IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1010)
No kuka hel vetti haluaa itsekkäitä nettiriippuvaisia luusereita vaivoikseen! Lapsettomuus rules!
Vierailija kirjoitti:
No kuka hel vetti haluaa itsekkäitä nettiriippuvaisia luusereita vaivoikseen! Lapsettomuus rules!
tämä
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuttava pariskunta, jotka tekivät ison numeron siitä, etteivät lapsia koskaan hanki. Ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, Puhuivat paljon siitä, kun muut saivat lapsia. Yli viisitoista vuotta elivät yhdessä. Sitten se mies löysi joskus 45-vuotiaana uuden kolmekymppisen naisen. Ero tuli ja nyt sillä miehellä on kaksi pientä lasta sen uuden nuoren naisen kanssa ja elävät onnellista perhe-elämää.
Voitte arvata, kuinka katkera se jätetty vela-nainen on. 😄
Minäkin tiedän pari tällaista tapausta. Jos nainen ei halua lasta aidosti omasta halustaan, niin ei ole aihetta katkeruudelle paitsi tietenkin se että tulee ehkä petetyksi ja jätetyksi. Niinhän voi käydä oli lapsia tai ei. Mutta jos ei hanki ( tai siis yritä hankkia) lapsia toisen tahdosta tai mieliksi, niin siitä tulee kyllä taatusti katkeraksi.
Yllättäen nuo tuon artikkelin kommentit menivät siihen, että pitäisi jokaisen kynnelle kykenevän pitäisi osallistua talkoisiin tekemään tulevia eläkkeenmaksajia ja pitäisi ottaa lapsivapailta ihmisiltä eläkkeet pois. Oon jo liian vanhakin, mutta en usko, että olisi ollut mitenkään lapsen etu syntyä äidille, joka on mielenterveydeltään vähintäänkin epävakaa ja semialkoholisti. Todennäköisesti olisi vielä päätynyt yh:ksi, kun suhteet luokkaa situationship. Eli erittäin onnellinen olen, että ei tullut noihin talkoisiin osallistuttua.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.
Mistä siivojanne tietää työntekijöiden lapsiluvun? Ei ainakaan oman työpaikkani siivoja tiedä. Näkeekö sen sinusta jotenkin päältä?
Olen eri, mutta mun mielestä on outo ajatus että siivooja ei tietäisi. Tiedän minä suurin piirtein kaikkien muidenkin työkavereideni lapsiluvun ja he minun, miksi juuri siivooja olisi jotenkin poikkeus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkillisen myhkäistä termistöä: lapsivapaa, tahattomasti, tahallaan, tai jotain-lapseton. Aidallaistuja? Jotain sisäpiirin juttuja?
Lapsivapaa (childfree) = vapaaehtoisesti lapseton eli vela. Ei halua lasta eikä hänellä koskaan tule olemaan lasta (bio/adoptio/bonus).
Tahattomasti lapseton (childless) = ei ole lasta, mutta haluaisi lapsen. Jokin tekijä kuitenkin estää sen. Kumppanin puute, olosuhteet, hedelmättömyys, yms.
Aidallaistuja (fence sitter) = ihminen joka vatvoo lapsiasiaa 20,30,40, jopa 50 -vuotiaaksi eikä vain osaa päättää kumpaa haluaa. Saattaa jopa valehdella puolisolleen, "katsotaan myöhemmin, ei vielä". Venyttää aikaikkunaa kun ei us
Mitä hiton merkitystä noilla teennäisillä termeillä on? Mihin niitä edes tarvitaan? Ja miksi??
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.
Mistä siivojanne tietää työntekijöiden lapsiluvun? Ei ainakaan oman työpaikkani siivoja tiedä. Näkeekö sen sinusta jotenkin päältä?
En tiedä. En todellakaan tiedä. En usko että näkee, mutta en tiedä.
Miksi jakaisin kyseenalaisia geenejäni eteenpäin? Meitä on kolme sisarusta, joista yksi teki lapsia. Minä en tehnyt eikä myöskään sisarukseni, joka kuoli syöpään ennen viisikymppisiään. Lisäksi suvussa vielä depressio-ongelmia. Minulla ollut sekä syöpä, että depressiota. Kumpaakin useamman kerran. Syövän takia lastenteko jäi, eikä minua juuri koskaan kiinnostanutkaan.
Sisareni lapset ei ole pääseet elämässään kunnolla eteenpäin. Kaksi on jäänyt peräkammarin pojiksi ilman päämäärää elämässä ja yksi ei ole saanut elämästä kunnolla kiinni depression vuoksi, vaikka yrittää. Niistä ihanista lapsosista voi tulla tällaisia tapauksia. Kumpi meistä on paremmassa asemassa, minä joka olen välttänyt omat huonogeeniset lapset ja pystynyt saamaan elämäni kasaan ja säästöjäkin ja kunnon työpaikan. Vai sisarukseni, joka kitkuttaa yksinhuoltajana aikuisten lasten kanssa, jotka eivät osaa rakentaa omaa elämää. Elää kädestä suuhun koko se perhe.
Minulla taas on paljon rahaa sijoituksissa ja tilillä, mutta ei omia lapsia kenelle niitä jättää. Nyt sitten ootellaan, että tuleeko siskolle lapsenlapsia samanlaiseen kierteeseen. Huh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.
Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös jos joku kertoo että kissa on hyvä herätyskello, herättää heidät aikaisin ruokkimaan? Miksi vain lapsiin liittyviä asioita ei saa mainita edes sivu
Jaa-a. Samaa se on toisinkinpäin. Esim. just jos työporukan lapsettomat ovat menopäällä, niin minut sivuutetaan: "sä et tietty pääsekään, kun sulla on ne pennut..". "Eiks oo tylsää aina vaan vapaalla kökkiä hiekkalaatikolla?" Että osaavat velatkin sivaltaa, toki pieleen, kun eivät lapsellisten elämästä mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hiton merkitystä noilla teennäisillä termeillä on? Mihin niitä edes tarvitaan? Ja miksi??
Koska elämässä on erilaisia ilmiöitä ja asioita, joita on välttämätöntä pystyä erottelemaan.
Värit, muodot, alkuaineet, kielet, ajoneuvot, yms.
Kysypä toisinpäin: miksi keskenään erilaisia asioita pitäisi niputtaa yhden käsitteen alle? Mitä hyötyä on, että eletään epätietoisuudessa?
Monille ihmisille on lisäksi itsetietoisuuden kannalta tärkeää tunnistaa, mitä itse on. Sen sijaan että se olisi joku harmaa möykky, jota kukaan ei pysty määrittelemään, jotain tuntematonta ja kiellettyä.
Käsitteet luovat selkeyttä ja rakennetta ihmisten elämään. Siksi ihmiset haluavat määritellä asiat tarkasti, jotta voidaan puhua oikeista asioista eikä salaperäisesti kierrellen.
Tarvitseeko asiaa vielä vääntää enemmän rautalangasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta
Nämä kehotukset tulevat joko suoraan tai epäsuorasti:
"Nauti vielä opiskeluvuosista, koska sitten KUN sulla on lapset niin ei ole enää aikaa..."
"Noh katsotaan oletko vielä samaa mieltä 5 vuoden päästä KUN sulla on pari lasta"
"Miin se munkin mieli muuttui siinä sun iässä eli kannattaa pitää ovet auki nyt, koska voit tavata pian komistuksen joka vie mennessään ja parin vuoden päästä teillä on jo lapsi..."
Jne.
Ei mitään rajoja ihmisillä jotka tällaisia hokee. Miten toisten ehkäisyn käyttö voi mennä joillain niin tunteisiin, että sitä aletaan kysellä? 🤮🤮🤮
Älkää hengatko tuollaisten törppöjen kanssa. Kukaan ei ole koskaan sanonut minulle mit
Vähän ohi, mutta ethän sinä ole vela koskaan ollut, kun kuitenkin hommasit lapsen. Tämähän on palstan velojen Totuus. Minäkin olin vannoutunut vela, kunnes sitten halusinkin lapsia ja ne sain. Julkisuudessakin on naisia, jotka aikoinaan ovat olleet oikein Veluuden lipunkantajia, mutta myöhemmin kumminkin hommanneet jälkikasvua.
Vierailija kirjoitti:
Entä mikä on sellainen, joka ihan vapaaehtoisesti ei halua lapsia eikä siis niitä hanki vaikkapa tuonne lähemmäs 40 v. saakka kuvitellen ettei halua niitä koskaan ja sitten tulee mielenmuutos ja hän alkaakin haluta ja saa lapsen? Onko hän petturi tms?
Hän ei ole vela eikä koskaan ollutkaan, jos hän alkaa haluta saada lapsia. Hän on siis ollut aidallaistuja tai tahattomasti lapseton siihen saakka, mutta hän on uskotellut itselleen olevan jotain muuta. Se mitä itselleen uskottelee ei silti muuta tosiasioita, että hän ei ole vela, koska velalla ei ole lapsia (bio,adoptio,bonus) eikä vela niitä tule koskaan hankkimaan.
Ei hän ole petturi. Hän oli todellisuudessa aidallaistuja tai tahattomasti lapseton, joka teki itsetutkiskelua ja löysi sen mitä oikeasti haluaa elämältään.
Vierailija kirjoitti:
Entä mikä on sellainen, joka ihan vapaaehtoisesti ei halua lapsia eikä siis niitä hanki vaikkapa tuonne lähemmäs 40 v. saakka kuvitellen ettei halua niitä koskaan ja sitten tulee mielenmuutos ja hän alkaakin haluta ja saa lapsen? Onko hän petturi tms?
Hän ei ole vela eikä koskaan ollutkaan, jos hän alkaa haluta saada lapsia. Hän on siis ollut aidallaistuja tai tahattomasti lapseton siihen saakka, mutta hän on uskotellut itselleen olevan jotain muuta. Se mitä itselleen uskottelee ei silti muuta tosiasioita, että hän ei ole vela, koska velalla ei ole lapsia (bio,adoptio,bonus) eikä vela niitä tule koskaan hankkimaan.
Ei hän ole petturi. Hän oli todellisuudessa aidallaistuja tai tahattomasti lapseton, joka teki itsetutkiskelua ja löysi sen mitä oikeasti haluaa elämältään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velalla ei ole lapsipuolia, koska ne ovat myös lapsia, jota velana joutuisi hoitamaan.
Kyse ei ole siis vain synnyttämisestä, vaan ylipäätään äitinä/isänä olemisesta yhdellekään lapselle.
Jos puolisolla on lapset, ei voi olla vela. Silloin on äitipuoli tai isäpuoli. Mutta ei vela.
No tämä ei pidä paikkaansa mitenkään päin. Puolison lapset eivät tee toisesta ihmisestä lisääntynyttä. Velaus tarkoittaa ettei ole omia lapsia (eikä tule).
Jos hoitaa toisen lapsia, silloin on äitipuoli tai isäpuoli toisen lapselle.
Se tarkoittaa, että ei ole vela. Vaan äitipuoli tai isäpuoli.
Velalla ei ole biologisia, adoptoituja tai bonuslapsia.
Synnytys ei liity velauteen, vaan vanhemmuuteen ja toimiiko jollekin lapselle huoltajana, olipa verisukulainen tai ei.
Jos kääntelee puolison bonuslapsille kakkavaippoja tai kuskaa hänen lapsiaan jalkapalloharjoituksiin yms., on turha sanoa, että on itse vela. Kyllä sitä silloin on äitipuoli tai isäpuoli. Se on eri asia kuin vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.
Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?
Eikö ole outoa?
Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?
Eikö ole outoa?
Velat saavat siis tukia. Hyvä.
Mikä on siis ongelma? Mihin vela tarvitsee jotain velatukea?
Et vastaa kysymykseen koska tiedät olevasi väärässä. Velat tukevat vanhempien valintoja, mutta vanhemmat eivät tue velojen valintoja.
Se on syrjintää, epätasa-arvoa ja ihmisoikeusloukkaus. Harmi ettet ole tasa-arvon puolella. Onko muitakin ihmisryhmiä, jotka eivät mielestäsi ansaitse tasa-arvoa?
Mä tuen sun valintoja. Mihin tarvitset rahaa? Siis velarahaa?
Miten minusta vaikuttaa (jälleen kerran) siltä että vain kaikista älykkäimmät eivät lisäänny?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko velat jotenkin muun yhteiskunnan ulkopuolella nyt? Ette saa mitään tukia ym? Outoa.
Nimeä yksikin tuki, jonka voi saada vain vela, muttei yksikään vanhempi?
Eikö ole outoa?
Mieti sen jälkeen tuki, jonka voi saada vain vanhempi, muttei yksikään vela?
Eikö ole outoa?
Velat saavat siis tukia. Hyvä.
Mikä on siis ongelma? Mihin vela tarvitsee jotain velatukea?
Et vastaa kysymykseen koska tiedät olevasi väärässä. Velat tukevat vanhempien valintoja, mutta vanhemmat eivät tue velojen valintoja.
Se on syrjintää, epätasa-arvoa ja ihmisoikeusloukkaus. Harmi ettet ole tasa-arvon puolella. Onko muitakin ihmisryhmiä, jotka eivät mielestäsi ansaitse tasa-arvoa?
Mitä helvettiä nyt taas?? Sivu kaupalla todistettu, kuinka vela voi mm. paneutua uran tekemiseen ja rahaa on tehdä, mitä huvittaa. Ja nyt pitäis sit näitä samoja veloja yhteiskunnan vielä erikseen tukea rahallisesti! Siis ihan vaan ilman mitään käsitystä, miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vela 25 vuotiaan. Tuputin sitä myös muille ja äänestin vihreitä. Nyt olen onnellinen neljän lapsen äiti.
Hävettää nyt oma naiivius ja typeryys sille 30-vuotiaana.
Ja en TODELLAKAAN äänestä perhe- ja lapsivastaisia vihreitä enää.
Et ole etkä koskaan ollut vapaaehtoisesti lapseton.
Olit tahattomasti lapseton, joka uskotteli olevansa vela, kunnes valkeni mitä haluaa elämältään ja hankki lapset.
Vela ei hanki lapsia koskaan.
Ei ole olemassa "ex-velaa".
Velat eivät ole tuuliviirejä jotka vaihtavat mielipidettä sen mukaan millainen puoliso heillä on, millaiset "vauvakuumeet" on tulilla, tai paljoko yhteiskunta maksaa tukea lisääntymisestä.
Tunnen montakin "tuuliviiri"-velaa. Eivät toki ole lapsiaan myöhemmin tehneet tukien(?) takia, vaan heidän mielipiteensä ovat muuttuneet. Ja mitä väliä sillä on? Ketä se mielipiteen muuttaminen niin hiertää? En usko vähääkään siihen, että on olemassa jokin vela-ihmistyyppi, joka ei milloinkaan, missään olosuhteissa voisi kääntää mielipidettään. Eikä tämä ole pelkkä uskon asia, vaan olen nähnyt näitä ihan oikeasti. No, palstan Oikeat Velat toki tämän tyrmäävät, kun Oikea Vela on syntynyt velaksi hamaan tappiin. Koko häslinki oikeasta veluudesta on kuin satukirjasta repäisty.
What? Aijoo, yrität kai olla vitsikäs. Mutta mietipä suomen kielen sijamuotoja, onko joku ero "isää/isääni"?