Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Ikuinen opiskelija

Vierailija
24.09.2025 |

Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.

Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.

###

Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.

Kommentit (631)

Vierailija
441/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla tämän naisen elämästä enemmänkin. Millaiset suhteet sukulaisiin, onko ollut parisuhteita tai edes halua sellaisiin? Noin muuten, noissa vanhoissa kuvissa ihan ok näköinenkin (jos sillä nyt on jotain merkitystä).

Miksi tällainen ihminen kiinnostaisi enempää. Luontaantyöntävä. Itse ainakin haluaisin pysyä mahdollisimman kaukana ja epätietoisuudessa. 

Niin kaukana, etten edes lue Ylen juttua loppuun.

Heippa!

Sama 

Vierailija
442/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20182945

Vie opiskelija-asunnon sitä oikeasti tarvitsevalta opiskelijalta.

"Hammar asuu 29-neliöisessä opiskelijayksiössä Kortepohjan ylioppilaskylässä."

"Hän on asunut ylioppilaskylässä opintojensa alusta alkaen. Asunto on vaihtunut matkan varrella kaksi kertaa."

"Hammar aikoo asua nykyisessä asunnossaan koko loppuelämänsä."

Kiinnostaisi tietää, kuka on se henkilö joka on tehnyt tuon mahdolliseksi.

Jaa miksi? Oletko kade?

Opiskelija-asunnot on aika kiven alla.

Eri 

Eli joku käräytti?   Jokainen sukupolvi on omalla tavallaan takakireä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais Kaijan mennä edes Haluatko miljönääriksi? -visaan, niin olisi rahallistakin hyötyä tuosta opiskelusta. Itse oon ollut opiskelijana samassa yliopistossa vuodesta 2004. Tällä hetkellä oon toki oman alan töissä enkä opiskelijaetuuksilla. Mutta mullakin on aikoinaan jäänyt gradu tekemättä, ja luultavasti sen teen nyt keväällä, jos jään työttömäksi. Kiva oli kuulla Kaijan tarina. Monesti olen häntä nähnyt niin opiskelijaravintolassa kuin kuntosalillakin.

Vierailija
444/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan mielenkiintoinen tarina, että noinkin voi elää elämänsä. Hänelle ollut harrastus ja elämäntapa, ehkä on tuntenut olonsa turvalliseksi tuossa ympäristössä. 

Vierailija
445/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävä tapaus joka ei halua kasvaa aikuiseksi. Kyllä normaaöi ihminen kyllästyy yliopistollakin olemaan ikuinen opiskelija.

Vierailija
446/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tutkija ja uran luodakseni olen elänyt pienillä tuloilla. Minusta Kaijan elämä on ollut hyvää, itsekin parhaat vuodet ovat olleet sadessani opiskella ja tehdä tutkijan töitä. 

Mutta ei tätä ihmisen ymmärrä, jolle saavutuksia ovat omistusasunto, puoliso ja lapset. Toisilla ei ole älyllistä kiinnostusta mihinkään. Pitää ymmärtää meitä muunlaisia ihmisiä myös, eikä pakottaa meille sitä omaa mantraansa. Jokainen on oman onnensa seppä.

Tietysti on, mutta se kuuluukin tehdä omalla rahoituksella

Vierailija
447/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn aina näissä tilanteissa: voimmeko me kaikki Suomalaiset tehdä saman, kestäisikö yhteiskunta.

Mikäli emme, miksi se sallitaan joillekin.

Mikä ettei, mikäli tyydyt opiskelijayksiöön ja rahoitat itse elämäsi kun tukikuukaudet loppuvat. Niinhän jutun henkilökin tekee. Harvasta on vuosikymmenten opiskelijaksi. Itselle oli yhdeksi elämäksi riittävästi, kun viisi vuotta kitkutin opiskelijabudjetilla. Aloin kaivata muutakin; uraa, omaa asuntoa, perhettä. Mutta jos sinun unelmana on ikuisuusopiskelu niin anna mennä vaan. Älä anna kateellisten lannistaa.

ja kuka sen kustantaa kun teemme kaikki kuten hän?

Tai vaikka jos 90% kansasta larppaa opiskelijaa... sinäkö maksat kaikki yliopistot?

Älä nyt viitsi esittää absurdeja väitteitä. Ihan hävettää sun puolesta. Noloa. 

Eiku ihan oikeasti. Kuinka monelle tuo loisiminen suodaan. Ihan vain koska se on kivempaa kuin oleminen yhteiskunnalle mitenkään hyödyksi.

Vierailija
448/631 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimomatskua. Onkohan vapaa, saisin akateemisen rouvan.

eihän tuo ole akateeminen

Miksei olisi?

Ei ole edes maisterin papereita.

Vierailija
449/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn aina näissä tilanteissa: voimmeko me kaikki Suomalaiset tehdä saman, kestäisikö yhteiskunta.

Mikäli emme, miksi se sallitaan joillekin.

Mikä ettei, mikäli tyydyt opiskelijayksiöön ja rahoitat itse elämäsi kun tukikuukaudet loppuvat. Niinhän jutun henkilökin tekee. Harvasta on vuosikymmenten opiskelijaksi. Itselle oli yhdeksi elämäksi riittävästi, kun viisi vuotta kitkutin opiskelijabudjetilla. Aloin kaivata muutakin; uraa, omaa asuntoa, perhettä. Mutta jos sinun unelmana on ikuisuusopiskelu niin anna mennä vaan. Älä anna kateellisten lannistaa.

ja kuka sen kustantaa kun teemme kaikki kuten hän?

Tai vaikka jos 90% kansasta larppaa opiskelijaa... sinäkö maksat kaikki yliopistot?

"Eiku ihan oikeasti. Kuinka monelle tuo loisiminen suodaan. Ihan vain koska se on kivempaa kuin oleminen yhteiskunnalle mitenkään hyödyksi."

Artikkelin mukaan ikuinen opiskeluoikeus on alle 4000 henkilöllä. Se on 0,07 % suomalaisista. Ja pienenemään päin.

Vierailija
450/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi toki kuin filosofoida lähipubissa kaikki nämä vuosikymmenet. Mutta kuluttaa kyllä yliopiston resursseja opettajien työllistämisen muodossa, heidän pitää lukea esseet ja tentit, ohjata ja kommentoida tehtäviä. 

Kansalaisopiston kurssien hinnat on kohonneet, kielikursseilla on kirjat mitkä pitää ostaa. Huvikseen opiskelu ei ole ilmaista monellekaan.

Vierailija
451/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tutkija ja uran luodakseni olen elänyt pienillä tuloilla. Minusta Kaijan elämä on ollut hyvää, itsekin parhaat vuodet ovat olleet sadessani opiskella ja tehdä tutkijan töitä. 

Mutta ei tätä ihmisen ymmärrä, jolle saavutuksia ovat omistusasunto, puoliso ja lapset. Toisilla ei ole älyllistä kiinnostusta mihinkään. Pitää ymmärtää meitä muunlaisia ihmisiä myös, eikä pakottaa meille sitä omaa mantraansa. Jokainen on oman onnensa seppä.

Olen samaa mieltä siinä, että ihmiset ovat älyllisesti aika laiskoja. Kaijan tapaiset ihmiset voisivat olla hieno esimerkki monelle, että opiskeluun ei tarvitse suhtautua pakkopullana, jolla on vain välinearvo. Mutta kun se ongelma on silti siinä, että hän kuluttaa tosi paljon yhteiskunnan resursseja. Jos hän maksaisi opinnoistaan, tilanne olisi ihan eri. Oikeastaan koko juttu tekee vain hallaa sille ajatukselle, että ihmiset voisivat pyrkiä kiinnostumaan asioista, sivistymään, olemaan uteliaita. Tulee mielikuva, että tällaiset ihmiset vain elävät muiden siivellä, vaikka kaikki eivät elä.

Vierailija
452/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus vie kalatkin vedestä. Tyhjäntoimittajat täällä ulisee.

Opiskelen itsekin eläkkeellä enkä pyydä keneltäkään mitään. Kaiken kustannan itse.

Aikuinen ihminen ja olet noin lapsellinen. Kritisointi ei ole kateutta. 

En ole kateellinen ihmiselle joka ei ole saanut tutkintoja loppuun ja työelämä jäänyt lähes olemattomaksi ja asuu 29 neliöisessä opiskelija-asunnossa. Mä olen kouluttautunut ja olen kokopäiväisessä työssä. Lisäksi mulla on yritys jonka hommia teen osa-aikaisesti. Asun yksin 150 neliöisessä omakotitalossa. Opiskelen itsekin lisää.

En ymmärrä mistä Kaijalle pitäisi olla kateellinen.

no siitä työttömyydestä. työtön kuin taivaanlintu

Huoh. Osaan kyllä lukea ja tiedän Kaijan olevan eläkkeellä. Jutusta kyllä saa kuvan, että ei ole pahemmin töitä tehnyt. En edelleenkään näe mitään mistä olisin kateellinen Kaijalle. 

Vierailija
453/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä täällä joskus tein aloituksen, että mietin yliopistoon hakemista. Mulla aiemmat koulutukset lukiosta, amiksesta ja AMK:sta. Kaikista olen valmistunut ja olen työelämässä ollut jo pitkään. Paskaa sain niskaani, että miksi yli 40-vuotiaana lähtisin opiskelemaan ja veisin paikan joltakin nuoremmalta. 

Nyt sitten tässä ketjussa jotkut kehuu Kaijaa joka opiskellut 50 vuotta valmistumatta maisteriksi ja työelämä jäänyt täysin olemattomaksi. Taattua palstaa taas tämäkin touhu.

Koko sen elämä jäänyt täysin olemattomaksi, pieneen kaksioon rojujen keskelle.

Niinhän se on, mutta palstan sekopäiden mielestä Kaijalla on niin upea elämä!

Miksei olisi? Sinä et osaa arvostaa tietoa, olet tyhjäpää, mut

Voi hyvänen aika. En ole tyhjäpää ja olen kyllä opiskellut. En vain näe mitään järkeä Kaijan touhussa. Miksi meidän kaikkien pitäisi kehua Kaijaa? 

Vierailija
454/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittävä tapaus joka ei halua kasvaa aikuiseksi. Kyllä normaaöi ihminen kyllästyy yliopistollakin olemaan ikuinen opiskelija.

Miksi kyllästyisi? Yliopistolla voi opiskella eri aiheita niin laidasta laitaan, että yksi ihmiselämä ei siihen riitä.

Vierailija
455/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siinä, että ihmiset ovat älyllisesti aika laiskoja. Kaijan tapaiset ihmiset voisivat olla hieno esimerkki monelle, että opiskeluun ei tarvitse suhtautua pakkopullana, jolla on vain välinearvo. Mutta kun se ongelma on silti siinä, että hän kuluttaa tosi paljon yhteiskunnan resursseja. Jos hän maksaisi opinnoistaan, tilanne olisi ihan eri. Oikeastaan koko juttu tekee vain hallaa sille ajatukselle, että

No eipä kuluta "tosi paljon yhteiskunnan resursseja". Ne hänen tenttivastaustensa arviointi on pisara meressä opiskelijoiden joukossa. Todella vaatimatonta elämäähän hän viettää ja varmasti vie luonnonvaroja keskivertoihmistä vähemmän. Hiilijalanjälki varmaan niin pieni kuin vain voi olla. Me emme voi tietää hänen elämästään paljoakaan, miksi ei ole saanut tutkintojaan valmiiksi. Mutta huonomminkin voisi elää, olla alkoholisti tms. Jos ei tekisi mitään ja asuisi kaupungin vuokra-asunnossa, niin olisiko se sitten jotenkin olennaisesti parempi ja kenen kannalta?

Vierailija
456/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei oo tehny mitään ees etäisesti semmosia hommia jotka ois liittyny johonki noista sen tutkinnoista mitä se on yrittäny. Sen työura oli semmosia töitä mitä 14v peruskoululainenki vois tehä kesätöinä

Vierailija
457/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siinä, että ihmiset ovat älyllisesti aika laiskoja. Kaijan tapaiset ihmiset voisivat olla hieno esimerkki monelle, että opiskeluun ei tarvitse suhtautua pakkopullana, jolla on vain välinearvo. Mutta kun se ongelma on silti siinä, että hän kuluttaa tosi paljon yhteiskunnan resursseja. Jos hän maksaisi opinnoistaan, tilanne olisi ihan eri. Oikeastaan k

"No eipä kuluta "tosi paljon yhteiskunnan resursseja". Ne hänen tenttivastaustensa arviointi on pisara meressä opiskelijoiden joukossa."

Suurimmat kustannukset yhteiskunnalle opiskelijoista koituu nimenomaan opiskelun järjestämisestä: henkilökunnan palkoista, tiilavuokrista, mahdollisista opiskelumateriaalia vaativista harjoitustöistä kuten labroista, opiskeluinfrasta jne.

Yliopisto myös saa rahoituksen valmistuneista opiskelijoista. Opiskelija, joka ei valmistu ikinä kuluttaa todellakin paljon resursseja, mutta hänestä yliopisto ei saa rahaa. Se ei ole mikään pisara meressä, vaan todella merkittävää jokaiselle tiedekunnalle.

Kaikki yliopistoissa työskennelleet tietävät tämän. Ja pitkään opiskelevat puhumattakaan ikiopiskelijoista ovat todellinen rasite taloudellisessa mielessä

Vierailija
458/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, että jos ei tee kuten sä ja Kaija niin ei ole älyllistä kiinnostusta mihinkään? Kovasti moitit ihmisiä siitä kun kritisoivat Kaijaa ja sitten itse heität muista melkoista huttua. Eikä kyllä ole sullakaan ymmärrystä muita kohtaan, joten älä oikeasti viitsi pyytää erilaisille ihmisille ymmärrystä.

Se nyt vain on ikävä tosiasia, että yli 50 vuotta opiskelua on aivan älytöntä touhua. Kaksi kandia saanut aikaiseksi ja töitä tehnyt ihan mitättömän vähän eikä edes opiskelemillaan aloilla. Ei tuossa Kaijan touhussa ole mitään hienoa ja ihan on oikeutettua häntä kritisoida. Lisään vielä, että kritisointi ei tarkoita kateutta. 

Vierailija
459/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto (lat. universitas) on tieteellistä tutkimusta tekevä ja korkeinta tieteellistä opetusta antava laitos.

Mitä tutkimuksia Hammar on julkaissut?

Hän on ollut siellä opetettavana. Oletko vajaa?

Onko opetus ilmaista (huom. eri asia kuin maksuton) eli syntyykö siitä kuluja yhteiskunnalle?

Opetus on ilmaista mutta kun opiskelija valmistuu, siitä ko. laitos saa tuloja. Kaija on suorittanut kaksi tutkintoa, joten on tuottanut rahaa laitokselleen näillä. 

Kaksi kandia on pieni pisara meressä yli 50 vuoden aikana ja noilla opintopistemäärillä.

Vierailija
460/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto (lat. universitas) on tieteellistä tutkimusta tekevä ja korkeinta tieteellistä opetusta antava laitos.

Mitä tutkimuksia Hammar on julkaissut?

Hän on ollut siellä opetettavana. Oletko vajaa?

Onko opetus ilmaista (huom. eri asia kuin maksuton) eli syntyykö siitä kuluja yhteiskunnalle?

Opetus on ilmaista mutta kun opiskelija valmistuu, siitä ko. laitos saa tuloja. Kaija on suorittanut kaksi tutkintoa, joten on tuottanut rahaa laitokselleen näillä. 

mistä laitos saa tuloja

mieti nyt oikein tarkkaan

Yliopiston laitokset saavat tuloja siitä kun sen opiskelijat valmistuvat. Se on pitkään ollut jo yliopistojen rahoitusmalli. 

Edelleen, mistä.

Älä turhaan kiertele. Sinäkö maksat kun joku valmistuu?