Mitä mieltä olette rikkaista asuntosijoittajista, jotka pumppaa tuotot vuokralaisten Kelan tukirahoista?
Liian vähän mietitään, että varakkaat saavat lähes kaiken köyhälle Kelalta tulevan rahan vuokratuottona.
Olen ollut vuokralainen opiskelijana ja nyt itse asuntosijoittaja.
Tänä Orpon hallituksen itsekkyyden aikakaudella olen alkanut miettiä, kuinka epäreilua ja epäeettistä asuntosijoittaminen on.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
AP haukkui tiestysti Orpoa, mutta etkö vasurina tiennyt, että esim. Halonen ja Ohisalo ovat niitä "rikkaita" asuntosijoittajia?
Kumpikaan ei ole vasemmistoliitosta, ja vihreät on porvari puolue.
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten vuokraa yksityiseltä. Ei kai kukaan nyt huvikseen talkoo työnä vuokraa asuntoaan.
Juuri näin.
Ei se sijoittaminen ole mikään oikotie onneen. Siihen liittyy valtavat riskit ja lainaakin monella ja ihan älytön paperirumba. Jos joku on ahkera ja säästäväinen, ei se ole pois muilta. Vai pitäisikö kaikkien olla käsi pitkällä valtioon päin? Kuka tätä yhteiskuntaa silloin rahoittaisi??? Jäisi monelta tuet ja kelarahat saamatta jos ahkeruus ja yrittäjyys ja sijoittajien riskinotto jäisi pois.
Vierailija kirjoitti:
AP haukkui tiestysti Orpoa, mutta etkö vasurina tiennyt, että esim. Halonen ja Ohisalo ovat niitä "rikkaita" asuntosijoittajia?
Ovat RIISTÄJIÄ.
Minä ostin juuri kaksi sijoitusasuntoa. Olenko jotenkin huono ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Kuka vain, joka saa asuntolainan, voi ostaa asunnon ja vuokrata sen vaikkapa muualta tulleelle "avun tarpeessa" olevalle, tätä tehdään paljon.m
Kela maksaa vuokrat ja vuokrilla lyhennät asunolainan pois ja 15 vuotta ja hupsista, Kela on ostanut sinulle tuon asunnon.
Minusta näiden asuntojen tulisi jäädä Kelalle/valtiolle, kun he sen maksavat, nyt he ostavat näitä asuntoja rikkaille.
En uskaltaisi vuokrata tällaiselle. Mistä rahat jos täystuho.
Onneksi hallutus on alkanut toimimaan. Pian nääkään ei mällää kelatuilla!
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa yksityisistä asuntosijoittajista on juuri vasemmistolaisia ja vihreitä. Huomattava määrä korkeasti koulutetuista vihreistä sinkkunaisistakin on asuntosijoittajia.
Ohisalon mallia kai seurattu.
En mitään. Koska asumistukia maksetaan pääosin kaupunkien vuokra-asuntoihin. Ne vuokrarajat ovat aina olleet niin matalat.
Siitä en tykkää, ettei ihmisillä ole enää mahdollisuutta ostaa asuntoa itselleen, vaan kaikki menee sijoittajille. Tampereella yhdellä sata asuntoa. Ei ole enää tervettä kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollenkaan kannattavaa bisnes.
Taloyhtiön remontit vie tuottoa paljon. Tyhjät kuukaudet, välityspalkkio melkein tonni.
Miksi et vuokraa suoraan itse ? Jää välityspalkkio pois. Näin itse tein
Tee itse. Lisäksi, tee aina määräaikaiset sopimukset. Aina 3 kk ennen sopimuksen loppua kysyt uusitaanko määräaikainen soppari. Jos ei uusita, laitat heti sitten vuokraoveen. Sulla on siinä 3 kk aikaa etsiä uusia asukkaita. Jos asuntosi on hyvällä paikalla, niin saat kyllä vuokrattua. Jos asunnossasi ei ole mitään hyvää (sijainti, kunto, vuokrahinta, jne), saattaa tyhjiä kuukausia tulla siltikin. Älä siis omista huonosti vuokrattavaa asuntoa, vaan myy se (ja osta parempi)!
Vierailija kirjoitti:
Tälläisiä ketjualoituksia syntyy vähän väliä. Olenkin aina miettinyt, mikä on ketjun avaajan älykkyysosamäärä. Toki sen voi arvata suurinpiirtein, suuntaaantavasti, mutta tilastotieteilijänä kiinnostaisi faktat.
AP tunnetaan kyllä. Sen Äo on 50 .
Kuinka paljon yhdestä yksiöstä tulee voittoa? Vai laskeeko sijoittaja lähinnä sen asunnon arvonnousun varaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan ei ole vasemmistoliitosta, ja vihreät on porvari puolue.
Vasemmisto = vihreät, vas.liitto ja sdp. Toki kommunistitkin, mutta se ei ole eduskuntapuolue. Onneksi.
Asumistukirajojen muutos on aiheuttanut sen, että vuokrat ovat nousseet tänä vuonna vähemmän, kuin aikaisempina. Vuotta on vielä jäljellä, katsotaan kuinka loppujen lopuksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukirajojen muutos on aiheuttanut sen, että vuokrat ovat nousseet tänä vuonna vähemmän, kuin aikaisempina. Vuotta on vielä jäljellä, katsotaan kuinka loppujen lopuksi käy.
Kyllä, jatkuu. Ja tästä seuraa myös asuntojen hintojen lasku myös. Koska tuottoa ei saada, ei osteta asuntoja sijoitukseet enää korkeilla hinnoilla.
Asumistuki on korottanut asumisen kuluja ja laskenut palkkoja Suomessa. Vasemmisto on niin kykenevä ratkomaan köyhien ongelmia.
Työnantajat voivat maksaa matalia palkkoja työntekijöille kun työntekijä saa osan tuloistaan asumistukena ja asuntosijoittaja saa parempaa vuokratuottoa kun asukas saa osan vuokrasta asumistukea.
Kiitos vasemmisto. Tämä on hyvä esimerkki kuinka vasemmisto pilaa markkinatalouden hyödyt ja tuhoaa talouden hyvillä aineilla, kun ei ole mitään ymmärrystä talouden toiminnasta, lisää verottamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jatkuu. Ja tästä seuraa myös asuntojen hintojen lasku myös. Koska tuottoa ei saada, ei osteta asuntoja sijoitukseet enää korkeilla hinnoilla.
Asumistuen leikkaaminen on pitkällä tähtäimellä parasta taloudenhoitoa mitä Suomessa on tehty pitkään aikaan.
Itseni luetaan pienituloiseksi. Asuntoni on kallis minulle, mutta halpa mitä markkinoilta yleensä löytyy. En saa asumistukea. Asuistuki menee köyhille, eikä edes isoihin vuokriin. Ne rajat on matalalla.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on korottanut asumisen kuluja ja laskenut palkkoja Suomessa. Vasemmisto on niin kykenevä ratkomaan köyhien ongelmia.
Työnantajat voivat maksaa matalia palkkoja työntekijöille kun työntekijä saa osan tuloistaan asumistukena ja asuntosijoittaja saa parempaa vuokratuottoa kun asukas saa osan vuokrasta asumistukea.
Kiitos vasemmisto. Tämä on hyvä esimerkki kuinka vasemmisto pilaa markkinatalouden hyödyt ja tuhoaa talouden hyvillä aineilla, kun ei ole mitään ymmärrystä talouden toiminnasta, lisää verottamalla.
Yllä korjaus tekstiin.
.... hyvillä aikeilla....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen leikkaaminen on pitkällä tähtäimellä parasta taloudenhoitoa mitä Suomessa on tehty pitkään aikaan.
Tässä Orpon hallitus on onnistunut. Mutta leikkaukset ovat yhä pienet. Lisää täytyy leikata. Ymmärrän toki, että se tehdään jaksoissa.
Olen asuntosijoittaja. Yli sataneliöidet osakkeeni vuokraan vain henkilöille, jotka eivät ole asumistuen piirissä. Yksiöitäni vuokraan vain korkeakouluopiskelijoille, joilla tarve menestyä elämässään. Nämä asiat selvitän haastattelemalla ehdokkaita jo ennen asuntonäyttöä.
En ikinä vuokraisi henkilölle, joka ei tee elämässään mitään: ei työskentele tai opiskele tavoitteellisesti. Näköalattomilla ihmisillä on niin isompi mahdollisuus mokata elämänsä ja minun asuntoni, joten ne kortit jaan enemmin muille.
Koska asuntoni sijaitsevat ykköspaikoilla isossa kaupungissa, on yllin kyllin varaa valita keitä ottaa asukkaikseen.