Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankala äitisuhde ja välienkatkaisu

27.09.2025 |

En tiedä mitä ihmettä tekisin äitini kanssa johon haluan katkaista välit. En ole oikeastaan koskaan päässyt itsenäistymään ja irtaantumaan äidistäni koska äiti ei anna sen tapahtua. Pakonomaisesti täytyy pitää häneen yhteyttä. Ei meillä ole edes mitään kunnollista äiti-tytär suhdetta ollut koskaan. Kylmä suhde ollut aina missä ei ole ollut lämpöä ja rakkautta ei yhtään.

Lapsena olin aina äidin tukija ja terapeutti. Kuuntelin jo alle 10 vuotiaana äidin parisuhdeongelmia ja ratkoin hänen asioita. Enää en jaksa ja haluaisin etäisyyttä. Mutta tämä ei sovi äidilleni. Hän on jotenkin saanut välimme sellaiseksi että minun on pakko suunnilleen olla yhteyksissä häneen. Alkanut ihan ahdistaa koko tämä ihmissuhde ja ahdistun kun nään että häneltä tulee viesti, koska tiedän että minun on velvollisuuttani pakko vastata siihen. On siis todella pakko-oireinen myös, pesee käsiä sairaalloisen paljon että ne on ihan vereslihalla, pelkää kaikkea, katastrofiajattelee. Jos en siis pariin tuntiin vastaa puhelimeen niin hän ajattelee minun olevan kuolleena jossain ojassa. Ja aina olen ollut todella vastuullinen että pääsen kotiin yms.. 

Mutta eihän se riitä kun hänellä on vaan ne katastrofiajatukset. Jos en vastaa hänelle hän tulee ovelleni, muka tuomaan ruokaa, tulee ajelemaan autolla harrastuspaikkani ympärille, soittaa 10 kertaa, soittaa siskolleni olenko hänelle vastannut. 

En oikeasti suoraan sanoen jaksa enää häntä ja vastata/olla yhteydessä siksi että minun on pakko. Luulen että mulla ois parempi ilman häntä ja hänen vainoharhaisia ajatuksia. Välillä tuntuu että se ajatuksenjuoksu hänellä on sellaista että ei kellään tuu ees mieleen tommoset kauhuskenaariot. Tässä vanhemmiten on tullu sellanen olo että en pidä hänestä yhtään ja kun hän on tommonen ahdistunut. Ei hänelle voi ikinä kertoa mistään asioista ees kun se niistäkin kehittää kaikenlaista kauhuskenaariota. Edes puhelinta ei sais ladata yöllä. 

Eikä hänellä oikeesti tunnu menevän jakeluun se että jollakin voi oikeesti mennä paljon paremmin kun ei oo häneen yhteydessä. Ei hän nää itsessään mitään vikaa ja on niin täydellinen äiti ollut. Niin ja nykypäivänä hän kieltää jyrkästi että olisi pitänyt mua terapeuttinaan kun olin lapsi ja että muistan väärin. Muistan ihan oikein. Nykyäänkin pitää kannatella häntä ja jotenkin huomaan että hän vielä enemmän on alkanut ottaa avuttoman ja heikon roolia. 

haluaisin ottaa etäisyyttä/katkaista välit edes joksiki aikaa mutta joku tässä estää. Varmaan hän on niin iskostanut päähäni että ei ole muita vaihtoehtoja ku OLLA YHTEYDESSÄ. 

Yleisin tapahtumaketju on; hän laittaa viestiä - en vastaa - hän soittelee kymmenen puhelua - jos en vastaa niihinkään hän tulee ovelle

Kommentit (391)

Vierailija
381/391 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tiedän tasan mitä tarkoitat kun puhut tunnekuohuista ja syyllisyydestä. Se on ihan käsittämätöntä, että vaikka järjellä tilanteen ymmärtää, niin ne tunteet on ihan niitä samoja kuin lapsena. 

Esimerkki vuosien takaa, joka nyt näyttäytyy jo jotenkin surkuhupaisana. Annoin tyhmänä äidilleni vara-avaimen, että on sitten säilössä, jos kadotan omani. Jos olisin tajunnut mikä farssi siitä seuraa, en todellakaan olisi antanut. Olisi pitänyt tajuta, mutta kai siinä vaiheessa vielä jotenkin kielsin tilanteen. 

Sanoin hänelle monta kertaa, että hän ei voi lompsia avaimella sisään mun kotiin milloin haluaa. Kerran tulin suihkusta niin äitini oli kaivelemassa kaappejani. Normaalissa perheessä kasvanut ihminenhän olisi ottanut kerrasta avaimen pois, mutta mä jouduin todella keräämään siihen rohkeutta ja kovuutta vastustaa itkua ja syyllistämistä. 

Kun jälleen kerran äitini sitten tuli avaimilla kotiini, sanoin, että tästä on nyt kymmeniä kertoja jo puhuttu, ja haluan avaimeni takaisin. Siitä seurasi luonnollisestikin hirveä sirkus, huutoa, itkua, im-uhkailuja. Lopulta uhkasin poliisilla jos hän ei avainta luovuta. Se tepsi, mutta mulle jäi aivan valtava syyllisyys, olo oli kuin olisin lyönyt äitiäni kasvoihin. 

Ihan naurettavaa oikeasti. Mulla on jo iäkkään äitini avain, hoidan hänen asioitaan, mutta mulla ei tulisi pieneen mieleenkään mennä hänen kotiinsa ilmoittamatta sillä avaimella saati penkoa hänen kaappejaan ja laatikoitaan. 

Vierailija
382/391 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi keh*itysvam* mainen kreikanmatkaaja spämäs ketjun täytern tajunnanvirtaa. Laitokseen kuuluis, mutta toissalta kalliimpaa yhteiskunnalle kun avohoito.

Millä perusteella olen vammainen?

Luulin että tämä ketju olisi ollut sellainen että täällä ymmärreän.

Sinä itse olet vammainen ja sinulla ei tunnu luetun ymmärtäminen toimivan kun olen useassa viestissä sanonut että äiti on tilanteen aiheuttanut en minä.

Raha asioiden osaamattomuus ei tee kenestäkään vammaista.Ja viestisi on ilmiannettu.Minun ei tarvitse sietää tuollaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/391 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on ylipäätään törkeää ssnoa mitään että laitokseen kuuluisi koska ei voi tietää jos jollakulla on ollut sellainen menneisyys.Mielestäni olin rohkea kun kerroin.Mutta näköjään se oli virhe koska menin olettamaan että tämä keskustelu olisi aiheensa takia sellainen että täällä ymmärretään.

No jos kerran v**u olen niin ********* vammainen niin kertokaa vaikka siinä tapauksessa hyviä ja kivuttomia tapoja ******** itteni!

SAAKELI!

Vierailija
384/391 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä vikaa ymmärtää sitä mitä luette?Olen noin sata kertaa sanonut että äiti on tehnyt minusta sellaisen uusavuttoman luuserin etten pärjää täysin samalla tavalla kuin useimmat muut.Se ei automaattisesti tarkoita että olisi vammainen.Maailmassa on miljoonia muitakin syitä miksi ihminen ei välttämättä pärjää täysin samalla tavalla kuin useimmat muut.

Maailmassa on miljoonia muitakin syitä miksi ihminen saattaa tarvita joissakin asioissa apua tai tukea.Ja maailmassa on miljoonia muitakin syitä miksei välttämättä raha asiat onnistu.Kaikki ei automaattisesti aina liity vammaisuuteen.Minä en kuulu mihinkään laitokseen enkä ole ikinä kuulunutkaan.Jotkut täällä voisi ihan miettiä mitä puhuu.Joillakin voi ihan oikeasti olla sellainen menneisyys ja sitten joku menee ja sanoo noin.

Minä luulin että täällä nimenomaan olisi ymmärretty mutta ei.Lyödään lyötyä.Enkä minä kyllä kuormita yhtään mitään.Kyllä minun eläkkeeni on ihan minun omia rahojani.Ja jos se nyt tuli jollekulle uutisena niin kaikki ihmiset eivät pysty käymään töissä eikä se tee kenestäkään huonoa ihmistä.Kyllä minä ymmärrän ettei äidilläkään ole helppoa mutta ei se silti oikeuta sitä että ylisuojelee lapsensa melkein hengiltä.Hän on se joka lähestulkoon räjäyttää päänsä laskiessaan laskuja jne.Joten ymmärrän hänen stressinsä täysin.On ehkä väärin että jauhan asiasta täällä mutta kun tämä ketju käsittelee tälläisiä teemoja niin minä halusin jakaa meidän tilanteemme.

Pitää olla köyhä elämä jos ajattelee heti että kaikessa on kyse jostakin vammaisuudesta.Vaikka maailmassa on lukuisia muitakin syitä jotka voi saada tälläisen tilanteen aikaan.Ja en minä äitiä mitenkään verisesti vihaa.En silti usko että hän pahaa tarkoittaa.

Toivoisin vaan että hän ymmärtäisi että olen aikuinen.Toivoisin että se päivä tulisi jolloin voisi puhua.Minä haluan sanoa sen aivotoiminnassani ei ole mitään vikaa.En ole mitenkään en millään tavalla mikään vihannes.Jos minulla jotain on niin oppimisen vaikeuksia.Ehkä olen jollain tavalla nepsy vaikka ei olla todettu.Se ei silti tee kenestäkään vammaista.Toivon että mietitte miten puhuttelette muita.

Vierailija
385/391 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle joka sanoit vammaiseksi minua sinulle minulla on sanottavana sanat joita en ikinä lausu kenellekään kuin vain silloin jos minut ärsytetään äärimilleen:

Tee palvelus ja t*pa itsesi!

Vierailija
386/391 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle nimittäin kukaan ei puhu tuolla tavalla!

Vierailija
387/391 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion ilmiantaa tämän ketjun kostona siitä että minua haukuttiin törkeästi vammaiseksi ja sanottiin että minä kuulun laitokseen.

Sanon vielä en ole vammainen enkä kuulu laitokseen.Kaikki ongelmat ja vaikeudet ei liity vammaisuuteen.

Olisi hienoa jos tekin sen voisitte ymmärtää.Tiedän tehneeni suuren virheen kun avauduin.Olin tyhmä ja sokea.

Oletin ettei tässä ketjussa aiheensa ja luonteensa vuoksi kiusata ketään.No olin väärässä.Täällä kun kirjoitetaan anonyymina niin täällä on tosi hyvä näykkiä milloin ketäkin ja mistäkin aiheesta.

Kun ollaan anonyymina ilman nimeä ja naamaa.

Se nimittelijä ei ajatellut mitä kaikkea minäkin olen kokenut.

Hän ei ajatellut että kuka vaan voi sairastua ihan koska vaan.Enemmän tai vähemmän vakavasti.Kuka vaan voi joutua onnettomuuteen.

Elämä ei ole mitään draamasarjaa.Se nimittelijä ei ajatellut että hänellekin voi tapahtua jotain.Hän saattaa esim sairastua tai joutua onnettomuuteen.

Hän ei ajatellut että minä pyöräilen tuolla isoilla teillä lähes joka päivä.Hän ei ajatellut että niinkin voi käydä että joku elämäänsä kyllästynyt narkkari tai rattijuoppo voi törmätä minuun ja pyörääni ja sen jälkeen olisin sellainen miksi tuo henkilö minua haukkui.

Joten miettikää mitä puhutte.Toivon että jonakin päivänä nimittelijä tajuaa katsoa peiliin ja pyytää anteeksi.Hän on sen velkaa minulle.

Voisin halutessani haastaa hänet oikeuteen.Kunnianloukkaus sattuu olemaan rikos.Annan kuitenkin tällä kertaa olla.

Miettikää jatkossa miten puhutte ja käyttäydytte.Uhkailun lopetan tähän nyt.En tahdo jatkuvia banneja.

Ja vielä kerran.Kyllä minun aivojen toiminta ja ymmärrys on ihan täysin normaalilla tasolla.

Ketjun aloittaja jos näet tämän olen pahoillani että joudun ilmiantamaan ketjun.En halua käyttää sinua koston välikappaleena mutta pakkotilanne.

Ehkä sen myötä eräät täällä tajuaa ettei kiusaaminen ole ok.

Vierailija
388/391 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää tehdä ketjun aloittajalle näin että ilmiannan ketjun mutta eiköhän hän ymmärrä paremmin kuin te kiusaajat.

Vierailija
389/391 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi minähän käytän vapea! En voi siis senkään perusteella olla vammainen! Vammaisia tuskin moinen kiinnostaa! Semmoset tosijätkien jutut!

Vierailija
390/391 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi vammaisia kiinnostaa vain pikkulasten asiat.

Vammaisia ihmisiä ei todellakaan kiinnosta mitkään aikuisten jutut niinkuin vaikka kalja vape tai r*nkkaus.

Tai muutkaan aikuisten jutut.

Heillä ei ole edes seksuaalusuutta eikä kykyä muodostaa esimerkiksi ihmissuhteita.

Minä pystyn niitä halutessani muodostamaan ja minulla on seksuaalisuus en siis ole vammainen.

Asia on loppuunkäsitelty.

Vierailija
391/391 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan tämä ketju jo poistua?

Miksi täällä pitää olla ketjuja joissa solvataan muita vammaiseksi?

Ties vaikka ketjun aloittaja olisi itse se joka minua haukkui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi