Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikään ei tapa uskoa yhtä tehokkaasti kuin tieteellinen raamatuntutkimus.

Vierailija
04.10.2025 |

Jos tiede ei riitä lopettamaan uskoa jumalaan, raamatuntutkimus sen tekee. Hyvin selkeästi on alkanut valjeta totuus raamatusta ja sen kirjoittamisesta.

Kommentit (569)

Vierailija
481/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, mitä ihmettä sä täällä vauvapalstalla teet, jos sulla on varma kokemus ja totuus, oikea ainutlaatuinen totuus (toisin kuin muilla) kaikesta? 

Minä tunsin myötätuntoa niitä kohtaan, jotka etsivät ja kyselevät. Erityisesti tätä yhtä tyyppiä, joka on ihan pihalla. 

Jatkan vielä tätä kommenttia sen verran, että en ole väittänyt, että minulla olisi oikea ainutlaatuinen totuus kaikesta. Tiedän totuuden vain joistain asioista, mutta ne ovat aika olennaisia asioita. Esimerkiksi todellisuuden luonne (monella tasolla), Jumalan olemassaolo (monella tasolla) ja mitä ihmisen kannattaisi tehdä elämällään (monessa tilanteessa). En oikeastaan elä enää samassa todellisuudessa kuin te, tai siis tietysti elän, mutta se ei ole enää minulle sama kuin teille. Minunlaisiani on muitakin, enkä ole väittänyt olevani ainutlaatuinen. 

Vierailija
482/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(että Jeesuskaan ei ollut naimisissa - vaikka oikeasti varmasti oli, koska jokainen tuon ikäinen juutalaisrabbi oli naimisissa.) 

Juutalaisten opettaja ei ole Jeesuksen tapauksessa juutalaisrabbi. Jeesus ei vannonut juutalaisuuden nimeen vaan arvosteli juutalaisuutta.

Jeesus vannoi juutalaisen Jumalan nimeen. Siis ihan todella vannoi. Kai me se nyt kaikki täällä tiedetään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus teki Raamatun mukaan jatkuvasti lukuisia ihmeitä. Jos vaikkapa Helsingissä ihmiset alkaisi väittää, että tälläisiä ihmeitä on tapahtunut ympäri kyliä ja se ei olisi totta, helsinkiläiset kiiruhtaisivat kertomaan että valhetta kaikki. Tälläistä tarinaa ei kerrota Jeesuksen ajan kirjoituksissa, kukaan ei näytä kiistävän, että galilelainen mies kulki ympäriinsä tekevän ihmetekoja. 

"Tälläistä tarinaa ei kerrota Jeesuksen ajan kirjoituksissa, kukaan ei näytä kiistävän, että galilelainen mies kulki ympäriinsä tekevän ihmetekoja. "

Oletko ihan höntti. Ei Raamattuun tietenkään ole otettu kritiikkiä mukaan. Vaikka joku olisi sellaisia kertonut tai epäilytkin, tietysti ne on jätetty pois. Tiedätkö milloin UT kasattiin? Se tapahtui alkukirkon aikaan, jolloin silminnäköijöitä tapah

Katolisen kirjon omat säännöt on johdettu Raamatusta. Samoin kaikkien eri kirkkokuntien omat erikoisuudet. Selibaatti esim. että mikään ei saisi olla tärkeämpää jos ryhtyy uskonnon palvelijaksi.  Eikä Jeesus ollut rabbi, Hän kierteli ihmisten luona, eikä ihmiset hänen luonaan.  Jos apostolit tai muut kirjoittajat halusi esittää asiat toisin kuin tiesivät todellisuuden olevan, niin, sittenpä halusivat.  Ydinasia ei siitä muutu. 

Tiedätkö edes mikä on rabbi. Todellakin kiertelee ihmisten luona. Ihan kuten meikäläiset papitkin tekee. 

Ortodoksijuutalaisuudessa jokainen oppinut mies voi olla "rabbi". Tooran lukeminen ja tulkitseminen on monille elämäntehtävä. Tällainen rabbi opettaa vähintäänkin perhettään, usein muitakin. 

Vierailija
484/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(että Jeesuskaan ei ollut naimisissa - vaikka oikeasti varmasti oli, koska jokainen tuon ikäinen juutalaisrabbi oli naimisissa.) 

Juutalaisten opettaja ei ole Jeesuksen tapauksessa juutalaisrabbi. Jeesus ei vannonut juutalaisuuden nimeen vaan arvosteli juutalaisuutta.

Jeesus vannoi juutalaisen Jumalan nimeen. Siis ihan todella vannoi. Kai me se nyt kaikki täällä tiedetään. 

Hienoa, uusi aihe. Vuorisaarna.

Raamatusta:

Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: Älä tee väärää valaa ja Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut. Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki. Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi. Kun myönnätte, sanokaa vain: Kyllä, kun kiellätte, sanokaa: Ei. Enempi on pahasta.

Vierailija
485/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Jeesus oli nimenomaan rabbi. Rabbi = opettaja. Opetti Jumalasta. Näin ortodoksijuutalaisuus nykyäänkin menee. Jeesus teki paljon samoja asioita joita juutalaismiehet nykyäänkin - esim se 40 päivän vetäytyminen erämaahan rukoilemaan. Se on ortodoksijuutalaisilla vieläkin. 

Jeesus oli juutalainen, sitä et voi kiistää. Hän opetti juutalaisten jumalasta. Arvosteli kyllä monia uskonnon käytäntöjä, mutta ei eronnut juutalai

Et sinä minua pysty huijaamaan.

Vierailija
486/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä se sellainen tieto on, mitä joutuu koko ajan korjaamaan?"

Se on sellaista tietoa, jonka ansiosta sinäkin tietokonetta naputat, etkä raapusta tikulla savitauluun.  Kuten Raamatun aikoina tehtiin. Jos nyt edes sitä tehtiin. 

Eli kehitystä. Se on myös atomipommeja. Se ei ole arvopohja, mille rakentaa. 

Ei kukaan väittänytkään, että tiede tarjoaa arvopohjaa. Se, mikä on oikein, ja mikä väärin, pitää itse sisäistää, ei sitä pidä kansantaruista opetella. 

Mistä sinä sen arvopohjan sisäistät jos et kansantaruista ja opetuksista? Kokemuksesta vai?

Vierailija
487/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsonen kun on vain yksi Jumala niin onhan se sama juutalaisillakin. 

Vierailija
488/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, mitä ihmettä sä täällä vauvapalstalla teet, jos sulla on varma kokemus ja totuus, oikea ainutlaatuinen totuus (toisin kuin muilla) kaikesta? 

Minä tunsin myötätuntoa niitä kohtaan, jotka etsivät ja kyselevät. Erityisesti tätä yhtä tyyppiä, joka on ihan pihalla. 

Jatkan vielä tätä kommenttia sen verran, että en ole väittänyt, että minulla olisi oikea ainutlaatuinen totuus kaikesta. Tiedän totuuden vain joistain asioista, mutta ne ovat aika olennaisia asioita. Esimerkiksi todellisuuden luonne (monella tasolla), Jumalan olemassaolo (monella tasolla) ja mitä ihmisen kannattaisi tehdä elämällään (monessa tilanteessa). En oikeastaan elä enää samassa todellisuudessa kuin te, tai siis tietysti elän, mutta se ei ole enää minulle sama kuin teille. Minunlaisiani on muitakin, enkä ole väittänyt olevani ainutla

Onko sulla joku psykoosisairaus? Mun veljellä on skitsofrenia, ja jumalat puhuu sille sen päässä jatkuvasti 🙁. 

Vierailija
489/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä vannonut vaan käski olla kaikkien vannomatta.

Vierailija
490/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla joku psykoosisairaus? Mun veljellä on skitsofrenia, ja jumalat puhuu sille sen päässä jatkuvasti 🙁. 

Ei ole. En ole koskaan kuullut ääniä muuten kuin ihan tavallisesti. Minulla ei ole todettu muita mielenterveyshäiriöitä paitsi syömistä koskeva pelkohäiriö. Minulla oli vakava fyysinen sairaus, jonka aikana syöminen oli niin vaikeaa, että aloin pelätä syömistä. Ajattelin hakea apua siihen, ja sain diagnoosin, mutta sitten minulla oli muita kiireitä ja sitten löysinkin Jeesuksen eikä tuo pelkohäiriö vaivaa minua enää. 

Vierailija
491/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä tätä kommenttia sen verran, että en ole väittänyt, että minulla olisi oikea ainutlaatuinen totuus kaikesta. Tiedän totuuden vain joistain asioista, mutta ne ovat aika olennaisia asioita. Esimerkiksi todellisuuden luonne (monella tasolla), Jumalan olemassaolo (monella tasolla) ja mitä ihmisen kannattaisi tehdä elämällään (monessa tilanteessa). En oikeastaan elä enää samassa todellisuudessa kuin te, tai siis tietysti elän, mutta se ei ole enää minulle sama kuin teille. Minunlaisian

Kyllä tuolla on. Tai ehkä vaan vanhuuden tuoma yksisilmäisyys, aika monesta vanhuksesta tulee tuollainen. Pallien tuoma autismi ja vanhuuden tuoma yksisilmäisyys. Tuolta se kuulostaa.

Vierailija
492/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku nykypäivänä siis kertoo, että joku 1960 luvulla tai (1930-luvulla) kertoi ja sanoi näin.  Ei toki ollut itse sitä kuullut, mutta kuuli, kun joku oli sanonut kuulleensa tai sanonut, että naapuri oli kuullut.  Mitään kirjallista tietenkään ei ole. Tuo joku, joka oli puhunut kauan sitten,  oli puhunut sanotaan nyt vaikka tsekin kieltä. Nykypäivän kertoja ei sitä osaa. 

Pääsetkö kärryille? Miten luotettavana pitäisit kertomusta?"

No, antakaapas vastauksia. 

Vierailija
493/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole sellaista mahdollisuutta. 

Mikä sinua estää?

Kuten sanottu, pidän Jumalan toimintaa täysin epäeettisenä, ja Raamatussa kuvattua Jumalaa pahana. Lisäksi minulla ei tunnu olevan minkäänlaista kykyä uskoa johonkin asiaan ilman todisteita. 

Sitten pidät. Teet sen omaan vajaan tietämyksesi pohjalta, kuten me kaikki muutkin  Sinun tietämys maailmasta on yksi kärpäsen tuhnu 

Ja mitä tulee tieteeseen...Mitäs kaikkea "tiede" onkaan tästä maailmasta ja ihmisistä aikojen saatossa kertonut? Onko ollut kiveenhakattua, muuttumatonta faktaa?

Ei, siinähän

Muuttumattomuus johtuu esimerkiksi siitä, että ihminen syntyy aina samalla tavalla, samalla blueprintillä ja samaa reittiä. Käymme läpi samat kehitysvaiheet ihan niinkuin tipu käy kanaksi kasvaessaan. Asumuksen muoto muuttuu, mutta ihmisyyden perusperiaateet ja sosiaalinen kulttuuri säilyvät. Jumala ei katoa mihinkään.

Vierailija
494/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joku nykypäivänä siis kertoo, että joku 1960 luvulla tai (1930-luvulla) kertoi ja sanoi näin.  Ei toki ollut itse sitä kuullut, mutta kuuli, kun joku oli sanonut kuulleensa tai sanonut, että naapuri oli kuullut.  Mitään kirjallista tietenkään ei ole. Tuo joku, joka oli puhunut kauan sitten,  oli puhunut sanotaan nyt vaikka tsekin kieltä. Nykypäivän kertoja ei sitä osaa. 

Pääsetkö kärryille? Miten luotettavana pitäisit kertomusta?"

No, antakaapas vastauksia. 

Lähde ei ole varsinaisesti relevantti vaan se, kuinka hyvin tieto sopii todellisuuteesi ja mitä sillä voit tehdä. Voit ihan itse valita mihin uskot. 

Kristinuskossa tärkeintä on se, ettei toimi jumalaa vastaan. Juutalaisetkin oppineet sanovat, että jumala haluaa lastensa kukoistavan. Hyvinvointi ei ole syntiä. Synnit on listattu ja lueteltu, jonka lisäksi voi noudattaa lakia ja olla ystävällinen. Säännöllinen rukous varmistaa, ettei hairahda sivupoluille. Muutoin voi ihan rauhassa kukoistaa ja nauttia elämästä, ihan niinkuin kaikki muutkin luojan luomukset.

Vierailija
495/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sosiaalinen kulttuuri säilyvät"

Sosiaalinen kulttuuri vaihtelee  ihan tänäkin päivänä eri ikäryhmissä, sukupuolten välillä,  eri maissa ja eri maanosissa jne.  aivan valtavasti. Saati sitten viimeisen 2000 vuoden aikana. 

Skarppaa vähän. 

Vierailija
496/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sellaista tietoa, jonka ansiosta sinäkin tietokonetta naputat, etkä raapusta tikulla savitauluun.  Kuten Raamatun aikoina tehtiin. Jos nyt edes sitä tehtiin. 

Ja ennen puhelinta oli telepatia. Miksi ajattelet, että puhelin olisi progressiota eikä regressiota?

Vierailija
497/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo henkilö on aivan täysin psykoottinen huru-ukko, joka on floodannut jo useamman ketjun täyteen tuota hokemaansa siitä, kuinka hänellä on tieto ja totuus. Hokee sitä ja muutamaa muuta fraasia, kuten "olen pahoillani, mutta olet väärässä" kuin rikkinäistä levyä, mukaanlukien jeesuksen seuraaminen. Joskus siteeraa raamattua. Joku vanhudenhöperö varmaan. Koittakaa olla myötätuntoisia.)

T eri

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

On ja tällä palstalla on aika moni huomauttanut sinulle samoista asioista. Jännästi kaikki tuntuvat olevan sinusta samaa mieltä paitsi sinä itse.

Vierailija
498/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kehitystä. Se on myös atomipommeja. Se ei ole arvopohja, mille rakentaa. 

Ei kukaan väittänytkään, että tiede tarjoaa arvopohjaa. Se, mikä on oikein, ja mikä väärin, pitää itse sisäistää, ei sitä pidä kansantaruista opetella. 

Mistä sinä sen arvopohjan sisäistät jos et kansantaruista ja opetuksista? Kokemuksesta vai?

No ei ainakaan kansantaruista. Ihmiselle kehittyy kyllä moraalinen kompassi vanhempien kasvatuksen myötä. Tämä ei siis riipu vanhempien uskosta mitenkään, ateistivanhemmatkin voivat kasvattaa moraaliltaan kelvollisen lapsen.

Vierailija
499/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähde ei ole varsinaisesti relevantti vaan se, kuinka hyvin tieto sopii todellisuuteesi ja mitä sillä voit tehdä."

Eikös se Raamattu enää olekaan uskovaisille lähteenä relevantti? Stop the press!

Vierailija
500/569 |
06.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen puhelinta oli telepatia. Miksi ajattelet, että puhelin olisi progressiota eikä regressiota?

Telepatia? Taidat olla oikeasti mtpotilas. Poistun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä