IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1010)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö siivooja sinun olevan vela?
Ei sillä ole merkitystä onko vela vai ei. Lapsista uteleminen on moukkamaista, koska miten oma ehkäisy ja suojaamaton yhdyntä kuuluu kellekään muulle kuin itselle, puolisolle ja ehkä omalle lääkärille?
No onhan sillä merkitystä, sanooko kehoituksena ja tietoisena toisen velaudesta, että hanki sinäkin lapsia, vai vain heittona, ilman mitään henkilökohtaista suositusta, että "kannattaa hankkia" lapsia, niin saa herätä aikaisin.
Tämän esimerkin perusteella kuulostaa siltä, että esimerkin vela on todella allerginen edes kuulemaan sanaa lapsi, ja kokee sen henkilökohtaisena hyökkäyksenä omaa valintaa kohtaan.
En usko yleisesti velojen olevan ihan näin herkkiä.
Täällä on ilmiselvästi vain muutama vela kirjoittelemassa. Tyylittömyydessään perin samankaltaisia "totuuksia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.
Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?
Eikö ole outoa?
Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?
Eikö ole outoa?
Velat saavat siis tukia. Hyvä.
Mikä on siis ongelma? Mihin vela tarvitsee jotain velatukea?
Et vastaa kysymykseen koska tiedät olevasi väärässä. Velat tukevat vanhempien valintoja, mutta vanhemmat eivät tue velojen valintoja.
Se on syrjintää, epätasa-arvoa ja ihmisoikeusloukkaus. Harmi ettet ole tasa-arvon puolella. Onko muitakin ihmisryhmiä, jotka eivät mielestäsi ansaitse tasa-arvoa?
Olen äiti kolmelle. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa muiden valinnat. Tekivät lapsia tai eivät. Minä elän omaa, hyvää elämääni. Lasten ja mieheni kanssa. Tähän tietysti joku vela tulee vänkäämään, ettei siis elämässäni ole muuta kuin lapset ja mies. Vaan siinähän vänkää. Ei hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mistään epävarma. Omassa elämässä kaikki on selvää. Kiitos huolenpidosta.
Edelleen, niin kauan kuin on teoreettinen mahdollisuus tulla raskaaksi tai saada lapsellinen puoliso, ei ole täysin varmaa, onko aito ja oikea vela vai ei. Näin se vaan on. Kuten ketjun kommentitkin osoittaa. Toki kaikki lapsettomat voivat olla wannabeveloja.
Miksi sulla on oikeus olla täysin varma siitä mitä mieltä sinä olet, mutta velat taas eivät mielestäsi voi olla varmoja itsestään? Oletko selvännäkojä?
Huomaatko jumalakompleksin, joka tässä vallitsee? "Minä tiedän teidän asiat paremmin kuin te itse".
Mitäs kun sun lapset kertoo olevansa veloja. Alat kertoa ettet usko heidän olevan varmoja. Kerrot että odotas vain kun kohtaat oikean puolison (ai pitää laittaa nykyinen vaihtoon?). Näin saat välit poikki lapsiin, koska osoitat ettet hyväksy heitä sellaisina ku
Mikäli joku tai kaikki lapsistani eivät lapsia tahtoisi, en hylkäisi heitä. He tekevät omat päätöksensä aikuisina. Tulen aina hyväksymään ja tukemaan heitä valitsemallaan tiellä. Sinulla jumalakompleksi on, kun väität minun alkavan käyttäytyä kuvaamallasi tavalla, mikäli lapseni eivät lapsia halua. Hyväksyn lapseni ja tulen aina hyväksymään heidät sellaisinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.
Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.
Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös jos joku kertoo että kissa on hyvä herätyskello, herättää heidät aikaisin ruokkimaan? Miksi vain
Mistä tuo ihmeellinen palstan harhaluulo sikiää, että lapsettomat eivät tiedä perhe-elämästä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velalla ei ole lapsipuolia, koska ne ovat myös lapsia, jota velana joutuisi hoitamaan.
Kyse ei ole siis vain synnyttämisestä, vaan ylipäätään äitinä/isänä olemisesta yhdellekään lapselle.
Jos puolisolla on lapset, ei voi olla vela. Silloin on äitipuoli tai isäpuoli. Mutta ei vela.
No tämä ei pidä paikkaansa mitenkään päin. Puolison lapset eivät tee toisesta ihmisestä lisääntynyttä. Velaus tarkoittaa ettei ole omia lapsia (eikä tule).
Jos hoitaa toisen lapsia, silloin on äitipuoli tai isäpuoli toisen lapselle.
Se tarkoittaa, että ei ole vela. Vaan äitipuoli tai isäpuoli.
Velalla ei ole biologisia, adoptoituja tai bonuslapsia.
Synnytys ei liity velauteen, vaan vanhemmuuteen ja toimiiko jollekin lapselle huoltajana, olip
Ei pidä paikkaansa. Lisäksi nk. äitipuolius (ei tuota sanaa kukaan enää edes käytä) ei tarkoita että pitää hoitaa niitä kumppanin lapsia. Suhteessa voi olla muutenkin.
Ihmettelen näitä, joilla on vakavia mielenterveyden ongelmia (masennusta, syömishäiriöitä, sekopäisyyttä, jne.) ja lapsia vaan tekevät. Eivät lainkaan ajattele sitä tai välitä siitä, että ne siirtävät traumansa lapsilleen?
Lasten tekeminen on itsekästä ja kun mielenterveysongelmaiset tai perinnöllisiä sairauksia omaavat tekevät lapsia, niin se on super-itsekästä.
Toinen asia mitä ihmettelen on se, että mikä se on se naisen "himoputki", kun pitää kolme lasta peräkkäin synnyttää (mitä naiselle siinä tapahtuu? hormonit vie?), aivan kun ei olisi koskaan kuullutkaan ehkäisystä ja että, perhesuunnittelu on täysin vieras termi, vaikka kehittyvissä maissakin se tiedetään, vaan ei enää Suomessa.
Uskovaisillahan se touhu (tykätään naimisesta) on täysin holtitonta, kun tehdään järkyttäviä lapsimääriä. Miehiä pitäisi vastuuttaa huomattavasti enemmän näissä uskovaisissa piireissä. Nythän se järjetön touhu laitetaan niissä piireissä pääasiassa naisten kontolle. Tapasin kerran noin 30-vuotiaan uskovaisen naisen, jolla oli jo lähes 10 lasta. Muija näytti jo 45-vuotiaalta ja sen se siittäjämies näytti 25-vuotiaalta. Vanhimmat lapset olivat tosi vihaisia, vihasivat elämää.
Kova fakta nimittäin on se, että ei siinä ainakaan lasten parasta ajattele, jos/kun tekee liudan lapsia.
"Se on oikeastaan fiksua, että ei tee lapsia."
Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Onko teidän pakko lisääntyä?
Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja mulla on 5 kummilasta.
En ikikuuna päivänä voisi tehdä lapsia tällaiseen maailmaan tai "antaa lapselle tätä elämän ihanaa lahjaa", sillä elämä on todella rankka ja kova matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.
Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?
Eikö ole outoa?
Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?
Eikö ole outoa?
Velat saavat siis tukia. Hyvä.
Mikä on siis ongelma? Mihin vela tarvitsee jotain velatukea?
Et vastaa kysymykseen koska tiedät olevasi väärässä. Velat tukevat vanhempien valintoja, mutta vanhemmat eivät tue velojen valintoja.
Se on syrjintää, epätasa-arvoa ja ihmisoikeusloukkaus. Harmi ettet ole tasa-arvon puolella. Onko muitakin ihmisryhmiä,
Miksi lapsilisää maksetaan myös rikkaille?
Ihmettelen näitä, joilla on vakavia mielenterveyden ongelmia (masennusta, syömishäiriöitä, sekopäisyyttä, jne.) ja lapsia vaan tekevät. Eivät lainkaan ajattele sitä tai välitä siitä, että ne siirtävät traumansa lapsilleen?
Lasten tekeminen on itsekästä ja kun mielenterveysongelmaiset tai perinnöllisiä sairauksia omaavat tekevät lapsia, niin se on super-itsekästä.
Toinen asia mitä ihmettelen on se, että mikä se on se naisen "himoputki", kun pitää kolme lasta peräkkäin synnyttää (mitä naiselle siinä tapahtuu? hormonit vie?), aivan kun ei olisi koskaan kuullutkaan ehkäisystä ja että, perhesuunnittelu on täysin vieras termi, vaikka kehittyvissä maissakin se tiedetään, vaan ei enää Suomessa.
Uskovaisillahan se touhu (tykätään naimisesta) on täysin holtitonta, kun tehdään järkyttäviä lapsimääriä. Miehiä pitäisi vastuuttaa huomattavasti enemmän näissä uskovaisissa piireissä. Nythän se järjetön touhu laitetaan niissä piireissä pääasiassa naisten kontolle. Tapasin kerran noin 30-vuotiaan uskovaisen naisen, jolla oli jo lähes 10 lasta. Muija näytti jo 45-vuotiaalta ja sen se siittäjämies näytti 25-vuotiaalta. Vanhimmat lapset olivat tosi vihaisia, vihasivat elämää.
Kova fakta nimittäin on se, että ei siinä ainakaan lasten parasta ajattele, jos/kun tekee liudan lapsia.
"Se on oikeastaan fiksua, että ei tee lapsia."
Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Onko teidän pakko lisääntyä?
Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja mulla on 5 kummilasta.
En ikikuuna päivänä voisi tehdä lapsia tällaiseen maailmaan tai "antaa lapselle tätä elämän ihanaa lahjaa", sillä elämä on todella rankka ja kova matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapseton, tapaa mielestään oikean kumppanin, muuttaa toiselle paikkakunnalle, saa kolme lasta, elää hyvin,menestyy ammatissaan!! Onkos hän sitten Takautuvasti Lapsellinen? Tapahtui 80- luvulla kaveripiirissä eräälle nillittäjälle, joka oli kova gimma! Pakollinen termien keksiminen aiheuttaa näin paljon pahaa mieltä, vaikka aihe on yhtä vanha kuin ihmisetkin. Mitäs jos jätettäisiin tällainen huono käytös, ja iloittais jokaisesta uudesta suomalaisesta!?
Hän ei ole eikä koskaan ollut vapaaehtoisesti lapseton.
Hän oli tahatt
Sinua pyydettiin jättämään huono käytös ja iloitsemaan jokaisesta uudesta ihmisestä.
Mutta ei, jatkat vaan tuota hitonmoista jankkaustasi jostain vapaaehtoisesta, lapsettomasta, velasta, ja mitä näitä teillä nyt on. Hoet ja hoet samaa litaniaa kuin laput silmillä. Eikö elämässäsi ole muuta mielenkiinnon kohdetta kuin velojen termistö? Minusta oli kaunis ehdotus tuo, että jokainen uusi ihminen on ilon aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et voi olla vela, ennenkuin on satavarma, ettet tule ikinä saamaan omia tai puolison lapsia. Eikö? Voit vain kuvitella olevasi.
Velat ovat varmoja. Siksi he ovat veloja. Josnje olisivat epävarmoja, he olisivat aidallaistujia.
Sinä projisoit nyt omaa epävarmuuttasi veloihin.
Siksi et ymmärrä veloja, koska olet itse epävarma. Koita ymmärtää tämä.
En ole mistään epävarma. Omassa elämässä kaikki on selvää. Kiitos huolenpidosta.
Edelleen, niin kauan kuin on teoreettinen mahdollisuus tulla raskaaksi tai saada lapsellinen puoliso, ei ole täysin varmaa, onko aito ja oikea vela vai ei. Näin se vaan on. Kuten ketjun kommentitkin osoittaa. Toki kaikki lapsettomat voivat olla wannabeveloja.
&n
Velalle taitaa abortti olla pienempi paha kuin hampaan paikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.
Sherlock ilmoittautui. :D
No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?
Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.
Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.
Lapseton vs. lapsivapaa = kaksi eri käsitettä
Entä mikä on sellainen, joka ihan vapaaehtoisesti ei halua lapsia eikä siis niitä hanki vaikkapa tuonne lähemmäs 40 v.
Tiedustelin samaa, koska hankin lapset liki 35v eteenpäin. Olen kuulemma aidallaistuja. Siis vaikka en aiemmin halunnut lapsia, mutta vuosikymmeniä myöhemmin halusinkin ja sain, olen myös täällä kuullut vain kuvitelleeni, etten tahdo lapsia. Olen myös hankkinut lapseni yli kolmekymppisenä vain siksi, että elämäni on ollut tylsää ja tyhjää; lapset siis hankin täällä sanotun mukaan täyttämään minuuttani, joka muuten kolisisi tyhjyyttään. Näin on vela minua valaissut. Petturi tuskin kelpaa, ethän sinä ole koskaan ollutkaan Oikea Vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velalla ei ole lapsipuolia, koska ne ovat myös lapsia, jota velana joutuisi hoitamaan.
Kyse ei ole siis vain synnyttämisestä, vaan ylipäätään äitinä/isänä olemisesta yhdellekään lapselle.
Jos puolisolla on lapset, ei voi olla vela. Silloin on äitipuoli tai isäpuoli. Mutta ei vela.
No tämä ei pidä paikkaansa mitenkään päin. Puolison lapset eivät tee toisesta ihmisestä lisääntynyttä. Velaus tarkoittaa ettei ole omia lapsia (eikä tule).
Jessus, älkää arvon velat nyt vaan alkako riitelemään keskenänne. Tulee vielä pahempaa jälkeä. Tehän sekoatte omiin termeihinne. Pakenen ja menen laittamaan pikkuisilleni iltapalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hiton merkitystä noilla teennäisillä termeillä on? Mihin niitä edes tarvitaan? Ja miksi??
Koska elämässä on erilaisia ilmiöitä ja asioita, joita on välttämätöntä pystyä erottelemaan.
Värit, muodot, alkuaineet, kielet, ajoneuvot, yms.
Kysypä toisinpäin: miksi keskenään erilaisia asioita pitäisi niputtaa yhden käsitteen alle? Mitä hyötyä on, että eletään epätietoisuudessa?
Monille ihmisille on lisäksi itsetietoisuuden kannalta tärkeää tunnistaa, mitä itse on. Sen sijaan että se olisi joku harmaa möykky, jota kukaan ei pysty määrittelemään, jotain tuntematonta ja kiellettyä.
Käsitteet luovat selkeyttä ja rakennetta ihmisten elämään. Siksi ihmiset haluavat määritellä asiat tarkasti, jotta voidaan puhua oikeista asioista eikä salaperäisesti kierrellen.
Tarvitseeko asiaa vielä vääntää enemmän rautalan
Tottakai tarvitaan käsitteitä. Mutta tämä vela-termistö ei kiinnostane ketään paitsi teitä itseänne. Lapsille opetetaan asioita. En kuitenkaan aio ryhtyä opettamaan lapsilleni esim. aidallaseisojan, anteeksi, -istujan merkitystä, sillä kun ei ole mitään merkitystä. Lapseni takuulla omaavat jo nyt erittäin hyvän itsetietoisuuden. Kyllä he tietävät, että joillakin ei ole lapsia, joillakin on. Enkä minä itsekään ole mikään harmaa möykky, vaikka en ymmärrä mitään velojen termistöä.
Velaus ei liity lisääntymiseen vaan siihen että hoitaako lapsia kuin omia lapsia jolloin arkielämä ei ole lapsivapaata.
Muutenhan 3 adoptiolapsen huoltajakin olisi vela. Mutta kun ei ole. Hän on vanhempi, vaikka ne eivät ole hänen omia jälkeläisiä.
Velaus ei liity jaettuun DNA:han tai synnytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo ihmeellinen palstan harhaluulo sikiää, että lapsettomat eivät tiedä perhe-elämästä mitään?
Ennakkoluulot kumpuavat usein tietämättömyydestä, mutta myös kateudesta ja heikosta itsetunnosta joka projisoidaan muihin.
Vierailija kirjoitti:
Velalle taitaa abortti olla pienempi paha kuin hampaan paikkaus.
Mitä pahaa abortissa? Sehän otetaan siksi, että se toinen vaihtoehto on äidille huonompi hänen mielestään. Eli abortti parantaa elämänlaatua, koska se toinen vaihtoehto ei ole velalle vaihtoehto.
Luojan kiitos että on säästynyt monelta ! Huh. Tiedät sitten kun ne on teini iässä .
Tsekkasin viimeksi tänään käydessäni (julkisella) kaupungilla, kuinka stressaantuneita nuo pikkulasten vanhemmat ovat. Äyskintää ja tiuskintaa levottomille, huutaville lapsille yms. Jättäydyin tarkoituksella spektaakkeleista kauemmas.
Someen postataan auvoisia kuvia ja hehkutetaan lapsiperhearkea.
Onneksi valitsin ympäristön painostuksesta huolimatta sinkkuuden ja lapsettomuuden. Elämäni on todellakin ihanaa. Nytkin loikoilen omassa rauhassa kirjoineni. Tästähän ei saa puhua.
-Haukkuja odotellen-
Järkyttävää riitelyä. Hankkikaa lapsia tai olkaa hankkimatta. Jokainen huolehtikoon omista asioistaan.
Mulla ei ole lapsia, eikä tule, mutta jos jollakin on lapsia, se on mulle ihan fine.
Minulla on myös kolme lasta, joista olen todella onnellinen. Mutta velat täällä väittävät, etten oikeasti voi olla onnellinen. Että lapseni olen tehnyt täyttämään jonkin olemattoman tyhjiön. Että "porsimiseni" ohessa olen pullauttanut aivoni ämpäriin. Ettei minulla ole ollut oikeata elämää ennen lapsia, saati nyt lasten kanssa. Että vietän päiväni emakkona röhkimässä paskakasoilleni paskaa. Mutta veloilla on oma tyylinsä tai sanoisinko tyylittömyytensä, joten voin vain nauraa heidän höpinöilleen.