Yle: Ikuinen opiskelija
Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.
Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.
###
Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen loinen.
Miten niin, ei hän saa mitään tukia
Opintotukea ei ainakaan saa
Muuta tukea taas ei saa jos opiskelee 🤗
Kansaneläke, hyvät ihmiset, kansaneläke. Työeläke tietysti myös, jos sitä on.
Voi olla vaikka Eurojackpot-monimiljonääri, joka ei Kelan ropoja tarvitse.
Vaimomatskua. Onkohan vapaa, saisin akateemisen rouvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin.
Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille.
Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.
Hänhän on koko ajan tehnyt töitä ja rahoittanut työnteolla opintonsa. Lue se artikkeli ensin ja kommentoi vasta sitten saatana.
Ei ole rahoittanut opintojaan vaan pelkästään oman elämisensä opiskelun aikana. Tuollainen ikiopiskelu tulisi rahoittaa kokonaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen loinen.
Kansaneläke, hyvät ihmiset, kansaneläke. Työeläke tietysti myös, jos sitä on.
Ja hän ei saisi niitä jos ei opiskelisi???
Niinkö????
Jos saisi, niin hyvä, että opiskelee
Tuntuu toi vähän epäreilulta, kun hän ei joudu maksamaan opinnoistaan mitään ja saa asua puoli-ilmaiseksi veronmaksajien kustannuksella. Avoimen yliopiston opinnot on todella kalliita ja vastaava vuokra-asunto vapailta markkinoilta satoja euroja kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on ikuinen opiskeluoikeus?
Ennen vuotta 2005 aloittaneilla opiskelijoilla.
Siis valmistuneilla ei ole? Pahus. No, eipä toisaalta ole yliopistoakaan jäljellä.
t. Maisteri -95
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis valmistuneilla ei ole? Pahus. No, eipä toisaalta ole yliopistoakaan jäljellä.
t. Maisteri -95
Sitä en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin.
Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille.
Hänhän on koko ajan tehnyt töitä ja rahoittanut työnteolla opintonsa. Lue se artikkeli ensin ja kommentoi vasta sitten saatana.
Linkedinin mukaan hän on tehnyt hanttihommia sekalaisilla aloilla 1974-1994, eli ei järin pitkä työura, joka on loppunut yli kolmekymmentä vuotta sitten. Se siitä työnteosta.
"Ministerin mukaan ikuisen opiskeluoikeuden palauttaminen ei edistäisi hallituksen tavoitetta nostaa Suomen koulutustasoa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen loinen.
Nauttinut koko elämänsä opiskelija-alennuksista ja halvimmasta mahdollisesta asumisesta opiskelija-asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkedinin mukaan hän on tehnyt hanttihommia sekalaisilla aloilla 1974-1994, eli ei järin pitkä työura, joka on loppunut yli kolmekymmentä vuotta sitten. Se siitä työnteosta.
Hän on muun muassa siivonnut, tehnyt liikenteenlaskentaa ja lajitellut joulukortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen loinen.
Nauttinut koko elämänsä opiskelija-alennuksista ja halvimmasta mahdollisesta asumisesta opiskelija-asunnossa.
Ja 2,95 euron hintaisesta lounaasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Maisteri -95
Sitä en osaa sanoa.
Näyttää siltä, että ikuisuuden saa opiskella, kunhan jatkuvasti ilmoittautuu läsnä- tai poissaolevaksi, eikä suorita tutkintoa. Ilmeisesti maisterintutkintoa, koskapa Kaijalla kuuluu olevan kaksi kandintutkintoa.
On monta eri tapaa menettää ikuinen opiskeluoikeus, yksi niistä on vain pysyminen riittävän pitkään poissa yliopistolta. Kaija on löytänyt oman kultaisen polkunsa, jollaiseen harvalla on mahdollisuus.
Ja minä luulin olevani ikuinen opiskelija. No en ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on muun muassa siivonnut, tehnyt liikenteenlaske
Hanttihommia parikymmentä vuotta ja yli kolmekymmentä vuotta sitten. Arvaa kuinka pitkä työura suurimmalla osalla hänen ikäisistään on takana? Vaikka aikoinaan päästiin paljon aikaisemmin eläkkeelle mitä nykyään, hänen työuransa on silti ollut lyhyt. Maailma ei vaan nyt toimi niin, että tehdään työtä kuin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin hänen kanssaan yhdellä samalla kurssilla n. 5 vuotta sitten. Muistan ihmetelleeni silloin, että mikähän juttu tämä on. En tiennyt taustasta ikuisuusopiskelijana.
Ihan älytöntä resurssien tuhlaamista.
Monenko opiskelijan paikan tuo on vuosien varrella vienyt. Samoin kuin opiskelija-asunnonkin
Noiden takia opiskelulle asetettiin määräajat
Vierailija kirjoitti:
"Ministerin mukaan ikuisen opiskeluoikeuden palauttaminen ei edistäisi hallituksen tavoitetta nostaa Suomen koulutustasoa."
No ei tietenkään. Mieti nyt jos tuollaisia olisi tuhat Suomessa, jotka vievät tavoitteellisilta opiskelijoilta resursseja. Tyhmä ei tietenkään tajua, että mitä se yhteiskunta ja tulevat mahdolliset opiskelijat siinä muka menettäisivät
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu toi vähän epäreilulta, kun hän ei joudu maksamaan opinnoistaan mitään ja saa asua puoli-ilmaiseksi veronmaksajien kustannuksella. Avoimen yliopiston opinnot on todella kalliita ja vastaava vuokra-asunto vapailta markkinoilta satoja euroja kalliimpi.
Hän on vienyt puolen vuosisadan ajan joltain toiselta mahdollisuuden halpaan opiskelija-asuntoon. Kymmenisen opiskelijaa olisi ehtinyt aloittaa ja valmistua asunnossa asuen.
Eikö hänellä olisi mahdollisuus johonkin senioriasuntoon esim?
Kyllä on härski muija, ei voi muuta sanoa. Vaikka olisi sairas tmv. niin silti. Jutussa olisi voitu kysyä häneltä, mitä mieltä hän on siitä, että vie esim. asunnon nuoremmalta opiskelijalta. Mitään ei ole yhteiskunnalle antanut takaisin, eläkettä ei juurikaan kertynyt, koska saa kansaneläkettä.