Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Ikuinen opiskelija

Vierailija
24.09.2025 |

Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.

Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.

###

Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.

Kommentit (631)

Vierailija
461/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on nimenomaan malliesimerkki eikä mikään poikkeus.

Vierailija
462/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto (lat. universitas) on tieteellistä tutkimusta tekevä ja korkeinta tieteellistä opetusta antava laitos.

Mitä tutkimuksia Hammar on julkaissut?

Hän on ollut siellä opetettavana. Oletko vajaa?

Onko opetus ilmaista (huom. eri asia kuin maksuton) eli syntyykö siitä kuluja yhteiskunnalle?

Opetus on ilmaista mutta kun opiskelija valmistuu, siitä ko. laitos saa tuloja. Kaija on suorittanut kaksi tutkintoa, joten on tuottanut rahaa laitokselleen näillä. 

mistä laitos saa

Oletko oikeasti noin tietämätön? Se on ihan yleistä tietoa, että oppilaitokset saavat rahaa valmistuneista opiskelijoista. Eikä koske vain yliopistoja. Oppilaitosten rahoitus tulee kunnilta ja valtiota ja osa rahoituksesta saadaan valmistuneista opiskelijoista.

- eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

75-vuotias joka on käyttänyt päätään uuden oppimiseen 50-vuotta putkeen. Luulisin hänen pysyvän hyvinkin skarppina elämänsä loppuun saakka.

Vierailija
464/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tutkija ja uran luodakseni olen elänyt pienillä tuloilla. Minusta Kaijan elämä on ollut hyvää, itsekin parhaat vuodet ovat olleet sadessani opiskella ja tehdä tutkijan töitä. 

Mutta ei tätä ihmisen ymmärrä, jolle saavutuksia ovat omistusasunto, puoliso ja lapset. Toisilla ei ole älyllistä kiinnostusta mihinkään. Pitää ymmärtää meitä muunlaisia ihmisiä myös, eikä pakottaa meille sitä omaa mantraansa. Jokainen on oman onnensa seppä.

Olen samaa mieltä siinä, että ihmiset ovat älyllisesti aika laiskoja. Kaijan tapaiset ihmiset voisivat olla hieno esimerkki monelle, että opiskeluun ei tarvitse suhtautua pakkopullana, jolla on vain välinearvo. Mutta kun se ongelma on silti siinä, että hän kuluttaa tosi paljon yhteiskunnan resursseja. Jos hän maksais

Suurimmat kustannukset yhteiskunnalle opiskelijoista koituu nimenomaan opiskelun järjestämisestä: henkilökunnan palkoista, tiilavuokrista, mahdollisista opiskelumateriaalia vaativista harjoitustöistä kuten labroista, opiskeluinfrasta jne.

Yliopisto myös saa rahoituksen valmistuneista opiskelijoista. Opiskelija, joka ei valmistu ikinä kuluttaa todellakin paljon resursseja, mutta hänestä yliopisto ei saa rahaa. Se ei ole mikään pisara meressä, vaan todella merkittävää jokaiselle tiedekunnalle.

Kaikki yliopistoissa työskennelleet tietävät tämän. Ja pitkään opiskelevat puhumattakaan ikiopiskelijoista ovat todellinen rasite taloudellisessa mielessä

Niin, edelleenkin se hänen tenttivastauksen arviointi on pisara meressä, ja se arvioiva opettaja saa tasan saman palkan ilman Kaijaakin. Kuvassakin on useita tyhjiä tuoleja, se tilavuokra on tasan sama Kaijan kanssa kuin ilman Kaijaa. Kaija ei ole labra-alan opiskelija, joten tuo nyt oli turha veto. Kaija on ihan marginaalinen tapaus, ja järjestelmän rasitus hänestä on hyttysen kakan luokkaa. Pysyy varmasti parempikuntoisena noin, kuin jos opiskelu häneltä kiellettäisiin. Opiskelu hänelle suotakoon, tekisi hyvää monelle muullekin.

Vierailija
465/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto (lat. universitas) on tieteellistä tutkimusta tekevä ja korkeinta tieteellistä opetusta antava laitos.

Onko opetus ilmaista (huom. eri asia kuin maksuton) eli syntyykö siitä kuluja yhteiskunnalle?

Opetus on ilmaista mutta kun opiskelija valmistuu, siitä ko. laitos saa tuloja. Kaija on suorittanut kaksi tutkintoa, joten on tuottanut rahaa laitokselleen näillä. 

mistä laitos saa

"Edelleen, mistä. Älä turhaan kiertele. Sinäkö maksat kun joku valmistuu?" öö kyllä :D veronmaksajat viime kädessä maksavat valmistuneista yliopistoille.

Miten ihmiset täällä kuvittelevat tällaisten asioiden menevän :D :D

Vierailija
466/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tutkija ja uran luodakseni olen elänyt pienillä tuloilla. Minusta Kaijan elämä on ollut hyvää, itsekin parhaat vuodet ovat olleet sadessani opiskella ja tehdä tutkijan töitä. 

Mutta ei tätä ihmisen ymmärrä, jolle saavutuksia ovat omistusasunto, puoliso ja lapset. Toisilla ei ole älyllistä kiinnostusta mihinkään. Pitää ymmärtää meitä muunlaisia ihmisiä myös, eikä pakottaa meille sitä omaa mantraansa. Jokainen on oman onnensa seppä.

Olen samaa mieltä siinä, että ihmiset ovat älyllisesti aika laiskoja. Kaijan tapaiset ihmiset voisivat olla hieno esimerkki monelle, että opiskeluun ei tarvitse suhtautua pakkopullana, jolla on vain välinearvo. Mutta kun se ongelma on silti siinä, että hän kuluttaa t

Mikä hyöty tosta Kaijasta on ollu tälle yhteiskunnalle sen elämän aikana?

Vierailija
467/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tosiaan ovat miehiä koulutetumpia. Siinä malliesimerkki naisesta johon täällä aina vedotaan.

Vissiin joulukorttien lajittelusta pitäisi kuitenkin maksaa enemmän kuin prosessipuolen DI:lle, koska naisen euro jne.

Vierailija
468/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Oletko oikeasti noin tietämätön? Se on ihan yleistä tietoa, että oppilaitokset saavat rahaa valmistuneista opiskelijoista. Eikä koske vain yliopistoja. Oppilaitosten rahoitus tulee kunnilta ja valtiota ja osa rahoituksesta saadaan valmistuneista opiskelijoista.

- eri

Kiitos, rahat tulevat julkiselta sektorilta. Ihanaa kun joku sanoi sen ääneen

Verovaroista. Ensin maksamme että siellä notkutaan, sitten että joku lähtee vielä pois.

Vierailija
469/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siinä, että ihmiset ovat älyllisesti aika laiskoja. Kaijan tapaiset ihmiset voisivat olla hieno esimerkki monelle, että opiskeluun ei tarvitse suhtautua pakkopullana, jolla on vain välinearvo. Mutta kun se ongelma on silti siinä, että hän kuluttaa t

"Niin, edelleenkin se hänen tenttivastauksen arviointi on pisara meressä" Kun ei ole pisata meressä, yritä nyt ymmärtää. Pitkään opintoja suorittavia on aivan liikaa, jotkut hakevat edelleen lisäaikaa todella pitkiksi ajoiksi. Yliopiston on järjestettävä opiskeluresurssit näille, mutta yliopisto ei saa heistä rahoistusta. Tämä on todella iso ongelma tiedekuntien taloudessa. Jos tätä ei suostu hyväksymään, niin mulle ihan sama.

Kaija on suorittanut matemaattisluonnontieteellisessä opintoja, niihin kuuluu labroja. Ne ovat kalliita. 

Tää on toivotonta, kun ei ymmärretä kulurakenteita ollenkaan

Vierailija
470/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, rahat tulevat julkiselta sektorilta. Ihanaa kun joku sanoi sen ääneen

Verovaroista. Ensin maksamme että siellä notkutaan, sitten että joku lähtee vielä pois.

Sä et ole pahemmin tainnut kouluja käydä?

Vierailija
471/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No eipä kuluta "tosi paljon yhteiskunnan resursseja". Ne hänen tenttivastaustensa arviointi on pisara meressä opiskelijoiden joukossa."

Suurimmat kustannukset yhteiskunnalle opiskelijoista koituu nimenomaan opiskelun järjestämisestä: henkilökunnan palkoista, tiilavuokrista, mahdollisista opiskelumateriaalia vaativista harjoitustöistä kuten labroista, opiskeluinfrasta jne.

Yliopisto myös saa rahoituksen valmistuneista opiskelijoista. Opiskelija, joka ei valmistu ikinä kuluttaa todellakin paljon resursseja, mutta hänestä yliopisto ei saa rahaa. Se ei ole mikään pisara meressä, vaan todella merkittävää jokaiselle tiedekunnalle.

Kaikki yliopistoissa työskennelleet tietävät tämän. Ja pitkään opiskelevat puhumattakaan ikiopiskelijoista ovat todellinen rasite taloudellisessa mielessä

Luuletko tosiaan että yliopisto on palkannut ketään jota ilman häntä ei olisi palkannut tai vuokrannut tiloja joita ilman hänen opiskeluaan ei olisi vuokrannut?

Vierailija
472/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhat kertaa hyödyllisempi kuin milan jaff.

Vierailija
473/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki? Opiskelu on tarkoitettu työllistymistä varten.

Vierailija
474/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No eipä kuluta "tosi paljon yhteiskunnan resursseja". Ne hänen tenttivastaustensa arviointi on pisara meressä opiskelijoiden joukossa."

Luuletko tosiaan että yliopis

Luuletko tosiaan että yliopisto on palkannut ketään jota ilman häntä ei olisi palkannut tai vuokrannut tiloja joita ilman hänen opiskeluaan ei olisi vuokrannut?

itseasiassa suurin ongelma on opintojen keskeyttäjät, heistä ei saa tuloja ollenkaan. Kaija ikiopiskelijana vastaa opintonsa keskeyttänyttä: hänestä yliopisto ei saa rahaa.

Mutta myös opintojen venyminen on erittäin suuri ongelma korkeakoulujen taloudelle. Pitkään opiskelevat kuluttavat resursseja, mutta rahat yliopisto saa vasta kun he valmistuvat jos valmistuvat. On ihan oikea haaste, tiedän kokemuksesta

Vierailija
475/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti on, mutta se kuuluukin tehdä omalla rahoituksella

Yliopisto-opinnot ovat suomalaisille ilmaisia. 

Vierailija
476/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä siinä, että ihmiset ovat älyllisesti aika laiskoja. Kaijan tapaiset ihmiset voisivat olla hieno esimerkki monelle, että opiskeluun ei tarvitse suhtautua pakkopullana, jolla on vain välinearvo. Mutta kun se ongelma on silti siinä, että hän kuluttaa tosi paljon yhteiskunnan resursseja. Jos hän maksaisi opinnoistaan, tilanne olisi ihan eri. Oikeastaan koko juttu tekee vain hallaa sille ajatukselle, että

Onpa tekopyhää moralisointia. Mene nyt itseesi. 

Vierailija
477/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on sitten kateellisia ihan kaikesta. Kukaan ei saisi tehdä yhtään mitään. Tekisi tämä Kaija sitten mitä tahansa, nämä ankeuttajat tulisivat arvostelemaan. Jos Kaija ryyppäisi, sitten nämä samat varmaan tosin myhäilisivät tyytyväisinä.

Vierailija
478/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa mainittiin kolme eri työpaikkaa, mutta siihen ei keskitytty enempää, koska juttuhan kertoo elämänkestoisesta opiskelusta. Emme siis tiedä Kaijan koko 75-vuotisen elämän tarinaa pilkulleen.

Jotenkin tekopyhää on että ihmiset siitä huolimatta rupeavat arvostelemaan vaillinaisten tietojen perusteella ja keksimällä vaatimuksia, että hänen pitäisi "rahoittaa itse" opinnot jotka ovat ilmaisia kaikille muille kansalaisille. Melkoista ikäsyrjintää.

Vierailija
479/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen amk-ope ja vanhin opiskelija minulla aikanaan oli 82-vuotias. Hän kuoli syöpään kesken kurssin. 

Ei se resursseja tuhlaa, jos ei nosta opintotukia ja kurssilla on tilaa ulkopuolisille. 

Mietis uudestaan. Voisi olla työelämässä ja maksaa veroja.

Se 82-vuotias? Työelämässä? 

Vierailija
480/631 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki? Opiskelu on tarkoitettu työllistymistä varten.

Ja muuten korkeatasoista tiedekirjallisuutta  saa yliopiston ulkopuolellakin kunhan on hankkinut ensin kielitaitoa.  Miksi ihmeessä joku toimii noin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan