IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1010)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.
Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.
Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös jos joku kertoo että kissa on hyvä herätyskello,
Minä olen lapseton nimenomaan, koska tiedän mitä se lapsiperhe-elämä on ja minä en missään nimessä halua sitä itselleni. Olisi aivan väärä tapaa elää minulle. Samoin en ole hankkinut koiraakaan, vaikka minulla ei sellaista ole koskaan ollut, koska tiedän millaista koiran kanssa eläminen on ja en halua sitä itselleni.
"Tiedustelin samaa, koska hankin lapset liki 35v eteenpäin. Olen kuulemma aidallaistuja. Siis vaikka en aiemmin halunnut lapsia, mutta vuosikymmeniä myöhemmin halusinkin ja sain, olen myös täällä kuullut vain kuvitelleeni, etten tahdo lapsia. Olen myös hankkinut lapseni yli kolmekymppisenä vain siksi, että elämäni on ollut tylsää ja tyhjää; lapset siis hankin täällä sanotun mukaan täyttämään minuuttani, joka muuten kolisisi tyhjyyttään. Näin on vela minua valaissut. Petturi tuskin kelpaa, ethän sinä ole koskaan ollutkaan Oikea Vela. "
Vapaaehtoisesti lapseton ei hanki lapsia missään vaiheessa elämäänsä, missään elämäntilanteessa. Aivan kuten hetero ei pamahda homoksi tai lesboksi missään elämäntilanteessa.
Tällainen "olin vela, sitten sain lapsia" aiheuttaa vaan se, että veloja sitten kimputetaan, että KUITESKIN muutat mielesi, kun tuo ja tuo ja tuokin vela muutti mielensä. Että et kuitenkaan tiedä varmaksi tuota, ihan takuulla (salaa) haluat lapsia tai viimeistään kun ikää on tarpeeksi/löytyy just se oikea mies.
Tätä saa kuulla velana vähän liiankin usein. Viimeksi ystävältäni, joka on tuntenut minut 30 vuotta, koska hänen velakaverinsa oli aivan varma ettei halua ikinä lapsia ja sitten saikin niitä 3 oikean miehen kanssa, että olenko minäkin nyt aivan varma ja vela ei ole koskaan satavarma juttu.
Okei jos vela on ihminen, joka voi missä tapauksessa tahansa milloin tahansa päättäkin lisääntyä niin mikä termi saadaan meille, jotka eivät lisääntyneet koskaan ja ovat aina tienneet sen? Jos velaus terminä kuuluukin vanhemmille ennen vanhemmuutta kertovan ajanjakson kuvaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vela ei tiedä yhtään mitään lapsellisten elämästä. Miten tietäisi? Lukemalla vai?"
Eikä haluakaan tietää. Riittää kun sitä näkee ja kuulee.
Näkee ja kuulee mutta ei koe itse. Kaikkea ei velakaan näe ja kuule.
Ja olemme siitä äärettömän kiitollisia. En kyllä haluaisi tietää niinkään paljoa, kun saan kuulla ja nähdä ihan yrittämättä.
Näinhän tämä menee. Minä taas olen äärettömän kiitollinen lapsistani. Näen ja kuulen monien muidenkin lapsia, kivoja ovat. Vela ei tykkää lapsista, lapsellinen tykkää lapsista. Molemmat ovat tyytyväisiä omaan valintaansa. Ei tässä aihetta rähjäämiseen ole.
Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.
Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä miten joku jaksaa päätänsä sillä vaivata, että miksi jollakulla toisella on tai ei oo lapsia
Näitähän riittää. Jotkut vaan eivät hyväksy erilaisuutta. Velaus pelottaa. Se koetaan hyökkäyksenä omaa elämäntapaa vastaan. Tulee puolustusreaktio.
Oikea syy on itsessä, jos tällaisia tuntemuksia on. Tuntemattoman pelko. Itsetunto-ongelmat. Kateus. Katkeruus.
Jotkut vanhemmat tuntuvat kokevan velauden niin, että vela päätöksellään olla lapseton halveksii niitä vanhemman lapsia ihan henkilökohtaisesti. Vaikka vela nyt vaan elää elämäänsä ilman lapsia, ei sen ihmeempää.
Johtuu varmaan siitä olettamuksesta että vapaaehtoisesti lapseton ei hanki lapsia, koska ne ovat ällöttäviä ja inhottavia. Minä en hankkinut lapsia, koska en halua niitä. Ihan kuten en ole halunnut urheiluautoa, papukaijaa tai hitsaajan ammattiuraa.
Lapsia en inhoa. Osallistun joka vuosi Joulupuukeräykseen, minulla on kummilapsi Sri Lankassa ja lahjoitan osa tuloistani joka kuukausi järjestölle, joka kuntouttaa lapsiprostituution uhreja. Minusta kaikkien aikuisten tulee huolehtia itsestään heikommista ja huono-osaisista parhaansa mukaan, myös sen oman perheensä ulkopuolella, vaikka sitten ruokkimalla talvella lintuja ja oravia.
Vierailija kirjoitti:
Okei jos vela on ihminen, joka voi missä tapauksessa tahansa milloin tahansa päättäkin lisääntyä niin mikä termi saadaan meille, jotka eivät lisääntyneet koskaan ja ovat aina tienneet sen? Jos velaus terminä kuuluukin vanhemmille ennen vanhemmuutta kertovan ajanjakson kuvaukseen.
"Olin vapaaehtoisesti ilman lapsia, ennen kuin päätin vapaaehtoisesti lisääntyä".
Aivan. Kuten kaikki normaalit vanhemmat. Tuskin kukaan oli ase ohimolla pakottamassa lisääntymään, työntämässä lasta elämään ilman suostumusta tai muutoin painosti lisääntymään ja sitä vastaan urheasti oltiin lapsettomia ennen kuin itse teki päätöksen tulla vanhemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vela ei tiedä yhtään mitään lapsellisten elämästä. Miten tietäisi? Lukemalla vai?"
Eikä haluakaan tietää. Riittää kun sitä näkee ja kuulee.
Näkee ja kuulee mutta ei koe itse. Kaikkea ei velakaan näe ja kuule.
Ja olemme siitä äärettömän kiitollisia. En kyllä haluaisi tietää niinkään paljoa, kun saan kuulla ja nähdä ihan yrittämättä.
Näinhän tämä menee. Minä taas olen äärettömän kiitollinen lapsistani. Näen ja kuulen monien muidenkin lapsia, kivoja ovat. Vela ei tykkää lapsista, lapsellinen tykkää lapsista. Molemmat ovat tyytyväisiä omaan valintaansa. Ei tässä aihetta rähjäämiseen ole.
Ihan yhtä suuri harhaluulo kuin se, että kaikki vanhemmat rakastavat lapsiaan. Sosiaalihuoltoahan ei silloin olisi olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.
Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.
Näin kirjoittaa rakastava empaattinen vanhempi muista ihmisistä?
Jotkut vanhemmat tuntuvat kokevan velauden niin, että vela päätöksellään olla lapseton halveksii niitä vanhemman lapsia ihan henkilökohtaisesti. Vaikka vela nyt vaan elää elämäänsä ilman lapsia, ei sen ihmeempää.