Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni vanhempi ihminen ei voi myöntää, että he saivat joitakin asioita helpommalla kuin nykyajan nuoret?

Vierailija
20.09.2025 |

Vakituiset työpaikat monesti jopa ilman koulutusta, jatkuva nousukausi ja vaurastuminen, yhteiskunnan palvelut paranivat, vakaus ja ennustettavuus oli selviö.. 

Näihin verrattuna nykyaikana mennään ihan toiseen suuntaan. Mutta koskaan en ole kuullut iäkkäämpien tätä myöntävän. He alkavat aina siilipuolustukseen.

Mitä se on heiltä pois jos joskus myöntäisivät että kävipä meillä tuuri? Ei heiltä niitä eläkkeitä viedä pois jos ne sitä pelkää.

Kommentit (846)

Vierailija
541/846 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saivatko pillua helpommin?

Vierailija
542/846 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2000-luvun alussa tuore yhteiskuntapolitiikan opiskelija. Meille kerrottiin, että meidän sukupolvemme ei tule saamaan eläkettä ja että koko järjestelmä menettää merkityksensä sen alkuperäisestä tarkoituksessa. Tietysti tämä perusteltiin monin ennustein sillä tarkkuudella, mitä 25 vuotta sitten pystyttiin tekemään.

Voin myöntää, että en suostunut uskomaan tätä, vaikka mitään annettua dataa en pystynyt tietenkään argumentoimaan kumoon. Mutta en vain suostunut uskomaan sitä, että suuri ikäluokka ei joutuisi tai haluaisi tehdä sopeutuksia nuorempien sukupolvien hyväksi. Ja vähintään ajattelin, että perheiden ja sukujen sisällä ryhdyttäisiin laajasti tekemään jotain järjestelyitä ja tähän tulisi lakeja helpottamaan näitä järjestelyitä. En minä voinut uskoa, että mitään tahtotilaa ei löytyisi reiluuteen, kun kerran on kiistatonta millainen luu on jäämässä nuorempien käteen!

Noh, professori kehotti säästämään omaehtoista eläkettä. Nythän senkin veroetu vietiin, että saadaan veroeurot riittämään... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/846 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 2000-luvun alussa tuore yhteiskuntapolitiikan opiskelija. Meille kerrottiin, että meidän sukupolvemme ei tule saamaan eläkettä ja että koko järjestelmä menettää merkityksensä sen alkuperäisestä tarkoituksessa. Tietysti tämä perusteltiin monin ennustein sillä tarkkuudella, mitä 25 vuotta sitten pystyttiin tekemään.

Voin myöntää, että en suostunut uskomaan tätä, vaikka mitään annettua dataa en pystynyt tietenkään argumentoimaan kumoon. Mutta en vain suostunut uskomaan sitä, että suuri ikäluokka ei joutuisi tai haluaisi tehdä sopeutuksia nuorempien sukupolvien hyväksi. Ja vähintään ajattelin, että perheiden ja sukujen sisällä ryhdyttäisiin laajasti tekemään jotain järjestelyitä ja tähän tulisi lakeja helpottamaan näitä järjestelyitä. En minä voinut uskoa, että mitään tahtotilaa ei löytyisi reiluuteen, kun kerran on kiistatonta millainen luu on jäämässä nuorempien käteen!

Noh, professori kehotti sääst

Samoin peruskoulussa opetettiin lapsille jo 90-luvulla, ettei eläkejärjestelmä kestä, ja 25 vuoden kuluttua väestön ikärakennepyramidi on kärjellään seisova kolmio. Sitä ei ole vielä tapahtunut, vaan väestäpyramidi on edelleen ylhäältä kapea ja keskikohdasta pyöristynyt, eli suurimmat ikäluokat ovat 30-44-vuotiaat. Myös ETLA ennustaa, että huoltosuhde paranee seuraavat 20 vuotta. Sen jälkeen on toinen juttu, sillä viimeisen 10 vuoden aikana syntyvyys on ollut heikko.

Vierailija
544/846 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noh, professori kehotti säästämään omaehtoista eläkettä. Nythän senkin veroetu vietiin, että saadaan veroeurot riittämään... "

PS-tilit ja omat eläkevakuutukset eivät taida olla parhaita mahdollisia tapoja säästää omaa eläkettä. Niissä rahat ovat kiinni eläkeikään asti.

Olen itse eläkeläinen ja kartutan mahdollisuuksien mukaan omaa arvo-osuustiliäni, koska en usko eläkkeen ostovoiman riittävän kovinkaan montaa vuotta sen jälkeen, kun indeksivakaaja vuosikymmenen loppupuolella otetaan käyttöön.

