Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankala äitisuhde ja välienkatkaisu

27.09.2025 |

En tiedä mitä ihmettä tekisin äitini kanssa johon haluan katkaista välit. En ole oikeastaan koskaan päässyt itsenäistymään ja irtaantumaan äidistäni koska äiti ei anna sen tapahtua. Pakonomaisesti täytyy pitää häneen yhteyttä. Ei meillä ole edes mitään kunnollista äiti-tytär suhdetta ollut koskaan. Kylmä suhde ollut aina missä ei ole ollut lämpöä ja rakkautta ei yhtään.

Lapsena olin aina äidin tukija ja terapeutti. Kuuntelin jo alle 10 vuotiaana äidin parisuhdeongelmia ja ratkoin hänen asioita. Enää en jaksa ja haluaisin etäisyyttä. Mutta tämä ei sovi äidilleni. Hän on jotenkin saanut välimme sellaiseksi että minun on pakko suunnilleen olla yhteyksissä häneen. Alkanut ihan ahdistaa koko tämä ihmissuhde ja ahdistun kun nään että häneltä tulee viesti, koska tiedän että minun on velvollisuuttani pakko vastata siihen. On siis todella pakko-oireinen myös, pesee käsiä sairaalloisen paljon että ne on ihan vereslihalla, pelkää kaikkea, katastrofiajattelee. Jos en siis pariin tuntiin vastaa puhelimeen niin hän ajattelee minun olevan kuolleena jossain ojassa. Ja aina olen ollut todella vastuullinen että pääsen kotiin yms.. 

Mutta eihän se riitä kun hänellä on vaan ne katastrofiajatukset. Jos en vastaa hänelle hän tulee ovelleni, muka tuomaan ruokaa, tulee ajelemaan autolla harrastuspaikkani ympärille, soittaa 10 kertaa, soittaa siskolleni olenko hänelle vastannut. 

En oikeasti suoraan sanoen jaksa enää häntä ja vastata/olla yhteydessä siksi että minun on pakko. Luulen että mulla ois parempi ilman häntä ja hänen vainoharhaisia ajatuksia. Välillä tuntuu että se ajatuksenjuoksu hänellä on sellaista että ei kellään tuu ees mieleen tommoset kauhuskenaariot. Tässä vanhemmiten on tullu sellanen olo että en pidä hänestä yhtään ja kun hän on tommonen ahdistunut. Ei hänelle voi ikinä kertoa mistään asioista ees kun se niistäkin kehittää kaikenlaista kauhuskenaariota. Edes puhelinta ei sais ladata yöllä. 

Eikä hänellä oikeesti tunnu menevän jakeluun se että jollakin voi oikeesti mennä paljon paremmin kun ei oo häneen yhteydessä. Ei hän nää itsessään mitään vikaa ja on niin täydellinen äiti ollut. Niin ja nykypäivänä hän kieltää jyrkästi että olisi pitänyt mua terapeuttinaan kun olin lapsi ja että muistan väärin. Muistan ihan oikein. Nykyäänkin pitää kannatella häntä ja jotenkin huomaan että hän vielä enemmän on alkanut ottaa avuttoman ja heikon roolia. 

haluaisin ottaa etäisyyttä/katkaista välit edes joksiki aikaa mutta joku tässä estää. Varmaan hän on niin iskostanut päähäni että ei ole muita vaihtoehtoja ku OLLA YHTEYDESSÄ. 

Yleisin tapahtumaketju on; hän laittaa viestiä - en vastaa - hän soittelee kymmenen puhelua - jos en vastaa niihinkään hän tulee ovelle

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin säälittää nää ihmiset jotka normaalissa itsenäistymisiässä 17 -22 eivät ole osanneet sitä tehdä.  Sitten aikuisena huomataan, ai niin, äiti pitää mua lapsena vielä.

Vierailija
22/27 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas sattui. Äitini valitsi juuri 6 sangollista maa-ainesta minun sijaani ja oli ihan helppoa pistää välit poikki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tietää tai pitäisi tietää, ettei puhelinta kannata ladata yöllä. Päivälläkään sitä ei jätetä yksinään latautumaan.

Tuollaiset maininnat aloituksessa viittaavat trolliin.

Asioista on mukava keskustella, mutta nämä pyhät trollit, jotka tekee aina oikein ( ja aina näitä aloituksia ) ja nöyrästi pottaiästä lähtien äitinsä terapeuttina ja perheen kannattelijana ja tukijana siitä huolimatta, vaikka nimenomaan Oikein Huono äitinsä on hänen isänsä toimesta joutunut tämänkin rutisevan rusinan römpsästään työntämään, imettämään ja öisin kantamaan ja nunnuttamaan uneen omasta unestaan tinkien lapsosen itkien sairaana tai itse ollessa kipeänä. Irl en tiedä yhtään tytärtä, joka vihaisi äitiään. Muutaman aikamiespojan tiedän, jotka yrittää kohteliaasti, tai vähemmän kohteliaammin ottaa etäisyyttä. Useampi on kyllä mutsin murkinoihin tyytyväisiä, eivätkä halua muutosta. Missä muuten isät ovat? Tai näiden tyytymättömien tyttärien miehet? Autotallissa kaljalla? En ihmettele. Ei miehille turhaan neuvota, että katso millainen naisen äiti on, koska sellaisen nuoremman version saat. 

Vierailija
24/27 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grey rock / low contact / no contact.

Et ole kenenkään kynnysmatto.

Jaettu DNA ei ole tekosyy tai oikeutus kohdella toista huonosti.

Vierailija
25/27 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin säälittää nää ihmiset jotka normaalissa itsenäistymisiässä 17 -22 eivät ole osanneet sitä tehdä.  Sitten aikuisena huomataan, ai niin, äiti pitää mua lapsena vielä.

Normaalissa perheessä kasvaneet osaavat sen tehdä, mutta me muut joudumme kiertämään parikin alabamaa ennen kuin opimme tarpeeksi. Siihen asti jos on oppinut pelkkiä valheita, kestää aikansa uida selville vesille niistä ja rakentaa itsensä uudelleen.

Vierailija
26/27 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä se ap aina vaan jaksat uikuttaa äidistäsi. Mitäs sun isälle kuuluu?

Vierailija
27/27 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää totuttaa äitisi siihen, että kirjoitat hänelle: olen ok, nyt kiire 

Mikä on muuten siskosi selviytymismetodi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä