Mistä on tullut käsitys että Suomen julkinen terveydenhuolto olisi huono?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos angiina niin antibiootit pitäisi saada heti eikä kolme viikon päästä.
Kaikki kurkkukipu ei ole angiinaa. Turhaa antibioottien syömistä vältetään jo siksi, ettei kansan suolistomikrobiston laatu jatka heikentymistään. Vielä 1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa porukka vaati antibiootteja flunssaankin, vaikkei antibiootti tehoa virukseen. Suolistomikrobiston laadun heikkeneminen ja muutos lihavuutta suosivaksi näkyy sekä räjähtäneessä tulehduksellisten suolistosairauksien määrässä, astmana, allergioina ja katukuvassa lihoneena kansana. Suomalaiset ovat Euroopan toiseksi paksuin kansa.
Totta, mutta onko aiheuttaja virus vai bakteeri, selviää nieluviljelyllä. Jos on virus, antibioottia ei tarvita, mutta jos on bakteeri, niin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus on vuosikausia tehnyt töitä saadakseen julkisen sektorin alas. Lääkärit mieluummin vastaanottavat asiakkaita yksityisellä kuin julkisella puolella, jossa on haastavimmat potilaat ja heikoimmat resurssit. Pääasia on, että pörriäisten omistajat ja lääkärit saavat hyvät tuotot.
Sori mutta terveydenhoito (ja nykyinen sote muutenkin) on aika täysin vasurien ja varsinkin demarien käsissä joka kunnassa kun varsinkin vasureita on jokainen sosiaalilautakunta täynnä. Huvittavan surullista on, ettei noilla taaskaan ole mitään halua ottaa kunniaa vuosien työnsä tuloksista :D
Sote-uudistusta ei yritetäkään nyt viedä kunnialla loppuun, kun riittävä rahoitus ja toimet evätään. Perusterveydenhuolto suoraan sanottuna näin p*skotaan. Tämä on Kokoomuksen sauma ja tietoinen valinta, agenda ja pitkäikainen tavoite, antaa yksityiselle terveydenhuollolle isompi jalansija.
Hoitoon ei pääse, menee kuukausia ennen kuin ajan saa. Seurantaa ei ole jos aloitetaan esim lääkitys tai seurataan parantumista. Ei myöskään haluta selvittää mistä johtuu pissaamisvaikeudet (veri ja pissakokeiden kautta vaan kotiin jos oli puhtaat paperit mutta se pissaamisongelma jatkuu), hiukset ohentuneet sekään ei kiinnosta mistä johtuu, jos on kovat kuukautiskivut niin ei jälleenkään tutkita vaan vastaus oli "ota näitä ehkäisypillereitä...jaa miksi et halua ottaa? Minkä takia sitten tänne tulit?" siis mulle vastattiin noin kun tulin vastaanotolle jotta he tutkisivat onko mulla endoa ja olettivat että otan pillereitä suoraan kädestä. Väännön jälkeen pääsin tutkimuksiin ja olihan siellä endo.
Tosi kiva ettei jumankauta hoideta kuin vain kunnon sairaat tapaukset, sairauden ehkäisy jää sille tielleen koska oireita ei oteta todesta ja saa kärsiä vuosikaudet kunnes on pakko mennä sinne lääkäriin kun mitkään terveelliset elämäntavat ei toimi. Nuorena vituttaa ihan pirusti miten surkealla tolalla meidän sairaanhoito on. Niin ja minne ne rahat menevät??? HUSSIN JOHTOON! Heillä on johtajia ihan samperisti kunhan vain palkkionsa saavat ja hoitajia erotetaan :D hahahah Ihme ettei ihmiset vieläkään ole avanneet silmiään että eliitti kovasti haluaa valtaan ja puskee perus duunaritkin köyhyyteen ja sairaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä varmasti totta. Mutta ehkä vaikka 590 käteen (tai edes keskitason ansiosidonnaisen) saavalla perheettömällä työttömällä rajalliset mahdollisuudet käydä esidiagnooseissa yksityisellä? Heitä on Suomessa paljon.
Niinpä. Mä olen sairastanut nivelreumaa jo 30 vuotta. Välillä lääkityksen ansiosta reuma menee nk remissioon eli oireet vähenevät. Sitten se taas aktivoituu ja oireet pahenevat. Taannoin tunsin, että jaahas, taitaa olla taas aktivoitunut. Sen sijaan, että olisin alkanut varaamaan aikaa terveyskeskukseen aktivoitumisen varmistamista varten, varasin ajan Synlabiin reumakoetta varten. Sinnehän ei tarvita edes lääkärin lähetettä, jos on valmis maksamaan koko summan omasta pussistaan. Maksoi muistaakseni 64 € ja tuloksena oli, että on aktivoitunut, joten sytostaatit piti aloittaa uudelleen. Maisan kautta se labravastaus terveyskeskuslääkärille ja sain reseptit sekä lähetteen kontrollilabroihin. Mutta tuo 64 € olisi tosi iso summa sellaiselle, jolla on hyvin pienet tulot.
Ihan sekä omakohtainen että sivusta seurattu parin läheisen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut syöpähoitoja ajoissa. Diagnoosin ja hoitojen alkamisen välillä aikaa tuhlaantui melkein kaksi kuukautta vaikka syövän äärimmäinen aggressiivisuus oli alusta asti tiedossa. Ihmeen kaupalla selvisin lopulta, mutta se oli täpärällä. Haluan, että lapseni muuttavat Suomesta pois mahdollisimman pian juurikin siksi, että jos he sairastuvat vakavasti niin hoitoja ei viivytellä kohtuuttoman kauan. Syöpähoidot ovat paljon paremmat Saksassa.
Mielestäni ajatukset laadukkaasta terveydenhuollosta ovat pelkkää suomalaista ylimielisyyttä ja ajatusharhaa, että täällä osattaisiin asioita muita paremmin. Olen terveydenhuoltoalalla itsekin, ja tekee niin pahaa kuulla potilaiden tarinoita saamastaan hoidosta.
Minä ainakin olin kolmessa viikossa ensimmäisten labratulosten jälkeen kuvantamisessa ja biopsialeikkauksessa. Sen jälkeen hoidot aloitettiin niin nopea
No tämäpä on varmaan tosi kiva kuulla, jos toinen on odottanut 2 kuukautta ja toisella alkaa hoidot heti. Tämähän kertoo vain siitä, että se on tuurista kiinni missä sairastuu. Kerropa vielä, minä vuonna tää tapaus oli? Vuonna 2025 hoitoja ei todellakaan saa noin nopeasti.
90luvulla asuimme terveyskeskuksen vieress' ja sinne saattoi vain kävellä ja sai hoitoa,vähintään hoitaja katsoi.
Nykyään tappelet puhelimessa portinvartijan kanssa joka koettaa kaikintavoin vähätellä oireitasi.
Iltalehtien lööpit huutaa että tästä ja tuosta oireesta heti lääkäriin! mutta kun sinne ei pääse.
Käsitys on tullut kokemuksesta.
Et saa aikaa lääkärille. Jos saat ajan, lääkäri ei tutki. Jos tutkii ja toteaa poikkeamia, se ei johda mihinkään. Jos kuitenkin saat lähetteen erikoissairaanhoitoon, voit joutua odottamaan 1,5 vuotta (oma kokemus). Jos erikoissairaanhoidossa todetaan ongelma, se kuuluukin toisen lääkärin erikoisalaan. Joten palaa lähtöruutuun ja tilaa aika terveyskeskukseen.....
Parhaan hoidon Suomessa saa, jos pystyy itse arvioimaan mistä on kysymys, ja varaa kyseisen alan erikoislääkärille ajan. Ei tule edes sen kalliimmaksi kuin juosta sen kymmenen kertaa julkisella ennen mahdollista apua.
Paskanmarjat. Hoitoa saa siinä vaiheessa kun maito on kaatunut ja pää on kainalossa, mutta ihan turha yrittää julkiselle siinä vaiheessa kun sen ongelman voisi vielä estää.
Kukaan ei suvaitsisi julkisen terveydenhuollon palvelutasoa yksityiseltä yritykseltä, varsinkaan jo maksaisi palvelusta yhtä paljon (keskimäärin 4300€/v) kuin me maksamme julkisesta terveydenhuollostamme.
Huonoa on terveydenhoito, joka ei huomioi ihmistä kokonaisuutena. Itselläni todettiin paha anemia. Sanoin heti, että se johtuu siitä, että juon paljon teetä, mikä estää raudan imeytymisen. Mutta ei edes kysytty paljonko sitä juon (todella paljon), vaan alettiin juoksuttamaan tutkimuksessa toisensa jälkeen. Painostettuna suostuin näihin täysin turhiin tutkimuksiin ja ajattelin, että taas joku sairas odottaa turhaan vuoroaan. Mitään ei tietenkään löytynyt ja anemia parani, kun vähensin teen juontia.
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että sinne on puolen vuoden jono.
Laitoin eilen sen oma-arvion omahämeen sivuille, chattailin hoitajan kanssa, hän konsultoi välissä lääkäriä ja sain lääkäriajan kolmen viikon päähän. Asiani ei ole kiireellinen. Minusta ihan hyvä.
Olen saanut myös helposti reseptit uusittua kannan kautta ja sairaanhoitajalta saanut labralähetteet chatin kautta. Tulokset näkee itse kannasta, onko ne viiterajoissa. En ole siihen varannut lääkäriaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus on vuosikausia tehnyt töitä saadakseen julkisen sektorin alas. Lääkärit mieluummin vastaanottavat asiakkaita yksityisellä kuin julkisella puolella, jossa on haastavimmat potilaat ja heikoimmat resurssit. Pääasia on, että pörriäisten omistajat ja lääkärit saavat hyvät tuotot.
Mielenkiintoisen yksisilmäinen tapa tarkastella asioita. Voi sen niinkin nähdä, että vasemmisto on vuosikausia tehnyt kaikkensa sen eteen, että yksityssektoria ei saa ottaa mukaan julkisen rinnalle avuksi terveydenhoitoon, vaikka siellä olisi halukkaita resursseja ja hoito olisi lähempänä kuin julkisen isot keskussairaalat, joihin pitilaita kyyditään kalliilla Kellatakseilla. Viimeksi demarien Katja Kiuru torppasi tämän mallin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se huonoa ole, sinne ei vaan pääse.
Jostain syystä jotkut odottavat, että kun kirjoittaa jollekin palstalle, niin tullaan hakemaan hoitoon. Puheluissa on alkuviikostaa ruuhkaa, mutta jos soittaa iltapäivällä ja jaksaa jonottaa, niin pääsee vaivastaan keskustelemaan ja ajan saa tarvittaessa kiireellisyyden mukaan. Hätätapauksessa tietysti soitetaan hätänumeroon. Sielläkin osataa arvioida, ptiääkö lähettää ambulansa jne.
En tunne ketään, joka ei olisi saanut hoitoa ja tunnen paljon vanhuksia.
Niin. Vanhukset hoidetaan, mutta keski-ikäisiä ei. Tunnen useita nelikymppisiä, jotka eivät ole saaneet hoitoa. Esim: itse jonoton pieneen operaatioon nyt viidettä viikkoa, eikä aikaa ole vielä edes annettu. Työkyky palautuisi alle viikossa operaatiosta, nyt tulee kuukausia sa
En nyt muuta kommentoi mutta tikkien poisto onnistuu hyvin kotona useimmissa tapauksissa. Jos ne on hankalassa paikassa niin puoliso tai joku muu voinee auttaa. Olen parilta tuttavalta tikit poistanut. Ei oo vaikeeta.
Minulla oli ja on edelleen lonkan/pakaran alueella kipua. Ollut jo melkein neljä vuotta. Olen hoikka ja liikunnallinen, perusterve nainen.
Menin yksityiselle ortopedille ja kävinpä magneettikuvauksessakin omakustanteisesti. Vaan ei lääkäri keksinyt mikä vaivaa. Magneetin tuloksissa lukee kyllä, että pakarassa on jonkinlainen tulehdus, mutta tähän lääkäri ei ottanut kantaa. Hänen neuvonsa oli varata aika jollekin toiselle erikoislääkärille, en muista mille. En varannut koska ei hän osannut mitenkään perustella tuota eikä minulla ole varaa juosta jokaisella spesialistilla erikseen.
Vierailija kirjoitti:
No saa, jos ensin onnistuu läpäisemään hoitajan haastattelun ja pääsee vastaanotolle.
Se hoitaja on palkattu vastaamaan sen ja sen kyselijöille, että näitä aikoja ei ole. Yleensä vielä empaattisuuttaan yrittää kertoa (vaikkei saisikaan) ettei näitä aikoja ole todennäköisesti enää ikinä tulossakaan.
Se hoitaja ei ole millään tavalla vastuussa terveydenhuollon resursseista, vaan tekee em. tehtävää käskettynä.
Ei tuota kukaan normaali ihminen kauaa jaksakaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoon ei pääse, menee kuukausia ennen kuin ajan saa. Seurantaa ei ole jos aloitetaan esim lääkitys tai seurataan parantumista. Ei myöskään haluta selvittää mistä johtuu pissaamisvaikeudet (veri ja pissakokeiden kautta vaan kotiin jos oli puhtaat paperit mutta se pissaamisongelma jatkuu), hiukset ohentuneet sekään ei kiinnosta mistä johtuu, jos on kovat kuukautiskivut niin ei jälleenkään tutkita vaan vastaus oli "ota näitä ehkäisypillereitä...jaa miksi et halua ottaa? Minkä takia sitten tänne tulit?" siis mulle vastattiin noin kun tulin vastaanotolle jotta he tutkisivat onko mulla endoa ja olettivat että otan pillereitä suoraan kädestä. Väännön jälkeen pääsin tutkimuksiin ja olihan siellä endo.
Tosi kiva ettei jumankauta hoideta kuin vain kunnon sairaat tapaukset, sairauden ehkäisy jää sille tielleen koska oireita ei oteta todesta ja saa kärsiä vuosikaudet kunnes on pakko mennä sinne lääkäriin kun mitkään terveelliset elämänta
Jos endometrioosia hoidettaisiin julkisella puolella niin siihen menisi tuhottomasti resursseja. Endometrioosiepäilyyn määrätään hormonaalinen hoito ja vasta jos sekään ei auta niin lähetetään erikoissairaanhoitoon. Terveysasemalla endometrioosia ei juurikaan osata hoitaa enkä ole sieltä kenenkään kuullut saaneen apua.. Ei todellakaan ole poikkeus ettei endometrioosia aleta heti sen enempää tutkia. Toki tuossa on pieni eettinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ja on edelleen lonkan/pakaran alueella kipua. Ollut jo melkein neljä vuotta. Olen hoikka ja liikunnallinen, perusterve nainen.
Menin yksityiselle ortopedille ja kävinpä magneettikuvauksessakin omakustanteisesti. Vaan ei lääkäri keksinyt mikä vaivaa. Magneetin tuloksissa lukee kyllä, että pakarassa on jonkinlainen tulehdus, mutta tähän lääkäri ei ottanut kantaa. Hänen neuvonsa oli varata aika jollekin toiselle erikoislääkärille, en muista mille. En varannut koska ei hän osannut mitenkään perustella tuota eikä minulla ole varaa juosta jokaisella spesialistilla erikseen.
Mulla samanlaista vaivaa ollut reilut puoli vuotta, lisäksi öisin särkee lonkkaa ja alaraajaa. Vaikeuksia nousta ylämäkeen ja portaita ja päästä kyykystä ylös kun sattuu. Pakko konkata vähän sikaa kun nousen autosta. Googlailin ja tein itse diagnoosin, että mulla on lonkan limapussitulehdus ja ison sarvennoisen kipu. Löytyi Terveyskirjastosta.
Olen minäkin poistanut tikkejä. Ei siihen tarvita kuin pinsetit ja kynsisakset. Desinfioi ne vaan käsidesillä tai/ja tulella.
On se hoito hyvää kun sinne pääsee. Kerran odotin erikoissairaanhoidon vastaanottoaikaa 1 v ja 2 kk. Aika siirrettiin poliklinikan toimesta eikä uutta aikaa annettu. Tiukan puhelun jälkeen aika järjestyi. Kysyin myös tietääkö he siellä mikä on hoitotakuu. Olen vetänyt omat johtopäätökset siitä henkilöstä poliklinikan luurin päässä.
Juu, mutta jos minä kerron jo aikaa varatessa, että tämä ei ole auttanut, niin miksei siirrytä seuraavalle portaalle. Lääkärillekin sanon, että Panadolista ei ole ollut kuin hetkellistä apua eikä se vie vaivaa kokonaan pois. Tulehduskipulääkkeitä en voi syödä, joten mikä oli lääkärin ratkaisu. Panakod!! En aio laittaa itseäni lääkekoukkuun vain siksi ettei tutkita.