Mistä on tullut käsitys että Suomen julkinen terveydenhuolto olisi huono?
Kommentit (87)
Hoito on ensiluokkaista, mutta sen piiriin pääsemiseen pitää tehdä sirkustemppuja. Kaikki on kiinni määrärahoista, minkä takia hoitajat ja lääkärit on tarkkoja siitä mitä lähdetään tutkimaan tarkemmin. Suurin ongelma on vanhukset ja luulosairaat, jotka vaatii kattavia lääkärin tutkimuksia yhdestä yskäisystä.
Vierailija kirjoitti:
Hoito on ensiluokkaista, mutta sen piiriin pääsemiseen pitää tehdä sirkustemppuja. Kaikki on kiinni määrärahoista, minkä takia hoitajat ja lääkärit on tarkkoja siitä mitä lähdetään tutkimaan tarkemmin. Suurin ongelma on vanhukset ja luulosairaat, jotka vaatii kattavia lääkärin tutkimuksia yhdestä yskäisystä.
Ei vaan ongelma on siinä, että "säästöjen" nimissä ensinnäkin tehdään hoitoonpääsystä hyvin vaikeaa kun hoidontarpeen arvioi käytännössä joku leipääntynyt hoitsu puhelimessa. Toiseksi tuolla ei edes ole antaa tarvittavaa määrää lääkäriaikoja kun ne on tahallaan aliresursoitu tässä maassa.
Kolmas ongelma on sitten se, että kun ajan lopulta saa, säästetään taas pakottamalla tää yleensä nuori lääkäri mutuilemaan se diagnoosi kun testaus maksaa, eli taas "säästetään". Ja yhden käynnin sijaan pitää käydä 2-5 kertaa ennen kuin sitä oikeaa hoitoa alkaa lopulta saada erikoissairaanhoidossa. Tai sitten potilas kyllästyy ja päättää yrittää tulla toimeen kipeän jalkansa tai kätensä tai selkänsä tai ties minkä kanssa kun sitä ei kerran haluta tutkia ja hoitaa. Ei tuo yleensä ainakaan työkykyä paranna. Usein vaiva kroonistuu ja se se vasta yhteiskunnalle sitten maksaakin.
Eli systeemi säästää niin raivokkaasti alkuvaiheessa että lisäkustannukset myöhemmin maksimoituu. Onko tuossa jotain järkeä? Virkamiehille terveydenhoidossa riittää että asiat sujuu just heidän itse keksimiensä mittarien mukaan kunnolla ja muuta noiden ei tarvitse ajatella.
Ainakin itse olen saanut pelkästään hyvää hoitoa.
Suurin osa vaivoista paranisi ruokavaliolla ja liikunnalla. Koska nuo kaksi on niin ylitsepääsemättömiä juttuja suurimmalle osalle niin lääkäriin on pitkät jonot.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vaivoista paranisi ruokavaliolla ja liikunnalla. Koska nuo kaksi on niin ylitsepääsemättömiä juttuja suurimmalle osalle niin lääkäriin on pitkät jonot.
Mene töihin!
Luulen että ylemmällä tasolla toimii kirurgia. Mutta hoitsuilla muutama korjattava asia, vaikka muissa hyviä ovatkin. Lääkettä ei kannata pihdata jos oltu leikkauksessa. Myös riittääkö resepti kauemmaksi kuin pari päivää. Ettei ole minimin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkärille jos edes pääset, niin diagnoosi voi olla mitä vaan. Yleensä ei ottauduta, ei tutkita ja määrätään särkylääkkeitä. Minun toiminnalliseen vaivaani olisi pitänyt syödä loppuelämä reumakipulääkkeitä.
Erikoissairaanhoito on sitä vastoin ollut hyvää.
Terveyskeskuslääkärillä on vielä se, että siellä tuijotetaan vain yhtä vaivaa ja keskitytään siihen liikaa katsomatta kokonaisuutta ja todellista vaivan aiheuttajaa. Itse esimerkiksi sain fysioterapeutilta selville sen varsinaisen vaivan aiheuttajan, mistä lääkäri hoiti vain sen seurausta.
Olin yliopistollisen sairaalan päivystyksessä jokin aika sitten, kun ei löytynyt akuuttiaikoja. Siellä eräs vanhempi nainen kehui, kuinka täällä tutkitaan kunnolla toisin kuin terveyskeskuksessa. Aikaa siellä vierähti kauan ja tuli tavattua useampia eri tahoja sen "sisäänpääsyhaastattelun" jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ylemmällä tasolla toimii kirurgia. Mutta hoitsuilla muutama korjattava asia, vaikka muissa hyviä ovatkin. Lääkettä ei kannata pihdata jos oltu leikkauksessa. Myös riittääkö resepti kauemmaksi kuin pari päivää. Ettei ole minimin mukaan.
Ja siis tietysti pitää huomioida potilasvahingot. Eli kehittää aina asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kun lääkäriin pääsy kestää yli kuukauden, niin ei voida oikeastaan puhua enää terveydenhoidosta vaan kuvaavampi sana olisi sairaudenluominen.
Koska Suomi on läpimätä valehteluvaltio, meillä on "hyvinvointi"-alueet joille kuuluu "terveyden"-huolto.
pitää paikkansa, olen yhden vaivan takia käynyt monta kertaa terveysasemalla, ja lääkärille ei pääse ei sitten millään! annetaan aika 3kk päähän!? siis mikä hemmetin terveydenhuolto se on, meillä on suomessa terveydenhuolto yllättävän tehoton ja hidas.
M
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se huonoa ole, sinne ei vaan pääse.
Jostain syystä jotkut odottavat, että kun kirjoittaa jollekin palstalle, niin tullaan hakemaan hoitoon. Puheluissa on alkuviikostaa ruuhkaa, mutta jos soittaa iltapäivällä ja jaksaa jonottaa, niin pääsee vaivastaan keskustelemaan ja ajan saa tarvittaessa kiireellisyyden mukaan. Hätätapauksessa tietysti soitetaan hätänumeroon. Sielläkin osataa arvioida, ptiääkö lähettää ambulansa jne.
En tunne ketään, joka ei olisi saanut hoitoa ja tunnen paljon vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Heti löytyi yksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä jotkut odottavat, että kun kirjoittaa jollekin palstalle, niin tullaan hakemaan hoitoon. Puheluissa on alkuviikostaa ruuhkaa, mutta jos soittaa iltapäivällä ja jaksaa jonottaa, niin pääsee vaivastaan keskustelemaan ja ajan saa tarvittaessa kiireellisyyden mukaan. Hätätapauksessa tietysti soitetaan hätänumeroon. Sielläkin osataa arvioida, ptiääkö lähettää ambulansa jne.
En tunne ketään, joka ei olisi saanut hoitoa ja tunnen paljon vanhuksia.
Niin. Vanhukset hoidetaan, mutta keski-ikäisiä ei. Tunnen useita nelikymppisiä, jotka eivät ole saaneet hoitoa. Esim: itse jonoton pieneen operaatioon nyt viidettä viikkoa, eikä aikaa ole vielä edes annettu. Työkyky palautuisi alle viikossa operaatiosta, nyt tulee kuukausia saikulla. Kaveri mittasi verensokerin kotona, ja huomasi diabetes lukemat. Soitto ajanvaraukseen, eikä mitään apua 4 viikkoon. Päätyi päivystykseen osastolle kunnon romahtamisen takia. Päivystyksen jälkeenkään ri ole saanut terveyskeskuksesta sitä hoitoa, mitä päivystyksessä ohjeistettiin. Tuottavalla oli tikkien poisto - ei saanut aikaa, piti poistaa itse. Siinä muutama esimerkki.
"Nimittäin hoitoa saa jos sitä tarvitsee."
Älä naurata AP 🤣🤣
Päivän vitsi. Kunhan sinne edes pääsisi. Yksityinen terveysvakuutus on pelastanut monelta harmilta. Surullinen tilanne.
No en minä ymmärrä, miksi lääkärin ensimmäiset ohjeet on lepo ja särkylääke. Ihan kuin ei itselleni tulisi mieleen kokeilla ensin niitä!
Pelottavaa on myös se, miten riskitiedoista pitää sanoa itse. Kerta toisensa jälkeen ollaan kirjoittamassa Burana-reseptiä, vaikka olen ibuprofeenille allerginen. Apteekissa varmaan huomaisivat virheen, mutta sitten pitäisi käydä uudestaan lääkärissä.
Aloittaja on tod näk joku korkeintaan 50 v. Odotas kun pääset yli 65 v. niin ei olekaan hoito hyvää. Saa kerjätä et pääsee edes vakavista oireista lääkäriin. Nytkin 7 vk et pääsen vastaanotolle. Ja tuosta digiklinikka asiasta, en osaa sitä käyttää eikä ole ketään jonka haluaisin tietävän terveys asioistani. Eli olen se ringittäjä. Ja ei, en ole joutilas. Olen tukihenkilönä lapselle ja nuorelle äidille ym. Kummallakaan heistä ei ole ketään muuta. Eli en todellakaan ole tarpeeton.
Hammaslääkäriaikaa ei ollut viimeksi antaa kuin ehkä 1,5 vuoden päähän, en saanut mitään aikaa jonojen vuoksi. Tuli sitten myöhemmin, kun jono saatiin yllättäen purettua, mutta sillä välin olin käynyt yksityisellä ja maksanut itseni kipeäksi eikä ajalle ollut enää käyttöä. Verikokeiden tuloksia ei saanut ikinä itse tietää, oli ilmeisesti jotain salaista tietoa, jonka vain lääkäri näki.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin nopeasti erikoislääkärille ja aloitin juuri keuhkoahtaumatautilääkityksen. Sain maininnan, jolla pääsen maksuttomiin influenssa- ja koronarokotuksiin.
Lääkäriin ei pääse ja maaseudulla sairaalaan matkaa 100km.
Kun lääkäriin pääsy kestää yli kuukauden, niin ei voida oikeastaan puhua enää terveydenhoidosta vaan kuvaavampi sana olisi sairaudenluominen.
Koska Suomi on läpimätä valehteluvaltio, meillä on "hyvinvointi"-alueet joille kuuluu "terveyden"-huolto.