Muita jotka katuvat opintojaan?
Mulla meni viisi vuotta ihan hukkaan ja käteen jäi vaan 20 000 euroa lainaa. Työllistymiseen tutkinnolla ei ollut vaikutusta.
T. Pitkäaikaistyötön
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Nykyjään kouluttaudutaan jollekkin fiilisalalle ilman mitään realistista otetta tulevaisuudesta.
Oma valinta toki mutta ei pilipalihumanisteja tai jotain seksuaalivähimmistöjen marginaaliongelmien tutkijoita määräänsä enempää tarvita.
Aika suppea kuva sulla.
ÄLä yleistä.
En kadu. Kaikista opinnoistani on ollut hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyjään kouluttaudutaan jollekkin fiilisalalle ilman mitään realistista otetta tulevaisuudesta.
Oma valinta toki mutta ei pilipalihumanisteja tai jotain seksuaalivähimmistöjen marginaaliongelmien tutkijoita määräänsä enempää tarvita.
Niinpä. Päättäjät kailottaa akateemisuutta. Hölmöä.
Onneksi on fiksuja lahjakkaita, jotka kuuntelevat itseään ja ohjautuvat sille alalle, joka kantaa.
Itse usein palstalla olevien tämän tyylisten ketjujen johdosta itse mielessä ihmettelen sitä, kuinka moni onkaan vain "haahuillut" yliopistolla opiskellen jotain kivaa tai "kunhan nyt jotain". Tottakai nuorena sitä on ideologinen ja tulevaisuus tuntuu kaukaiselta, mutta silti pitäisi olla itsestään selvää, että miettii myös sitä opiskelun jälkeistä aikaa.
Itse siinä mielessä onnekas, että lukeminen ja looginen ajattelutapa oli itselleni suht helppoa, joten oikis tuntui selkeältä valinnalta. Mutta, kyllä minäkin joskus nuoruudessani pidin esim. historiasta ja ajattelin, että olisi hienoa olla arkeologi. Mutta sitten mietin tulevaisuuden näkymiä ja arkeologi tippui kyydistä. Jäljelle jäi oikis ja lääkis. Näitä puntaroin ja oikis tuntui oli ominta alaa.
Tyytyväinen olen valintaani.
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet tässä keskustelussa?
Minulla oli onni opiskella aikana, jolloin oli mahdollisuus opiskella sivuaineita mielin määrin. Nautin todella paljon opiskelusta ja suoritin niin monesta aineesta perus- ja aineopinnot, että en kehtaa edes kertoa lukemaa. Sain todella laajan sivistyksen opintojeni kautta, mutta en näin jälkikäteen ole täysin tyytyväinen ainevalintoihin. Olisi pitänyt orientoitua enemmän matemaattis- luonnontieteellisesti. Hyvän uran ja mukavan varallisuuden olen kuitenkin onnistunut luomaan.
n44
Ei ole tarvis katua. Tohtoriksi väittelin, professorin viran sain.
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito jäi silti saamatta?
Ap
Yllättävän moni ei mieti ollenkaan miten työllistyvät opintojen jälkeen. Yksi tuttavani tuskailee kun hän opiskeli jotain sosiologiaa ja on tehnyt töitä järjestöissä. Yllättynyt siitä kuinka huono palkka on. Sen lisäksi yllättävän moni "hyvää tekevä" (ja verovaroin kustannettu) järjestö on sisältä ihan läpimätä. Hänen entinen työnantajansa on ollut tästä syystä lehdissä. Huhujen mukaan meno on jatkunut ainakin 20 vuotta ennen kuin kukaan valtion leivissä oleva olisi huomannut, ettei kyseisen järjestön kirjanpito täsmää.
En, olen edelleen tyytyväinen hömppähumanistialaani. Ehkä toinen maisteri teologiseen oli turhempi, muttei sekään hyödytön. Olen työllistynyt ihan hyvin, jopa ysärilamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet tässä keskustelussa?
Tuon valittajalle näkökulmaa, ettei siellä suossa tarvi rypeä. Itsesäälissä ja marttyyrina.
-tiedän omasta opinahjosta tyypit, jotka valitsivat sellaisen linjan, joka ei työllistänyt. Heitä harmitti todenteolla. MUTTA keksivät kyllä sitten ihan toisen koulutuksen tai sovelsivat ja hakeutuivat aktiivisesti.
- eivät jääneet rypemään itsesäälissä. Toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
AP on tuollainen Mielensäpahoittaja, että kaikkien pitäisi häntä paapoa ja sääliä. Voi voi voi voi. Sekö auttaa?
Nouse ylös sieltä itsesäälistä ja potkase itteäs persiille ja ala tehdä semmoista, että pääset eteenpäin. Ihme nillitystä.
ei sun kohtalo ole mihinkään kiveen hakattu. Elät Suomessa. Sinulla on kaikki mahdollisuudet.
Mjoo siinä mielessä, että juopon erakon ura olisi sopinut mulle paremmin niin turhaan hörselsin koulussa ja kuvittelin että jostain tulee jotain.
Eikä tää ole itsesääliä vaan ihmisvihaa, aiheellista ja aiheutettua sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Mjoo siinä mielessä, että juopon erakon ura olisi sopinut mulle paremmin niin turhaan hörselsin koulussa ja kuvittelin että jostain tulee jotain.
Eikä tää ole itsesääliä vaan ihmisvihaa, aiheellista ja aiheutettua sellaista.
No, jaaa, kaunistelet-eiköhän siinä ripaus itsesääliä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kouluttauduin alalle, jossa opintojen alussa oli hyvät työllisyysnäkymät ja vakaita työsuhteita. Kiitos globalisaation ja teknologian kehityksen ko. ala valui hikipajahommiksi.
Olin siinä onnellisessa asemassa, että pystyin opiskelemaan itselleni uuden tutkinnon ilman jättilainoja, kun opintoraha ei vielä silloin ollut lainapainotteinen.
Syvin myötätuntoni nykyopiskelijoita kohtaan - järjestelmä on aivan järjetön ja syvältä.
En kadu. Sain arvostetun ammatin ja paljon rahaa sukanvarteen vanhuuden varalle. Koulutus täytti tehtävänsä. Nyt lähden reippailemaan raikkaaseen syysilmaan.
T. Toinen pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö näe oppimillasi asioilla mitään arvoa?
ei, ne unohtaa hyvin nopeasti ainakin jos ei ole fyysisiä taitoja, yliopistotieto on kuin pierua saharassa, siitä ei muista mitään eikä sillä tee mitään
Tutkintojen sisällöt myös muuttuvat, vanhenevat.
En sano että meni hukkaan. Pääsin työelämään. Luen omaksi ilokseni ja tutkin maailman menoa. Menee hyvin näinkin. Ulkopuolisuus taisi olla kohtaloni mutta kaikessa on puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
AP on tuollainen Mielensäpahoittaja, että kaikkien pitäisi häntä paapoa ja sääliä. Voi voi voi voi. Sekö auttaa?
Nouse ylös sieltä itsesäälistä ja potkase itteäs persiille ja ala tehdä semmoista, että pääset eteenpäin. Ihme nillitystä.
ei sun kohtalo ole mihinkään kiveen hakattu. Elät Suomessa. Sinulla on kaikki mahdollisuudet.
Tämä on vertaistukiketju. En tarvitse sääliä tai paapomista, joten voit mennä muualle riehumaan.
Ps. Suomessa ei käytännössä ole mahdollista suorittaa toista korkeakoulututkintoa, joten mahdollisuuksia on rajallisesti
Ap
Minäkin vastasin etten kadu. Älä kysy jos vain myöntävät vastaukset kelpaa.
Joo, vituttaa- sairaanhoitajan koulutus 3.5 vuotta ja lisäksi Terveystieteiden maisteri 5 vuotta-paskaduuneja molemmat, joissa huono palkka ja ei arvostusta ja työttömyys korkealla, koska hyvinvointialueilla yt:t. Älkää ihmiset lähtekö hoitoalalla, ei kannata. Antakaa valtion tuoda hoitajat halpatyomaista ja heidän tehdä hoitajan paskaduunit. Kannattaa opiskella eliittisloille tai miesvaltaisille aloille, joissa palkka ja arvostus ovat hyviä.