Miten terveydenhuolto on nykyään mennyt tälläiseksi että kaikkea vain "seurataan?" On gyne,yleislääkäri tai hammaslääkäri,kotiin ilman hoi
Hoitoa,syö buranaa ja seurataan tilannetta.
"joo on sulla nyt joka patti täällä kainalossa,seurataan kasvaako se".
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko tarkemmin, varsinkin tuosta hammaslääkäristä.
Minulle ainakin kävi n. vuosi sitten niin, että hammaslääkäri sanoi rutiinitarkastuksessa että on pieni reikä mutta seurataan miten se kehittyy. Ainakin itsestäni se kuulosti vähän erikoiselta. Eikö ne ennen ole paikattu sitä mukaa kun niitä ilmenee? Ei se kai siitä itsestään korjaannu.
Jos käy hyvin, niin se reikä remineralisoituu ja reikiintyminen loppuu. Itselleni on käynyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo lähtenyt muutama hammas, ja kun viimeksi sanoin että yhtäkään ei enää korjata, koska jokaikinen korjattu on aina lohjennut entistä pahemmin, ja ilmoitin että haluan että kaikki hampaat poistetaan ja minulle annetaan tekohampaat. Mitä tuumasi hammaslääkäri? NAUROI.
Tietääkseni julkisella ei makseta kenellekään mitään tekohampaita. Hammaskruununkin olisi joutunut itse kustantamaan, joten en ottanut sellaista.
Juu tekohampaat on noin 1500e ihan omasta pussista? Vai kattaakohan toimeentulotuki nuo? Lääkäri luuli vitsiksi ja nauroi jotta potilaalle jää kiva fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan parempi kun ei käy kuin yksityisellä . Nopeasti ja pyytää itse mitä tarvii .
"pyytää itse mitä tarvii". Tämähän se on osana tätä ongelmaa, kun ihmisiä menee tolkuton määrä sinne lääkärille jo etukäteen "tietoisina" mitä sieltä tarvitsevat mihinkin vaivaan.
Toinen on se, että eihän ne nyt hyvänen jokaista lumppua ja pattia voi leikellä ja sitten tutkiskella. Eihän siellä muuta sitten ehdittäisikään tekemään kuin leikellä jotain rasvapatteja.
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmekymppinen. Minulta löytyi yli vuosi sitten lähes 20cm munasarjakysta ja syövän seulontaan tarkoitetut merkkiaineet vaan kohosivat. Seurataan. Nyt ihmettelin, kun seuranta-aikaa ei ole tullut ja minulle ilmoitettiin, että hoitosuhde erikoissairaanhoitoon on katkaistu, koska olen niin hyvävointinen (=hengissä). Kysta ei kahdessa ensimmäisessä seurannassa ollut pienentynyt.
Sama kokemus. Paitsi että minulla se kysta puhkesi ja pääädyin päivystyksenä leikkaukseen hirveissä kivuissa. Sain lääkäriltä nuhteet siitä, että en ajoissa hakeutunut hoitoon, vaan annoin kystan puhjeta! Olin edelliset 6kk yrittänyt päästä hoitoon erikoislääkärille, mutta ehei, se yksi polikäynti riitti ja papereihin tieto siitä, että seurataan.
Minä sain seurauksena tukkeutuneet munatorvet eli kun haluan lapsia, ainoa keino on IVF. Ihanan kallista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mulla todettiin rutiinigynellä limakalvojen muutoksia kesällä 2024, alkusyksystö otettiin koepalat ja todettiin että vaikutttaa syvän esiasteelta ja että tilanetta seurataan. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Eli IV-luokan muutos jätetty hoitamatta. On vain ajan kysymys että muuttuu V-luokaksi eli syöväksi, ellei ole jo muuttunut. Heti hoitoon, yksityiselle mars!
Olen eri, mutta mitä jos ihmisellä ei ole varaa mennä yksityiselle? Minulla ei olisi, ei varmaan monella muullakaan. Vakuutusta en saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko tarkemmin, varsinkin tuosta hammaslääkäristä.
Minulle ainakin kävi n. vuosi sitten niin, että hammaslääkäri sanoi rutiinitarkastuksessa että on pieni reikä mutta seurataan miten se kehittyy. Ainakin itsestäni se kuulosti vähän erikoiselta. Eikö ne ennen ole paikattu sitä mukaa kun niitä ilmenee? Ei se kai siitä itsestään korjaannu.
Korjaantuu useinkin jos putsaa välit ja pesee hampaat tarpeeksi hyvin ja usein, eikä mätä sokeria. Itsellä on kolme reikää pysähtynyt noin, 2 paikattu, ei enää vuosiin reikien alkuja kun hoidan tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mulla todettiin rutiinigynellä limakalvojen muutoksia kesällä 2024, alkusyksystö otettiin koepalat ja todettiin että vaikutttaa syvän esiasteelta ja että tilanetta seurataan. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Eli IV-luokan muutos jätetty hoitamatta. On vain ajan kysymys että muuttuu V-luokaksi eli syöväksi, ellei ole jo muuttunut. Heti hoitoon, yksityiselle mars!
Soitto naistentautien polille, jäänyt varmaan lähete roikkumaan. Yksityinen lähettää vaan takaisin sinne ja kun tilanne selkeä niin turha pyörähtää sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Olemme siksi tässä tilanteessa, koska Suomi haluaa mieluummin elättää somaleita, irakista tulleita ja muualta lähi-idästä tulleita ihmisiä. Heille maksetaan kaikki, suomalainen ei saa omassa maassaan enää mitään palveluita, koska juhla päikän häkijät ovat etusijalla. Oletteko nähneet somaleilla huonoja hampaita, näillä on aikaa ja varaa käydä hammaslääkärillä. Eikö ole ihanaa kun Suomen päättäjät välittävät enemmän muiden maiden kansalaisista. Äänestäkää Perussuomalaisia.
Ei auta persujen äänestäminen, nehän kuppaavat veronmaksajien rahat omiin taskuihin ja vielä v*ttuilevat päälle!
Johtuu siitä kun suuret ikäluokat ovat työssä ollessaan käyneet työterveyshuollossa ja nyt eläkkeellä olettavat, että julkinen puoli hoitaa heidän vaivansa. Suuremman osan pitäisi käyttää yksityisiä lääkäripalveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo lähtenyt muutama hammas, ja kun viimeksi sanoin että yhtäkään ei enää korjata, koska jokaikinen korjattu on aina lohjennut entistä pahemmin, ja ilmoitin että haluan että kaikki hampaat poistetaan ja minulle annetaan tekohampaat. Mitä tuumasi hammaslääkäri? NAUROI.
Tietääkseni julkisella ei makseta kenellekään mitään tekohampaita. Hammaskruununkin olisi joutunut itse kustantamaan, joten en ottanut sellaista.
Juu tekohampaat on noin 1500e ihan omasta pussista? Vai kattaakohan toimeentulotuki nuo? Lääkäri luuli vitsiksi ja nauroi jotta potilaalle jää kiva fiilis.
Tekohampaat Temusta! Temuhampaista tunnistaa suomalaiset 10 vuoden päästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan parempi kun ei käy kuin yksityisellä . Nopeasti ja pyytää itse mitä tarvii .
"pyytää itse mitä tarvii". Tämähän se on osana tätä ongelmaa, kun ihmisiä menee tolkuton määrä sinne lääkärille jo etukäteen "tietoisina" mitä sieltä tarvitsevat mihinkin vaivaan.
Toinen on se, että eihän ne nyt hyvänen jokaista lumppua ja pattia voi leikellä ja sitten tutkiskella. Eihän siellä muuta sitten ehdittäisikään tekemään kuin leikellä jotain rasvapatteja.
Se on tosiaan maallikon vähän vaikea tietää, mitä tarvitsee. Eikö lääkäri asiantuntijana ole sitä varten?
Samoin lääkärit eivät halua lyödä enää suoraan diagnooseja. Kävin äsken päivystyksessä selkeän allergisen reaktion takia lääkeaineeseen, oireina kuumottava ihottuma poskilla ja rintakehällä sekä liian nopeasti takova sydän. Syy 100% varmasti edellisenä päivänä aloitetussa lääkkeessä, ja googlaamalla nämä samat oireet mainitaan myös allergian kohdalla.
No, lääkäri totesi ihottumastani "onpa jännä" ja kokeili helottavia poskiani vain pyynnöstäni, kun ei uskonut niiden olevan kuumat. Minulla oli kuva naamastani ennen ihottuman pahentumista, siitä näki että poskilla ei ole ollut aiemmin turvotustakaan. Lääkäri kirjoitti "potilas KOKEE...", vaikka kuvatodiste parin tunnin takaa oli siinä näytillä.
Oireet poistuivat 12h sisään lääkkeen lopettamisesta ja allergialääkkeiden tuella. Mutta "ei välttämättä" ollut se allergia.
Ammattitaito terveyspuolella heikkoa eikä ihmisten sairauksiin oikeasti haluta perehtyä vaan annetaan oireisiin joku resepti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siksi tässä tilanteessa, koska Suomi haluaa mieluummin elättää somaleita, irakista tulleita ja muualta lähi-idästä tulleita ihmisiä. Heille maksetaan kaikki, suomalainen ei saa omassa maassaan enää mitään palveluita, koska juhla päikän häkijät ovat etusijalla. Oletteko nähneet somaleilla huonoja hampaita, näillä on aikaa ja varaa käydä hammaslääkärillä. Eikö ole ihanaa kun Suomen päättäjät välittävät enemmän muiden maiden kansalaisista. Äänestäkää Perussuomalaisia.
Ei auta persujen äänestäminen, nehän kuppaavat veronmaksajien rahat omiin taskuihin ja vielä v*ttuilevat päälle!
Kaikki puolueet ovat samassa veneessä. Ei ole kysymys puoluepolitiikasta. Vaan Suomen rahavaroista. Ja jatkuvasta liiallisesta m. muutosta.
Julkisella hammaspuolella olen usein kuullut, miten 10+ vuotta sitten tehdyt juurihoidot eivät ole nykystandardien mukaisia ja kestokin niin ja näin.
Käytännössä? 15 vuotta vanha juurihoito hampaassani on edelleen pätevä, ja sitä ihasteltiin vielä viitisen vuotta sitten työn laadusta (yksityisen tekemä). Hammas toki näyttää kuluneelta, mutta siinä ei ole mitään fyysistä vikaa. Mieheni suussa taas on kaksi uudempaa juurihoitoa, näistä toinen on osittain murentunut ja toisella kesti pitkään asettua (kipuili).
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä kun suuret ikäluokat ovat työssä ollessaan käyneet työterveyshuollossa ja nyt eläkkeellä olettavat, että julkinen puoli hoitaa heidän vaivansa. Suuremman osan pitäisi käyttää yksityisiä lääkäripalveluita.
Käsittääkseni julkisen puolen tulisi hoitaa myös eläkeläisten vaivat, ei meillä ole laissa mitään säädöstä siitä, että heidät on rajattu palvelun ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tosiaan maallikon vähän vaikea tietää, mitä tarvitsee. Eikö lääkäri asiantuntijana ole sitä varten?
Julkisella puolella ei ainakaan ole. Tutkimuksia ei saa teettää, koska ovat kalliita, joten perusterveydenhoidossa mennään kuin 200 vuotta sitten eli kysellään ja katsellaan potilasta pyrkien aistinvaraisesti selvittämään, mikä voi olla vaivana. Maallikko tietää yleensä hyvin tarkasti, mitä tarvitsee: kävelykykynsä takaisin, lääkettä 30 vuotta vaivanneeseen migreeniin (julkinen puoli ei uusi reseptiä, koska sairaus pitkittynyt), apua murtuneen ranteen hoitoon, kaihileikkauksen jne.
Jos julkiselle menee siksi, että epäilee nilkkansa murtuneen (ja kaikki ulkoiset oireet tätä oletusta tukevat), niin ei välttämättä pääse kuvauttamaan jalkaansa tai saa apua. Sairaanhoitaja toteaa (lääkäriä konsultoituaan), että koska ei ole olemassa muuta kuin potilaan oma kokemus murtumasta, niin ei ole aihetta hoitaa. Jos luu tulee ihosta läpi, kuvataan, muuten pitää hyväksyä, että joskus sattuu, kun yrittää kävellä.
Rahat on Suomesta loppu, ei ole resursseja hoitaa kaikkia. Kukaan ei uskalla tehdä priorisointipäätöksiä, ketä hoidetaan, ketä ei.
Ei auta, vaikka menisi yksityislääkärille, kun kaikki vaativat hoidot tehdään kuitenkin keskussairaaloissa, mihin joutuu jonottamaan kuukausia, jos ollenkaan huolitaan sinne.
On luvattu liikaa hoitotakuineen. Kas, kahden litran astiaan ei mahdu kolmea litraa vettä, vaikka poliitikot näin näyttävät luulevan. Kirjoitetaan vain paperille hoitajamitoitus tai hoitotakuu, niin asia on näppärästi kunnossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yksinkertaisesti muuhun rahaa. Elättien per see seen ne kaikki menee.
Ei ole rahaa kirjoittaa antibioottireseptiä sitä tarvitsevalle?
Sairaanhoitaja ja -lääkäripula, idiootti.
Ei minun yksityinenköön hammaslääkäri kaikkia reikiä paikkaa. Moni reikä ei pahene, jos hampaita hoitaa kunnolla.
Mutta hän paikkaa kyllä ne reiät, jotka ovat isompia, ja joita julkinen puoli vielä jää seuraamaan