Muita jotka katuvat opintojaan?
Mulla meni viisi vuotta ihan hukkaan ja käteen jäi vaan 20 000 euroa lainaa. Työllistymiseen tutkinnolla ei ollut vaikutusta.
T. Pitkäaikaistyötön
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kaduttaa tavallaan. Nyt harmittaa, ettei ollut kristallipalloa ja en osannut silloin parikymppisenä lukea työmarkkinoita oikein. Nyt tilannetta, jälkiviisaana, katselen aika eri tavoin. Kuten varmaan aika moni meistä, joiden opinnot ei kantaneet toivotulle työuralle. Itse opiskelin generalistisen maisterintutkinnon. Silloin yliopistolla lehtorit kilvan kertoivat, miten upea työllisyystilanne meillä tulee olemaan - meidät suorastaan revitään töihin. No, ei tullut koskaan sitä aikaa. Eikä ainakaan minua ole koskaan varsinaisesti revitty töihin, ihan itse satojen hakijoiden joukosta olen töitä hakenut ja joskus onnekkaasti saanutkin. Olen saanut osittain tehdä tutkintoani vastaavia töitä, mutta kaikki tehtävät ovat olleet määräaikaisia. Äitiyslomat ovat ennestään heikentäneet työllisyysmahdollisuuksia ja kariuttaneet työuraa. Määräaikaisuudet ovat loppuneet kuin seinään, kun olen jäänyt vanhempainvapaille, vaikka töitä toki olisi ollutkin jatkoon.
Mistä saat rahat toiseen tutkintoon?
Todellakin kadun. Opiskelin kulttuurialalle, jossa työllistytään lähinnä omiin perheyrityksiin tai perustetaan yritys. Opintolainaa on ollut mukava maksaa 10 vuotta vaihtelevasti kotihoidontuella ja työttömänä
En kadu yhtään. Saan tehdä siistiä ja mielekästä sisätyötä erinomaisilla lomilla ja 4500 e/kk palkalla.
Suoritin joskus nuorena töiden lomassa huvikseni siivoojan (tai laitoshuoltaja se taisi olla) tutkinnon. Nykyään jos etsin töitä, minulle tarjotaan siivoojan paikkoja. Työttömänä en ole vielä ollut, mutta jos joutuisin, olen aika varma että päätyisin tuon takia siivoamaan. Ja tuloni tippuisivat työmarkkinatuesta rutkasti.
En tiedä olisiko sen saanut jättää ilmoittamatta, mutta nyt se jo varmaan kaikissa tiedoissani on ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin vastasin etten kadu. Älä kysy jos vain myöntävät vastaukset kelpaa.
Ap:han ei kysynyt kaduttaako, vaan onko muita jotka katuvat. Älä vastaa, jos ei kysytä.
Siis katuuko oikeasti naiset omia valintojaan? Vau!
Harmittaa hiukan, että annoin opintojeni venyä. Olisin päässyt nopeammin töihin jos en olisi lojunut opiskelijana.
Opintoja en kadu. Olen saanut lopulta alan töitä ja elätän itseni niiden ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Mietitkö opiskelualaa valitessasi, millaiset työllisyysnäkymät sillä on?
Minä mietin. Opiskelin matematiikan opettajaksi. Päivän tai viikon sijaisuuksia saa tehdä niin paljon kuin jaksaa, mutta edes vuoden määräaikaisuudet on tiukassa, vakitöistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin. Opiskelin matematiikan opettajaksi. Päivän tai viikon sijaisuuksia saa tehdä niin paljon kuin jaksaa, mutta edes vuoden määräaikaisuudet on tiukassa, vakitöistä puhumattakaan.
Mikset opiskele fysiikan, kemian ja tietotekniikan pätevyyksiä lisäksi?
ohis
Opiskelin hömppähumanismia ja opiskellessa tein töitä ja reissasin ympäri maailmaa. Valmistumisen jälkeen jumahdin open töihin, nyt lukiossa vuosipalkka kuukaudelle jaettuna 6000 euroa, sikamukava työpaikka ja mahtavia nuoria opetettavana. Pitkät lomat kompensoi palkan alhaisuutta. Ikätoverit opiskelivat uranäkymät silmissään DI, kauppis, oikistouhuja eikä valtaosa tuon kummempiin tienesteihin pääse. Pelkäävät yt:tä, minä en kun nuorten määrä ei ennen eläkeikää ehdi kovin paljon kunnassani laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Siksi, että fysiikan ja kemian pätevyydet on jo, eikä tietotekniikka kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Siksi, että fysiikan ja kemian pätevyydet on jo, eikä tietotekniikka kiinnosta.
Onpa outoa. Kaikilla kavereilla, joilla on vähintään kaksi ainetta yhdistelmästä mafyke, on virka.
Vierailija kirjoitti:
en ole ottanut lainaa opintoihin, se kaduttaa ois pitänyt sillä ulosotto on pian muidenkin lainojen takia. 9 vuotta opiskelua eli huuhailua yliopistolla, psykologiaa, elokuva ja tv tiedettä, filosofiaa, teologiaa, kreikan kieltä, heprean kieliä (uusi ja vanha), historia yleinen, kirjallisuustiede eli kaikkea PASKAA
mutta oli ihan kivaa aikaa, ruokailla ruokalassa , urheilla ja harrastaa opiskelua
nyt 2 maisteritutkinnon jälkeen 54 vuotiaana ollut työttömänä jo vuosikaudet, se masentaa ja turhauttaa ettei opinnoista ollut mitään hyötyä
ruokajono harrastuksena ja kuntoilu ja kaljanjuonti. ei ystäviä ja ruokajonossa käy vaan pönttöpäitä, missään ei ole älykästä seuraa enää. kaipaan sitä ruokalakultuuria ja hengailua turhuuden turhuuksissa yliopistossa ja kuntoilua.
toisaalta kadun etten lukenut mitään oikeaa ammattia mutta ne tuntui silloin niin lap
Milsi sosiologian paperit on paremmat kuin psykologian?
En varsinaisesti kadu opintojani, vaikka kyseessä onkin ns. generalisti-ala, vaan omaa toimintaani opintojen aikana. Olisi pitänyt verkostoitua ja käydä useampi harjoittelu, jotta olisi ollut paremmat mahdollisuudet työllistyä eikä vain keskittyä itse opiskeluun.
En. Aivan parasta oli sukupuolentutkimus.
En usko sua, ap. Jokainen tutkinto tekee hyvää vähintään pääkopalle, vaikkei sillä heti työllistykään. Korkeakoulutettujen työllisyys on korkeampi kuin kouluttamattomien ja työttömyysjakso jää lyhyemmäksi.
Ja näin tulee olemaan jatkossakin, kunhan tämä kotimaantaloutta tuhoava paskanatsihallitus kaatuu.
Mä en kadu maisteriopintojani. Alan töitä tein alkuun ehkä vuoden verran, sen jälkeen olen ollut työttömänä vuosikausia. Mutta onhan se hienoa olla työtön maisteri, versus työtön kouluttautumaton. Jostain on ilo revittävä 😅
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet ilkeä. Jäi käytöstavat opettelematta. Ei ihme että et saa töitä. -sivusta
Outoa, hyvin outoa kuvittelua. Ei aloituksessa ole mitään ilkeää. Sensijaan sinun kommenttisi on ilkeän ja narsistisen ihmisen kirjoittama. Ei taida sulla olla työtä eikä tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kadu maisteriopintojani. Alan töitä tein alkuun ehkä vuoden verran, sen jälkeen olen ollut työttömänä vuosikausia. Mutta onhan se hienoa olla työtön maisteri, versus työtön kouluttautumaton. Jostain on ilo revittävä 😅
Sulla nyt lähtökohtaisesti on enemmän paukkuja työnhakuun ja vaikka itsesi työllistämiseen yritystoiminnalla kuin jollain pelkän peruskoulun käyneellä alkoholistipersulla. Tsemppiä. Ei tämä paska ikuisesti kestä, kaikki paha loppuu aikanaan.
Kaduttaa tavallaan. Nyt harmittaa, ettei ollut kristallipalloa ja en osannut silloin parikymppisenä lukea työmarkkinoita oikein. Nyt tilannetta, jälkiviisaana, katselen aika eri tavoin. Kuten varmaan aika moni meistä, joiden opinnot ei kantaneet toivotulle työuralle. Itse opiskelin generalistisen maisterintutkinnon. Silloin yliopistolla lehtorit kilvan kertoivat, miten upea työllisyystilanne meillä tulee olemaan - meidät suorastaan revitään töihin. No, ei tullut koskaan sitä aikaa. Eikä ainakaan minua ole koskaan varsinaisesti revitty töihin, ihan itse satojen hakijoiden joukosta olen töitä hakenut ja joskus onnekkaasti saanutkin. Olen saanut osittain tehdä tutkintoani vastaavia töitä, mutta kaikki tehtävät ovat olleet määräaikaisia. Äitiyslomat ovat ennestään heikentäneet työllisyysmahdollisuuksia ja kariuttaneet työuraa. Määräaikaisuudet ovat loppuneet kuin seinään, kun olen jäänyt vanhempainvapaille, vaikka töitä toki olisi ollutkin jatkoon. Laitonta kuin mikä, mutta minkäs teet. Joka kerta olen saanut aloittaa "perus"tehtävistä, joihin olen usein ollut aivan ylikoulutettu. Nyt, nelikymppisenä, täysin tuskastuneen työtilanteeseen, aloitin yliopisto-opinnot hyvin työllistävälle alalle ja toivon, että työelämä kantaa vihdoin vakinaisiin asiantuntijatöihin.