Miten terveydenhuolto on nykyään mennyt tälläiseksi että kaikkea vain "seurataan?" On gyne,yleislääkäri tai hammaslääkäri,kotiin ilman hoi
Hoitoa,syö buranaa ja seurataan tilannetta.
"joo on sulla nyt joka patti täällä kainalossa,seurataan kasvaako se".
Kommentit (101)
- Lapsellani 12 vuotta todettiin pieni reikä hampaassa ja sanottiin,ettei se välttämättä kasva kun hyvin hoitaa. Lapsi käytti ahkerasti suuvettä ja hammaslankaa. Valitti,ettei pysty puremaan sillä puolella ja että kylmä juoma sattuu. Puoli vuotta myöhemmin särkypäivystykseen jossa hammas paikattiin ja oireet katosivat heti
- Kärsin kovista selkäkivuista,lääkäri määräsi vesijumppaa ja Buranaa. Kun jaloistani hävisi tunto,alettiin tutkia ja todettiin selkäydinkanavan ahtautuma.
- MIehelläni alkoi esiintyä vaikeuksia virtsata mikä kuitattiin "vanhan miehen vaivana",mieheni oli 49vuotias. Myöhemmin kun laihtui ja virtsassa alkoi olla verta,tutkittiin viimein. Virtsarakon syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla seurataan välilevynpullistumaa joka on muutaman millin liian pienikokoinen leikkaukseen pääsemiselle.
En pysty enää kävelemään ja pidätyskyky mennyt, toivottavasti se pullistuma kasvaa nopeasti vaadittuun kokoon.
Jos ei pysty kävelemään eikä ole pidätyskykyä niin eipä leikkauksesta taida olla enää hyötyä. Tuollaisilla oireilla leikkaus pitäisi tehdä kuuden tunnin sisään.
Otsikkoon viitaten ihan kokemuksella;
koska sairauden Hoitaminen vaatisi henkilökunnalta enemmän kuin sairauden Seuraaminen. Seuraamiseenhan riittää nykyjärjelmässä hiiren napsautus kohtaan "Olen suorittanut". Ei heitä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko tarkemmin, varsinkin tuosta hammaslääkäristä.
En ole ap, mutta oma kokemus liittyy ientulehdukseen, jota ei tunnu saavan kuriin millään. Pepsodentit ja muut markettitahnat olen jättänyt väliin ja käytän apteekin kallista hammastahnaa plus suuvettä. Lisäksi hammaslankaa päivittäin. Tulehdus ei ole kadonnut mihinkään vaikka olen jo yhden antibioottikuurin syönyt. Hammaslääkärin mielipide? Seurataan ja seurataan.
Hienoa käydä 2 kertaa vuodessa kuulemassa miten seurataan ja seurataan. Ei ole vielä hampaat pudonneet suusta mutta alan olemaan kypsä tähän. Kohta lopetan kaiken hoidon, annan leegojen pudota suusta ja hankin tekarit. Saa hammaslääkäri jäädä itsekseen seurailemaan tilannetta.
Onko sinullakin keliakia? Minulla ientulehdukset lähtivät gluteenittomalla ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todetaan pieni reikä mutta päätetään seurata. Lopulta hammas on niin kipeä, että ihminen hakeutuu päivystykseen jossa pahoin ärtynyt hammas ei enää edes puudu.
Ap
Käyn nykyään noiden reikien kanssa suoraan yksityisellä. Yksi hammas meni poistoon sen jälkeen kun sitä oltiin juurihoidettu ja paikkailtu moneen kertaan julkisella. Olen satavarma, että yksityisellä se oltaisiin voitu vielä pelastaa, koska siellähän minä maksan itse niin he olisivat voineet yrittääkin enemmän.
Pk-seudun päivystysnumerossa jopa sanottiin ettei heillä ole paikka-ainetta viikonloppupäivystyksessä (!) niin eivät korjaa mitään lohkeamia.
