IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1010)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velalla ei ole lapsipuolia, koska ne ovat myös lapsia, jota velana joutuisi hoitamaan.
Kyse ei ole siis vain synnyttämisestä, vaan ylipäätään äitinä/isänä olemisesta yhdellekään lapselle.
Jos puolisolla on lapset, ei voi olla vela. Silloin on äitipuoli tai isäpuoli. Mutta ei vela.
No tämä ei pidä paikkaansa mitenkään päin. Puolison lapset eivät tee toisesta ihmisestä lisääntynyttä. Velaus tarkoittaa ettei ole omia lapsia (eikä tule).
Jessus, älkää arvon velat nyt vaan alkako riitelemään keskenänne. Tulee vielä pahempaa jälkeä. Tehän sekoatte omiin termeihinne. Pakenen ja menen laittamaan pikkuisilleni iltapalaa.
Teepä se. Hei hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miksi en pidä veloista, niin ovat äärimmäisen empatiakyvyttömiä ihmisiä. Koskee toki muitakin ääripäitä.
Montako tunnet ?Minä tunnen useita ja kaikki ovat mitä empaattisimpia, fiksuimpia ja suvaitsevaisimpia ihmisiä.
Minä, kolmen äiti (olen äärettömän onnellinen heistä!) tunnen useampia veloja. Mm. molemmat naapurini. Eikä löydy ilkeämpiä rääväsuita kuin nämä. Tunnen myös kolme entistä koulutoveriani, jotka joka luokkakokouksessakin ovat ne päsmärit, empatiaa ei löydy heiltä muille kuin itselleen.
Sama, olen itse perheellinen ja mielestäni jokainen saa ihan itse valita haluaako lapsia vai ei. Ei haittaa eikä kuulu minulle toisten lapsenteko. Sen sijaan veloille tuntuu olevan hyvin vaikeaa hyväksyä se, että toiset haluaa lapsia. Kielenkäyttö on törkeää ja kovaan ääneen kerrotaan että olet pilannut elämäsi.
Kateuttako se on, olisko nämä törkyturpavelat sitten kuitenkin halunneet lapsia? Eivät niitä uskaltaneet tehdä tai jotain muuta tuli eteen jotta lapsia ei saatu ja nyt se paha olo puretaan muihin. Vai lapsilisätkö niin kiukuttaa, se että lapsiperhe saa satasen enemmän kuin he. Samaan aikaan selitetään kuinka onnellisia ja rikkaita ollaan, kun ei ole lapsia, mutta kielenkäyttö ja agressiivisuus kertoo ihan muusta. Aidosti onnellisen ihmisen ei tarvitse haukkua muita. Hän tietää, että ihmiset on erilaisia ja tulevat onnellisiksi eri tavoilla. Toisille onnea tuovat lapset, toisille lapsettomuus. Toisen onni ei ole toiselta pois. Joten miksi siis pitää haukkua muita törkeyksillä. Ei se lapsellinen niitä lapsiaan pois anna eikä ryhdy velaksi. Hän on valinnut toisin. Eikä se valinta ole sinulta pois. Ihan kuten sinun lapsettomuutesi ei ole minulta pois. Olen ihan vapaasti lapseton jos sinulle tuo onnen. Mutta anna minun olla lapsellinen, sillä se on ollut minun valintani jota en edelleenkään kadu.
Vierailija kirjoitti:
Kustannettiinko tämäkin väitöskirja veronmaksajien rahoilla?
Tiede on tällä tasolla. Sitten ihmetellään, kun nobeleita ei pauku.
Tällä hetkellä minua kiinnostaa eniten tämä nyt 17-vuotias, joka 15-vuotiaana teloitti 42-vuotiaan perheenisän. On haastateltu opettajia ja luokkakavereita, mutta vanhemmat ovat hipihiljaa. Edes anteeksipyyntöä kasvattamansa lapsen teosta ei ole kuultu. Millaiset ihmeen vanhemmat ovat tuollaisen limanuljaskan osanneet tehdä ja tuollaiseksi kasvattaa??
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä, joilla on vakavia mielenterveyden ongelmia (masennusta, syömishäiriöitä, sekopäisyyttä, jne.) ja lapsia vaan tekevät. Eivät lainkaan ajattele sitä tai välitä siitä, että ne siirtävät traumansa lapsilleen?
Lasten tekeminen on itsekästä ja kun mielenterveysongelmaiset tai perinnöllisiä sairauksia omaavat tekevät lapsia, niin se on super-itsekästä.
