Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (990)

Vierailija
941/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.

On, mutta miksi siitä pitää muiden pahoittaa mieltään, kun lisääntyminen on vapaaehtoista eikä siihen ole pakkoa...? Miksei ihmiset pahoita samalla tavoin mieltä siitä että joku ei pelaa jalkapalloa tai ei harrasta hiihtoa?

Tuo on vähän sama asia kuin jos ei juo alkoholia. Aina saa joka tilaisuudessa olla selittämässä miksi ei juo. Oli kyse vapaa-ajasta tai työpaikan tapahtumasta. En ymmärrä mikä ongelma alkoholia juovilla on sen kanssa jos joku ei juo. 

Vierailija
942/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 35-vuotiaaksi asti vela, ja oikeastaan luen itseni edelleen velaksi huolimatta yhdestä lapsesta.

Olin jo aivan pienestä ehdoton, että ei lapsia mulle ikinä, pidin todellakin huolen ehkäisystä seksielämän aloitettua ja tein jopa abortin kerran nuorempana. Aloitin seurustelemaan miehen kanssa, joka oli yhtä ehdoton lapsista kuin minä.

Sitten huomasin tässä edelleen jatkuvassa suhteessa, että olin tuplaehkäisystä ja varmista päivistä huolimatta raskaana! Huomasin, etten kykene enää toiseen raskauden keskeytykseen ja se oli oikeastaan elämän isoin kriisi sekä minulle, miehelle että meidän parisuhteelle. Päätettiin, että koska en kykene aborttiin, niin miehellä on oikeus lähteä suhteesta halutessaan, sillä olisi väärin yrittää olla väkisin yhdessä ja jos toinen ei vain siedä lapsia.

Sanoinkuvaamaton rakkaus lapseeni heräsi odotusaikana, neuvoloissa ja jopa synnytyksessä olin yksin, ja se oli hyvä asia, koska sain

Huoli pois!  Sinä olet juuri oikea äiti  omalle lapsellesi! Rakasta lastasi rauhassa ja sivuuta tyystin törpöt kommentit. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velojen verorahoja ei ole millään tavalla korvamerkitty lapsiperheille.

Verot kerätään menoja varten.

Menoja on korvamerkitty vain lapsiperheille, mutta yhtään menoa ei ole korvamerkitty vain veloille.

Etkö näe tässä ristiriitaa tasa-arvon kannalta että ihmisiä erotellaan lapsiluvun perusteella?

Kaikki ymmärtää että syrjintä on väärin seksuaalisen suuntautumisen, ihonvärin yms perusteella mutta miksi syrjintä on ok, jos on lapseton? 

Selittäkää järjellä.

Vela saa käyttää kaikki rahansa ja tarmonsa vain itseensä. Kun taas samantuloinen lapsellinen kasvattaa ja tietysti elättää uutta ihmistä, siksi esim.lapsilisä. Mikä olisi se Vela-tuki? 

No just se vela-

Miksi velan pitäisi saada kaksi lapsilisää kun perheelliset ihmiset saavat vain yhden? Lapsilisä on tarkoitettu lapsen menoihin .

Vierailija
944/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka hän puhui itsestään velana lähes 40- v saakka? Mistä voi tietää että 30-v velaksi esittäytyvä on oikeasti vela eikä muuta mieltään? Miksi ylipäätään pitää olla tämmöinen kiveen hakattu nimitys, josta yhtään kukaan ei voi tietää onko se pysyvää ennen kuin vanhana kun nähdään miten meni?

Vierailija
945/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka hän puhui itsestään velana lähes 40- v saakka? Mistä voi tietää että 30-v velaksi esittäytyvä on oikeasti vela eikä muuta mieltään? Miksi ylipäätään pitää olla tämmöinen kiveen hakattu nimitys, josta yhtään kukaan ei voi tietää onko se pysyvää ennen kuin vanhana kun nähdään miten meni?

Jotkut ihmiset tietää nämä asiat nuorena. He ovat veloja.

Sitten on tuuliviirejä jotka eivät tiedä mitä tekevät edes ensi viikolla. Aidallaistujat voivat muuttaa mieltään milloin vain. He eivät ole veloja.

Näitä eri ryhmiä ei pidä niputtaa yhteen, koska on kyse eri asioista.

Vierailija
946/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.

Sherlock ilmoittautui. :D

No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?

Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.

Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.

Lapseton vs. lapsivapaa = kaksi eri käsitettä

Ihmisillä mielipiteet muuttuu! Voi vaikka löytyä uusi nainen tai mies ja hänen kanssa haluaakin lapsia! Nykypäivänä ihminen voi vaihta

Tällaistahan tapahtuu koko ajan! Ei suinkaan ole ihme, että velaansa ennen nillittävä nainen naimisiin löydettyään pyöräyttää jälkeläisiä, eikä kadu mitään!

Vierailija
947/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi velan pitäisi saada kaksi lapsilisää kun perheelliset ihmiset saavat vain yhden? Lapsilisä on tarkoitettu lapsen menoihin .

Jokainen ihminen vastaa omista valinnoistaan ja kantaa vastuun. Siksi esimerkiksi baarissa ei voi tilata toisen piikkiin. Jokainen maksaa omat valintansa. Vanhemmuus on myös valinta. Ei pakko. Miksi velan pitäisi maksaa vanhemman valinnasta, koska vela ei ole lapsen huoltaja?

Jos velan on pakko maksaa toisen valinnat, tasa-arvon nimissä myös velan elämänvalinta pitää korvata yhtä suurella summalla.

Kukin tykönään päättää sitten mihin rahansa käyttää vai käyttääkö mihinkään.

Syrjintää on se että toisten valinnoista palkitaan ja toisten valinnoista ei, ja vain toiset laitetaan maksamaan niistä.

Vierailija
948/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaistahan tapahtuu koko ajan! Ei suinkaan ole ihme, että velaansa ennen nillittävä nainen naimisiin löydettyään pyöräyttää jälkeläisiä, eikä kadu mitään!

Paitsi että hän ei ole, eikä ole koskaan ollut vela.

Velalla ei ole lapsia.

Hän oli aidallaistuja joka kuvitteli olevansa jotain muuta. Tätä kyllä tapahtuu paljon, olet siinä oikeassa. Osa ei tiedä edes 50 veenä mitä haluaa elämältään.

Vierailija
949/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat tuovat aiheen esiin toisin kuin ne joilla on lapsia. Mistä sitten johtuukaan mutta minulle on ihan sama miten muut elävät. 

:D :D

Jos jotain olen huomannut niin vanhemmat, niin äidit kuin isät, tuovat usein missä tahansa keskustelussa viimeistään parin minuutin kohdalla esiin sen että heillä on lapsia.

Osaatko antaa esimerkkiä miten tämä keskustelu menee siihen? Kuulostaa luonnottomalta. En itse keksi muuta tapausta kuin jos ihmiset vaihtaa kuulumisia tuttujen kesken niin perheelliset joskus mainitsee perheen kuulumiset kun se on iso osa heidän elämää ja kuulumisia. Esim. Meidän perhe joutui perumaan sen hiihtoreissun kun pojalla murtui jalka. Mutta onko tämä syy alkaa vinkumaan kuin sika että joku

ihmiset ryhmäytyvät usein samankaltaistensa kanssa. Ei sitä äitiäkään lapsettomien bileisiin kutsuta. Sinkut viettävät aikaa toisten sinkkujen kanssa, perheelliset  keskenään. Harrasteporukoissa sama ilmiö. Mielestäni hyvin luonnollinen asia.

Vierailija
950/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 35-vuotiaaksi asti vela, ja oikeastaan luen itseni edelleen velaksi huolimatta yhdestä lapsesta.

Olin jo aivan pienestä ehdoton, että ei lapsia mulle ikinä, pidin todellakin huolen ehkäisystä seksielämän aloitettua ja tein jopa abortin kerran nuorempana. Aloitin seurustelemaan miehen kanssa, joka oli yhtä ehdoton lapsista kuin minä.

Sitten huomasin tässä edelleen jatkuvassa suhteessa, että olin tuplaehkäisystä ja varmista päivistä huolimatta raskaana! Huomasin, etten kykene enää toiseen raskauden keskeytykseen ja se oli oikeastaan elämän isoin kriisi sekä minulle, miehelle että meidän parisuhteelle. Päätettiin, että koska en kykene aborttiin, niin miehellä on oikeus lähteä suhteesta halutessaan, sillä olisi väärin yrittää olla väkisin yhdessä ja jos toinen ei vain siedä lapsia.

Sanoinkuvaamaton rakkaus lapseeni heräsi odotusaikana, neuvoloissa ja jopa synnyty

Kertoja sanoi ehkäiseensä raskautta kaikin tavoin, mutta ehkäisy petti. Toiseen aborttiin hän ei  ymmärrettävästi kyennyt. Ts. kirjoittajahan ei halunnut lasta, vahinkoraskaus. Josta sitten syntyikin rakkaus lapseen.

Vierailija
951/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoinkuvaamaton rakkaus lapseeni heräsi odotusaikana, neuvoloissa ja jopa synnyty

Vahinkoraskauksia on ollut ja tulee olemaan aina. Onneksi kirjoittaja piti lapsen ehkäisyn pettäessä, ja rakastaa tätä. Miksi kirjoitat hänestä, että "tuollainen aines lisääntyy"? Kyllä velankin ehkäisy voi pettää. Suositteletko sellaisessa tapauksessa siis aina aborttia? Vai onko Oikean Velan ehkäisy aina ja kaikessa satavarma? Täysin varma ehkäisy on vain selibaatti. Ehkäpä Oikea Vela onkin aina  selibaatissa.

Vierailija
952/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä20213 kirjoitti:

Siinähän valitsette olemaan lapsettomia.

Itse valitsin toisin. tulin äidiksi 23 vuotiaana ja sain sen jälkeen vielä 2 lasta.

viimeisen 35 vuotiaana. Elämä oli jokseenkin raskasta, koska olin vähän kuin yksinhuoltaja, koska mieheni teki ulkomailla töitä.

Olen nyt 55 vuotias. Pikkuinen  iltatähti tyttöni muutti juuri kotoa pois 20 vuotiaana.

Aikuiset poikani ovat fiksuja ja heillä omat perheet. Mikä parasta: rakastan olla Mummi.

Lapset ovat elämän parhaus.

Mielettömän ihanaa, kun oma lapsenlapsi halaa ja sanoo rakastavansa. 

Valitsette olemaan? Hieman olisi voinut myös itsensä kehittämiseen panostaa siinä lastenhoidon lomassa.

Älä viitsi saivarrella. Tämän ketjun velojen kielenkäyttö sensijaan on törkeää: emakko, porsia, paskoa.....

Vierailija
953/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka onnen omistaa, sen kätkeköön. 

Parempi antaa näiden velojen elää elämänsä omassa kuplassaan. Eivät ainakaan lisäänny ja hyvä niin.

Niin se olisi velojenkin kannalta hyvä asia, jos perheelliset olisivat hiljaa ja eläisivät omassa kuplassaan. Mutta kun ette kykene siihen, kykenette arvostelemaan ja heijastamaan omaa kurjuuttanne elämänvalinnoistanne muille.

Mitä sössötät, vela? Minulla on lapsia ja OLEN ILOINEN, että on!!  Lue nyt, vela, tarkkaan: minun elämäni  kurjaa, EI SIIS KURJAA!! Elämme  ja voimme perheenä hyvin. Tämä on meidän elämänvalintamme: perhe lapsineen. Lue vielä: Meidän elämäntapamme ei ole meille ollenkaan kurjaa!!! Ymmärsitkö?

Vierailija
954/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten huomasin tässä edelleen jatkuvassa suhteessa, että olin tuplaehkäisystä ja varmista päivistä huolimatta raskaana! Huomasin, etten kykene enää toiseen raskauden keskeytykseen ja se oli oikeastaan elämän isoin kriisi sekä minulle, miehelle että meidän parisuhteelle. Päätettiin, että koska en kykene aborttiin, niin miehellä on oikeus lähteä suhteesta halutessaan, sillä olisi väärin yrittää olla väkisin yhdessä ja jos toinen ei vain siedä lapsia

Lääketiede mahdollistaa hedelmättömyyden nykyisin. Naiselta voidaan munasarjat poistaa ja mieheltä puihat poikkasta. Silloin on oikea vela!

Kaikki muut ovat aidallaistujia tai lapsia odottavia.

Vierailija
955/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se miksi en pidä veloista, niin ovat äärimmäisen empatiakyvyttömiä ihmisiä. Koskee toki muitakin ääripäitä.

Montako tunnet ?Minä tunnen useita ja kaikki ovat mitä empaattisimpia, fiksuimpia ja suvaitsevaisimpia ihmisiä.

Minä, kolmen äiti (olen äärettömän onnellinen heistä!) tunnen useampia veloja. Mm. molemmat naapurini. Eikä löydy ilkeämpiä rääväsuita kuin nämä. Tunnen myös kolme entistä koulutoveriani, jotka joka luokkakokouksessakin ovat ne päsmärit, empatiaa ei löydy heiltä muille kuin itselleen.

Vierailija
956/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä velankin ehkäisy voi pettää. Suositteletko sellaisessa tapauksessa siis aina aborttia? Vai onko Oikean Velan ehkäisy aina ja kaikessa satavarma? Täysin varma ehkäisy on vain selibaatti. Ehkäpä Oikea Vela onkin aina  selibaatissa.

Vela ei halua, eikä hänelle tule lapsia. Käyttää sitä ehkäisyä mikä hänelle sopii. Mahdollisesti tuplaehkäisyä tai sterkkaa/vasektomiaa. Jos ehkäisy pettää, abortti on ainoa vaihtoehto. Jos haluaakin pitää lapsen, sitten ei ole vela eikä ole koskaan ollutkaan. Oikea vela voi elää selibaatissakin. Tyyli on vapaa. Olennaista on se, että hän ei tule olemaan vanhempana yhdellekään lapselle.

Mitä suosittelen? Hölmö kysymys. Suosittelen tekemään se mikä tuntuu itsestä oikealta. Ei kenenkään pakko ole olla vela. Eikä pakko olla vanhempi. Jokainen valitkoon itse.

Vierailija
957/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, kolmen äiti (olen äärettömän onnellinen heistä!) tunnen useampia veloja. Mm. molemmat naapurini. Eikä löydy ilkeämpiä rääväsuita kuin nämä. Tunnen myös kolme entistä koulutoveriani, jotka joka luokkakokouksessakin ovat ne päsmärit, empatiaa ei löydy heiltä muille kuin itselleen.

Naapurin velat = koko maailman velat.

Just näinhän se menee. Jatka samaan malliin kuplassa elämistä. 😄

Vierailija
958/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se miksi en pidä veloista, niin ovat äärimmäisen empatiakyvyttömiä ihmisiä. Koskee toki muitakin ääripäitä.

Montako tunnet ?Minä tunnen useita ja kaikki ovat mitä empaattisimpia, fiksuimpia ja suvaitsevaisimpia ihmisiä.

Huonoimmat esihenkilöt ovat kyllä ne lapsettomat.

Eikö lapseton esimies taannutkaan sinulle taas parasta kesäloma-aikaa ja oikeutta lähteä töistä käytännössä milloin huvittaa, kun kakara pitää hakea tarhasta?

Miksi et käytä lapsesta sanaa lapsi? Miksi velojen kieli on - lapsellisista/lapsista- on porsimista, kakaraa, röh-röhhiä, paskaa,  porsasta, perseestä pullauttelua etc.? Ettekö osaa puhua asioista niiden  oikeilla nimillä? Ei lapsellisetkaan puhu veloista mahoina epäsikiöinä, sikaidiootteina, aidanseipäinä, lahoaivoina....

Vierailija
959/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta et voi olla vela, ennenkuin on satavarma, ettet tule ikinä saamaan omia tai puolison lapsia. Eikö? Voit vain kuvitella olevasi.

Velat ovat varmoja. Siksi he ovat veloja. Josnje olisivat epävarmoja, he olisivat aidallaistujia.

Sinä projisoit nyt omaa epävarmuuttasi veloihin.

Siksi et ymmärrä veloja, koska olet itse epävarma. Koita ymmärtää tämä.

Älä lässytä. Minä, äiti, en projisoi kehenkään epävarmuutta. Tiedän, kuka/mikä olen ja arvostan siksi itseäni. Älä yritä tehdä minusta jotain epävarmaa, jota en ole!

Vierailija
960/990 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä lässytä. Minä, äiti, en projisoi kehenkään epävarmuutta. Tiedän, kuka/mikä olen ja arvostan siksi itseäni. Älä yritä tehdä minusta jotain epävarmaa, jota en ole!

Lopeta sinä se velojen väittäminen epävarmoiksi kun he eivät ole. Turha leikkiä uhria tässä. Itse tulet levittämään valheita veloista ja väität tietäväsi heidän asiat paremmin kuin he itse, kuinka varmaa heidän varmuutensa on. Kun tällaista ylimielistä käytöstä tulee vastaan, ensimmäinen arvaus on, että ihminen projisoi omat pelkonsa muihin. Miksi muuten ihminen levittäisi valheita toisista ihmisryhmistä? Kerro järkiperustein se. Älä siis ole yllättynyt, kun tyhmät kommentit poikii tällaisen reaktion. Pelaa typeriä pelejä, voita typeriä palkintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi