HS: Kotitalousopettajat hämmästyivät - yleistä keittiövälinettä ei osata käyttää
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011508317.html
"Yläkouluikäisillä nuorilla on entistä enemmän haasteita koulun kotitaloustunneilla."
"Opettajien mukaan nuorten yleinen osaaminen on laskenut radikaalisti. Vaikeuksia tuottavat etenkin ohjeiden kuuntelu ja niiden ymmärtäminen."
"-Myös reseptien luku ja lyhenteiden ymmärtäminen on hankalaa. Jos reseptissä mainitaan vaikka grahamjauhot, se herättää ihmetystä ja kuulostaa joidenkin mielestä heprealta, Anni Tartu sanoo.
Myös työvälineet aiheuttavat pähkäilyä. Perustaitojen puutteen takia ei ole itsestään selvää, mikä työväline on mihinkin reseptiin sopiva, milloin tarvitaan paistinpannua tai miten kuorimaveistä käytetään.
-Kaikki eivät ymmärrä, miten tiskataan tai milloin liesi on puhdas, Hanna-Kaisa Widen sanoo."
Hienot on tulevaisuuden näkymät Suomella näiden tulevaisuuden toivojen ansiosta!
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se oppiaine juuri noita taitoja kouluta? En yhtään ihmettele ettei ole edes nähty kuorimaveistä, jos koko lapsuus mentiin läpi valmisaterialla ja irtokarkilla? Mut kysypä mikronkäytöstä. Varmaan osaavat.
Ei se vaan mene näin.
Liikuntatunnilla oletetaan että osaat urheilla.
Musiikkitunneilla oletetaan että osaat soittaa ja laulaa
Kuvaamataidon tunneilla oletetaan että osaat piirtää ja maalata.
Ei liikuntaa/musiikkia/kuvaamataitoa oikeastaan opeteta siellä tunneilla, siellä vaan annetaan arvosana sille osaamistasolle mikä sulla on.
Jos näin on, se on väärin. Kouluun pitää palkata koulutettuja opettajia.
Hevonpaska kilikkiartikkeli, jolla kansankynttilät yrittävät tuntea taas vähän paremmuutta lähestyvää kuolemaansa kohtaan. Kyllä jokainen osaa vaistomaisesti kuorimaveistä käyttää. Eri asia siitten on saako kyseisen raaka-aineen kuorittua kuoren hajoamatta kertaakaan, mikä vaatii jo enemmän taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sinähän olet siellä sitä varten,että heitä opetat. Lapsilla on kotona erilaiset valmiudet moneen muuhunkin asiaan.
oon itse kotitalousopettaja ja inhottaa heittää kollegoita bussin alle, mutta olen siinä samaa mieltä että sinne kotitaloustunnille näitä asioita tullaan oppimaan ja niiden opettaminen on kotitalousopettajan työtä. Se, ettei seiskaluokkainen tiedä että jauheliha paistetaan pannulla, ei mielestäni ole mitenkään erikoista, sillä hän vasta opettelee ja köksäntunneilla pyöritään aika perusasioiden äärellä. Jos opettaja ei jaksa opettaa perusasioita, ehkä kannattaa siirtyä vaikka amikseen kokkilinjalle opettajaksi, jossa opetelellaan vähän haastavampia asioita.
vähän sa
Miksi sen pitäisi kelvata? Jos vastaat 10, niin ei opettaja tiedä, onko se metrejä, kilometrejä, minuutteja vai km/h. Eikä vastauksesta selviä sekään, miten olen tuohon lopputulokseen päätynyt. Arvaamalla, lunttaamalla vai tietämällä?
nuoriso pilalla taas ja helikopterivanhemmat tekee kaiken mussukoidensa puolesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko ainoa joka on kyllästynyt tähän nykynuorison parjaamiseen. Jos ette ole sattuneet huomaamaan, myös maailma on muuttunut ympärillämme. Harva käy enää kyläilemässä toistensa luona ja moni tekee illalliseksi jotain nopeaa ja helppoa. Toki ymmärrän, että kotitaloudessa oppii aterioita tehdessä laaja-alaisia taitoja, jotka ovat hyödyksi myös muussa elämässä (silmä-käsi -koordinaatio, kokonaisuuksien koordinointi ja hallinta, ryhmätyöskentely jne.) mutta jotenkin tuo ainainen purnaaminen ärsyttää. Ymmärrän sen, että halutaan vaalia perinteitä, eikä kaikesta tarvitsekaan luopua, mutta sellaisten asioiden vaatiminen, joilla ei ole virkaa tänä päivänä, on vain turhaa.
esim. Miksi opiskelijan tarvitsee tietää mikä on graham -jauho, kun sen voi tarkistaa googlesta tai kysyä chatGPT:stä. Uskallan väittää, että graham -jauhoja on t
Huolestuttavaa että ihminen ei ole 6000 vuodessa kehittynyt eikä oppinut ymmärtämään että lapset ja nuoret eivät opi ilman opettamista.
Mikroaterian avaamiseen ja lämmittämiseen ei kovin kummallisia välineitä tarvita.
Asioille voi naureskella, mutta totuus on, jos jotain vempelettä ei ole nähnyt ennen, niin voi mennä sormi suuhun. tämä tapahtui kuusikymmentä vuotta sitten, menin koulukaverini luokse hyppytunniksi. Kaverin äiti tarjosi teetä ja voileipää ja leivän päälle juustoa. Juustohöylä oli minulle täysin tuntematon, joten sanoin että en tarvitse juustoa. Kotona kaikkiin leikkaamisen oli tarjolla pari eri kokoista puukkoa ja puukko on kätevä työkalu, kun on oppinut sitä käyttämään.
Lapsuudessa kyllä opittiin parsimaan ja paikkaamaan ja naisten oli taidettava niin naisten kuin miestentyöt ja pysyy työkalut vieläkin kädessä. Nyt lopetan höpinät ja menen leipomaan sämpylät. Hyvää päivän jatkoa kaikille uusavuttomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sinähän olet siellä sitä varten,että heitä opetat. Lapsilla on kotona erilaiset valmiudet moneen muuhunkin asiaan.
oon itse kotitalousopettaja ja inhottaa heittää kollegoita bussin alle, mutta olen siinä samaa mieltä että sinne kotitaloustunnille näitä asioita tullaan oppimaan ja niiden opettaminen on kotitalousopettajan työtä. Se, ettei seiskaluokkainen tiedä että jauheliha paistetaan pannulla, ei mielestäni ole mitenkään erikoista, sillä hän vasta opettelee ja köksäntunneilla pyöritään aika perusasioiden äärellä. Jos opettaja ei jaksa opettaa perusasioita, ehkä kannattaa siirtyä vaikka amikseen kokkilinjalle opettajaksi, jossa opetelellaan vähän haasMiksi sen pitäisi kelvata? Jos vastaat 10, niin ei opettaja tiedä, onko se metrejä, kilometrejä, minuutteja vai km/h. Eikä vastauksesta selviä sekään, miten olen tuohon lopputulokseen päätynyt. Arvaamalla, lunttaamalla vai tietämällä?
Puhuin vastauksesta en yksiköistä. Jos sama henkilö vastaa 80% kerroista oikein, niin eikö se jo todista osaamisen? Todistuksessani on huono numero matematiikasta vaikka osaan nykyäänkin laskea lopputuloksen oikein paremmin kuin kympin oppilas. Vaikken vieläkään osaa selittää miten sen lasken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hs-lehden tuntien ongelma koskee vain S2-oppilaita
Todennäköisesti ongelma koskee näitä "omiakin" oppilaita. Pari vuotta sitten oli kohua, kun opettajat kertoivat, että suomenkieliset 13-vuotiaat oppilaat eivät tunne tavallisia arkikielen sanoja. Jonkun perheen äiti kertoi kohun aikana mediassa, että heidän perheessään sen ikäinen lapsi kysyi joidenkin sanojen merkitystä. Sekin oli suomalainen ja suomenkielinen perhe. Kun ei enää lueta kirjoja, jolloin sanavarasto jää pieneksi verrattuna paljon lukeviin ihmisiin.
Itse havahduin äitinä kyseenalaistamaan kasvatustani kun teini-ikäinen lapseni ei osannut lähettää kirjettä. Minullehan se oli vuosikymmeniä sitten opittu taito ja paljon käytetty. Mutta teinipoikani ei ole koskaan tarvinnut sitä taitoa, miksi olisi kun äiti on hoitanut kaikki paperiasiat ja nuorilla on omat sähköiset viestittelykanavat. Tietysti opetin miten se tehdään ja huomasin olevani vanha ja ajat muuttuneet 😄. Lapset opettaa myös aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mitäs lottoatte, miten paljon tietyistä kulttuureista tulevilta pojilta odotetaan näitä juttuja kotona?
Kodista en tiedä, mutta jotenkin kummassa esimerkiksi kaikkien karvakäsipizzerioiden työntekijät ovat jotenkin kummassa suurimmaksi osaksi ellei lähes täysin miehiä.
Silloin saa olla itse pomona. Ei tarvitse totella vieraan ihmisen (ja vielä länsimaisen ihmisen) käskyjä, mikä näyttäisi olevan tälle ryhmälle vaikeaa. Ilman muuta löytyy poikkeuksia tähän väittämääni, kunnioitusta heille.
No eihän näillä naiset töissä käy. Ja näiden pizzeriat eivät kuulemma juurikaan kuitteja tarjoa, eivätkä ilmeisesti veroja Suomeen maksa. Sossuntukia toki nostetaan maksimit.
Vierailija kirjoitti:
"Totta kai näin on, että siellä opitaan. Mutta olen itse äidinkielen opettaja, ja kouluni käsityönopettaja ja kuvisope puhuvat ihan samaa asiaa kuin tuo kotitalousope: teineillä perustaidot kateissa, ihan saksien käytöstä lähtien. Kuvisope sanoi, että nykyajan nuoret tekee alkeellisempia töitä kuin aiemmat vuosikerrat. Itse huomasin saman nuorten lauseenrakennuksessa kirjoittamisen tunneilla. Lukemisen hyytymisestä en viitsi edes puhua. Se kyllä voi vaikuttaa myös reseptien lukemiseen."
No nyt kyllä olisi syytä sen laadukkaan varhaiskasvatuksen ja 6-vuotisen alakoulun opettajakollegoidesi katsoa peiliin, koska saksien käyttöä opetellaan muutaman vuoden iästä alkaen, samoin piirtämistä, lukemisen alkeita eskarista alkaen, ehkä jo aiemminkin. Mikä siellä meni pieleen?
Vanhempien työpäivät ovat yleensä n. 8 h + työmatkat, minkä ajan lapset viettävät yliopistokoulutettujen varhaiskasvat
Juuri näin. Valtaa pitävät (vanhemmat) ihmiset marisevat, kun hierarkiassa alemmat eivät pysy siellä ja suoriudu heidän puolestaan.
Aiemmin ei SAANUT osata liikaa kouluun mennessä. Piti oppia koulun tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mitäs lottoatte, miten paljon tietyistä kulttuureista tulevilta pojilta odotetaan näitä juttuja kotona?
Kodista en tiedä, mutta jotenkin kummassa esimerkiksi kaikkien karvakäsipizzerioiden työntekijät ovat jotenkin kummassa suurimmaksi osaksi ellei lähes täysin miehiä.
Silloin saa olla itse pomona. Ei tarvitse totella vieraan ihmisen (ja vielä länsimaisen ihmisen) käskyjä, mikä näyttäisi olevan tälle ryhmälle vaikeaa. Ilman muuta löytyy poikkeuksia tähän väittämääni, kunnioitusta heille.
No eihän näillä naiset töissä käy. Ja näiden pizzeriat eivät kuulemma juurikaan kuitteja tarjoa, eivätkä ilmeisesti veroja Suomeen maksa. Sossuntukia toki nostetaan maksimit.
Pitäisikö sinunkin mennä ja sivistyä edes vähän?
Suomessa on sellainen varhaiskasvattajat ja opettajat, jotka eivät enää pysty tarjoamaan lapsille perusjuttuja ja riittävää opetusta, mitä vanhemmat ovat tähän saakka tottuneen saamaan ja saaneet keskittyä työuraansa, erityisesti 90-luvulle ja 2000-luvun saakka, jolloin opettajissa ja varhaiskasvattajissa oli kovan luokan ammattilaisia suuri joukko eli suuret ikäluokat, jotka jäivät kerta rytinällä eläkkeelle.
Niin kuin tässäkin keskustelussa opettajat olettavat, kuinka monet asiat vanhemmat opettavat kotona lapselle ja koulusta on tehty paikka, jossa käydään tekemässä vain "työnäyte" tai koe. Monessa perheessä nykyään illat menevät jo yhden lapsen kanssa läksyjen ja tehtävien tekoon, niin paljon monessa koulussa niitä nykyään annetaan. Tilanne on haasteellinen, jos useampi lapsi ja vanhemmilla esim. vuorotyö.
Suomessa työelämä on suunniteltu, myös naisilla kokopäivätyöhän. Työssä ollaan 8-10h/pv, kun huomioidaan työmatkat ja monella vanhemmalla kaupassa käynnit, ruuat laitot ja lapsen kouluopetus ja läksyt päälle. Samalla pitäisi pystyä ylläpitämään omaa ammattitaitoa yllä ja olla työssä tehokas ja energinen, joka on mahdaton yhtälö.
Nykyinen tilanne on kestämätön, jos halutaan lapsia lisää tähän yhteiskuntaan. Joko varhaiskasvatuksen ja koulun on kannettava enemmän vastuuta lasten koulusta ja varhaiskasvatuksesta tai enemmän vapaa-aikaa lasten vanhemmille. Mutta näin ei voi jatkua, jos syntyvyyttä halutaan lisää.
Olin yläasteella 90-luvun alussa ja kyllä meille kotitaloustunnilla ihan opetettiin, miten tiskataan. Ei tarvinnut ymmärtää sitä ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Hevonpaska kilikkiartikkeli, jolla kansankynttilät yrittävät tuntea taas vähän paremmuutta lähestyvää kuolemaansa kohtaan. Kyllä jokainen osaa vaistomaisesti kuorimaveistä käyttää. Eri asia siitten on saako kyseisen raaka-aineen kuorittua kuoren hajoamatta kertaakaan, mikä vaatii jo enemmän taitoa.
Mihin tuollaista viimeksimainittua taitoa tarvitaan?
Mistä sanoista on kyse? Onko kyse vaikka sanasta jylhä?