Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, että syömisen vähentämistä ei ikinä nähdävaihtoehtona

Vierailija
04.10.2025 |

Mikä siinä on niin vaikeaa olla syömättä niin paljon päivässä? Hyvä lukijan mielipide tästä järjettömyydestä. Lihavien ja ylipainoisten työkalupakissa ei ikinä ole vähemmän ruokaa, vaan joko leikkaus tai lihavuuslääke?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011532917.html

Kommentit (1110)

Vierailija
661/1110 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuusleikattu ei ole toipilasaikansa jälkeen samalla ruokavaliolla kuin sairaalasta kotouduttuaan. Kolmessa kuukaudessa 99,9% leikatuista syö ne määrät, joita RTY:n lihavuusleikattujen opasvihkosessa yksityiskohtaisesti neuvotaan. Sen lisäksi aamulla monivitamiini ja illalla kalsium+D-tabletit teelusikallisen rasvalähteen tai kolmen pähkinän tai mantelin kanssa, koska kyseessä on myös rasvaliukoisia vitamiineja, jotka eivät muuten imeydy. 

Puolet lihavuusleikatuista pystyy syömään jo 300 gramman aterioita vuosi leikkauksen jälkeen. Painonlasku hidastuu ymmärrettävästi siinä vaiheessa. Hyvä puoli on se, että pelkoa ravintoainepuutoksista ei synny kun syö viidesti vuorokaudessa aterian koostaen kaavalla 100  - 150 grammaa kevyttä proteiininlähdettä, (100  -) 50 grammaa hiilihydraatinlähdettä ja 100 grammaa kasviksia, marjoja tai hedelmää. Sen lisäksi 2 rkl kasviöljyä. 

Vierailija
662/1110 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nutraamista en ainakaan suosittele, ainakaan omin päin. Kilot lähti, mutta niin vaan lähti hiuksetkin. Osa on tullut takasin mutta ei mulla ole nyt puoliakaan sitä hiusmäärää kuin ennen vaikka tuosta on jo vuosia. Ottaisin ne kilot heti takaisin jos saisin hiuksenikin :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1110 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nutraamista en ainakaan suosittele, ainakaan omin päin. Kilot lähti, mutta niin vaan lähti hiuksetkin. Osa on tullut takasin mutta ei mulla ole nyt puoliakaan sitä hiusmäärää kuin ennen vaikka tuosta on jo vuosia. Ottaisin ne kilot heti takaisin jos saisin hiuksenikin :(

Nutratessa energiavajeen suuruus vei hiuksesi. Nutraaminen on sellainen äärimmäiseen tilanteeseen, kuten leikkaukseen valmistumiseen lääkärin neuvosta sopiva dieetti. Eihän siinä millään saa suositeltua proteiinimäärää 1,2 grammaa per painokilo. Sydänkin on lihaskudosta, joka tarvii proteiinia voidakseen hyvin.

Vierailija
664/1110 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nutratessa energiavajeen suuruus vei hiuksesi. Nutraaminen on sellainen äärimmäiseen tilanteeseen, kuten leikkaukseen valmistumiseen lääkärin neuvosta sopiva dieetti. Eihän siinä millään saa suositeltua proteiinimäärää 1,2 grammaa per painokilo. Sydänkin on lihaskudosta, joka tarvii proteiinia voidakseen hyvin.

Ja tästä juuri oli ketjussa viestejä. Ei kannata laihduttaa liian nopeaan tahtiin.

Vierailija
665/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiliset syömiset:

- rasvaton, yrttinen kahden herneen hernekeitto n 4dl

- raakakaakao pari kuppia

- 2 porkkanaa

- idätetty papusalaatti ilman rasvaa tai juustoja, lihoja, ym.

- 50g pähkinöitä

- 150g itse tehtyä leipää (täysjyvävehnä ja kaura) voilla

Laskakaapa kalorienlaskijat montako kaloria tässä on. Olen hoikka, joten ehkäpä suunnilleen tälläaisella ruokavaliolla tekin laihtuisitte?

Vierailija
666/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuusleikattu ei ole toipilasaikansa jälkeen samalla ruokavaliolla kuin sairaalasta kotouduttuaan. Kolmessa kuukaudessa 99,9% leikatuista syö ne määrät, joita RTY:n lihavuusleikattujen opasvihkosessa yksityiskohtaisesti neuvotaan. Sen lisäksi aamulla monivitamiini ja illalla kalsium+D-tabletit teelusikallisen rasvalähteen tai kolmen pähkinän tai mantelin kanssa, koska kyseessä on myös rasvaliukoisia vitamiineja, jotka eivät muuten imeydy. 

Puolet lihavuusleikatuista pystyy syömään jo 300 gramman aterioita vuosi leikkauksen jälkeen. Painonlasku hidastuu ymmärrettävästi siinä vaiheessa. Hyvä puoli on se, että pelkoa ravintoainepuutoksista ei synny kun syö viidesti vuorokaudessa aterian koostaen kaavalla 100  - 150 grammaa kevyttä proteiininlähdettä, (100  -) 50 grammaa hiilihydraatinlähdettä ja 100 grammaa kasviksia, marjoja tai hedelmää. Sen lisäksi 2 rkl kasviöljyä. 

Ihan hyvin voisitte ryhtyä suoraan tuolle ruokavaliolle ilman silpomistakin.

Vierailija
667/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keho osaa muodostaa itsekin tarvittavat proteiinit aminohapoista. Eläinperäisten asioiden syönti ei ole todellakaan tarpeen yhdellekään ihmiselle.

Vierailija
668/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasmassasta ei ole mitään varsinaista etua, ei sitä lihasta tarvitse määräänsä enempää. Naisen kannattaa läpi elämänsä tehdä joka päivä esim. 50-10 kyykkyä ja mieluummin joku monipuolisempi, mutta lyhyt liikesarja, joka ylläpitää kehon liikkuvuutta ja myös mielen ja kehon yhteyttä. JOKA PÄIVÄ! 

Jos ei ole tehnyt muuta, kuin syönyt ja elänyt kuin kivi, niin ei mikään ihme että keho on elinkelvoton luonnollisen eliniän loppupuolella. 60v on muutenkin ylittänyt sen jo 20 vuodella. Ja mitään seksihormoneja ei kannata alkaa syömään siitä huolimatta.

Sinulla on paljon mielipiteitä. Ne eivät ole tutkimustietoa. Estrogeeni ei ole seksihormoni. Se on hormoni, joka pitää naisen toimintakykyisenä. Harvalla naisella on liikaa lihaksia viisikymppisenä. Elämä jatkuu monella liki 85-vuotiaaksi ja surkeaahan se on olla toisten armoilla niinkin intiimin

Kokemus puhuu vahvemmin kuin tutkimus. Estrogeeni on nimenomaan seksihormoni jota tuottavat sukuelimet. 

Vierailija
669/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laihduin nuorena ja hyväunisena naisena ihan vaan sillä, etten syönyt mitään klo 18 jälkeen.

Normaali aamupala, teetä ja pari ruisleipäpalaa, työpaikkalounas salaatteineen ja iltatee klo 17.

Säästin selvää rahaa, kun iltamässytys jäi pois eli pizzapalat, juustosiivut, pullat, piirakat, keksit jne.

Iltanälän kuittasin pois vesilasillisella, toimii! Minä määräsin eikä vatsa.

Nykyään tätä kutsutaan muodikkaasti pätkäpaastoksi.

Tämä näin. Itse lopetan syömisen yleensä n. 16 aikoihin ja sen jälkeen nautiskelen esim. lämpimiä yrttihaudukkeita jonkun verran, mutta kaloreita en enää syö. Hampaat ja ruuansulatuselimistö kiittävät.

Vierailija
670/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Linkki uutiseen, kiitos?

Lisäksi, jos ihminen voi elää pelkällä ilmalla eli saa jostain syömättä kaloreita tarpeeksi, niin miten on niin vaikeaa ymmärtää, että jotkut ihmiset lihovat vaikka syövät vähän tai eivät laihdu?"

En tiedä onko tästä asiasta uutisoitu, mutta en viitsi paljastaa lähdettä sen tarkemmin. Breatharianismi ei ole mikään uusi juttu kuitenkaan eli aiheesta kiinnostuneet löytävät sillä tietoa. 

Ilmasta ei saa kaloreita. Jos uskot breatherianismiin eli siihen että kehonpainoa voi ylläpitää syömättä niin lopeta välittömästi syöminen äläkä vingu. Pahimmassakin tapauksessa vaan laihdut.

Vierailija
671/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiliset syömiset:

- 2 porkkanaa

- 50g pähkinöitä

Laskakaapa kalorienlaskijat montako kaloria tässä on. Olen hoikka, joten ehkäpä suunnilleen tälläaisella ruokavaliolla tekin laihtuisitte?

Kahden herneen hernekeitossa ei taida olla yhtään kaloria.

Vierailija
672/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiliset syömiset:

- 2 porkkanaa

- 50g pähkinöitä

Kahden herneen hernekeitossa ei taida olla yhtään kaloria.

Kahden eri hernelaadun. Onko lihavien ongelma siis oikeasti ilkeys? Joka sairastuttaa heidät? Ketjua lukiessani tulee vähän sellainen mielikuva.

Vierailija
673/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiliset syömiset:

- 2 porkkanaa

- 50g pähkinöitä

No montako kaloria tässä on? Jos tällaisella ruokavaliolla pysyy hoikkana ja toiminakykyisenä niin eikö tässä ole ratkaisu ongelmiinne?

Vierailija
674/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi, jos ihminen voi elää pelkällä ilmalla eli saa jostain syömättä kaloreita tarpeeksi, niin miten on niin vaikeaa ymmärtää, että jotkut ihmiset lihovat vaikka syövät vähän tai eivät laihdu?"

En tiedä onko tästä asiasta uutisoitu, mutta en viitsi paljastaa lähdettä sen tarkemmin. Breatharianismi ei ole mikään uusi juttu kuitenkaan eli aiheesta kiinnostuneet löytävät sillä tietoa. 

Ilmasta ei saa kaloreita. Jos uskot breatherianismiin eli siihen että kehonpainoa voi ylläpitää syömättä niin lopeta välittömästi syöminen äläkä vingu. Pahimmassakin tapauksessa vaan laihdut.

Heh, et viitsi paljastaa lähdettä :D

Vierailija
675/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiliset syömiset:

- 2 porkkanaa

- 50g pähkinöitä

No montako kaloria tässä on? Jos tällaisella ruokavaliolla pysyy hoikkana ja toiminakykyisenä niin eikö tässä ole ratkaisu ongelmiinne?

Ei ainakaan mun. Mun elimistö ei siedä palkokasveja. Koita sä ymmärtää, että sun kroppa on erilainen kuin muiden.

Ratkaisu on löytää kullekin henkilölle sopiva tapa laihtua tai pysyä suht normaalipainoisena niin että syö terveellisesti. Itse olen niin onnekas että pääsin ravitsemusterapeutille ja tiedän, miten mun kannattaa syödä. En silti tyrkytä omaa tapaani parhaana tai ainoana kaikille.

Vierailija
676/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu kyllä. Mulla on rahat nykyään niin tiukassa, vaikka käyn töissä, että syön ruokaa paljon vähemmän kuin ennen. Paino se vaan laskee, vaikka en edes ole ollut ylipainoinen ennenkään. Ei aikaisemmassakaan maailmassa ollut lihavuusleikkauksia tai lääkkeitä ja kummasti ihmiset olivat hoikkia. 

Vierailija
677/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, et viitsi paljastaa lähdettä :D

Miksi paljastaisin? Eivät hyvä ihmiset ansaitse katkerien ja lihavien negatiivista huomiota.

Vierailija
678/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiliset syömiset:

- 2 porkkanaa

- 50g pähkinöitä

Ei ainakaan mun. Mun elimistö ei siedä palkokasveja. Koita sä ymmärtää, että sun kroppa on erilainen kuin muiden.

Ratkaisu on löytää kullekin henkilölle sopiva tapa laihtua tai pysyä su

???? VARTALONI ON JOKU SPESIAALI SUPER BODY????????? Miksei kukaan ole kertonut tästä aiemmin? Miten voin tienata tällä erinomaisuudellani?

Vierailija
679/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laihduin nuorena ja hyväunisena naisena ihan vaan sillä, etten syönyt mitään klo 18 jälkeen.

Normaali aamupala, teetä ja pari ruisleipäpalaa, työpaikkalounas salaatteineen ja iltatee klo 17.

Säästin selvää rahaa, kun iltamässytys jäi pois eli pizzapalat, juustosiivut, pullat, piirakat, keksit jne.

Iltanälän kuittasin pois vesilasillisella, toimii! Minä määräsin eikä vatsa.

Nykyään tätä kutsutaan muodikkaasti pätkäpaastoksi.

Tämä näin. Itse lopetan syömisen yleensä n. 16 aikoihin ja sen jälkeen nautiskelen esim. lämpimiä yrttihaudukkeita jonkun verran, mutta kaloreita en enää syö. Hampaat ja ruuansulatuselimistö kiittävät.

Sama homma. Nukun myös paremmin, kun vatsa ei ole täynnä. Huvittaa nämä nykyiset hömpötykset jostain ruokamelusta. Täysin keksitty termi sille, ettei kestä nälän tunnetta. 

Vierailija
680/1110 |
13.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiliset syömiset:

- 2 porkkanaa

- 50g pähkinöitä

Ratkaisu on löytää ku

Näillä on aina joku erilainen aineenvaihdunta kuin muilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän