Yle: Ikuinen opiskelija
Kaija Hammar, 75, on opiskellut Jyväskylän yliopistossa 51 vuotta.
Hammar on suorittanut yli 3 500 opintopistettä, mikä vastaa laajuudeltaan yhtätoista kandidaatin- ja maisterintutkintoa. Hän ei kuitenkaan ole vielä valmistunut maisteriksi.
###
Siinä malliesimerkki suomalaisesta korkeakoulutetusta naisesta joka on parempi ja hyödyllisempi kuin miehet. Tienaakin enemmän, nih.
Kommentit (631)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle hän on elämästään vastuussa? Mikä sinä olet arvostelemaan toisen saavutuksia ja tapaa elää? Hän on onnellinen näin ja sen pitäisi riittää.
Onko ongelma se, että kukaan ei ole päässyt hyötymään hänestä?
##
ongelma on siinä ettei hän ole antanut yhteiskunnalle mitään takaisin, hän on pelkästään vienyt resursseja
tyypillistä naisille
Ja kuitenkin me naiset ollaan niitä jotka yrittää pitää tätä yhteiskuntaa pysytyssä samalla hoitaen kodin ja lapset , mieslapsen mukaan luettuna kun sinä katkera incel se vaan jaksat ruikuttaa joka jumalan päivä täällä 7-23 kuinka me naiset ollaan niiiin pahoja 😂
Muuten hyvä mutta kun ette ole. Miehet tekevät viikossa 8.5h enemmän töitä+kotitöitä
Ainoa missä olette hyviä on uhriutuminen ja valehtelu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto (lat. universitas) on tieteellistä tutkimusta tekevä ja korkeinta tieteellistä opetusta antava laitos.
Mitä tutkimuksia Hammar on julkaissut?
Hän on ollut siellä opetettavana. Oletko vajaa?
Onko opetus ilmaista (huom. eri asia kuin maksuton) eli syntyykö siitä kuluja yhteiskunnalle?
Opetus on ilmaista mutta kun opiskelija valmistuu, siitä ko. laitos saa tuloja. Kaija on suorittanut kaksi tutkintoa, joten on tuottanut rahaa laitokselleen näillä.
mistä laitos saa tuloja
mieti nyt oikein tarkkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on ajanut alunperin tuohon, liki 50v sitten? Ei tuo normaalia ole, etenkään kun kökkii opiskelijakämpässä eikä ole elämässään mennyt eteenpäin.
Miksi pitäisi jos on tyytyväinen elämäänsä?
Miksi veronmaksajan pitäisi rahoittaa tämän ikuisuusopiskelijan elämä?
Muita maksajia ei taida löytyä. Veronmaksajat kustantavat noin miljoonnan kansalaisen muodostaman luxustukipummieliitin elämisen kun Kela jakaa 11 miljardin euron edestä tukea kansaneläkeläisille, opiskelijoille, työttömille, vammaisille ja muille työelämän ulkopuolella oleville. Pitäisikö näiltä leikata jotta veronmaksajien taakkaa saataisiin kevennettyä.
Kannattaa keskittyä enemmänkin vahtimaan sitä miten paljon veronmaksajien rahoja kuluu varakkaille, isoille yrityksille sekä kansanedustajille sun muille Havaijin matkoille sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä täällä joskus tein aloituksen, että mietin yliopistoon hakemista. Mulla aiemmat koulutukset lukiosta, amiksesta ja AMK:sta. Kaikista olen valmistunut ja olen työelämässä ollut jo pitkään. Paskaa sain niskaani, että miksi yli 40-vuotiaana lähtisin opiskelemaan ja veisin paikan joltakin nuoremmalta.
Nyt sitten tässä ketjussa jotkut kehuu Kaijaa joka opiskellut 50 vuotta valmistumatta maisteriksi ja työelämä jäänyt täysin olemattomaksi. Taattua palstaa taas tämäkin touhu.
Koko sen elämä jäänyt täysin olemattomaksi, pieneen kaksioon rojujen keskelle.
Hänellä vaikuttaa olevan juuri itselleen sopiva, täydellinen elämä.
Hän on onnellinen noin.
Itseensä käpertynyt, pakono
Sinä vaikutat itsekeskeiseltä, ilkeältä ihmiseltä, joka keksii omasta päästään juttuja mollatakseen muita.
Asunto ei ole epäsiisti. Siellä on vain paljon kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä täällä joskus tein aloituksen, että mietin yliopistoon hakemista. Mulla aiemmat koulutukset lukiosta, amiksesta ja AMK:sta. Kaikista olen valmistunut ja olen työelämässä ollut jo pitkään. Paskaa sain niskaani, että miksi yli 40-vuotiaana lähtisin opiskelemaan ja veisin paikan joltakin nuoremmalta.
Nyt sitten tässä ketjussa jotkut kehuu Kaijaa joka opiskellut 50 vuotta valmistumatta maisteriksi ja työelämä jäänyt täysin olemattomaksi. Taattua palstaa taas tämäkin touhu.
<
Sinäkö sen normaalin elämän määrittelet meille? 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Kysyn aina näissä tilanteissa: voimmeko me kaikki Suomalaiset tehdä saman, kestäisikö yhteiskunta.
Mikäli emme, miksi se sallitaan joillekin.
Mikä ettei, mikäli tyydyt opiskelijayksiöön ja rahoitat itse elämäsi kun tukikuukaudet loppuvat. Niinhän jutun henkilökin tekee. Harvasta on vuosikymmenten opiskelijaksi. Itselle oli yhdeksi elämäksi riittävästi, kun viisi vuotta kitkutin opiskelijabudjetilla. Aloin kaivata muutakin; uraa, omaa asuntoa, perhettä. Mutta jos sinun unelmana on ikuisuusopiskelu niin anna mennä vaan. Älä anna kateellisten lannistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimomatskua. Onkohan vapaa, saisin akateemisen rouvan.
eihän tuo ole akateeminen
Miksei olisi?
Olen itse tutkija ja uran luodakseni olen elänyt pienillä tuloilla. Minusta Kaijan elämä on ollut hyvää, itsekin parhaat vuodet ovat olleet sadessani opiskella ja tehdä tutkijan töitä.
Mutta ei tätä ihmisen ymmärrä, jolle saavutuksia ovat omistusasunto, puoliso ja lapset. Toisilla ei ole älyllistä kiinnostusta mihinkään. Pitää ymmärtää meitä muunlaisia ihmisiä myös, eikä pakottaa meille sitä omaa mantraansa. Jokainen on oman onnensa seppä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tutkija ja uran luodakseni olen elänyt pienillä tuloilla. Minusta Kaijan elämä on ollut hyvää, itsekin parhaat vuodet ovat olleet sadessani opiskella ja tehdä tutkijan töitä.
Mutta ei tätä ihmisen ymmärrä, jolle saavutuksia ovat omistusasunto, puoliso ja lapset. Toisilla ei ole älyllistä kiinnostusta mihinkään. Pitää ymmärtää meitä muunlaisia ihmisiä myös, eikä pakottaa meille sitä omaa mantraansa. Jokainen on oman onnensa seppä.
Mummo vetää kurssit 18 kertaa uusiksi🤣😅😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn aina näissä tilanteissa: voimmeko me kaikki Suomalaiset tehdä saman, kestäisikö yhteiskunta.
Mikä ettei, mikäli tyydyt opiskelijayksiöön ja rahoitat itse elämäsi kun tukikuukaudet loppuvat. Niinhän jutun henkilökin tekee. Harvasta on vuosikymmenten opiskelijaksi. Itselle oli yhdeksi elämäksi riittävästi, kun viisi vuotta kitkutin opiskelijabudjetilla. Aloin kaivata muutakin; uraa, omaa asuntoa, perhettä. Mutta jos sinun unelmana on ikuisuusopiskelu niin anna mennä vaan. Älä anna kateellisten lannistaa.
ja kuka sen kustantaa kun teemme kaikki kuten hän?
Tai vaikka jos 90% kansasta larppaa opiskelijaa... sinäkö maksat kaikki yliopistot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin, että eiköhän hänelle ole tullut koskaan tunnetta, että tämähän on ihan totaalisen pähkähullua. Istua siis luennoilla, tenteissä, jne, loputtomiin. Porukka ympärillä on yhä nuorempaa ja nuorempaa, ja jokaiselle heistä yliopisto-opinnot ovat elämänvaihe, ei hamsterinpyörä tai labyrintti, josta ei ole ulospääsyä.
Hän ei välitä, mitä muut ajattelevat. Hän tekee asioita, jotka tekevät hänet itsensä onnelliseksi. Moni muu murtuu ympäristön paineen alla ja tekevät valintansa muiden ehdoilla.
Mitähän siitäkin tulisi kun kaikki ois näitä minäminä-ihmisiä. Ei paljon yhteiskunta pyörisi.
No onneksi on teitäkin, jotka ajattelevat muita ihmisiä niin paljon että jaksavat netissä haukkua heitä ja heidän elämänvalintojaan. Todella hyödyttää yhteiskuntaamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on onnellinen noin.
Noudattaa se. Siis ihmisten onnellisuus samaa kaavaa. Onnellisuutta on katsos tutkittu aika paljon. Kaijakin sen varmasti tietää kun on niin kovasti opiskellut ja itseään sivistänyt.
Me ihmiset olemme suorastaan masentavan samanlaisia siinä, mikä tekee elämän merkitykselliseksi ja siten tuo pysyvää onnea. Minäkin, vaikka olen autisti.
Tarinan nainen vaan pakoilee elämää samoin kuin ne, jotka tällä palstalla joskus kyselevät miten saada mies suostumaan vielä yhteen lapseen ettei tarvitse mennä töihin.
Ei se työnteko minultakaan oikein suju, mutta tosiasiat pitää silti aikuisen kohdata eikä piileskellä yliopistossa tai loputtomassa vauvakuplassa aikuista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei pitäisi saada 'päällekkäisiä etuja' (esim. eläkeläisten ja opiskelijoiden) samaan aikaan. Joku poikkeus voisi olla, jos esim. nuori osa-aikaeläkkeellä esim. sairauden vuoksi tmv.
Minusta tämä ihminen vie edullisen asunnon sitä tarvitsevalta. Ja on mahdollista, että on 'ajankuluksi opiskelullaan' saattanut aiheuttaa muille harmia, esim. hautomalla oppikirjoja samaan aikaan kun 'aidosti' opiskelevat ovat niitä turhaa metsästäneet ymv.
No mietipä asiaa. Käytä niitä kahta aivosoluasi. Jos ei olisi "päällekkäisiä etuja", niin kukaan ei voisi olla opiskelija ja nuori, opiskelija ja vammainen, opiskelija ja sairas, opiskelija ja raskaana, opiskelija ja naimisissa, opiskelija ja perheellinen, opiskelija ja työelämässä, opiskelija ja työtön, opiskelija ja maahanmuuttaja, opiskelija ja kansanedustaja, jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on ajanut alunperin tuohon, liki 50v sitten? Ei tuo normaalia ole, etenkään kun kökkii opiskelijakämpässä eikä ole elämässään mennyt eteenpäin.
No joo, toisaalta onhan noita keski-ikäisiä työssäkäyviä veronmaksajiakin, jotka notkuvat vielä jossain 29 neliön vuokraluukussa. Ainoa ero on, että ovat työelämässä.
Aika törkeää että nimittelet pienituloisia, kun yrittävät asua halvasti. :D Ainakin he käyvät töissä? Mikä ongelma siis sinulle pitäisi olla että pienituloinen työssäkäyvä asuu pienessä kämpässä? Yleensä se ei ole valinta, vaan pakon sanelema ratkaisu.
Työllähän jutun henkilökin on itsensä elättänyt kunnes jäi eläkkeelle.
Ei ole. Jos se olisi oikeasti elättänyt itsensä työllä, saisi työeläkettä. Kansaneläkettä, takuueläkettä saa vain ne jotka ei ole ansainneet juuri mitään. Koko ajan jotain tukia nostettu siis. Ja tukea sekin on että yhteiskunta tarjoaa edullisen asunnon ja ilmaisen terveydenhuollon opiskelijalle joka ei edes yritä valmistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin, että eiköhän hänelle ole tullut koskaan tunnetta, että tämähän on ihan totaalisen pähkähullua. Istua siis luennoilla, tenteissä, jne, loputtomiin. Porukka ympärillä on yhä nuorempaa ja nuorempaa, ja jokaiselle heistä yliopisto-opinnot ovat elämänvaihe, ei hamsterinpyörä tai labyrintti, josta ei ole ulospääsyä.
Hän ei välitä, mitä muut ajattelevat. Hän tekee asioita, jotka tekevät hänet itsensä onnelliseksi. Moni muu murtuu ympäristön paineen alla ja tekevät valintansa muiden ehdoilla.
Mitähän siitäkin tulisi kun kaikki ois näitä minäminä-ihmisiä. Ei paljon yhteiskunta pyörisi.
Yhteiskunta tulee laatia sellaiseksi, että ihmisten rationaalinen toiminta tuottaa suuren kokonaishyödyn. Tuskin kukaa
Hah. Ja SINÄKÖ päättäisit mikä on rationaalista ja mikä hyödyttää yhteiskuntaa eniten??? 😂
Ja missä noiden tietojen lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kuka sen kustantaa kun teemme kaikki kuten hän?
Tai vaikka jos 90% kansasta larppaa opiskelijaa... sinäkö maksat kaikki yliopistot?
Kestääkö valtion talous jos 90% kansasta larppaa kaupan kassaa? Tai levyseppä-hitsaria? Tai 90% makaa työttömänä kotona? Sinulla on sama oikeus opiskella kuin kenellä toisellakaan. Tietysti sinun on ensin päästävä opiskelemaan, kilpailla aloituspaikoista muiden opiskelemaan haluavien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto (lat. universitas) on tieteellistä tutkimusta tekevä ja korkeinta tieteellistä opetusta antava laitos.
Mitä tutkimuksia Hammar on julkaissut?
Hän on ollut siellä opetettavana. Oletko vajaa?
Onko opetus ilmaista (huom. eri asia kuin maksuton) eli syntyykö siitä kuluja yhteiskunnalle?
Opetus on ilmaista mutta kun opiskelija valmistuu, siitä ko. laitos saa tuloja. Kaija on suorittanut kaksi tutkintoa, joten on tuottanut rahaa laitokselleen näillä.
mistä laitos saa tuloja
mieti nyt oikein tarkkaan
Yliopiston laitokset saavat tuloja siitä kun sen opiskelijat valmistuvat. Se on pitkään ollut jo yliopistojen rahoitusmalli.
Hänen kanssaan olisi varmasti kiva jutella henkeviä.
Yliopistossa opiskelu on Suomessa ilmaista suomalaisille.
Kenenkään ei ole tarvinnut maksaa Kaijan opintoja, hän on saanut ensin opintotukea kuten muutkin opiskelijat, suorittanut kaksi tutkintoa ja maksanut sitten lainan takaisin ja opiskellut sen jälkeen omalla kustannuksellaan.