Miljoonasalkkuun en ikäni puolesta enää ehdi, mutta ainakin sen verran pitäisi saada, että tonni kuussa tulee osinkoja.

Vierailija
545/846 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin myöntää, että en suostunut uskomaan tätä, vaikka mitään annettua dataa en pystynyt tietenkään argumentoimaan kumoon. Mutta en vain suostunut uskomaan sitä, että suuri ikäluokka ei joutuisi tai haluaisi tehdä sopeutuksia nuorempien sukupolvien hyväksi. Ja vähintään ajattelin, että perheiden ja sukujen sisällä ryhdyttäisiin laajasti tekemään jotain järjestelyitä ja tähän tulisi lakeja helpottamaan näitä järjestelyitä. En minä voinut uskoa, että mitään tahtotilaa ei löytyisi reiluuteen, kun kerran on kiistatonta millainen luu on jäämässä nuorempie

Mun mahdollisuus on suostua mukisematta siihen, että olen töissä 70-vuotiaaksi ja suostu siihenkin  jos sitä vielä nostetaan. Säästän lapsilleni minkä vain pystyn, mikä on hieman haastavaa, sillä yritän säästää myös omaan eläkkeeseen ja onhan tuo verotus aivan ruokoton etenkin kun kaikki mahdollisuudet vähentää asuntolainan korkoja yms on viety. Samaan syksyyn pitäisi hoitaa omia vanhempia. En halua kannattaa tai äänestää mitään tai ketään, joka parantaa minun asemaani lasteni kustannuksella. Haluan säilyttää jonkun kunnian, vaikka muuta ei jäisikään.

Kannatan eutanasiaa ja toivon, että itse saisin tulevaisuudessa syanidiannoksen eläkepäätöksen yhteydessä. Sen haluaisin omin ehdoin käyttää siinä kohtaa, kun huonolaatuinen elämäni vie mahdollisuudet lapsiltani. On päivän selvää, että minun hoivani tulee olemaan täysin lasteni varassa, sillä valtion kirstu on tyhjä jo nyt.

-83

Vierailija
546/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi se kun toinen vanhempi kuoli, niin toinen halusi jäädä asumaan leskenoikeudella taloon, torpaten kaikki myyntiehdotukset. Nyt on laiminlyönyt kiinteistöä niin että se on purkukuntoinen hometalo. Kiva periä sitten tällainen pommi.

vm77

Siihen on syynä Suomen järjetön ja vanhanaikainen laki, joka antaa lesken jäädä asumaan loppuiäksi. Kannattaa olla yhteydessä kansanedustajiin ja alkaa lobata asian muttamiseksi. 

Minkälainen persreikä kunnioittaa vanhempiaan niin vähän, että haluaa ajaa vanhempansa kodistaan saadakseen itse rahallista hyötyä?

-eri 

Ohjeeksi itsekkäiden lasten vanhemmille. Tehkää keskinäinen testamentti, niin silloin jälkeenjäävällä puolisolla on varmasti asumisoikeus yhteiseen kotiin. Jos on lastenlapsia, niin antakaa muu omaisuus heille ennakkoperintönä🤗

Vierailija
547/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tässä ketjussa onkin pari sivua ollut järkevää kommentointia.

Luu lyöty kurkkuun itsekkäälle ikäpolvelle.

Vierailija
548/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli paljon paremmin. Niitä kultaisia aikoja. Herttinen.

Olen antanut lasteni ja lastenlasteni lukea päiväkirjojani vuosilta 57-68 ja he sanovat, että ihan kauheaa olisi, jos asiat olisivat samoin kuin silloin. Joskus kyllä toivon, että näin olisi, niin nähtäisi, mistä kana pissii?😬

Vierailija
549/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu oli vielä muutama vuosikymmen itse kustannettava. Nyt taitaa olla toisin. Jos 90-luvulla syntynyt tekee eläkearvion, näyttää lukemat oikein hyviltä. Nämä ainakin melko hyvin.

Vierailija
550/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni nuori ei voi myöntää, että he ovat saaneet monia asioita helpommalla kuin nykyiset vanhukset ?

Vierailija
551/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Noh, professori kehotti säästämään omaehtoista eläkettä. Nythän senkin veroetu vietiin, että saadaan veroeurot riittämään... "

PS-tilit ja omat eläkevakuutukset eivät taida olla parhaita mahdollisia tapoja säästää omaa eläkettä. Niissä rahat ovat kiinni eläkeikään asti.

Olen itse eläkeläinen ja kartutan mahdollisuuksien mukaan omaa arvo-osuustiliäni, koska en usko eläkkeen ostovoiman riittävän kovinkaan montaa vuotta sen jälkeen, kun indeksivakaaja vuosikymmenen loppupuolella otetaan käyttöön.

Miljoonasalkkuun en ikäni puolesta enää ehdi, mutta ainakin sen verran pitäisi saada, että tonni kuussa tulee osinkoja.

Meillä on seuraavaksi samanlainen populistihallitus kuin edellisen eduskunnan aikana. Pääomatulojen vero nousee huimasti, JS lisäksi tulee varallisuusvero. Arvo-osuustililistä et siis paljon hyödy - verottaja vie sen.

Vierailija
552/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun mummini ainakin on sanonut monta kertaa (yleensä aina, kun joku lapsenlapsista puhuu työnhausta), että hänet suorastaan revittiin töihin, kun 60-luvulla yliopistosta valmistui. Silloin oli vielä korkeakoulutettuja niin paljon vähemmän, että mummini valmistuessa 24-vuotiaana oli kolmesta eri työpaikasta soitettu hänelle ja tarjottu työtä, vaikka kaiken lisäksi tuohon kyseiseen virkaan oli silloin asetettu 26v vähimmäisikäraja. Mummini pääsi poikkeusluvalla töihin sinne heti valmistuttuaan ja sai valita kolmesta paikasta mieluisimman. Ja teki koko työuransa eläkkeelle asti valtion virastossa, suurimman osan johtavassa roolissa.

Kyllä hän on jaksanut siitä sanoa monet monituiset kerrat, miten paljon vaikeampaa nykyisillä korkeakoulutetuilla on työn saanti. Mutta muistaa toisaalta myös kertoa, miten paljon vaikeampaa oli hänen aikanaan opiskelu, kun ei ollut opintotukia eikä asumistukia samalla tavalla kuin nykyään. Mummini perheelläkään ei ollut varaa kouluttaa muita tyttäriä yliopistossa, vaan mummini siskot menivät kaikki duunariammatteihin. Mummille lähettivät leipää ja muuta postissa, kun ruokarahat olivat opiskelijalla niin vähäiset. Eli ei ihmekään, että siihen aikaan töitä sai heti, kun korkeakoulutettuja oli niin vähän että heistä oli pulaa. Nykyään koulutetaan liikaa, kun suuri osa jokaisesta ikäluokasta saa korkeakoulutuksen niin ei niitä työpaikkoja vain tämänkokoisessa maassa niin monelle riitä.

Vierailija
553/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pääsivät todella helposti töihin, tällaista kauheaa massatyöttömyyttä ei ollut! Ja eläke kertyi mukavasti. Ja pääsi eläkkeelle jo alle 60-vuotiaina!

Juu  pääsi "eläkkeelle", kun sai potkut. 

Kaikki koulutukseen liittyvä piti itse maksaa.

Vierailija
554/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan tehtiin töitä eikä jääty eläkkeelle jonkun meemisairauden takia.

Vierailija
555/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin myöntää, ilman muuta. Menin 11 vuotiaana palkkatöihin. Koko koulu ajan olin koulun jälkeen muutaman tunnin baarissa töissä. Oli pakko, että sain ostettua terveys siteitä. Opislelut jäivät rahan puutteen vuoksi, koska mies opiskeli ja elätin yksin meitä. Ei ollut opintotukia, eikä asumistukia. Lainaa otettiin niin paljon kuin saatiin. Koko työikäni tein kahta työtä. Viikonloput lisäksi  kukkakioskilla. Mitään ei ollut varaa ostaa, ei edes muovista kulhoa Etolasta. Eikä tietenkään vaatteita. Vanhoja perittyjä lumppuja tuunasin itselleni. Kaikki oli vanhaa. Vielä tänäkään päivänä minulla ei ole yhtään ostettua huonekalua. Ainoa asia, mihin käytin rahaa, oli hammaslääkäri. Silloin ei ollut julkista puolta ollenkaan. Opintolainoja maksettiin takaisin pitkään. Työtä oli, mutta palkka oli olematon. Kaikesta olen selvinnyt, ja oppinut elämän varrella paljon erilaisia taitoja. 

Vierailija
556/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi se kun toinen vanhempi kuoli, niin toinen halusi jäädä asumaan leskenoikeudella taloon, torpaten kaikki myyntiehdotukset. Nyt on laiminlyönyt kiinteistöä niin että se on purkukuntoinen hometalo. Kiva periä sitten tällainen pommi.

vm77

Meillä vanhemmat ovat fiksumpia. Kun olivat aina pyytämässä apua mökille, ehdotettiin myydään ja sitten vuokrataan.

Rahat laitettiin sinne, mistä sai parhaimman koron, oliko Norwegian. 5 kesää ottivat kesämökin 3 kk. Nikotellen maksoivat vuokran, mutta ei tarvinnut mitään tehdä.

Vierailija
557/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakentakaa itse parempi yhteiskunta älkääkä aina vain kitiskö somessa ja palstoilla. 

Ei pystytä kun te olette lytänneet meidät, viette kaikki yhteiskunnan rahat ja tuen itsellenne.

Vierailija
558/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä ovat suurten ikäluokkien ahneus, itsekkyys, kateus, oman edun tavoittelu, rahanhimo ja vallanhimo.

Suurten ikäluokkien lapsia on hoidatettu 1960-1970-luvuilla joko sukulaisilla tai päivähoidossa tai molemmissa. Äidit eivät ole imettäneet lapsiaan, jotteivat "rinnat mene pilalle". Monet äidit ovat myös tupakoineet. Pienille vauvoille on juotettu "vastiketta" (= äidinmaidonkorvikkeen nimi kymmeniä vuosia sitten), maitoa, sokerivettä, tuoremehuja ja annettu hunajaa.

Jopa 2-3 kuukauden ikäisiä vauvoja on viety hoitoon päiväkotiin, kouluttamattomalle perhepäivähoitajalle tai sukulaisille. Alle kouluikäiset lapset ja pienet alakoululaiset ovat asuneet sukulaisilla ja mummoloissa pitkiäkin aikoja. Lasten vanhemmat ovat olleet ties missä - kesämökillä ja etelänmatkoilla ilman lapsia jne. Järkyttävää!!!

Työpaikan on saanut helposti ja ilman mitään koulutusta. Pelkällä ylioppilastutkinnolla on päässyt ns. hyvään työpaikkaan. Työpaikka on ollut usein varma, ns. eläkevirka. Asunnot, kesämökit, tontit ja kiinteistöt ovat olleet puoli-ilmaisia nykyajan hintatasoon verrattuna. Asuntolainan korot on saanut vähentää 100% eli kokonaan verotuksessa. Terveydenhoitoalalta (sairaanhoitajat jne). on päässyt vanhuuseläkkeelle jo 58-vuotiaana. 1940-luvulla syntynyt on päässyt eläkkeelle jo alle 60-vuotiaana.

Suurilla ikäluokilla on pääosin hyvät työeläkkeet, huomattavan edullisesti hankittu velaton omistusasunto, kesämökki, sijoitusasuntoja, lomaosake, kiinteistöjä, pörssiosakkeita, rahastoja ja pankkitalletuksia. Katsokaapa kauppojen ja tavaratalojen parkkipaikoilla, kun eläkeläispariskunnat tulevat ostoksille paikkakunnan Tokmanniin, Lidliin, K-Citymarkettiin, Prismaan, S-markettiin jne. Eläkeläiset ajavat uudella ja kalliilla Volvolla tai Mersulla. Silti nämä katkerat eläkeläiset valittavat, kitisevät ja ruikuttavat joka asiasta!!!

Vierailija
559/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni nuori ei voi myöntää, että he ovat saaneet monia asioita helpommalla kuin nykyiset vanhukset ?

Jos eivät tiedä noista asioista mitään ja pitävät saamiaan asioita ja hyvää länsimaista elintasoa  miniminä ja itsestäänselvyyksinä?

Vierailija
560/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun mummini ainakin on sanonut monta kertaa (yleensä aina, kun joku lapsenlapsista puhuu työnhausta), että hänet suorastaan revittiin töihin, kun 60-luvulla yliopistosta valmistui. Silloin oli vielä korkeakoulutettuja niin paljon vähemmän, että mummini valmistuessa 24-vuotiaana oli kolmesta eri työpaikasta soitettu hänelle ja tarjottu työtä, vaikka kaiken lisäksi tuohon kyseiseen virkaan oli silloin asetettu 26v vähimmäisikäraja. Mummini pääsi poikkeusluvalla töihin sinne heti valmistuttuaan ja sai valita kolmesta paikasta mieluisimman. Ja teki koko työuransa eläkkeelle asti valtion virastossa, suurimman osan johtavassa roolissa.

Kyllä hän on jaksanut siitä sanoa monet monituiset kerrat, miten paljon vaikeampaa nykyisillä korkeakoulutetuilla on työn saanti. Mutta muistaa toisaalta myös kertoa, miten paljon vaikeampaa oli hänen aikanaan opiskelu, kun ei ollut opintotukia eikä asumistukia samalla tavalla kuin nykyään. Mummini perheell

Ajatella, niin kiltisti kansakoulun käyneet sisarukset, myyjät, teollisuusompelijat, pojat kokoonpanolinjalla,  ym kouluttuvat yhden sisaruksen.

Kehtasiko äitisi "herrana"  heitä tuntea vai vieraantuivatko?