Toinen asia mitä ihmettelen on se, että mikä se on se naisen "himoputki", kun pitää kolme lasta peräkkäin synnyttää (mitä naiselle siinä tapahtuu? hormonit vie?), aivan kun ei olisi koskaan kuullutkaan ehkäisystä ja että, perhesuunnittelu on täysin vieras termi, vaikka kehittyvissä maissakin se tiedetään, vaan ei enää Suomessa.
Uskovaisillahan se touhu (tykätään naimisesta) on täysin holtitonta, kun tehdään järkyttäviä lapsimääriä. Miehiä pitäisi vastuuttaa huomattavasti enemmän näissä uskovaisissa piireissä. Nythän se järjet
Miksi koet elämäsi todella rankaksi ja kovaksi? Etkö näe lainkaan elämän hyviä puolia?
Mitä keskustelemista siinä on, jos jotkut ihmiset haluavat lapsia, ja jotkut eivät? Jokaisen oma asia. Varmaan kumpikin ryhmä on valintoihinsa tyytyväinen.
Ihme vänkäystä jostakin termistöstä. Että jos on ollut vuosikymmeniä vela, ja sitten muuttaakin mielensä, ei koskaan ole ollutkaan vela. Höpölöpö.
Jos joku on sähköautovastainen, ja muuttaakin mielensä ja ostaa sähköauton, niin ei sitten koskaan olekaan ollut sähköautovastainen?
Minä olin nuoruudessa punkkari, ja vannoin että en koskaan luovu punk-aatteesta. Kuitenkin aikuistuin, enkä koe enää olevani punkkari. Enkö siis koskaan ollutkaan??
Menneisyyttä ei voi muuttaa eikä myöskään takautuvasti pyyhkiä mielipiteitään ja valintojaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miksi en pidä veloista, niin ovat äärimmäisen empatiakyvyttömiä ihmisiä. Koskee toki muitakin ääripäitä.
Montako tunnet ?Minä tunnen useita ja kaikki ovat mitä empaattisimpia, fiksuimpia ja suvaitsevaisimpia ihmisiä.
Minä, kolmen äiti (olen äärettömän onnellinen heistä!) tunnen useampia veloja. Mm. molemmat naapurini. Eikä löydy ilkeämpiä rääväsuita kuin nämä. Tunnen myös kolme entistä koulutoveriani, jotka joka luokkakokouksessakin ovat ne päsmärit, empatiaa ei löydy heiltä muille kuin itselleen.
Sama, olen itse perheellinen ja mielestäni jokainen saa ihan itse valita haluaako lapsia vai ei. Ei haittaa eikä kuulu minulle toisten lapsenteko. Sen sijaan veloille tuntuu olevan hyvin vaikeaa hyväksyä se, että toiset
Puutun sivusta keskusteluun, koska minun on pakko kertoa, että ilkeimmät ja pahansuovimmat ihmiset, joita olen elämäni aikana tavannut, ovat olleet perheenäitejä. Valitettavasti.
Minuakaan ei muiden lastenhankinnat häiritse, mutta jostain kumman syystä lapsettomuuteni häiritsee vanhempia. Eihän se minun ongelmani ole, jos lapsettomuuteni perheellisiä häiritsee, mutta pysyttelen kuitenkin kaltaisteni joukossa. Voisin kuitenkin hypoteettisesti ajatella olevani jonkun perheellisen ystävä, jos muuten kaikki natsaa, mutta jokin elämäntyylissäni heitä tuntuu harmittavan. Tämä on minulle ihan ok ja hyvä homma jos he oikeasti ovat valinnoissaan onnellisia. Niinhän minäkin olen.
Hyvä pointti. Ideologisesti työtön tajuaa, että työnteko mahdollistaa taloudellisesti paremman elämän ja alkaa hakea töitä. Silloin on ollut ideologisesti työtön tuohon asti, ja siitä eteenpäin ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.
On, mutta miksi siitä pitää muiden pahoittaa mieltään, kun lisääntyminen on vapaaehtoista eikä siihen ole pakkoa...? Miksei ihmiset pahoita samalla tavoin mieltä siitä että joku ei pelaa jalkapalloa tai ei harrasta hiihtoa?
Koska jalkapallon pelaaminen ja hiihtoharrastus ovat täysin turhia asioita, sen sijaan lisääntyminen on välttämätöntä ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä keskustelemista siinä on, jos jotkut ihmiset haluavat lapsia, ja jotkut eivät? Jokaisen oma asia. Varmaan kumpikin ryhmä on valintoihinsa tyytyväinen.
Jos luet ketjua, huomaat, että monet eivät hyväksy velautta. Ja suuttuvat siitä. Outoa on.
Vierailija kirjoitti:
Puutun sivusta keskusteluun, koska minun on pakko kertoa, että ilkeimmät ja pahansuovimmat ihmiset, joita olen elämäni aikana tavannut, ovat olleet perheenäitejä. Valitettavasti.
Minuakaan ei muiden lastenhankinnat häiritse, mutta jostain kumman syystä lapsettomuuteni häiritsee vanhempia. Eihän se minun ongelmani ole, jos lapsettomuuteni perheellisiä häiritsee, mutta pysyttelen kuitenkin kaltaisteni joukossa. Voisin kuitenkin hypoteettisesti ajatella olevani jonkun perheellisen ystävä, jos muuten kaikki natsaa, mutta jokin elämäntyylissäni heitä tuntuu harmittavan. Tämä on minulle ihan ok ja hyvä homma jos he oikeasti ovat valinnoissaan onnellisia. Niinhän minäkin olen.
Ikävä kuulla tuosta kokemuksesta. 😔
Velatsemppiä päivääsi. 😇
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä miten joku jaksaa päätänsä sillä vaivata, että miksi jollakulla toisella on tai ei oo lapsia
Näitähän riittää. Jotkut vaan eivät hyväksy erilaisuutta. Velaus pelottaa. Se koetaan hyökkäyksenä omaa elämäntapaa vastaan. Tulee puolustusreaktio.
Oikea syy on itsessä, jos tällaisia tuntemuksia on. Tuntemattoman pelko. Itsetunto-ongelmat. Kateus. Katkeruus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hän puhui itsestään velana lähes 40- v saakka? Mistä voi tietää että 30-v velaksi esittäytyvä on oikeasti vela eikä muuta mieltään? Miksi ylipäätään pitää olla tämmöinen kiveen hakattu nimitys, josta yhtään kukaan ei voi tietää onko se pysyvää ennen kuin vanhana kun nähdään miten meni?
Jotkut ihmiset tietää nämä asiat nuorena. He ovat veloja.
Sitten on tuuliviirejä jotka eivät tiedä mitä tekevät edes ensi viikolla. Aidallaistujat voivat muuttaa mieltään milloin vain. He eivät ole veloja.
Näitä eri ryhmiä ei pidä niputtaa yhteen, koska on kyse eri asioista.
Vela, tuuliviiri, aidallaistuja. Mitä merkitystä tuolla höpinällä on? Käytännön kannalta ei mitään. Joku haluaa lapsia, joku ei. Kummankin sopii mieltään muuttaa. Tilanteet ja olosuhteet ovat erilaisia kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.
Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.
Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös jos joku kertoo että kissa on hyvä herätyskell
Vela ei tiedä yhtään mitään lapsellisten elämästä. Miten tietäisi? Lukemalla vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.
On, mutta miksi siitä pitää muiden pahoittaa mieltään, kun lisääntyminen on vapaaehtoista eikä siihen ole pakkoa...? Miksei ihmiset pahoita samalla tavoin mieltä siitä että joku ei pelaa jalkapalloa tai ei harrasta hiihtoa?
Koska jalkapallon pelaaminen ja hiihtoharrastus ovat täysin turhia asioita, sen sijaan lisääntyminen on välttämätöntä ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta.
Nämä toisten lapsettomuudesta mielensä pahoittavat siis toivovat, että maailmaan pykättäisiin läjäpäin ei-haluttuja lapsia ihmiskunnan tulevaisuuden turvaamiseksi? Ovatko nämä jonossa adoptoimassa ne lapset?
"Vela ei tiedä yhtään mitään lapsellisten elämästä. Miten tietäisi? Lukemalla vai?"
Eikä haluakaan tietää. Riittää kun sitä näkee ja kuulee.
Vierailija kirjoitti:
"Vela ei tiedä yhtään mitään lapsellisten elämästä. Miten tietäisi? Lukemalla vai?"
Näkee ja kuulee mutta ei koe itse. Kaikkea ei velakaan näe ja kuule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee ja kuulee mutta ei koe itse. Kaikkea ei velakaan näe ja kuule.
Ja olemme siitä äärettömän kiitollisia. En kyllä haluaisi tietää niinkään paljoa, kun saan kuulla ja nähdä ihan yrittämättä.
Aidallaistuja on huono käännös englannista. OIkea termi suomessa olisi päättämätön tai jahkailija.