Pitääkö laskujen maksu laittaa aina etusijalle vaikka rahat eivät riitä?
Siis tyyliin, että vaikka olisit peruspäivärahalla/toimeentulotuella elävä työtön tai muuten vähätuloinen, niin laskut pitää maksaa, vaikka niiden jälkeen sinulla ei olisi käytännössä rahaa jäljellä lainkaan ruokaan ja muihin perustarpeisiin.
Vai onko henkilö täysin edesvastuuton jos hän tällaisessa tilanteessa jättää edes osan tuloistaan omaan käyttöönsä
Kommentit (40)
Omiahan ne laskutkin on, ei se raha muiden käyttöön mene. Riippuu laskuista, kaikki paitsi täysin pakollinen (vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus, halvin puhelinliittymä) pitää karsia pois. Jää varmasti myös ruokaraha näiden maksun jälkeen.
Ajattelin jättää osan vastikkeesta maksamatta kun ei muuten riitä. Saa exä maksaa loput kun kerran omistaa puolet.
Jos ei vettä ole katkaistu, sillä pärjää jo jotenkin. Tietysti ruokaa hyvä saada, mutta vedellä ja leivällä mentiin entisaikaan vankiloissa.
Näin sanotaan, kuitenkin esim. puhelinlaskuun voi saada maksuaikaa, ei kannata olla syömättä sen takia.
No kannattaa miettiä mitä siitä laskun maksamattomuudesta seuraa. Et maksa vuokraa niin koti menee, et maksa puhelinta niin se suljetaan, et maksa sähköä niin sähköt loppuu, et maksa vaatetilausta niin luottotiedot menee etkä voi enää noin vain tilailla.
Laskut aina ensin, tietenkin, sillä ne ovat omaa kulutustasi, tavallaan omaa ruokaasi. Sinun ne ovat, ei kenenkään muun, sinä olet ne tehnyt.
Maksan laskut ja ostan ruokaa niin kauan kuin raha riittää.
Sitten varastan nälkääni.
Sitä ruokaa kuiten saa ruokajonosta. Ja mitä perustarpeet on? Voi ostaa kahdella eurolla kolmen litran saippuan ja peseytyä sillä. Jos rahaa ei ole kalliisiin shampoihin/saippuoihin,niin niistä karsitaan. Pitää osata nuukailla ihan olan takaa, jos niikseen tulee. Ja sit pitää osata ostaa kaksi kiloa perunaa kahdella eurolla, eikä käyttää sitä kahta euroa yhteen tonnikala purkkiin.
Omalta osaltasi tee mikä tuntuu järkevältä, minulla on oma järjestys kyllä mutta mikä minä olen muita neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei vettä ole katkaistu, sillä pärjää jo jotenkin. Tietysti ruokaa hyvä saada, mutta vedellä ja leivällä mentiin entisaikaan vankiloissa.
Vettäkin pystyy hakemaan jonkin julkisen tilan hanasta.
Itse olen aina maksanut vuokran, sähkön ja veden. Kaikki muut laskut voi mennä vaikka ulosttoon, kunhan edes noista huolehtii. Been there done that.
Jos olet perustoimeentulotukiasiakas, kuten peruspäivärahalla yleensä ollaan, ei laskuja tarvitse vuokraa, sähköä ja puhelin/nettiliittymää lukuunottamatta maksaa. Ne voi lähettää Kelaan maksettaviksi. Lisätietoa: www.kela.fi
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina maksanut vuokran, sähkön ja veden. Kaikki muut laskut voi mennä vaikka ulosttoon, kunhan edes noista huolehtii. Been there done that.
Siis tarkoitan, että jos todella ei ole rahaa, niin yrittää edes kodistaan huolehtia.
kyllä ne laskut ovat juurikin oman kulutuksen tuotoksia. eli pitää. Miksi helvetissä olet hankkinut niin paljon "laskuja" ettei rahaa enää riitä ruokaan. Silloin ei auta kuin vetää vyötä tiukemmalle ja oppia kuluttamaan tulojensa mukaan.
Tietenkin laskut pitää maksaa. Jos niitä tulee liikaa, on leikattava kulutuksesta. Lopetettava turhat lehtitilaukset, kilpailutettava liittymät ja vakuutukset jne. Ylimääräisistä kakkosautoista kannattaa luopua. Kannattaa miettiä voisiko esim. kesämökin lämmityksestä säästää jos laskee ylläpitolämmön alemmas tai voiko vedet tyhjentää ja päästää mökin pakkaselle.
Jos vieläkään ei riitä päivittäiskulutukseen rahat, niin sitten säästetään siinäkin. Esim. shamppanjan voi vaihtaa halvempaan kuohuviiniin ja ostaa kolmen premium-leikkeleen sijaan vain kahta edullisemman hintaluokan leikkelettä.
Maksuaikaa saa usein soittamalla laskuttajan palveluihin. Kannattaa kuitenkin pyrkiä siihen että maksaa laskut ajallaan niin niitä ei pääse kertymään ja tietää paljonko laskujen jälkeen jää rahaa käyttöön.
Jos rahaa ei ole riittävästi niin silloin on jotain turhia menoja (liian kallis asunto, auto, osamaksu ja...) tai ei ole älynnyt hakea kaikkia tukia.
1. vuokra
2. ruoka
Tässä järjestyksessä ja sitten tulee sähkö, puhelinlasku jne. sillä ne voi maksaa viiveellä jos tilanne sitä vaatii. Mutta maksamatta niitä ei voi jättää vaan maksaa sitten kun pystyy, vaikka sitten viivästyskuluineen. Joskus joutunut tekemään niin koska ei voi syömättäkään olla.
Suosittelen, sillä nuo kaikki maksaa enemmän myöhemmin
Maksan vuokran, vakuutukset, puhelimen, netin ja osamaksun tietokoneesta. Muut jätän maksamatta kun olen takuueläkkeellä ja mitään ei saa ulosottaa. Enkä tässä sairauden tilassa ole enään työkelpoinen.
Tietenkin pitää saada ruokaa syötyä eli ruoka ensin sitten laskut