Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä on tullut käsitys että Suomen julkinen terveydenhuolto olisi huono?

Vierailija
04.10.2025 |

Nimittäin hoitoa saa jos sitä tarvitsee.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että ylemmällä tasolla toimii kirurgia. Mutta hoitsuilla muutama korjattava asia, vaikka muissa hyviä ovatkin. Lääkettä ei kannata pihdata jos oltu leikkauksessa. Myös riittääkö resepti kauemmaksi kuin pari päivää. Ettei ole minimin mukaan.

Valvira tekee sen, etteivät lääkärit uskalla kirjoittaa reseptejä. Jokainen lääkäri kun haluaa säilyttää ammatinharjoittamisoikeutensa. Sen vuoksi sitten voi leikkauspotilaan alle kuukauden kipulääkityksen vuoksi juoksuttaa potilasta monta kertaa lääkäreillä.

Vierailija
42/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minä ymmärrä, miksi lääkärin ensimmäiset ohjeet on lepo ja särkylääke. Ihan kuin ei itselleni tulisi mieleen kokeilla ensin niitä!

Pelottavaa on myös se, miten riskitiedoista pitää sanoa itse. Kerta toisensa jälkeen ollaan kirjoittamassa Burana-reseptiä, vaikka olen ibuprofeenille allerginen. Apteekissa varmaan huomaisivat virheen, mutta sitten pitäisi käydä uudestaan lääkärissä.

Käypä hoito-ohjeissa on ensimmäisenä usein se lepo ja tulehduskipulääke. Aloitetaan kevyemmällä hoidolla ja edetään askel kerrallaan raskaampiin hoitoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vaivoista paranisi ruokavaliolla ja liikunnalla. Koska nuo kaksi on niin ylitsepääsemättömiä juttuja suurimmalle osalle niin lääkäriin on pitkät jonot.

En osaa sanoa kannattaako edes ottaa tosissaan.

Vierailija
44/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä Ryssälässä ei ole julkista hoitoa ollenkaan.

Lääkärit varastavat lääkkeet ja laitteet ja määräävät potilaille votkaa.

Vierailija
45/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VENÄJÄ ON PAHAN VALTAKUNTA

46/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoito on pääsääntöisesti ihan hyvää, jos on ensin diagnoosi varmistettu. Ongelma on siinä, ettei sitä diagnoosia saa. Jos kyse ei ole välittömästi henkeä uhkaavasta tilanteesta, potilas joutuu odottamaan 4-8 viikkoa tai jopa pidempäänkin ennenkuin pääsee ensimmäiselle lääkärikäynnille. Moni lääkäri kuitenkin siinä vaiheessa on sitä mieltä, että odotellaan, jospa oireet vaikka häviäisivätkin itsekseen. Jos ne ei ole 4-8 viikon odottelun aikana hävinneet (jos olisivat, niin eihän potilas edes olisi siellä vastaanotolla), niin miksi kuvitellaan, että ne alkaisivat hävitä, kun lääkäri kehottaa odottamaan? 

Toimivassa terveydenhuollossa pitäisi sairaus diagnosoida heti alkuvaiheessa ja siten aloittaa siihen hoito. Nyt annetaan sairauden vain pahentua ja monesti käy niin, että diagnoosin saakin sitten vasta siellä erikoissairaanhoidon päivystyksessä. 

Mulla on erinomaisen hyvä kokemus terveyskeskuksen omalääkäristä ja omatiimistä, mutta ennenkuin sinne hakeuduin, mulla oli varmistetut diagnoosit hankittu jo yksityiseltä. Terveyskeskuksessa ei siis tarvinnut enää selvittää, mikähän mua mahdollisesti vaivaa, vaan on riittänyt, että uusivat reumalääkkeeni ja kirjoittavat lähetteet kontrolliverikokeisiin. Yhteydenpito omalääkärin ja omatiimin kanssa onnistuu kätevästi Maisan kautta. Mulla kipeytyi viime kuun alussa toinen jalkaterä ja itsekin arvelin, että siinä on murtuma. En edes yrittänyt päästä tutkimuksiin julkiselle vaan varasin ajan yksityiseltä. Otettiin siellä röntgenkuva ja jep, murtumahan se. Sain kipulääkkeet ja hoito-ohjeet, kyynärsauvat mulla oli jo muutenkin valmiiksi kotona. 30 minuuttia ja homma oli valmis.

Vierailija
47/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut syöpähoitoja ajoissa. Diagnoosin ja hoitojen alkamisen välillä aikaa tuhlaantui melkein kaksi kuukautta vaikka syövän äärimmäinen aggressiivisuus oli alusta asti tiedossa. Ihmeen kaupalla selvisin lopulta, mutta se oli täpärällä. Haluan, että lapseni muuttavat Suomesta pois mahdollisimman pian juurikin siksi, että jos he sairastuvat vakavasti niin hoitoja ei viivytellä kohtuuttoman kauan. Syöpähoidot ovat paljon paremmat Saksassa. 

Mielestäni ajatukset laadukkaasta terveydenhuollosta ovat pelkkää suomalaista ylimielisyyttä ja ajatusharhaa, että täällä osattaisiin asioita muita paremmin. Olen terveydenhuoltoalalla itsekin, ja tekee niin pahaa kuulla potilaiden tarinoita saamastaan hoidosta. 

Vierailija
48/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos angiina niin antibiootit pitäisi saada heti eikä kolme viikon päästä. 

Vierailija
49/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka. 

https://yle.fi/a/74-20186243

Vierailija
50/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus on vuosikausia tehnyt töitä saadakseen julkisen sektorin alas. Lääkärit mieluummin vastaanottavat asiakkaita yksityisellä kuin julkisella puolella, jossa on haastavimmat potilaat ja heikoimmat resurssit. Pääasia on, että pörriäisten omistajat ja lääkärit saavat hyvät tuotot. 

Sori mutta terveydenhoito (ja nykyinen sote muutenkin) on aika täysin vasurien ja varsinkin demarien käsissä joka kunnassa kun varsinkin vasureita on jokainen sosiaalilautakunta täynnä. Huvittavan surullista on, ettei noilla taaskaan ole mitään halua ottaa kunniaa vuosien työnsä tuloksista :D

Vierailija
51/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeesa tehdään hyvää tutkimusta ja kokeellisia kirurgisia toimenpiteitä, mutta perusasiat ovat aivan kuralla.

Vierailija
52/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VENÄJÄ ON PAHAN VALTAKUNTA

Liittyi otsikkoon miten?

Vierailija
53/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut syöpähoitoja ajoissa. Diagnoosin ja hoitojen alkamisen välillä aikaa tuhlaantui melkein kaksi kuukautta vaikka syövän äärimmäinen aggressiivisuus oli alusta asti tiedossa. Ihmeen kaupalla selvisin lopulta, mutta se oli täpärällä. Haluan, että lapseni muuttavat Suomesta pois mahdollisimman pian juurikin siksi, että jos he sairastuvat vakavasti niin hoitoja ei viivytellä kohtuuttoman kauan. Syöpähoidot ovat paljon paremmat Saksassa. 

Mielestäni ajatukset laadukkaasta terveydenhuollosta ovat pelkkää suomalaista ylimielisyyttä ja ajatusharhaa, että täällä osattaisiin asioita muita paremmin. Olen terveydenhuoltoalalla itsekin, ja tekee niin pahaa kuulla potilaiden tarinoita saamastaan hoidosta. 

Minä ainakin olin kolmessa viikossa ensimmäisten labratulosten jälkeen kuvantamisessa ja biopsialeikkauksessa. Sen jälkeen hoidot aloitettiin niin nopeasti, etten ehtinyt edes laittaa kotiani sellaiseksi, että heikossa hapessa oleva syöpäpotilas jaksaa päivästä toiseen. Hoito oli tehokasta ja minulle riittävän empaattista. Missään ei jääty vatvomaan asiaa. Keskityttiin siihen syövän nujertamiseen. Jälkitarkastuksissa olen käynyt tunnollisesti.

Vierailija
54/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus on vuosikausia tehnyt töitä saadakseen julkisen sektorin alas. Lääkärit mieluummin vastaanottavat asiakkaita yksityisellä kuin julkisella puolella, jossa on haastavimmat potilaat ja heikoimmat resurssit. Pääasia on, että pörriäisten omistajat ja lääkärit saavat hyvät tuotot. 

Sori mutta terveydenhoito (ja nykyinen sote muutenkin) on aika täysin vasurien ja varsinkin demarien käsissä joka kunnassa kun varsinkin vasureita on jokainen sosiaalilautakunta täynnä. Huvittavan surullista on, ettei noilla taaskaan ole mitään halua ottaa kunniaa vuosien työnsä tuloksista :D

Mutta hallitus leikkasi sotesta rahaa pois. 

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Vierailija
55/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä varmasti totta. Mutta ehkä vaikka 590 käteen (tai edes keskitason ansiosidonnaisen) saavalla perheettömällä työttömällä rajalliset mahdollisuudet käydä esidiagnooseissa yksityisellä? Heitä on Suomessa paljon.

Vierailija
56/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitoa saa tarvitessaan? Yksityisen palvelun kautta keskussairaalaan saa lähetteen erikoissairaanhoitoon, mutta julkisella hoitaja toteaa, että ei ole tarvetta tutkia ja hoitaa, oireet ei riitä. Syöpäkuolemat on kasvussa, koska hoitoon pääsee liian myöhään.

Kuolema ei mua huoleta, mutta vaivojen kanssa kituminen suorastaan surettaa. 

Vierailija
57/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos angiina niin antibiootit pitäisi saada heti eikä kolme viikon päästä. 

Kaikki kurkkukipu ei ole angiinaa. Turhaa antibioottien syömistä vältetään jo siksi, ettei kansan suolistomikrobiston laatu jatka heikentymistään. Vielä 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa porukka vaati antibiootteja flunssaankin, vaikkei antibiootti tehoa virukseen. Suolistomikrobiston laadun heikkeneminen ja muutos lihavuutta suosivaksi näkyy sekä räjähtäneessä tulehduksellisten suolistosairauksien määrässä, astmana, allergioina ja katukuvassa lihoneena kansana. Suomalaiset ovat Euroopan toiseksi paksuin kansa.

Vierailija
58/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli puolue mikä hyvänsä niin niillä määrärahoilla pitäisi saada turvattua palveluita. 

Vierailija
59/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen agendalla on perusterveydenhuoltoon pääsyn vaikeus. Potilaita ohjataan näin mahdollisimman paljon yksityisille pörriäisille.

Ihmiset jaotellaan varallisuuden mukaan kasteihin kokoomusen ideologian mukaisesti, ihan peruspalveluista lähtien. Ja persut peesaa. Ei tällainen tuo edes mitään säästöjäkään, päinvastoin.

Suomessa maksetaan paljon veroja. Ykkösasia, mitä noilla varoilla yhteiskunnssa tulee tehdä, on pitää yllä hyvä julkinen terveydenhuolto. Tämä, sekä laadukas koulutus on hyvät kivijalat yhteiskunnalle. 

Vierailija
60/87 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialue vaihtaa sairaanhoitajia lähihoitajiin ja hoiva-avustajiin, pienempi palkka. 

https://yle.fi/a/74-20186243

Mutta samalla lääkärit tekevät sihteerin hommia. Että sellaista säästämistä.