HS: Kotitalousopettajat hämmästyivät - yleistä keittiövälinettä ei osata käyttää
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011508317.html
"Yläkouluikäisillä nuorilla on entistä enemmän haasteita koulun kotitaloustunneilla."
"Opettajien mukaan nuorten yleinen osaaminen on laskenut radikaalisti. Vaikeuksia tuottavat etenkin ohjeiden kuuntelu ja niiden ymmärtäminen."
"-Myös reseptien luku ja lyhenteiden ymmärtäminen on hankalaa. Jos reseptissä mainitaan vaikka grahamjauhot, se herättää ihmetystä ja kuulostaa joidenkin mielestä heprealta, Anni Tartu sanoo.
Myös työvälineet aiheuttavat pähkäilyä. Perustaitojen puutteen takia ei ole itsestään selvää, mikä työväline on mihinkin reseptiin sopiva, milloin tarvitaan paistinpannua tai miten kuorimaveistä käytetään.
-Kaikki eivät ymmärrä, miten tiskataan tai milloin liesi on puhdas, Hanna-Kaisa Widen sanoo."
Hienot on tulevaisuuden näkymät Suomella näiden tulevaisuuden toivojen ansiosta!
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sinähän olet siellä sitä varten,että heitä opetat. Lapsilla on kotona erilaiset valmiudet moneen muuhunkin asiaan.
oon itse kotitalousopettaja ja inhottaa heittää kollegoita bussin alle, mutta olen siinä samaa mieltä että sinne kotitaloustunnille näitä asioita tullaan oppimaan ja niiden opettaminen on kotitalousopettajan työtä. Se, ettei seiskaluokkainen tiedä että jauheliha paistetaan pannulla, ei mielestäni ole mitenkään erikoista, sillä hän vasta opettelee ja köksäntunneilla pyöritään aika perusasioiden äärellä. Jos opettaja ei jaksa opettaa perusasioita, ehkä kannattaa siirtyä vaikka amikseen kokkilinjalle opettajaksi, jossa opetelellaan vähän haastavampia asioita.
vähän sama että potilaan pitäisi tulla lääkärille murtunut käsi valmiiksi kipsattuna, vaikka lääkärin se käsi pitäisi kipsata.
Ihan ot, lääkäri ei kipsaa, se on lääkintävaksi tai sairaanhoitaja, joka sen tekee.
Köksänope-Martat saa ihan rauhassa siellä sheimata oikeissa töissä käyvien äitien einesten ja puolivalmisteiden käyttöä tai wolttaamista. He ovat käytännössä käyneet emäntäkoulun ja kuuluisivat maatilalle, vaikka kutsuvat itseään pedagogiksi. Uskomatonta, että kokkaamisen ja siivoamisen opettaminen on yliopistotutkinnon takana. Turhaa yhteiskunnan varojen tuhlaamista se koulutus on.
Kyllä meillä lapsi on osallistunut ruoanlaittoon, mutta ei sitä tehdä samalla tavalla kuin köksäntunnilla. Minä teen ja lapsi avustaa tai toisinpäin. En luennoi että täältä otan paistokasarin, missä on pallovispilä... Minä vaan otan ne välineet esille ja sitten kerron, mitä tehdään. Reseptinä toimii mun puheet. Ei käytetä mittalusikoita eikä muutenkaan mennä orjallisesti ohjeiden mukaan.
Omasta kouluajasta muistan ettei köksässä oppinut mitään. Me vaan tehtiin sämpylöitä ja mokkapaloja, joita syötiin teen kanssa. Silittämistä opetettiin, mutta en edes aikuisena silitä kuin juhlavaatteet. Siitä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä lapsi on osallistunut ruoanlaittoon, mutta ei sitä tehdä samalla tavalla kuin köksäntunnilla. Minä teen ja lapsi avustaa tai toisinpäin. En luennoi että täältä otan paistokasarin, missä on pallovispilä... Minä vaan otan ne välineet esille ja sitten kerron, mitä tehdään. Reseptinä toimii mun puheet. Ei käytetä mittalusikoita eikä muutenkaan mennä orjallisesti ohjeiden mukaan.
Omasta kouluajasta muistan ettei köksässä oppinut mitään. Me vaan tehtiin sämpylöitä ja mokkapaloja, joita syötiin teen kanssa. Silittämistä opetettiin, mutta en edes aikuisena silitä kuin juhlavaatteet. Siitä selviää.
Kyllä meillä 60-luvulla oppikoulus köksätunneilla ( tai siis neljä tuntia oli yhteen menoon ) tehtiin joka viikko kolmen ruokalajin ateriakokonaisuus ja kaikista ruokalajeista mulla on vieläkin ohjeet kansiossa.
Myöskin jokainen joutui parityönä tekemään näyttöateriakokonaisuuden, jonka hinta myös piti laskea silloisen hintatason mukaan.
Kaiken lisäksi köksäluokassa, koulussamme oli hopeiset ruokailuvälineet, joiden hoito myös opetettiin. Ne oli kuulema saatu joskus lahjaksi.
Myös kodinhoidon asiat opeteltiin.
Nyt lapsenlapseni ( teinit ) käyttävät ohjekansiotani ja ihmettelevät, miten on ollut mahdollista koulussa tehdä muuta kuin mokkapaloja ja kerran vuodessa pullaa.🍪🥧
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä osallistaa jo nuorena kokkaamiseen/leipomiseen mukaan.
Itselleni ainakin jäänyt kivat muistot mummin kanssa leipomisesta. :)
eipä ollu mummoja opettamassa, enempää kuin ukkejakaan!
nykyajan mummot roikkuu netin keskustelupalstoilla ja instagramissa, ei ole aikaa opettaa uusille sukupolville piirakoiden rypyttämistä.Repesin😃 Olen vm 75 ja sitä sukupolvea, jonka lapsenlapset ovat päikyn pienimpiä. En minäkään ole koskaan elämäni aikana ostanut grahamjauhoja tai rypyttänyt piirakoita, joten lapsenlapset ei minun luona niitä taitoja opi. Mummin kanssa Woltataan ja päiväunien aikaan mummu on av:lla.
Ehkä köksän opetussuunnitelmaakin pitäisi uudistaa sadan vuoden takaisesta keitt
Luitko opetussuunnitelman? Ei siellä ole mitään piirakoiden rypyttämisiä, termi on ruokaperinne ja silloin voidaan tehdä vaikka perunavelliä. Kotitaloudessa laitetaan entistä vähemmän ruokaa, mutta aika monessa koulussa on jo nyt kotitaloustunnilla opetusta siitä, miten käyttää ruokajakelunssa saatu ilmaisruoka hyödyksi. Silloin ei eineksiä lämmitetä, vaan kuoritaan porkkanoita, koska siitä taidosta on köyhälle hyötyä.
Koko ketju on täynnä oletusta siitä, että opetus on kuin 25 vuotta sitten. Ei ole. Eikä edes voi olla, koska oppilailta puuttuu perusosaaminen. Nyt mietitään sitä, miten kotitalousjätteet lajitellaan, airfryeria käytetään järkevästi, mikrossa lämmitetään erilaisia ruokia (miten ottaa huomioon ruuan tiheys jne.) tai miten lukea pesumerkkejä ja valita pesuaine. Allergioista puhutaan paljon. Ruuanlaitoksi sopii sämpylöiden leipominen, jokainen ryhmä tekee samaa, koska enää ei voi luottaa siihen, että oppilaat kykenevät lukemaan sekä pinaattilettujen että grahamsämpylöiden ohjeen sekoittamatta niitä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta tuntia tuli aikanaan tuhlattua kotitaloustunneilla? Lopputuloksena tuli valmiseineksien syöjä.
Niin, itsepä päätit senkin tilaisuutesi tuhlata. Fiksummat otti hyödyn irti opetuksesta ja pärjää.
Muuta en tuhlannut kuin elinaikaani asiaan, josta minulle ei ollut koskaan mitään hyötyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sinähän olet siellä sitä varten,että heitä opetat. Lapsilla on kotona erilaiset valmiudet moneen muuhunkin asiaan.
Lapsukaiset ovat kuin tyhjä taulu kotoa opitun jäljiltä.
Ei kannata yleistää,ei kaikki ole näitä uussvuttomia.
Meillä on kyllä opetettu lapset pienestä pitäen keittiöhommiin (ja moniin muihinkin kotitöihin). Muistelen että jossain suunnilleen 10-13-vuotiaana ovat jo itsenäisesti tehneet itselleen ruokaa, jos me vanhemmat emme ole olleet ruoka-aikaan kotona. Ja tarkoitan tässä ihan oikean ruoan valmistamista alusta asti, en mitään mikrottamista.
Nyt lastenlasten kanssa on sama meininki. Pieniä ovat vielä, vanhin heistä 5-vuotias. Hän osallistuu mielellään ruoanlaittoon, aivan erityisesti leipominen kiinnostaa. Meillä lapsenlapset oppii myös tuon mystisen paistinpannun käytön, myös avotulella. Nyt juuri viikonloppuna paistettiin porukalla lettuja avotulella. Kivaa oli ja hyvää tuli.
Taitaa graham-jauho olla sellainen kotitaloustuntien oma juttu. Äitini ei koskaan sellaisia kotiin ostanut, vaikka oli armoton kokki ja leipuri. Itse etsiskelin jostakin syystä niitä taannoin kaupasta. En muista kyllä moisia käsitelleeni sitten koulun köksäntuntien... Jostain nurkasti löytyi joku pikkuinen pussi. Päädyin sitten kuitenkin tavallisiin vehnäjauhoihin.
N52
Vierailija kirjoitti:
On tainnut perheissä kokkaaminen vähentyä, puolivalmisteita ja eineksiä käytetään enemmän.
Ei ole kyse mistään kokkaamisesta, kun tuolla huomaa, että ei ole käytännön osaamista eikä ymmärrystä.
Ei tajuta, jos vedettään vaikka muruja pöydällä, että siihen laitetaan käsi alle "ai ne tippuu lattialle, en tajunnut".
Ei tajuta, ettei sähkölaittetia pestä tiskialtaassa ja vedessä ja osa ei edes ymmärrä ottaa töpseliä irti seinästä.
Ei tajuta, että uuni on kumaa eikä ymmärretä, että levyt ja uuni tulee sammuttaa käytön jälkeen.
Tätä voisi jatkaa ihan loputtomiin...
Suurin osa median uutisista näyttää olevan tätä suoraan somesta kopsattua tyyliä "xyz hämmästyy" tai ainakin teeskentelee hämmästyvänsä jostain. Luulisi että jos talossa on satoja ammattitoimittajia niin uutisen rima olisi vähän korkeammalla, mutta eipä näytä olevan. Ei ihme ettei kansaa kiinnosta maksaa uutisista kun taso on tuota ja samaa saa netistä ilmaiseksikin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tähän ole syynä Saarioisten "äidit", joiden tekemää ruokaa oikeat äidit tarjoavat lapsilleen, kiireisiä kun ovat. Ja pakasteita. Ja pikaruokaa.
Harvat enää tekee ruokaa kotona alusta loppuun tuoreista aineista, ei edes kasvissyöjät, jotka ennen karttoivat eineksiä.
En syö koskaan eineksiä. Meal preppaan, eli teen enemmän kerrallaan esivalmisteltuja juttuja, joista saa nopeasti loihdittua syötävää
No sitä varten kai tuota kotitaloutta opetetaan, että oppisivat ruoanlaiton perusteet.
Repesin😃 Olen vm 75 ja sitä sukupolvea, jonka lapsenlapset ovat päikyn pienimpiä. En minäkään ole koskaan elämäni aikana ostanut grahamjauhoja tai rypyttänyt piirakoita, joten lapsenlapset ei minun luona niitä taitoja opi. Mummin kanssa Woltataan ja päiväunien aikaan mummu on av:lla.
Ehkä köksän opetussuunnitelmaakin pitäisi uudistaa sadan vuoden takaisesta keittiöperinteestä. Opetettaisiin miten puolivalmisteita hyödynnetään, mitkä valmisruuat on terveellisiä ja mitkä ei, ja mitä hedelmiä suositellaan omin kätösin pilkottaviksi. Esim Pohjois-Amerikassa noin 400 miljoonaa ihmistä elää sujuvasti pakasteruuilla ja mikroaaltouunia käyttämällä, tämä elämä voi myös olla ei-niin-tiukkapipoista-piirakan-rypytystä.