Miksi miehen ammatti vaikuttaa naisten kiinnostukseen niin paljon?
Olen 30v hieman ujo ja hieman introvertti mies, hyvin taviksen näköinen ulkoisesti, tosin aina olen ollut hyvässä kunnossa. Valmistuin matemaatikoksi ja opiskeluaikana tai työssäni matemaatikkona vastakkainen sukupuoli ei minusta kiinnostunut juurikaan. Kiinnostukseni ilmailualaan johti siihen, että parin vuoden matemaatikon uran jälkeen hain ja pääsin lentäjäkoulutukseen. Nyt olen työskennellyt pari vuotta lentäjänä ja naisten asennemuutos on ollut hämmentävää. Jopa sellaiset naiset ovat pyytäneet minua deiteille, joita itse yritin aiemmin ja sain pakkeja. En valita, mutta ihmetyttää se, kuinka paljon ammatti vaikuttaa naisten kiinnostukseen. Mielestäni olen edelleen se sama persoona ja luonteeltani sama ujo tavismies, kuin aiemminkin. Naisten silmissä olen kuitenkin nykyisin täysin eri ihminen. Onko muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (62)
Kyllä omasta mielestäni uramuutos merkkaa usein sitä, että jokin siinä itsessä on muuttunut oleellisesti mikä saa kaipaamaan sitä uramuutosta. Esim. itse tein aikoinani jotain minimipalkkahommia, joihin mulla ei ollut mitään kiinnostusta. Vasta myöhemmin 'löysin itseni' ja ymmärsin lähteä nykyiselle alalle. Mulla on täysin erilainen maailmankuva ja tavoitteeet kuin silloin 10 vuotta sitten.
Nuoria naisia kiinnostaa RAHA. Haluavat miehen, joka elättää heidät. Vaikka Suomessa puhutaan, että nainen ei tarvitse miestä, niin miksi sitten nuoret naiset ovat niin kovasti rahan perään. Eivätkö jaksa tehdä sitä rahaa itse tekemällä töitä.
Nainen 55 vuotta
Ihan samalla tavalla kuin miehetkin ovat kiinnostuneita naisen ammattista ja koulutuksesta, jopa enemmän kuin naiset. Et varmaan itsekään tiedä yhtään pariskuntaa, jossa mies on lääkäri ja nainen vaikkapa siivooja. Niinpä. Tuttavapiirissäni ei ole yhtään miestä, jolle naisen koulutus ja ammatti ei olisi tärkeä. Näin on, valitettavasti, koska ammatti ja koulutus ei sano ihmisestä mitään eikä tee ihmistä paremmaksi, mukavammaksi ja viisaammaksi.
Ilmailuala kokonaisuudessaan on edelleen monille täyttä glooriaa. Yllättävän moni lentäjä on luonteeltaan samanlaisia kuin lääkärit, eli usein introvertteja ja lievästi asbergereita. Tämä toki johtuu työn luonteesta, eli pitää pysty tarvittaessa paineen alla olemaan toimintakykyinen ja sulkea ympäröivä maailma pois mielestä. Monet näistä ovat sosiaalisesti kömpelöitä, vaikkakin varmasti älykkäitä. Jos ammatti olisi joku muu, vaikka roska-auton kuljettaja tai vesihuoltoinsinööri, niin ei paljon naisten katseita tulisi perään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla kuin miehetkin ovat kiinnostuneita naisen ammattista ja koulutuksesta, jopa enemmän kuin naiset. Et varmaan itsekään tiedä yhtään pariskuntaa, jossa mies on lääkäri ja nainen vaikkapa siivooja. Niinpä. Tuttavapiirissäni ei ole yhtään miestä, jolle naisen koulutus ja ammatti ei olisi tärkeä. Näin on, valitettavasti, koska ammatti ja koulutus ei sano ihmisestä mitään eikä tee ihmistä paremmaksi, mukavammaksi ja viisaammaksi.
Silti, useimmille miehille riittää, että nainen tulee toimeen omillaan, eli suunnilleen "että käy töissä". Naisille taas on tärkeää paljonko mies tienaa ja onko hänen työnimikkeensä mediaseksikäs. Tietysti tätä aina kierrellään jollain "no ei ole keskusteltavaa aamupalapöydässä jos ei ole vähintään KTM" tmv.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan tekee viisaammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen korkeakoulutettu, mutta muhun on aina vedonnut enemmän amis miehet. Eli tässä tapauksessa kiinnostuisin enemmin lentäjästään kuin matemaatikosta, mutta lopulta sillä ammatilla ei ole merkitystä.
Ei lentäjillä mitään korkeakoulututkintoa ole. Joku parin vuoden koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti, useimmille miehille riittää, että nainen tulee toimeen omillaan, eli suunnilleen "että käy töissä". Naisille taas on tärkeää paljonko mies tienaa ja onko hänen työnimikkeensä mediaseksikäs. Tietysti tätä aina kierrellään jollain "no ei ole keskusteltavaa aamupalapöydässä jos ei ole vähintään KTM" tmv.
Eiköhän suunnilleen samantasoiset pariudu keskenään kuitenkin.
Olen ydinfyysikko ja tohtoriksikin väitellyt. Päätin kuitenkin kouluttautua vielä lentoemännäksi. Aiemmin olin miehille kuin ilmaa ja täysin näkymätön, nyt lentoemäntänä miehiä pörrää ympärilläni riesaksi asti. Miksi ammatilla on miehiin niin suuri vaikutus?
Tänä tarina on yhtä tosi kuin ketjun aloitustarinakin.
Matemaatikko ei kiinnosta minua sen vuoksi, että en ole tippaakaan kiinnostunut matematiikasta vaikka hyvä siinä olekin. Minulle matematiikka on aina näyttäytynyt äärimmäisen kuivana ja tylsänä, eikä se herätä minussa mitään intohimoa tai uteliaisuutta. Kun ajattelen ihmistä, joka on valinnut omistaa elämänsä juuri tälle alalle näen hänen arvomaailman ja intohimon aivan liian kaukana omistani. Arvostan toki matemaatikkoja, mutta henkilökohtaisesti koen, että haluan kumppanin johon voin samaistua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
On tapahtunut muutakin. Miehet muuttuvat pojista miehiksi 25 - 30 v. Hartiat levenevät, ja vaikka pituutta ei tulekaan lisää miehet alkavat näyttää jotenkin isommilta, vahvemmilta.
ps. Itse ottaisin mielummin matemaatikon kuin lentäjän.
Se on tuossa vaiheessa läskiä, ei enää lihasmassaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska se kertoo miehen ominaisuuksista paljon. Minulle ainakin todella tärkeää mm. älykkyys, kunnianhimo, pitkäjänteisyys, omistautuminen kiinnostuksen kohteelle sun muut.
n44, FT, johon vetoaa matemaatikot.
Raha.
Lentäjät tuskin AV:lla pahemmin pyörivät.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjät tuskin AV:lla pahemmin pyörivät.
Tekevät lentäjäketjuja 😁
Ap, ei koske vain naisia, yhtä lailla koskee miehiä. Itselläni on ystävä, joka kävi amiksen ja valmistui kirjanpitäjäksi. Ihana ihminen, mutta hyvin tylsän oloinen tylsässä ammatissa. Ei ollut mikään miesmagneetti ja hänen itsensä kertomana makuuhuoneessa oli kuulemma todella hiljaista. Neljä vuotta sitten hän ryhtyi Finnairille lentoemännäksi ja muuttui ihan jo ihmisenä. Aiemmin tylsä hissukka alkoi kuntoilemaan, meikkaamaan, pukeutuu tyylikkäämmin ja on päivät univormussa, lentelee pitkin maailmaa. Omasta mielestänikin hän on nykyisin kaunis ja näyttävä nainen. Hänellä riittää miehiä nykyisin vaikka joka sormelle. Tämän perusteella sanoisin, että ei pelkästään se ammatti, mutta myös se itseluottamus, mikä jostain ammatista voi itselle tulla, voi olla hyvin käänteen tekevää, olipa ammatti sitten mikä tahansa.
Miehen status on evoluutiotutkimuksissa ykköskriteeri parinvalinnassa naisille. Kokemuksesi vahvistaa tätä, ap!
Naisia, jotka kaipaa elättäjää, tai miestä, joka nostaa heidän ns. arvokkuuttaan, niin kiinnostaa miehen ammatti.
Ei niitä, jotka elättävät itsensä. Ja tuntevat itsensä arvokkaaksi. Seisovat omilla jaloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehen status on evoluutiotutkimuksissa ykköskriteeri parinvalinnassa naisille. Kokemuksesi vahvistaa tätä, ap!
Ei todellakaan ja varsinkaan kaikille. Rumat jää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lentäjän status olisi korkeampi kuin matemaatikon? Matematiikan yliopisto-opinnot ovat vaikeudeltaan ihan kärkipäätä toisin kuin lentäjän opinnot.
Peruskoulun käyneellä incelillä ei välttämättä ole kovin realistista kuvaa ammatin vaikutuksesta pariutumiseen.