Vaikka yksityisellä tulee kalliiksi varsinkin joku ilta-aika niin lasken, että se m
Meillä oli yksi nuorista aikuisista todella kipeä hampaansa kanssa. Tämäkin alkoi sillä, että seuraillaan ja syö buranaa, ihan normaalia paikkauksen jälkeen, että hammasta särkee viikko tolkulla (oli paikattu pieni reikä). Oli lopulta hullun kipeä ja soitti viikonloppupäivystykseen. Vastaus oli, että syö buranaa, meidän ajat on varattu skuuttionnettomuuspotilaille, jos niitä tulee🤦😯. Siis mitä että! Kalliit h.lääkärit istuu toimeettomina nostamassa kovaa palkkaa ja kittaavat kahvia ja odottelevat hampaatonta skuuttipotilasta, jotka itse aiheuttavat vammansa!
No, sai ajan seuraavana päivänä. Hammas niin pahasti tulehtunut, että piti aloittaa juurihoito ja senkin jälkeen sai kärsiä kivuista useaan otteeseen, kun eivät osanneet hoitaa hammasta oikein.
Kyllä se vaan niin on, että Suomen terveydenhuolto on laskenut alas kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi leikkaushaavaisen lähettää kotiin heti kun voi olla komplikaatioiden vaara vielä?? Puuttuuko koulutus ??
Ei puutu koulutus vaan osastoilla ei ole tilaa eikä tarpeeksi hoitajia. Kaikki jotka pärjää kotona esim omaisen turvin, kotiutetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peräpukamiani on seurattu jo 7 vuotta.
Niin on kaikki seksipartneriskin 😉
En ole homo.
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden narskuttelusta johtuvaan kulumiseen ei enää puututa julkisella. "Purentakisko ei välttämättä sovi ja paikkaukset ei kestä." Kohta tarviin tekarit. Noh, ne on kai halvat? -eri
Tämä on jo oikeasti pelottavaa. Muutamakin tapaus ollut tuttavapiirissä, joissa vakavia oireita on vain seurattu yli vuosi ja sitten paljastunut esim. syöpä tai muuta vakavaa. Toivottavasti he selviävät dramaattisesti huonontuneesta ennusteesta huolimatta. Yksi valitettavasti menehtyi jo. Nämä siis viimeisen viiden vuoden aikana. Ei ole Suomi mikään hyvinvointivaltio!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä multa on kaikki aina kuvattu ja tutkittu, mitään ei jäädä seuraamaan vaan tutkitaan heti ja kunnolla.
Sama juttu. Hoidon laatu on kai vähän aluekohtaista?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhempi potilas kyseessä sen enemmän seuraillaan vain koska onhan siinä jo kilsat takana ja romuttamo jo häämöttää.
Nuoret (=alle 50) on taas "niin nuoria, että ei vielä voi olla sitä tai tätä sairautta, joten ei tarvitse tutkia". Hoidetaanko enää ketään?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mulla todettiin rutiinigynellä limakalvojen muutoksia kesällä 2024, alkusyksystö otettiin koepalat ja todettiin että vaikutttaa syvän esiasteelta ja että tilanetta seurataan. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Eli IV-luokan muutos jätetty hoitamatta. On vain ajan kysymys että muuttuu V-luokaksi eli syöväksi, ellei ole jo muuttunut. Heti hoitoon, yksityiselle mars!
Olemme siksi tässä tilanteessa, koska Suomi haluaa mieluummin elättää somaleita, irakista tulleita ja muualta lähi-idästä tulleita ihmisiä. Heille maksetaan kaikki, suomalainen ei saa omassa maassaan enää mitään palveluita, koska juhla päikän häkijät ovat etusijalla. Oletteko nähneet somaleilla huonoja hampaita, näillä on aikaa ja varaa käydä hammaslääkärillä. Eikö ole ihanaa kun Suomen päättäjät välittävät enemmän muiden maiden kansalaisista. Äänestäkää Perussuomalaisia.
Ei Suomessa ole koskaan ollut mikään hyvä julkinen perusterveydenhuolto. Täällä lääkäri on kuin jumala joka saa kohdella ihmisiä ihan miten huvittaa, korkeintaan tulee pikku sakot välinpitämättömyydestä johtuvista hoitovirheistä ja sama tunarointi jatkuu. Erikoissairaanhoito on usein aika hyvää, _jos sinne pääsee_. :D
Kyllähän moni vaiva paranee itsestään. Pateista en nyt tiedä.
Minun lapsellani oli aikanaan päänsärkyä ja vein yksityiselle. Lääkäri sanoi, että vakavassa taudissa tilanne aina pahenee. Ehkä tämä on lääkörien ohjenuorana? Jos se pahenee, niin vasta sitten pitää tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Mun piti käydä kiireettömän ajanvarauksen puolella tk:ssa rautatankkauksessa. Ihmettelin, että missä kaikki on, kun ei siellä ollut lisäkseni ketään. Hoitaja sanoi, että ne on kaikki päivystyksessä, kun ei saada kiireettömään henkilökuntaa. Vakilääkärit on kouluissa, vanhustenhoidossa ja neuvoloissa ja muut potilaat pyöritetään keikkalääkäreiden voimin. Sanoi vielä, että siellä ei todellakaan ole hiljaista.
Ja ihmiset menee ruuhkauttamaan sitä päivystystä, koska muualle ei välttämättä pääse. Hmm.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ainakin kävi n. vuosi sitten niin, että hammaslääkäri sanoi rutiinitarkastuksessa että on pieni reikä mutta seurataan miten se kehittyy. Ainakin itsestäni se kuulosti vähän erikoiselta. Eikö ne ennen ole paikattu sitä mukaa kun niitä ilmenee? Ei se kai siitä itsestään korjaannu.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärikäynneillä tuntuu olevan nykyinen tapa, että poraillaan vähän ja laitetaan väliaikainen paikka.
Soittelepa joskus puolen vuoden päästä ja katsotaan laitetaanko varsinainen paikka.
Mikä järki on laittaa väliaikainen paikka, joka kuulemma irtoaa varsin helposti?
Tällä tavoin saada keinotekoisesti kuormitettua turhaan hammaslääkäreitä, siksi ajan saaminen onkin aika tuuria.
Oli reikä ja sain ajan julkiselle. Laitettiin väliaikainen paikka, joka irtosi jo ennen kuin ehdin kotiin (asuin 100 m päässä tk:sta). Laitettiin uudestaan, ja vasta kolmannella kerralla pysyvä paikka. Eli 2 x 15 minuutti hukkaan, kun pysyvän paikan teko kesti 20 min. Ei ihme että aikoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
No kun ihmisiä kiusataan. Mutta annetaan seuranta kortti tee se itse. Merkkaa siihen . Mittaa itse veren sokeri verenpaine katsotaan sitten . Ennen hoitajat kirjoitti sen ylös ja näytti lääkärille . Nyt potilaat kirjaa itse ne . Tyyliin olen seurannut vuoden verenpainetta ja merkannut korttiin kiltisti . Ettei oikeastaan hoitajia tarvi palkata . Maksaa sen palkan potilaille kun ne työn tekee itse.
Siis oikeasti susta on järkevää verorahojen käyttöä niin hoitajien pitäisi leikkiä kirjureita? Kun heitä tarvitaan ihan oikeaan hoitamiseen. Ihan vaan jotta sun ei tarvitsisi ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistasi?
Pari vuotta sitten oli hammas lohjennut ja soitin aikaa saadakseni. Sanottiin suoraan että ei voi antaa kiireetöntä aikaa kun menee liaan kauas eikä niitä aikoja tainnut ollakaan. Neuvottiiin soittamaan päivystysnumeroon mutta onneksi työkaveri neuvoi että Maisan kautta voi varata ajan.
Menin työvuoron jällkeen Haartmaninkadulle ja todettiin infektio ja juurihoidon tarve. Laitettiin alkuhoidon jälkeen väliaikainen paikka ja sanottiin että varsinainen hoito tapahtuu yksityissektorilla. Varasin sitten itse ajan ja sain jonkin verran alennusta kun hakeuduin hoitoon julkisen sektorin kautta.
Onneksi hammas saatiin pelastettua eikä ollut tarvetta poistaa hammasta ja laittaa implanttia.
Joissain asioissa voidaan seurata tilannetta mutta ei kaikissa. Jos ei luotto riitä hoitavaan tahoon niin aina voi pyytää toisen mielipiteen yksityiseltä puolelta mielen rauhoittamiseksi.