Tinder ja avoimet suhteet
Voi himputti sentään, kun haluaisin löytää normaalin, rakastavan ja pitkän suhteen (olen kerran jo onnistunut sellaisen löytämään Tinderistä, joten viisastelijat olkoot hiljaa), mutta nykyään joka toisen profiilissa lukee ENM eli joku hiton ethical non-monogamy 🤢 Mikä juttu tää oikein on ja miks nykyään kaikki on jossain avoimessa suhteessa?! :D
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Yllätys, että liberaalit miehet ovat tuollaisia ja konservatiivit keskimäärin eivät. Onneksi olen konservatiivi, enkä koskaan katsoisi liberaalia kumppania. Nämä haluaisivat siis liberaalin miehen konservatiivisella sitoutumisasteella. Oikeasti, päättäkää jo!
Mitä tuo sinua haittaa? Sinua konservatiivina ei kuitenkaan kiinnostaisi arvoiltaan liberaali nainen, joka haluaa sitoutuneen, rakkauteen perustuvan parisuhteen (ja tässä toimit fiksusta: on ehdottomasti tärkeää, että suhteessa on arvomaailmat osuvat yksiin!). Joten miksi sinua vaivaa se, mitä nämä naiset haluavat?
154, no tuohon swingers-tyyppiseen parisuhteissa olevien ristiintreffailuun ei ainakaan itsellä ole mitään poikkipuoleista sanottavaa. Siinähän on parhaimmillaan läheiset mukavat tuttavapiirit ja arjen verkostoihinkin voi tulla kivaa lisää. Itse en siihen kykenisi, mutta eipä ole valikoimassakaan näin sinkkuna.
Oma hankaus on noissa valta-asemissa, joita kutsuit noloiksi. Omassa korkeakoulutettujen tuttavapiirissä jotkut avoimissa parisuhteissa olevat miehet hakevat niitä ihan aktiivisesti. En tietäisi, jos en olisi itse joskus nuorempana joutunut kolmannen pyörän asemaan yhdessä suhteessa ja huomannut treffien kautta, että se on yleisempää kuin luulin.
He esittelevät ja puhuvat julkisesti yleensä vain niistä, jotka katsovat tarpeeksi omiin piireihinsä sopiviksi. Osa ei koskaan puhu julkisesti sivussa pyörittämistään suhteista, joissa sinkku hyödyttää paria. Se ei tarkoita ettei niitä ole. Pahimmillaan ainakin itsellä oli ihan puhdasta ammatillista hyötymistä, jossa en koskaan saanut mitään krediittiä tai korvausta mistään avusta tai tuesta, koska minua ei ollut olemassa, toisin kuin vaimo, joka kyllä mainittiin tärkeänä tukena julkisesti ja joka tietenkin jatkuvasti hyötyi taloudellisesti parisuhteessa. Tällainen voi alkaa myös riepoa näitä kolmansia naisia ja siksi en aktiivisesti suosittelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on avoin suhde tai polysuhde, miten te löydätte niin paljon ihmisiä, joihin tunnette vetoa tai joista kiinnostutte? Minun on sinkkunakin tosi vaikea löytää kiinnostavaa miestä, ja suhteessa ollessani en ole koskaan kokenut, että joku olisi vetänyt niin paljon puoleensa. Vaikka kuinka tekisi mieli seksiä sinkkuna, niin edes se ei saa minua kiinnostumaan jostain epäkiinnostavasta. Olisi ihan absurdi ajatus, että avoimessa suhteessa olisi juurikaan mitään "vaihtelua" juuri tämän takia.
Ei oikein mistään. Olemme olleet alusta asti avoimia ja toistaiseksi, näiden kahdeksan vuoden aikana kumpikaan ei ole löytänyt ketään josta kiinnostuisi niin paljon, että jaksaisi tavata. Kumpikaan ei myöskään ole missään vaiheessa aktiivisesti etsinyt ketään. Kerran olemme kokeilleet kolmen kimppaa, eikä sekään ollut oikein kummanka
En itse oikein ymmärrä, miten tuo eroaa sitten monogaamisista pareista, joilla ei ole avointa suhdetta. Olen itse elänyt tällaisissa suhteissa, ja nimenomaan tuohonhan se omakin haluni olla yhdessä perustuu: haluan ollan juuri tietyn ihmisen kanssa eikä muut kiinnosta. En ainakaan itse ollut monosuhteessa koskaan siksi, että muu olisi kiellettyä. Mikäänhän ei estäisi monosuhteessa olevaakaan kiinnostumasta muista - mutta kuten itsekin olet todennut, ei sellaista kuitenkaan välttämättä tapahdu.
Eihän se eroakaan muulla tavoin kuin, että monogaamisissa suhteissa oletusarvo on se, että muita ei tapailla ja avoimessa suhteessa taas lähtökohtaisesti muita voi tapailla. Ei se, että suhde on tuossa muodossa tarkoita läheskään aina asian aktiivista toteuttamista. Ei avoimissa suhteissa elävillä ole yhtään sen enempää vapaa-aikaa kuin monogaamisissa suhteissa elävillä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ajattelisin myös, että jos ihminen on avoimessa suhteessa vain teoriassa, mutta kumpikaan ei koskaan löydä ketään kiinnostavaa ja on sen takia monogamisessa suhteessa, se on vähän kuin väittäisi, että itsellä on lapsia, koska niitä on teoriassa joskus mahdollista olla. Ei voi olla avoin suhde, jos suhteessa ei ole kuin kaksi ihmistä, jotka ovat keskenään. Voi korkeintaan olla optio avoimeen suhteeseen.
Tässä mielessä joka ikinen suhde on avoin. Eihän mikään sinänsä estä suhteessa olevaa harrastamasta seksiä jonkun toisen kanssa. Itse ainakin olen aina kokenut, että olen suhteessa täysin vapaa tekemään mitä vain - ja samoin kumppaninikin on. On ihan oma valinta, että haluaa kuitenkin olla sen yhden kumppanin kanssa. Näin siis monosuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt - usein juuri ne kiinnostavimmat persoonat tuntuvat olevan tuota. Tarkoitan siis sellaisilla, jotka vaikuttavat kanssani samanhenkisiltä, joiden kanssa on samanlaisia kiinnostuksen kohteita, jne. Senpä takia ei Tinderissä juuri ketään tullut laitettua oikealle, kun ei vaan kiinnosta sellaisetkaan, joiden kanssa ei ole mitään yhteistä, eikä ne, joiden elämä on pelkkää liikuntaa ja ulkoilua. Etenkin kaikki vähänkään boheemin näköiset, kulttuuriorientoituneet, liberaalit ja hauskasti kirjoittavat tuntuivat olevan ENM. Noh, vasemmalle menivät, jotta hujahti. Kauan en Tinderissä ollutkaan, kun kyllästyin.
No katsos kun niillä kuudella miehellä, jota kaikki naiset yrittäät viekoitella, on varaa valita. Siksi näillä kaikilla kuudella ihaanalla tyypillä on se ENM profiilissaan. Kun tietävät saavansa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätys, että liberaalit miehet ovat tuollaisia ja konservatiivit keskimäärin eivät. Onneksi olen konservatiivi, enkä koskaan katsoisi liberaalia kumppania. Nämä haluaisivat siis liberaalin miehen konservatiivisella sitoutumisasteella. Oikeasti, päättäkää jo!
Mitä tuo sinua haittaa? Sinua konservatiivina ei kuitenkaan kiinnostaisi arvoiltaan liberaali nainen, joka haluaa sitoutuneen, rakkauteen perustuvan parisuhteen (ja tässä toimit fiksusta: on ehdottomasti tärkeää, että suhteessa on arvomaailmat osuvat yksiin!). Joten miksi sinua vaivaa se, mitä nämä naiset haluavat?
Ei minua vaivaa, että ihmiset ovat täysin ristiriitaisia toiveissaan, kunhan totesin miten absurdeja ovat.
"En jaksa ymmärtää. Sinkkuna ihan vihoviimeistä lähteä jonkun pariskunnan eläväksi panoleluksi. Ajan ja energian hukkaa."
Jos olisin miehenä kiinnostunut seksistä sekä naisten että miesten kanssa, niin lähtisin ilomielin sinkkumiehenä itseäni miellyttävän pariskunna eläväksi panoleluksi. Sehän olisi parasta ikinä. Jostain syystä bi-naisia tuo kuvio ei kiinnosta. Onko syynä se, että siinä voi saada "vain seksiä"? Itse en miehenä oikein ymmärrä, mitä muuta seksisuhteesta pitäisi saada. Mainittakoon, että mitään polyamoriaa en ymmärrä ollenkaan. Olen siis monoamorinen ja polygaminen.
Vierailija kirjoitti:
154, no tuohon swingers-tyyppiseen parisuhteissa olevien ristiintreffailuun ei ainakaan itsellä ole mitään poikkipuoleista sanottavaa. Siinähän on parhaimmillaan läheiset mukavat tuttavapiirit ja arjen verkostoihinkin voi tulla kivaa lisää. Itse en siihen kykenisi, mutta eipä ole valikoimassakaan näin sinkkuna.
Oma hankaus on noissa valta-asemissa, joita kutsuit noloiksi. Omassa korkeakoulutettujen tuttavapiirissä jotkut avoimissa parisuhteissa olevat miehet hakevat niitä ihan aktiivisesti. En tietäisi, jos en olisi itse joskus nuorempana joutunut kolmannen pyörän asemaan yhdessä suhteessa ja huomannut treffien kautta, että se on yleisempää kuin luulin.
He esittelevät ja puhuvat julkisesti yleensä vain niistä, jotka katsovat tarpeeksi omiin piireihinsä sopiviksi. Osa ei koskaan puhu julkisesti sivussa pyörittämistään suhteista, joissa sinkku hyödyttää paria. Se ei tarkoita ettei niitä ole. Pahimmillaan ainakin itsellä oli ihan puhd
Eivät nämä tuttavani ole mitään swingereitä, vaan ihan avoimissa tai polysuhteissa. Tai no, yksi pariskunta on myös swingereitä, ovat myös kinkyjä ja vaikka mitä.
Uskoisin, että joka joukkoon mahtuu aina tietty määrä mulkeroita ja toisaalta hyväksikäytettäviä, joten eivät monisuhteiset tässä asiassa poikkea mitenkään muiden joukosta. Enkä näe miksi ihmeessä tämä olisi asia mitä yhtään kenenkään pitäisi aktiivisesti suositella. Ei kenenkään kuulu suositella toiselle yhtään minkäänlaisia parisuhdemuotoja, kyllä se täytyy omasta halusta tulla, millainen suhdemuoto itselle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on avoin suhde tai polysuhde, miten te löydätte niin paljon ihmisiä, joihin tunnette vetoa tai joista kiinnostutte? Minun on sinkkunakin tosi vaikea löytää kiinnostavaa miestä, ja suhteessa ollessani en ole koskaan kokenut, että joku olisi vetänyt niin paljon puoleensa. Vaikka kuinka tekisi mieli seksiä sinkkuna, niin edes se ei saa minua kiinnostumaan jostain epäkiinnostavasta. Olisi ihan absurdi ajatus, että avoimessa suhteessa olisi juurikaan mitään "vaihtelua" juuri tämän takia.
Ei oikein mistään. Olemme olleet alusta asti avoimia ja toistaiseksi, näiden kahdeksan vuoden aikana kumpikaan ei ole löytänyt ketään josta kiinnostuisi niin paljon, että jaksaisi tavata. Kumpikaan ei myöskään ole missään vaiheessa aktiivisesti etsinyt ketään. Kerran olemme kokeilleet
Aivan, eli kyse on lähinnä vivahde-erosta sen suhteen, miten asia ilmaistaan. Kummassakin suhteessa oleva voisi siis halutessaan olla muiden kanssa, mutta ei vaan kiinnosta. Asia ilmaistaan vain eri sanoin sen mukaan, halutaanko kuulostaa modernimmalta vai ei. (En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta kuulostaa tältä omaan korvaani.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua vaivaa, että ihmiset ovat täysin ristiriitaisia toiveissaan, kunhan totesin miten absurdeja ovat.
Mitähän ristiriitaista siinä on, että on liberaali monogamisti? Eihän monogamia oo varattu vaan konservatiiveille?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muu törmännyt samaan vai onko tämä vain pk-seudun hapatuksia?
Pk-seudulla itsekin törmännyt tähän. Miehellä jo vaimo ja lapsia, mutta sekään ei riitä. Hankala täältä on löytää mitään tavallista parisuhdetta haluavaa. Ja huom, parisuhdetta ei seksisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisena jos etsii naista Tinderistä, niin tulee kyllä kaikenlaisia kirjainyhdistelmiä.
Olen nainen, joka etsii miestä, ja tuo ENM taitaa olla ainoa, jokaon tullut vastaan.
Ap
Eikös tuo oo vain naisten oma juttu? Koskaan en oo tavannu miestä joka olis avoimessa suhteessa omasta halustaan ja kertois siitä vielä muille. Naiset taas mainostavat asiaa vaikka kaupan kassajonossa seuraavana tulevalle.
No ei. Ei ne heteronaiset yksin niissä avoimissa suhteissa ole.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muu törmännyt samaan vai onko tämä vain pk-seudun hapatuksia?
Ne avoimessa suhteessa olijat eivät näy yhteiskunnassa juuri millään muulla tavalla kuin deittisovelluksissa. Anna olla ja siirry seuraavaan.
t. Tinderistä kumppanin löytänyt
170:
Enemmänkin niin, että jos kummassakin suhdemuodossa päädytään tilanteeseen, missä jompikumpi käy vieraassa sängyssä, vain toisessa suhteessa yksi joutuu kumppaninsa pettämäksi.
Vierailija kirjoitti:
"En jaksa ymmärtää. Sinkkuna ihan vihoviimeistä lähteä jonkun pariskunnan eläväksi panoleluksi. Ajan ja energian hukkaa."
Jos olisin miehenä kiinnostunut seksistä sekä naisten että miesten kanssa, niin lähtisin ilomielin sinkkumiehenä itseäni miellyttävän pariskunna eläväksi panoleluksi. Sehän olisi parasta ikinä. Jostain syystä bi-naisia tuo kuvio ei kiinnosta. Onko syynä se, että siinä voi saada "vain seksiä"? Itse en miehenä oikein ymmärrä, mitä muuta seksisuhteesta pitäisi saada. Mainittakoon, että mitään polyamoriaa en ymmärrä ollenkaan. Olen siis monoamorinen ja polygaminen.
No minä voin binaisena vastata. Ensinnäkin on äärimmäisen epätodennäköistä, että jostain pariskunnasta tuntisin seksuaalista vetoa sekä naista että miestä kohtaan, ja minulla ei ole minkäänasteista kiinnostusta harrastaa seksiä ihmisen kanssa, jota kohtaan en tunne seksuaalista vetoa - eli toisin sanoen jota en halua seksuaalisesti. Ja toiseksi minulla ei olisi kiinnostusta toimia jonkun pariskunnan yhteisen fetissin kohteena - en saa siitä mitään. Minullakin on fetissejä, mutta tuo ei kuulu niihin.
Kaikki suhteet joissa on osallisena nainen ovat aina avoimia.
Vierailija kirjoitti:
170:
Enemmänkin niin, että jos kummassakin suhdemuodossa päädytään tilanteeseen, missä jompikumpi käy vieraassa sängyssä, vain toisessa suhteessa yksi joutuu kumppaninsa pettämäksi.
Miten se sitten vaikuttaa eri tavalla suhteen kumpaankin osapuoleen?
Ilmainen. Saa käyttää: https://www.mamba.ru/ee/landing/estonia/harju-county/tallin-278087/guys tai https://www.rosebrides.com/search/results/?skey=8262c8627a4459a026dea6d…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ristiriitaista siinä on
Itse asiassa maailman konservatiivisimmissa kulttuureissa nimenomaan ON monisuhteisuutta. Toki vain miehillä, mutta kuitenkin. Ja eipä se tasan mene sovitussakaan monisuhteisuudessa - voi hyvinkin käydä niin, että toisella on paljon vientiä ja paljon sivusuhteita, ja toinen ei saa mitään. Sitten se ilman jäänyt selittää hymyssä suin, kuinka onnellinen on kumppaninsa puolesta, kun tämä saa kokea niin paljon hyvää ja tavata ihania ihmisiä.
No on. Joka ikinen on avoimessa suhteessa tai sitten jotain bdsm curious kahlekavereita.