IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (1684)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.
Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.
Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös jos joku kertoo että kissa on hyvä herätyskello,
Minä olen lapseton nimenomaan, koska tiedän mitä se lapsiperhe-elämä on ja minä en missään nimessä halua sitä itselleni. Olisi aivan väärä tapaa elää minulle. Samoin en ole hankkinut koiraakaan, vaikka minulla ei sellaista ole koskaan ollut, koska tiedän millaista koiran kanssa eläminen on ja en halua sitä itselleni.
"Tiedustelin samaa, koska hankin lapset liki 35v eteenpäin. Olen kuulemma aidallaistuja. Siis vaikka en aiemmin halunnut lapsia, mutta vuosikymmeniä myöhemmin halusinkin ja sain, olen myös täällä kuullut vain kuvitelleeni, etten tahdo lapsia. Olen myös hankkinut lapseni yli kolmekymppisenä vain siksi, että elämäni on ollut tylsää ja tyhjää; lapset siis hankin täällä sanotun mukaan täyttämään minuuttani, joka muuten kolisisi tyhjyyttään. Näin on vela minua valaissut. Petturi tuskin kelpaa, ethän sinä ole koskaan ollutkaan Oikea Vela. "
Vapaaehtoisesti lapseton ei hanki lapsia missään vaiheessa elämäänsä, missään elämäntilanteessa. Aivan kuten hetero ei pamahda homoksi tai lesboksi missään elämäntilanteessa.
Tällainen "olin vela, sitten sain lapsia" aiheuttaa vaan se, että veloja sitten kimputetaan, että KUITESKIN muutat mielesi, kun tuo ja tuo ja tuokin vela muutti mielensä. Että et kuitenkaan tiedä varmaksi tuota, ihan takuulla (salaa) haluat lapsia tai viimeistään kun ikää on tarpeeksi/löytyy just se oikea mies.
Tätä saa kuulla velana vähän liiankin usein. Viimeksi ystävältäni, joka on tuntenut minut 30 vuotta, koska hänen velakaverinsa oli aivan varma ettei halua ikinä lapsia ja sitten saikin niitä 3 oikean miehen kanssa, että olenko minäkin nyt aivan varma ja vela ei ole koskaan satavarma juttu.
Okei jos vela on ihminen, joka voi missä tapauksessa tahansa milloin tahansa päättäkin lisääntyä niin mikä termi saadaan meille, jotka eivät lisääntyneet koskaan ja ovat aina tienneet sen? Jos velaus terminä kuuluukin vanhemmille ennen vanhemmuutta kertovan ajanjakson kuvaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vela ei tiedä yhtään mitään lapsellisten elämästä. Miten tietäisi? Lukemalla vai?"
Eikä haluakaan tietää. Riittää kun sitä näkee ja kuulee.
Näkee ja kuulee mutta ei koe itse. Kaikkea ei velakaan näe ja kuule.
Ja olemme siitä äärettömän kiitollisia. En kyllä haluaisi tietää niinkään paljoa, kun saan kuulla ja nähdä ihan yrittämättä.
Näinhän tämä menee. Minä taas olen äärettömän kiitollinen lapsistani. Näen ja kuulen monien muidenkin lapsia, kivoja ovat. Vela ei tykkää lapsista, lapsellinen tykkää lapsista. Molemmat ovat tyytyväisiä omaan valintaansa. Ei tässä aihetta rähjäämiseen ole.
Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.
Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä miten joku jaksaa päätänsä sillä vaivata, että miksi jollakulla toisella on tai ei oo lapsia
Näitähän riittää. Jotkut vaan eivät hyväksy erilaisuutta. Velaus pelottaa. Se koetaan hyökkäyksenä omaa elämäntapaa vastaan. Tulee puolustusreaktio.
Oikea syy on itsessä, jos tällaisia tuntemuksia on. Tuntemattoman pelko. Itsetunto-ongelmat. Kateus. Katkeruus.
Jotkut vanhemmat tuntuvat kokevan velauden niin, että vela päätöksellään olla lapseton halveksii niitä vanhemman lapsia ihan henkilökohtaisesti. Vaikka vela nyt vaan elää elämäänsä ilman lapsia, ei sen ihmeempää.
Johtuu varmaan siitä olettamuksesta että vapaaehtoisesti lapseton ei hanki lapsia, koska ne ovat ällöttäviä ja inhottavia. Minä en hankkinut lapsia, koska en halua niitä. Ihan kuten en ole halunnut urheiluautoa, papukaijaa tai hitsaajan ammattiuraa.
