloissa käynnin myös vapaa-ajalla. Liian kallista ja laatu ei kohtaa korkean hinnan kanssa.

Hintalaatu nimenomaan kohtaa lounasbuffeteissa,noin 13,50 kustantaa.

Joo, jos siis tarkoitat, että korkea hinta ja ala-arvoinen laatu kohtaa...

Vierailija
272/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vika on nyt vuoron perään tyhmissä kansalaisissa ja etätyöläisissä. Yritysten johdossa taas ei ole mitään vikaa vaan ovat timanttisen osaavaa porukkaa, vaikka ovatkin täydellisen kyvyttömiä sopeutumaan muutoksiin.

Kaviaarivoileipä juuttuu kurkkuun ja samppanjalasiin sekoittuu kyyneleitä, kun porhot surevat sitä, että ihmiset eivät enää osta tarpeeksi eivätkä kuluta tarpeeksi ja monet vielä tilaavat tavaraa Temusta. Mikä on vialla, vaikka hallitus toteuttaa EK:n laatimaa maailman parasta hallitusohjelmaa?

Vierailija
273/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnsankarin mitalinko haluat? Kerro minulle rehellisesti paljonko palavereissa menee aikaa aivan turhanpäiväiseen höpinään? Mitä itse olen ollut mukana, niin palaverit voitaisiin käyttää huomattavasti tehokkaammin. 

Kerro myös ehditkö olla kaikissa palavereissa alusta loppuun

Ja lähityössäkö tämä olisi hienompaa ja parempaa?

Vierailija
274/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ressukka kun ne ruuat on kokattu viikonloppuna jo ja annosrasioissa.

Vierailija
275/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä aivan totta. Erityisesti korona-aikana koko maailma tuntui entistä pahemmin nytkähtävän kohti palaverivaltaisuutta. Nyt tuntuu, että etenkin isoissa korporaatioissa ei muuta enää ehdi tehdäkään, kuin istua palavereissa, joiden aihe on yhdentekevä ja varmuuden vuoksi palavereihin kutsutaan puoli firmaa. Näin 25 vuotta työelämässä olleena huomaa, että etenkin viimeisen 5 vuoden aikana palaverien määrä on lähtenyt aivan eksponentiaaliseen nousuun ja tämä ei ole hyvä kehityssuunta.

Että jos sitä tehokkuutta jostain haluttaisiin hakea, niin jos vaikka ihan ensin lopetettaisiin tyhjänpäiväiset palaveroinnit. Jos jotain muuta haluttaisiin kehittää, niin sitä että jokainen johtaja ja päällikkö voisi oikeasti pohtia, mitä tietoa organisaatioltaan pyytää ja millaisilla aikatauluilla. Nimittäin jos joku vie aivan älyttömästi nykyään työaikaa, niin se, että kun joku ylätason kaveri keksii haluta jonkun nippelitiedon (jotta voi päteä omalle pomolleen), niin seuraavan viikon puoli organisaatiota juoksee kieli vyön alla ja viilaa PowerPointtia, jolla itse näyttää omalle pomolleen paremmalta, joka taas puolestaan haluaa näyttää omalle pomolleen paremmalta jne jne jne.

Vierailija
276/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro myö

Ja lähityössäkö tämä olisi hienompaa ja parempaa?

Ei sillä ole väliä. Palavereissa käy paljon ihmisiä kenellä ei ole mitään sanottavaa. Asiat selviäisivät heille muistiostakin. Palavereissa menee turhaan aikaa, koska siellä ei keskitytä itse asiaan vaan rönsyillään. Pahimmillaan puhutaan viikonlopun kuulumiset yms.

Vierailija
277/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan jankutetaan, että työssäkäyvien pitäisi tehdä enemmän töitä ja olla tehokkaampia ja samalla toivotaan, että pidetään venähtänyt lounastauko keskustan lounasravintolassa? Pelkkiin siirtymisiinkin menee turhaa aikaa.

Tasan muuten tämä. Etänä vetäiset nopeasti jonkun lounaan, ja palaat töihin samantien. Lähitöissä lounasravintolaan lähtö vei valehtelematta tunnin per kerta. 

Mitä itse aiheeseen tulee, niin voisin käydä useamminkin, jos perusasiat saataisiin edelleenkin edes jollekin mallille. A) työpisteillä keskittyvän työkaverin vieressä ei jauheta kovaan ääneen ei-työhön-liittyvää pskaa B) avokonttoreita kehitetään edes yksi pykälä helvetin yläpuolelle C) työpaikka sijaitsisi edes tolkun matkan päässä, ettei pelkkiin siirtymiin mene tuntitolkulla aikaa päivittäin. 

Vierailija
278/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kävisi lounaalla vaikka olisin joka päivä toimistolla. En ehtisin toimistolta keskustaan ja takaisin ajoissa.

Lisäksi olemme muutenkin lopettaneet ravintoloissa käynnin myös vapaa-ajalla. Liian kallista ja laatu ei kohtaa korkean hinnan kanssa.

Hintalaatu nimenomaan kohtaa lounasbuffeteissa,noin 13,50 kustantaa.

Joo, jos siis tarkoitat, että korkea hinta ja ala-arvoinen laatu kohtaa...

Silloin kun lähes kaikki olivat lähitöissä ennen koronaa niin maksoi lounasbuffet 9-10 euroa. Hinnanousu johtuu siitä että ihmisiä käy vähemmän syömässä mutta ravintola joutuu maksamaan vuokraa ja palkkoja työntekijöille siitä huolimatta.

Vierailija
279/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain edelliseltä pomoltani kommentin, että pitäisi puhua enemmän. Hän itse on suuna päänä joka paikassa. Sanoin, että meillä kestää palaverit turhan pitkään juuri siksi, kun jokainen länkyttää ne samat asiat mitä edellinen on juuri sanonut. Kerron kyllä jos mulla on jotain poikkeavaa mielessä. Näihin turhiin palavereihin uppoaa ihan liikaa aikaa, luojan kiitos ei tartte toimistolle mennä juoksemaan neukkarista toiseen

Vierailija
280/315 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan jankutetaan, että työssäkäyvien pitäisi tehdä enemmän töitä ja olla tehokkaampia ja samalla toivotaan, että pidetään venähtänyt lounastauko keskustan lounasravintolassa? Pelkkiin siirtymisiinkin menee turhaa aikaa.

Tasan muuten tämä. Etänä vetäiset nopeasti jonkun lounaan, ja palaat töihin samantien. Lähitöissä lounasravintolaan lähtö vei valehtelematta tunnin per kerta. 

Mitä itse aiheeseen tulee, niin voisin käydä useamminkin, jos perusasiat saataisiin edelleenkin edes jollekin mallille. A) työpisteillä keskittyvän työkaverin vieressä ei jauheta kovaan ääneen ei-työhön-liittyvää pskaa B) avokonttoreita kehitetään edes yksi pykälä helvetin yläpuolelle C) työpaikka sijaitsisi edes tolkun matkan päässä, ettei pelkkiin siirtymiin mene tuntitolkulla aikaa päivittäin. 

No ei lähiravintolaan kestä tuntia mennä. Erikseen ovat ns liikelounaat keskustan tasokkaissa paikoissa joihin varataan koko iltapäivä mutta ne lounaat on tarkoitettu bisnessuhteiden luomista varten ja työnantaja maksaa. Etätyöntekijä tosin jää paitsi niitä ja tahtoo urakin jäädä polkemaan paikalleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan