Huuteleeko muille aikuisille ikinä esiteinit tai teinit jotain ?
eli olen 31 vuotias nainen ja koulukiusattu. Itsetuntoni on heikko ja se saattaa jopa näkyä olemuksesta. välillä vieläkin ohikulkiessa teinipoika lauma luo pidempää katsekontaktia ja huutaa jotain yleensä aika harmitonta esimerkiksi kerran , että "keuli", kun poljin pyörällä.
Jotenkin itse en oikein koe tätä normaaliksi. Joudutteko muut aikuiset satunnaisesti tällaisen kohteeksi vai onkohan minussa jokin vialla D:
Kommentit (174)
Jos on moukka. Kyllä se näkyy jo teininä. Huutelijat ovat juuri näitä. Usein myös muualta tulleita.
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku jaksaa joka viestiin kommentoida jotain kuinka hän olisi tehnyt paremmin tässä ja tuossa ja ollut niin erinomainen. Miksi et voi antaa muiden kertoa kokemuksistaan rauhassa ja minä tarve on vähätellä, ettei se ja se nyt niin pahaa ollut. Jokainen tulkitsee omalla tavallaan asiat.
Ei mikään selitä huonoa käytöstä, eikä sitä tarvitse sietää. Erään nuoren vanhemmat erosi ja kohteli koiraansa huonosti. Näin häntäkin olisi varmaan pitänyt siis ymmärtää sen perustella, että oli paha mieli. Ei se minusta noin mene sentään.
Tosin sosiaalinen paine erivapauksien sallimiseen. Kun olin koulussa, meidän luokalla oli lapsi joka oli menettänyt vanhempansa eräässä aika tunnetussa tapauksessa, mistä oli uutisoitu paljon. Kaikkien piti ymmärtää tätä orvoksi jäänyttä, eli katsoa läpi sormien tämän tekemisiä, jopa meille lapsille sanottiin, että älähän nyt, hänellä on ollut niin vaikeaa. Kun meni kertomaan että tämä kiusaa, esimerkiksi. Opettajat olivat vaikeassa välikädessä, kun sosiaaliviranomaiset ja huoltajat paapoi ja yritti tasoitella tälle tien kaikessa hyväksymällä käytöksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta olen opetellut kulkemaan nopeasti ja silmiin katsomatta kaikenlaisia porukoita. Olen myös entinen koulukiusattu ja kiusaajat haistaa helpon uhrin. Sun pitää vaan opetella kohtelemaan niitä niinkuin vihaisia koiria
Tämä ajatuskuvio ei pidä paikkaansa. Kiusaajat eivät mitenkään haista uhria. Tuo ajatuskuvio jatkaa kiusaamiseen liittyvää traumaa ja siitä pitäisi päästä irti. Joko sanomalla näin itselleen joka kerta, tai hakemalla apua. Kiusaamisen trauman vuoksi ihminen kokee itsensä kohteeksi, vaikka samat nuoret tässäkin tapauksessa huutelevat kyllä ihan kaikille ja yleensä naisille. Voimia sisäiseen taisteluusi! Kukaan ei sinusta näe, että sinua on kiusattu! Äläkä välitä tähän tulevista kiusaajien vastauksista, joissa he vuorenvarmasti kertovat näkevänsä sen. He yrittävät vain kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lähes päivittäin minulle huudellaan kunnianloukkauksen kriteerit täyttäviä asioita. Olen siis rehellisesti sanottuna rikosten uhrina päivittäin.
Miten minä, tavallinen tallaaja Hervannassa, en tämmöistä ole kokenut 35 asuinvuoteni aikana kuin pari kolme kertaa yhteensä? En ole iso enkä pelottava.
En usko.
Oman kokemukseni mukaan kun pitkiä kävelylenkkejä tehnyt, pahimmat huutelijat ja kontaktia yrittävät seka huomiota itselleen hankkivat ovat ns. parempien asuinalueitten lapsia ja nuoria.
Vaikuttaa siltä että osa on oppinut muita väheksyvän asenteensa ja käytöksensä kotikasvatuksessaan.
Vältän tiettyjen koulujen ohi kulkemista tiettyihin aikoihin jolloin levoton porukka ryntää koko tien leveydeltä mölyten.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin parikymppinen samassa naapurustossa asui yksi orvoksi jäänyt teini, noin 15v., huuteli ohi kulkeville ihmisille ihan outoja, esimerkiksi kun kävelin tätäini kanssa, huuteli että ai sä kävelet sun äidin kanssa etkö pärjää ilman äitiä.
En tiedä oliko hänen kohdallaan mennyt jotain pieleen jo tekovaiheessa vai oliko päänsä kolahtanut johonkin onnettomuudessa missä vanhempansakin kuolivat.
Saattookohan olla huono omatunto siitä ettei esimerkiksi auttanut vanhempiaan, vaan päätyi elelemään sijoitettuna mukavasti sosiaalitoimen ja uusien huoltajiensa kustannuksella?
Joo. Aikuiset ei ihan huutele mutta esim vammaisia ulkoiluttavilla tuntuu olevan joku outo fiksaatio kommentoida juuri kohdalla ääneen muita kulkijoita hoidokeilleen.
Esimerkiksi kun mulla oli sellainen vaalea poikkiraita housunlahkeessa ja kävelin nopeasti, niin eräs hoidokkiaan valjaissa taluttava totesi suureen ääneen että kato kun ton jalka vemppasee erikoisesti... tietysti kiinnitti raita huomion ja ehkä näytti siltä.
Minua puolestani ihmetytti että taluttivat ihmisiä valjaissa, mutta pidin fiksuna suuni kiinni ja olin hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin parikymppinen samassa naapurustossa asui yksi orvoksi jäänyt teini, noin 15v., huuteli ohi kulkeville ihmisille ihan outoja, esimerkiksi kun kävelin tätäini kanssa, huuteli että ai sä kävelet sun äidin kanssa etkö pärjää ilman äitiä.
En tiedä oliko hänen kohdallaan mennyt jotain pieleen jo tekovaiheessa vai oliko päänsä kolahtanut johonkin onnettomuudessa missä vanhempansakin kuolivat.
Sen löpsäpyllyn olisi kannattanut olla hyvin hiljaa ja nöyrästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat että "orvoksi jäänyt 15 vuotias" kettuilee muille äitihahmoista, ja et silti tajua, että "mikä hänen kohdallaan oli mennyt pieleen"
.... oikeasti?? Etkö oikeasti tajua?
Ei, taisi olla provo. Ei noin tyhmiä voi olla.
Voi että, kun sitä orvoksi jäänyttä niin kiukutti, harmitti ja itketti, että piti ihan vieraille huudella. Voi että, hänen teki mieli vaan olla kiukunkoukun ja möks. No, todennäköisesti joku taho on puuttunut tuollaiseen, sosiaaliviranomaisten tehtävä kun on valvoa orvoksi jääneiden lasten ja nuorten perhesijoituksen sujumista. Ja tuossa ei mitä ilmeisimmin ole sujunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat että "orvoksi jäänyt 15 vuotias" kettuilee muille äitihahmoista, ja et silti tajua, että "mikä hänen kohdallaan oli mennyt pieleen"
.... oikeasti?? Etkö oikeasti tajua?
Ei, taisi olla provo. Ei noin tyhmiä voi olla.
"Yhyy, kun mulla on niin ranggaaah" ei ole mikään syy käyttäytyä typerästi tai asiattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta olen opetellut kulkemaan nopeasti ja silmiin katsomatta kaikenlaisia porukoita. Olen myös entinen koulukiusattu ja kiusaajat haistaa helpon uhrin. Sun pitää vaan opetella kohtelemaan niitä niinkuin vihaisia koiria
Juuri näin teen itsekin. Kierrän nuorisojoukkiot kaukaa, jos mahdollista. Jos joku huutelee, niin ajattelen, että tuoreet pskaläjät aina haiseekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostahan olisi pitänyt tehdä lastensuojeluilmoitus, ei ole normaalia eikä hyväksyttävää käytöstä että 15v huutelee ihan pöhköjä ihmisille.
Olisi joutunut tekemisiin sosiaaliviranomaisten kanssa ja tarvittaessa vaikka otettu huostaan jos huoltajat ei olisi saaneet kuria kakaraan.
Heikko on ihminen, jos triggeröityy jostain orvoksi tietämänsä teinin kivusta mitä huutelee ympärilleen. Todella heikko. Meidän perheessä isä olisi selittänyt tuon juuri kuten se onkin, ja olisimme kokeneet empatiaa orpoa kohtaan, pyytäneet kylään jne. Teillä oli ilmeisesti toisin, ja länkytät edelleen aikuisena palstalla latteaa paskaasi.
Ehdottomastihan tuollaiseen kannattaa ja pitää puuttua. Ei orvoksi jääminen oikeuta ketään käyttäytymään ihan miten huvittaa. Mitäs sitten kun lapsi huutelun lisäksi kiusaa koulussa? Varastelee? Yrittää satuttaa toisia lapsia?
Onko ympäristön silloinkin oltava vain ymmärtäväinen ja empaattinen orvoksi jäänyttä kohtaan ja kutsua tätä kylään? Tuohan on kauhea karhunpalvelus sitä lasta/nuorta kohtaan, tämä oppii ettei millään teoilla ole mitään seurauksia ja hänen tekemänään hyväksytään kaikki. Sitten tulee ongelmia.
Joskus on huudettu jotain kun olen ärähtänyt kännykkään tuijottajille, että katsokaa helvetti eteenne! Vaaratilanteessa siis kun pyörällä liikun. Ja joskus mummoksi sanottu. Mutta myös hienosti käyttäytyviä nuoria olen tavannut. Kerran lidlissä poikalauma metelöi kovalla äänellä valitessaan paistopisteen tuotteita ja minulla oli kauhea päänsärky, sanoin heille että olkaa hiljempaa. Eräs poika vastasi, anteeksi. Yllätyin kovasti ja sanoin kiitos. Että ei ne kaikki nuoret hirviöitä ole, ja kannattaa useimmiten ottaa huumorilla heidän mahdolliset kommentinsa.
Eivät huutele. Näytän sen verran seinähullulta eikä se tulkinta kovin väärään mene. Hyvä heille ja kaikille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lähes päivittäin minulle huudellaan kunnianloukkauksen kriteerit täyttäviä asioita. Olen siis rehellisesti sanottuna rikosten uhrina päivittäin.
Miten minä, tavallinen tallaaja Hervannassa, en tämmöistä ole kokenut 35 asuinvuoteni aikana kuin pari kolme kertaa yhteensä? En ole iso enkä pelottava.
En usko.
Minä en olekaan tavallinen tallaaja. Ja kyllä tämä on ikävä kyllä totta. Tästä on uutisoitukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Minä en olekaan tavallinen tallaaja. Ja kyllä tämä on ikävä kyllä totta. Tästä on uutisoitukin.
Penskat on vaan sisäistäneet ettei niille voi kukaan mitään käyttäytyivätpä sitten mitenkä huonosti tahansa ja tietävät oikeutensa.
pieni osa ottaa siitä lain suomasta ominaisuudesta kaiken irti porsastelemalla häikäilemättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko.
Oman kokemukseni mukaan kun pitkiä kävelylenkkejä tehnyt, pahimmat huutelijat ja kontaktia yrittävät seka huomiota itselleen hankkivat ovat ns. parempien asuinalueitten lapsia ja nuoria.
Vaikuttaa siltä että osa on oppinut muita väheksyvän asenteensa ja käytöksensä kotikasvatuksessaan.
Vältän tiettyjen koulujen ohi kulkemista tiettyihin aikoihin jolloin levoton porukka ryntää koko tien leveydeltä mölyten.
Minä taas asun aika köyhällä alueella, ja kaikista huonoimmin käyttäytyy ns. "wee-tee" lapset. Eli eiköhän tätä esiinny joka ryhmässä.
Tuollaisista teineistä tulee vähän ristiriitainen vaikutelma. Koko on monesti aikuisen, mutta mieli vielä lapsen. Tulee mieleen kehitysvammaisuus ja heihin suhtautuu hieman säälien. Kun kuitenkin normaaleja teinejäkin on olemassa.
Monestihan se on sellaista esittämistä kaveriporukassa. Yksin ollessaan kävelevät seiniä pitkin.
Ei ne taida uskaltaa, koska olen tosikko ja aika isokokoinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostahan olisi pitänyt tehdä lastensuojeluilmoitus, ei ole normaalia eikä hyväksyttävää käytöstä että 15v huutelee ihan pöhköjä ihmisille.
Olisi joutunut tekemisiin sosiaaliviranomaisten kanssa ja tarvittaessa vaikka otettu huostaan jos huoltajat ei olisi saaneet kuria kakaraan.
Heikko on ihminen, jos triggeröityy jostain orvoksi tiet
Tuo palstalainen on siinä mielessä tyypillinen tapaus tällä, että aivan normaalitasonkin looginen päättelykyky puuttuu, ja kauhistelee jotain orvoksi jääneen huutelua siitä eikö toiset pärjää ilman äitiään (kun hänen oli PAKKO pärjätä ja ikää 15v, eli aivojen kehitys todella kesken ja vanhemmat poissa).
Lastensuojeluviranomaiset kyllä pitävät huolta orvoksi jääneistä, eivät he yksin ole, vaan yleensä sukulaiset ja sossulegioona pyörii ympärillä paapomassa.
Ei kukaan fiksu 15-vuotias huutele tuollaisia.