Lapsia en inhoa. Osallistun joka vuosi Joulupuukeräykseen, minulla on kummilapsi Sri Lankassa ja lahjoitan osa tuloistani joka kuukausi järjestölle, joka kuntouttaa lapsiprostituution uhreja. Minusta kaikkien aikuisten tulee huolehtia itsestään heikommista ja huono-osaisista parhaansa mukaan, myös sen oman perheensä ulkopuolella, vaikka sitten ruokkimalla talvella lintuja ja oravia.
Vierailija kirjoitti:
Okei jos vela on ihminen, joka voi missä tapauksessa tahansa milloin tahansa päättäkin lisääntyä niin mikä termi saadaan meille, jotka eivät lisääntyneet koskaan ja ovat aina tienneet sen? Jos velaus terminä kuuluukin vanhemmille ennen vanhemmuutta kertovan ajanjakson kuvaukseen.
"Olin vapaaehtoisesti ilman lapsia, ennen kuin päätin vapaaehtoisesti lisääntyä".
Aivan. Kuten kaikki normaalit vanhemmat. Tuskin kukaan oli ase ohimolla pakottamassa lisääntymään, työntämässä lasta elämään ilman suostumusta tai muutoin painosti lisääntymään ja sitä vastaan urheasti oltiin lapsettomia ennen kuin itse teki päätöksen tulla vanhemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vela ei tiedä yhtään mitään lapsellisten elämästä. Miten tietäisi? Lukemalla vai?"
Eikä haluakaan tietää. Riittää kun sitä näkee ja kuulee.
Näkee ja kuulee mutta ei koe itse. Kaikkea ei velakaan näe ja kuule.
Ja olemme siitä äärettömän kiitollisia. En kyllä haluaisi tietää niinkään paljoa, kun saan kuulla ja nähdä ihan yrittämättä.
Näinhän tämä menee. Minä taas olen äärettömän kiitollinen lapsistani. Näen ja kuulen monien muidenkin lapsia, kivoja ovat. Vela ei tykkää lapsista, lapsellinen tykkää lapsista. Molemmat ovat tyytyväisiä omaan valintaansa. Ei tässä aihetta rähjäämiseen ole.
Ihan yhtä suuri harhaluulo kuin se, että kaikki vanhemmat rakastavat lapsiaan. Sosiaalihuoltoahan ei silloin olisi olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vapaaehtoisesti lapsettomat tietävät kuinka surkeita äitejä heistä tulisi. Mikään ei tuota lapselle enemmän pahaa kuin huonot vanhemmat ja velat tekevät suuren palveluksen kun eivät hanki lapsia.
Lapsilla on oikeus rakastaviin vanhempiin.
Näin kirjoittaa rakastava empaattinen vanhempi muista ihmisistä?
Vierailija kirjoitti:
Näille on nimet.
Vela = ei halua eikä koskaan halua lapsia eikä niitä koskaan myös tule
Aidallaistuja = henkilö joka pohtii tai pitää avoimena lapsien hankkimista. Jahkailee joskus pitkäänkin.
Tahattomasti lapseton = ei ole lasta mutta haluaisi sellaisen.
Ex-vela = valevela = henkilö joka uskotteli itselleen olleensa vela mutta ei ollutkaan, koska ei sitä oikeasti koskaan ollut.
Jos "vela" alkaa haluta saada lapsia, hän ei ole koskaan ollutkaan vela. Hän on sitten tahattomasti lapseton ja vanhemmaksi haluava. Tao jos ei ole varma,sitten on aidallaistuja. Vela ei voi yhtä aikaa haluta ja olla haluamatta lapsia.
Vanhemmiksi tulleet eivät ole koskaan olleet veloja koska he ovat hankkineet lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 35-vuotiaaksi asti vela, ja oikeastaan luen itseni edelleen velaksi huolimatta yhdestä lapsesta.
Olin jo aivan pienestä ehdoton, että ei lapsia mulle ikinä, pidin todellakin huolen ehkäisystä seksielämän aloitettua ja tein jopa abortin kerran nuorempana. Aloitin seurustelemaan miehen kanssa, joka oli yhtä ehdoton lapsista kuin minä.
Sitten huomasin tässä edelleen jatkuvassa suhteessa, että olin tuplaehkäisystä ja varmista päivistä huolimatta raskaana! Huomasin, etten kykene enää toiseen raskauden keskeytykseen ja se oli oikeastaan elämän isoin kriisi sekä minulle, miehelle että meidän parisuhteelle. Päätettiin, että koska en kykene aborttiin, niin miehellä on oikeus lähteä suhteesta halutessaan, sillä olisi väärin yrittää olla väkisin yhdessä ja jos toinen ei vain siedä lapsia.
Sanoinkuvaamaton rakkaus lapsee
Sanoin että ikävää kun tuollainen aines lisääntyy kun viittasin sen kommentin kirjoittajan älylliseen vajavaisuuteen. Hän sanoo olevansa vapaaehtoisesti lapseton vaikka hänellä on lapsi.
Minäkin olen vapaaehtoisesti työtön vaikka käyn töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se miksi en pidä veloista, niin ovat äärimmäisen empatiakyvyttömiä ihmisiä. Koskee toki muitakin ääripäitä.
Montako tunnet ?Minä tunnen useita ja kaikki ovat mitä empaattisimpia, fiksuimpia ja suvaitsevaisimpia ihmisiä.
Huonoimmat esihenkilöt ovat kyllä ne lapsettomat.
Eikö lapseton esimies taannutkaan sinulle taas parasta kesäloma-aikaa ja oikeutta lähteä töistä käytännössä milloin huvittaa, kun kakara pitää hakea tarhasta?
Miksi et käytä lapsesta sanaa lapsi? Miksi velojen kieli on - lapsellisista/lapsista- on porsimista, kakaraa, röh-röhhiä, paskaa, porsasta, perseestä pullauttelua etc.? Ettekö osaa puhua asioista niiden
Puhun lapsista ihan millä termeillä lystään.
Hauska että rinnastat sanan kakara noihin haukkumsanoihin joita itse käytit. :D Taitaa valinta kaduttaa sittenkin kun meininki on noin aggressiivista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannta lähteä väittelyn tielle, lisääntyjät saavat rauhassa pilata elämänsä ja aivan se ja sama mitä ajattelevat lapsettomuudesta.
t: vela M59
En mä ole koskaan kokenut, että mun elämäni on pilalla, vaikka kolme lasta teinkin. Tämä ehkä minua häiritseekin eniten. Minun suuhuni yritetään pistää asioita jotka eivät ole totta. Minun puolestani sinä saat olla onnellinen lapsettomuudestasi, mutta älä väitä, että minä olisin onneton ja pilannut elämäni hankkimalla lapsia. En ole, olen onnellinen ja jos nyt pääsisin takaisin ajassa niin edelleen tekisin samat valinnat eli lapset. Ehkä olisin yhtä onnellinen lapsettomana, mutta koska en sitä tiedä niin en lähtis sitä kokeilemaan. Valitsisin lapset, koska silloin tiedän varmasti olevani onnellinen.
Minulla on myös kolme
Ei kukaan ole sanonut että sinun elämäsi on paskaa. Vela sanoo että hänen elämänsä olisi paskaa jos se olisi samanlaista kuin sinun. Jokaiselle jotakin, nääs.
Lisäksi tuo tyhjiöjuttu koskee niitä perheellisiä, jotka tässä ketjussa kuola valuen hokevat että lapseton elämä on tyhjää, tylsää ja merkityksetöntä. He ovat tehneet lapsen paikkaamaan tyhjiötä. Eivät kaikki juuri sen takia lisäänny, vaan muista syistä.
Tilanteessa jossa sairastuu tai muun syyn takia putoo minimituille, on onni ettei ole elätettäviä yms. ylimääräisiä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Velaus ei liity lisääntymiseen vaan siihen että hoitaako lapsia kuin omia lapsia jolloin arkielämä ei ole lapsivapaata.
Muutenhan 3 adoptiolapsen huoltajakin olisi vela. Mutta kun ei ole. Hän on vanhempi, vaikka ne eivät ole hänen omia jälkeläisiä.
Velaus ei liity jaettuun DNA:han tai synnytykseen.
Se liittyy juurikin siihen. Adoptiolapsi on oma lapsi, puolison lapsi on oma lapsi. Ihmisestä ei tee vanhempaa se että hänen panokaverillaan on lapsia.
Täällä kovasti puhutaan kuinka vela on sellainen joka ei pidä lapsista, no en minäkään pidä muiden lapsista. Omistani kyllä, ja tämähän on ihan selvä homma ollut myös ennen lapsien saamista. Edelleenkään ei muiden pallopäät kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme vänkäystä jostakin termistöstä. Että jos on ollut vuosikymmeniä vela, ja sitten muuttaakin mielensä, ei koskaan ole ollutkaan vela. Höpölöpö.
Jos joku on sähköautovastainen, ja muuttaakin mielensä ja ostaa sähköauton, niin ei sitten koskaan olekaan ollut sähköautovastainen?
Minä olin nuoruudessa punkkari, ja vannoin että en koskaan luovu punk-aatteesta. Kuitenkin aikuistuin, enkä koe enää olevani punkkari. Enkö siis koskaan ollutkaan??
Menneisyyttä ei voi muuttaa eikä myöskään takautuvasti pyyhkiä mielipiteitään ja valintojaan pois.
Velan määritelmä on ettei halua nyt eikä koskaan lapsia, eikä niitä tule.
Jos velan määritelmä olisi "en halua lapsia just nyt ainakaan tänä viikonloppuna", sittenhän jokainen ehkäisyn käyttäjä olisi vela. Se liudentaisi koko käsitteen täysin hämäräksi koska velat eivät ole tällaisia jotka näkevät vain lyhyen ajan päähän haluaako lapsia vai ei. Vela nimenomaan tietää ettei halaäua niitä koskaan ja se pitää. Tämä erottaa velat aidallaistujista.
Siksi määritelmät ovat tärkeitä että niistä pidetään kiinni. Muuten ne sekottuu ja aletaan puhua epäselvästi asioista sekaisin.
Toinen asia on se että velalla voisi olla bonuslapsia puolisolta. No jos tämä hyväksytään velauden määritelmään, sitten pitäisi hyväksyä myös adoptiolapset koska eihän vela ole niitäkään synnyttänyt. Kas näin, velan käsite on laajentunut niin että useamman adoptiolapsen ja bonuslapsen 24/7 huoltajakin on pian "vela".
Siksi se menee niin että velaksi määritellään henkilö jolla ei ole bio/adoptio/lapsipuolia.
Jokainen saa muuttaa mieltään vaikka 5000 kertaa elämässään. Ei se muille kuulu. Mutta jos mieltään muuttelee, ei ole vela.
En ole nähnyt tätä mainittavan vielä täällä keskustelussa, mutta se miksi velauteen liittyvällä termistöllä on väliä miten sitä käyttää, liittyy mm. deittimarkkinoihin. On tullut vastaan keissejä missä joku sanoo olevansa vela, vaikka sitten onkin juttelun edetessä selvinnyt että on joku joka ei vain halua lapsia "juuri nyt" tai "vielä". Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa, ja niillä on velalle tulevaisuutta ajatellen todella iso ero - koska suhde tällaisen ihmisen kanssa on usein tuomittu epäonnistumaan. Vela ei muuta mieltään, niin silloin toinen joko lähtee suhteesta tai jää ja kihisee itsekseen ettei lapsia tulekaan - ja sitten on kaunainen tälle velalle, koska oletti että tämä tarkoitti samaa kuin hän puhuessaan "velaudesta", ettei vain "vielä halunnut". Tämän takia on hyvä ymmärtää mitä termistöä käyttää, ja yrittää selittää ihmisille miksi velan väärinkäyttö terminä on niin haitallista. Siinä tehdään vain kaikkien elämä hankalammaksi.
Samaten jotkut vanhemmat saattavat sanoa olevansa "lapsivapaita" ja ottaa yhteyttä toisia veloja etsiviin veloihin, kun lapset eivät enää asu kotona (tai vain osan aikaa esim. vuoroviikoin). Jälleen kerran, ei mitään tekemistä velauden kanssa. Velan deittipooli on jo valmiiksi pienempi (minkä täysin rinnoin hyväksyn!), niin ärsyttää ajan tuhlaaminen sellaisiin jotka viljelevät termejä aivan väärin :)
Vierailija kirjoitti:
Ihme vänkäystä jostakin termistöstä. Että jos on ollut vuosikymmeniä vela, ja sitten muuttaakin mielensä, ei koskaan ole ollutkaan vela. Höpölöpö.
Jos joku on sähköautovastainen, ja muuttaakin mielensä ja ostaa sähköauton, niin ei sitten koskaan olekaan ollut sähköautovastainen?
Minä olin nuoruudessa punkkari, ja vannoin että en koskaan luovu punk-aatteesta. Kuitenkin aikuistuin, enkä koe enää olevani punkkari. Enkö siis koskaan ollutkaan??
Menneisyyttä ei voi muuttaa eikä myöskään takautuvasti pyyhkiä mielipiteitään ja valintojaan pois.
Kultaseni. Vedetään nyt kerran vielä. Vela on lapseton ihminen. Lisääntynyt ihminen on lisääntynyt ihminen. Aivan sama mitä mieltä asiasta on ollut joskus aiemmin.
40-vuotiaana lisääntyntynyt ihminen ei ole ollut vela, hän on ollut lapseton. Koita painaa se vihdoin kaaliisi.
Sama kun sanoisin että olen vegaani kun syön lihaa, jos väitän olevani vela kun minulla on lapsi.
Jotkut vanhemmat tuntuvat kokevan velauden niin, että vela päätöksellään olla lapseton halveksii niitä vanhemman lapsia ihan henkilökohtaisesti. Vaikka vela nyt vaan elää elämäänsä ilman lapsia, ei sen ihmeempää.