Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Ikuinen opiskelija

Vierailija
24.09.2025 |

Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.

Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.

###

Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.

Kommentit (631)

Vierailija
481/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa mainittiin kolme eri työpaikkaa, mutta siihen ei keskitytty enempää, koska juttuhan kertoo elämänkestoisesta opiskelusta. Emme siis tiedä Kaijan koko 75-vuotisen elämän tarinaa pilkulleen.

Jotenkin tekopyhää on että ihmiset siitä huolimatta rupeavat arvostelemaan vaillinaisten tietojen perusteella ja keksimällä vaatimuksia, että hänen pitäisi "rahoittaa itse" opinnot jotka ovat ilmaisia kaikille muille kansalaisille. Melkoista ikäsyrjintää.

Järkiperusteista syrjintää.

Vierailija
482/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä täällä joskus tein aloituksen, että mietin yliopistoon hakemista. Mulla aiemmat koulutukset lukiosta, amiksesta ja AMK:sta. Kaikista olen valmistunut ja olen työelämässä ollut jo pitkään. Paskaa sain niskaani, että miksi yli 40-vuotiaana lähtisin opiskelemaan ja veisin paikan joltakin nuoremmalta. 

Nyt sitten tässä ketjussa jotkut kehuu Kaijaa joka opiskellut 50 vuotta valmistumatta maisteriksi ja työelämä jäänyt täysin olemattomaksi. Taattua palstaa taas tämäkin touhu.

Koko sen elämä jäänyt täysin olemattomaksi, pieneen kaksioon rojujen keskelle.

Niinhän se on, mutta palstan sekopäiden mielestä Kaijalla on niin upea elämä!

Miksei olisi?

Kukaan ei vaadi sinua kehumaan ketään, mutta halventaminen ja typerä arvostelu on väärin. Mene pois ketjusta, jos sinua ei kiinnosta, simples. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tutkija ja uran luodakseni olen elänyt pienillä tuloilla. Minusta Kaijan elämä on ollut hyvää, itsekin parhaat vuodet ovat olleet sadessani opiskella ja tehdä tutkijan töitä. 

Mutta ei tätä ihmisen ymmärrä, jolle saavutuksia ovat omistusasunto, puoliso ja lapset. Toisilla ei ole älyllistä kiinnostusta mihinkään. Pitää ymmärtää meitä muunlaisia ihmisiä myös, eikä pakottaa meille sitä omaa mantraansa. Jokainen on oman onnensa seppä.

Olen samaa mieltä siinä, että ihmiset ovat älyllisesti aika laiskoja. Kaijan tapaiset ihmiset voisivat olla hieno esimerkki monelle, että opiskeluun ei tarvitse suhtautua pakkopullana, jolla on vain välinearvo. Mutta kun se ongelma on silti siinä, että hän kuluttaa tosi paljon yhteiskunnan resursseja. Jos hän maksais

Hirveetä jeesustelua.

Vierailija
484/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto (lat. universitas) on tieteellistä tutkimusta tekevä ja korkeinta tieteellistä opetusta antava laitos.

Mitä tutkimuksia Hammar on julkaissut?

Hän on ollut siellä opetettavana. Oletko vajaa?

Onko opetus ilmaista (huom. eri asia kuin maksuton) eli syntyykö siitä kuluja yhteiskunnalle?

Opetus on ilmaista mutta kun opiskelija valmistuu, siitä ko. laitos saa tuloja. Kaija on suorittanut kaksi tutkintoa, joten on tuottanut rahaa laitokselleen näillä. 

<

Suomi on täynnä typeryksiä jotka kuvittelevat olevansa "nettomaksajia". Kumminkin kaikki ovat saaneet neuvolapalvelut jo ennen syntymäänsä, äitiyspakkauksen vaatteet, lapsilisät, ilmaiset tai halvat päiväkodit, ilmaiset koulut ja ammatilliset opinnot, opintotuet, työttömyyskorvaukset, asumistuet, kenties etua ensiasunnon ostamisesta, on saatu tulonhankkimisvähennystä ja muita veroetuja, ovat käyttäneet Suomen teitä, raanavettä, terveyspalveluja, hankittu kalliita lapsia yhteiskuntaan, on käytetty kirjastoja sun muita tuhansia juttuja, jotka kaikki on maksettu verorahoilla. 

Mutta niin vaan kuvitellaan olevansa "nettomaksajia" 😂

Vierailija
485/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tutkija ja uran luodakseni olen elänyt pienillä tuloilla. Minusta Kaijan elämä on ollut hyvää, itsekin parhaat vuodet ovat olleet sadessani opiskella ja tehdä tutkijan töitä. 

Mutta ei tätä ihmisen ymmärrä, jolle saavutuksia ovat omistusasunto, puoliso ja lapset. Toisilla ei ole älyllistä kiinnostusta mihinkään. Pitää ymmärtää meitä muunlaisia ihmisiä myös, eikä pakottaa meille sitä omaa mantraansa. Jokainen on oman onnensa seppä.

Olen samaa mieltä siinä, että ihmiset ovat älyllisesti aika laiskoja. Kaijan tapaiset ihmiset voisivat olla hieno esimerkki monelle, että opiskeluun ei tarvitse suhtautua pakkopullana, jolla on vain välinearvo. Mutta k

Kerro ensin mikä hyöty sinusta on ollut yhteiskunnalle?

Vierailija
486/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto (lat. universitas) on tieteellistä tutkimusta tekevä ja korkeinta tieteellistä opetusta antava laitos.

Onko opetus ilmaista (huom. eri asia kuin maksuton) eli syntyykö siitä kuluja yhteiskunnalle?

Opetus on ilmaista mutta kun opiskelija valmistuu, siitä ko. laitos saa tuloja. Kaija on suorittanut kaksi tutkintoa, joten on tu

"Mutta niin vaan kuvitellaan olevansa "nettomaksajia" "

Järjestelmässä todellakin on nettomaksajia. Nettomaksajana toimii yksityinen sektori työntekijöineen. Kun poistat nämä, niin julkinen sektori ei kauaa pyöri, koska rahoituspohja häviää saman tien.

Ja kyllä, julkinen sektori tarjoaa palveluita ihmisille. Nykyporukalle ne on kustannettu edellisten sukupolvien nettomaksajien toimesta

En ymmärrä, että miten ihmiset voivat olla näin pihalla talousjärjestelmän toiminnasta. Eikö koulussa opeteta enää ihan perusasioita yhteiskunnasta ja taloudesta? 

Vierailija
487/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki? Opiskelu on tarkoitettu työllistymistä varten.

Kerro olevasi amis kertomatta olevasi amis.

Vierailija
488/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No eipä kuluta "tosi paljon yhteiskunnan resursseja". Ne hänen tenttivastaustensa arviointi on pisara meressä opiskelijoiden joukossa."

Suurimmat kustannukset yhteiskunnalle opiskelijoista koituu nimenomaan opiskelun järjestämisestä: henkilökunnan palkoista, tiilavuokrista, mahdollisista opiskelumateriaalia vaativista harjoitustöistä kuten labroista, opiskeluinfrasta jne.

Yliopisto myös saa rahoituksen valmistuneista opiskelijoista. Opiskelija, joka ei valmistu ikinä kuluttaa todellakin paljon resursseja, mutta hänestä yliopisto ei saa rahaa. Se ei ole mikään pisara meressä, vaan todella merkittävää jokaiselle tiedekunnalle.

Kaikki yliopistoissa työskennelleet tietävät tämän. Ja pitkään opiskelevat puhumattakaan ikiopiskelijoista ovat todellinen rasite taloudellisessa mielessä

Unohdit että hän on jo suorittanut kaksi tutkintoa.

Vierailija
489/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki? Opiskelu on tarkoitettu työllistymistä varten.

Ei naisilla. Itse asiassa tuo sankari säästi valtavasti valtion rahoja kun ei mennyt julkiselle sektorille puuhastelemaan korkeakoulutettuna.

Vierailija
490/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No eipä kuluta "tosi paljon yhteiskunnan resursseja". Ne hänen tenttivastaustensa arviointi on pisara meressä opiskelijoiden joukossa."

Suurimmat kustannukset yhteiskunnalle opiskelijoista koituu nimenomaan opiskelun järjestämisestä: henkilökunnan palkoista, tiilavuokrista, mahdollisista opiskelumateriaalia vaativista harjoitustöistä kuten labroista, opiskeluinfrasta jne.

Yliopisto myös saa rahoituksen valmistuneista opiskelijoista. Opiskelija, joka ei valmistu ikinä kuluttaa todellakin paljon resursseja, mutta hänestä yliopisto ei saa rahaa. Se ei ole mikään pisara meressä, vaan todella merkittävää jokaiselle tiedekunnalle.

Kaikki yliopistoissa työskennelleet tietävät tämän. Ja pitkään opiskelevat puhumattakaan ikiopiskelijoista ovat todellinen

kandeista ei yliopisteille paljoa rahaa tipu. Maistereita tarvitaan, se on loppututkinto 

Vierailija
491/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin. 

Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille. 

Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.

Se 82-vuotias? Työelämässä? 

Hän on 75-vuotias ja eläkkeellä ollut jo 10 vuotta. Sitä ennen on ollut työelämässä opintojen ohessa, tähän viitattiin artikkelissa.

Vierailija
492/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa mainittiin kolme eri työpaikkaa, mutta siihen ei keskitytty enempää, koska juttuhan kertoo elämänkestoisesta opiskelusta. Emme siis tiedä Kaijan koko 75-vuotisen elämän tarinaa pilkulleen.

Jotenkin tekopyhää on että ihmiset siitä huolimatta rupeavat arvostelemaan vaillinaisten tietojen perusteella ja keksimällä vaatimuksia, että hänen pitäisi "rahoittaa itse" opinnot jotka ovat ilmaisia kaikille muille kansalaisille. Melkoista ikäsyrjintää.

Järkiperusteista syrjintää.

Hah hah. Sellaista ei ole olemassakaan kuin sun päässä.

Vierailija
493/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin. 

Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille. 

Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.

"Hammar on rahoittanut opiskelunsa tekemällä pätkätöitä."

Vierailija
494/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetus on ilmaista mutta kun opiskelija valmistuu, siitä ko. laitos saa tuloj

Samaa mieltä. Sinäkin vaikutat olevan pihalla, kun et tajua miten tärkeä julkinen sektori Suomessa on. Annas kun arvaan, olet näitä "tuottavaa työtä" -hokijoita. Et kumminkaan osaa selittää miksi Suomessa veronmaksajat maksavat miljardeja hyvin toimeentuleville yksityisyrityksille. Hohhoijaa.

Vierailija
495/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20182945

Vie opiskelija-asunnon sitä oikeasti tarvitsevalta opiskelijalta.

"Hammar asuu 29-neliöisessä opiskelijayksiössä Kortepohjan ylioppilaskylässä."

"Hän on asunut ylioppilaskylässä opintojensa alusta alkaen. Asunto on vaihtunut matkan varrella kaksi kertaa."

"Hammar aikoo asua nykyisessä asunnossaan koko loppuelämänsä."

Kiinnostaisi tietää, kuka on se henkilö joka on tehnyt tuon mahdolliseksi.

Vain sosialismissa tällainen loisiminen on mahdollista.

Loisiminen? Hän on tehnyt töitä ja rahoittanut itse opintonsa. Eli tehnyt töitä JA opiskellut. Mitä sä oot saanut aikaan? Parisataa vammaviestiä palstalle?

Vierailija
496/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hammar on rahoittanut opiskelunsa tekemällä pätkätöitä. Hän on muun muassa siivonnut, tehnyt liikenteenlaskentaa ja lajitellut joulukortteja.

Hammar sai opintotukea opintojensa alussa viiden ja puolen vuoden ajan. Nykyisin hän saa kansaneläkettä ja asumistukea."

Eläkkeellä, eli eiköhän hänellä ole mt-ongelmia tai muu sairaus taustalla. Antakaa olla.

75-vuotias eli eläkeikäinen ja eläkkeellä. TOOOOSI omituista.

Vierailija
497/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla tämän naisen elämästä enemmänkin. Millaiset suhteet sukulaisiin, onko ollut parisuhteita tai edes halua sellaisiin? Noin muuten, noissa vanhoissa kuvissa ihan ok näköinenkin (jos sillä nyt on jotain merkitystä).

Joitain (kuten Kaijaa) kiinnostaa opiskelu, joitain toisia (kuten sinua) kiinnostaa vain ihmisen seurusteluhistoria ja ulkonäkö. 

Vierailija
498/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yliopistoissa työskennelleet tietävät tämän. Ja pitkään opiskel

Ei kyllä kandi on ihan oma tutkintonsa, ollut jo yli 25 vuotta. Et ole päivittänyt tietojasi. 

Yliopistossa on alempi korkeakoulututkinto eli kandi, ylempi korkeakoulututkinto eli maisteri, sitten ylempi korkeakoulututkinto tietyillä aloille eli lisensiaatti ja sitten jatkotutkintoina lisensiaatti sekä tohtorintutkinto.

Vierailija
499/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on ikuinen opiskeluoikeus? 

Ennen vuotta 2005 aloittaneilla opiskelijoilla.

Harmi, ettei sitä ole enää.

Vierailija
500/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetus on ilmaista mutta k

"miksi Suomessa veronmaksajat maksavat miljardeja hyvin toimeentuleville yksityisyrityksille" koska valtiot kilpailevat tiettyjen alojen yrityksistä ja t&k-toiminnasta, On myös huoltovarmuuteen liittyviä aloja, joita tuetaan. Kaikki länsimaat tukevat valittuja strategisia aloja, itse asiassa Suomessa yritystuet eivät ole kovin isoja.

Mainiota, että mainitsit taikasanan tuottava työ, Alamme edistyä! Sitä tarvitaan, että julkistalous saadaan rahoitettua. Nyt Suomessa ei ole tarpeeksi vahva yksityinen sektori eikä tarpeeksi tuottavaa työtä - itse asiassa työn tuottavuus ei ole kasvanut pitkään aikaan - joten julkinen sektori on elänyt pitkään velaksi. Velkasuhde on jo yli 80 :ia, kun esimerkiksi Ruotsissa jossa on vahva yksityinen sektori velkasuhde on 30 %:ia.

Julkista sektori joudutaan leikkaamaan jatkossakin, koska rahoituspohjaa ei ole nykymenolle. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme