Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni vanhempi ihminen ei voi myöntää, että he saivat joitakin asioita helpommalla kuin nykyajan nuoret?

Vierailija
20.09.2025 |

Vakituiset työpaikat monesti jopa ilman koulutusta, jatkuva nousukausi ja vaurastuminen, yhteiskunnan palvelut paranivat, vakaus ja ennustettavuus oli selviö.. 

Näihin verrattuna nykyaikana mennään ihan toiseen suuntaan. Mutta koskaan en ole kuullut iäkkäämpien tätä myöntävän. He alkavat aina siilipuolustukseen.

Mitä se on heiltä pois jos joskus myöntäisivät että kävipä meillä tuuri? Ei heiltä niitä eläkkeitä viedä pois jos ne sitä pelkää.

Kommentit (846)

Vierailija
581/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kauppaan joutui aina menemään jos jotain täytyi ostaa. Kaupat olivat usein kaukanakin, riippuen asuinpaikasta. Erikoiskaupat ainakin muualla usein. Nykyään ei kaupoissa tarvitse käydä lainkaan jos ei halua. Ruokaa voi tilata kotiin sohvalta tai sängystä, robotit toimittaa tai ruokakuskit. Verkkokaupasta voi tilata miltei kaikkea. Ei tarvitse liikahtaa kuin etusormi. Ja senverran sitten, että kävelee ovelle hakemaan. Tai pyytää jonkua muuta kotona olevaa. 

Eineksiä ja valmisruokia on hyllyt täynnä. Ennen kaikki piti valmistaa itse alusta saakka. Jauhot jauhatettiin jyvistä myllyssä, käytiin hevosilla ja odotettiin jauhosäkkejä kun mylläri myllytti. Perunat kasvatettiin itse ja possu tapettiin jouluksi ja paloiteltiin kotona. Sisäelimistä ym. tehtiin makkaraa, päästä syttyä, sorkat laitettiin hernekeittoon. 

Kuinkahan moni nuorempi on syönyt siansorkkahernekeittoa tai sianpääsylttyä. Siinä ei paljon kasvisvalioita kyselty. Söit tai olit nälissäsi. Ei ollut omaa rahaa lapsena mennä mäkkäriin.

Vierailija
582/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nykynuorilla on niin huonosti asiat, miten on varaa istua kahviloissa ja ravintoloissa päivin, illoin, öiin. Ei ennen.  Piti säästää, joka penni, että vaurastui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun mummini ainakin on sanonut monta kertaa (yleensä aina, kun joku lapsenlapsista puhuu työnhausta), että hänet suorastaan revittiin töihin, kun 60-luvulla yliopistosta valmistui. Silloin oli vielä korkeakoulutettuja niin paljon vähemmän, että mummini valmistuessa 24-vuotiaana oli kolmesta eri työpaikasta soitettu hänelle ja tarjottu työtä, vaikka kaiken lisäksi tuohon kyseiseen virkaan oli silloin asetettu 26v vähimmäisikäraja. Mummini pääsi poikkeusluvalla töihin sinne heti valmistuttuaan ja sai valita kolmesta paikasta mieluisimman. Ja teki koko työuransa eläkkeelle asti valtion virastossa, suurimman osan johtavassa roolissa.

Kyllä hän on jaksanut siitä sanoa monet monituiset kerrat, miten paljon vaikeampaa nykyisillä korkeakoulutetuilla on työn saanti. Mutta muistaa toisaalta myös kertoa, miten paljon vaikeampaa oli hänen aikanaan opiskelu, kun ei ollut opintotukia eikä asumistu

"Ajatella, niin kiltisti kansakoulun käyneet sisarukset, myyjät, teollisuusompelijat, pojat kokoonpanolinjalla, ym kouluttuvat yhden sisaruksen.

Kehtasiko äitisi "herrana" heitä tuntea vai vieraantuivatko? "

Kyseessä ei ollut äitini vaan mummini, kuten viestissä kerroin. Hänen haluttiin saavan korkeakoulutusta, koska hän joutui 16-vuotiaana onnettomuuteen, jossa menetti oikean kätensä kyynärpäästä alaspäin. Eikä olisi siis pystynyt raskaisiin maataloustöihin tai muuhun fyysiseen työhön, tai näin perheensä ainakin siihen aikaan pelkäsi. Kyllä, hänen sisaruksensa ja vanhempansa todellakin tukivat häntä ja toivoivat hänelle hyvää ja että pärjäisi elämässä vammastaan huolimatta.

Ja kyllä, mummini oli ja on edelleen erittäin läheinen sisarustensa kanssa ja meillä on ylipäätään läheiset ja lämpimät perhesuhteet. Itsekin pidän edelleen mummini sisaruksia tärkeinä sukulaisina ja näen heitä mielelläni.

Oudon katkera ja hyökkäävä sävy oli viestissäsi, kun kerroin vain oman kokemukseni siitä, mitä olen mummini kertoman kautta oppinut hänen sukupolvensa ja oman aikani eroista.

Vierailija
584/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakentakaa itse parempi yhteiskunta älkääkä aina vain kitiskö somessa ja palstoilla. 

Vähän vaikeeta tule olemaan tämä teidän aiheuttaman katastrofin korjaaminen.

Onnistuihan se sotien jälkeenkin, korjattiin ja uudelleen rakennettiin tämä maa! 

Vierailija
585/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun mummini ainakin on sanonut monta kertaa (yleensä aina, kun joku lapsenlapsista puhuu työnhausta), että hänet suorastaan revittiin töihin, kun 60-luvulla yliopistosta valmistui. Silloin oli vielä korkeakoulutettuja niin paljon vähemmän, että mummini valmistuessa 24-vuotiaana oli kolmesta eri työpaikasta soitettu hänelle ja tarjottu työtä, vaikka kaiken lisäksi tuohon kyseiseen virkaan oli silloin asetettu 26v vähimmäisikäraja. Mummini pääsi poikkeusluvalla töihin sinne heti valmistuttuaan ja sai valita kolmesta paikasta mieluisimman. Ja teki koko työuransa eläkkeelle asti valtion virastossa, suurimman osan johtavassa roolissa.

Kyllä hän on jaksanut siitä sanoa monet monituiset kerrat, miten paljon vaikeampaa nykyisillä korkeakoulutetuilla on työn saanti. Mutta muistaa toisaalta myös kertoa, miten paljon vaikeampaa oli hänen aikana

Siis minkäikäinen on mummisi, en jaksa kelata?  

Vanhoina aikoina oli isot luokkaerot, kts suom-filmi.  Kyllä se yo ei kansakoulun käynyttä arvostanut.

Kun ihan täällä vauvallakin nykypäivänä kerrotaan etten viitsi mennä käymään lapsuuskodissa  kun vanhemmat ja muut sisarukset ovat kouluttamattomia.  En osaa mitään puhua heidän kanssaan.

Vierailija
586/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä asttelen omaa nuoruutta vrt lasten, ero on huima. Paljon ruokaa tehtiin itse, perunat kasvatettiin, marjapensaita, omenapuita jne.

Mä tukkäsin hiihtää ja töiden jälkeen käytiin talvella hiihtämässä. Historian tehtäviä tehtiin kirjastossa.

Kaikki tieto on nyt käden ulottuvilla. Mä keräsin pitkin vuotta kodissa kellariin kirppistavaraa ja kesällä torin vieressä käytiin myymässä. Nyt vintedillä menee pitkin maailmaa.

Ensimmäisessä asunnossa korko oli 17. Revi siitä. Oliko helpompaa ?

Vierailija
587/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioerot ovat sekoittuneet monien elämän. Ennen ei juuri kukaan eronnut. Nyt eroavat lähes kaikki. On selvää, että perikato odottaa, kun yhdestä taloudesta tehdään kaksi taloutta.

Vierailija
588/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa myrkyllisiä vanhuksia täällä kirjoittelemassa. Tai osa on selvästi nuorempia jotka esiintyvät vanhempina ihmisinä, mutta epäilemättä tänne kirjoittelee ihan oikeita vanhuuseläkeläisiäkin. Sitä minä tässä vaan ihmettelen, että miksi olette niin helvetin aggressiivisia? Oma isoisäni oli 5 vuotta sodassa, haavoittui kaksi kertaa ja toisella kerralla pahasti, eli lopun ikäänsä sotainvalidina ja ei ollut varakas. Hän oli aina kannustava ja ystävällinen, samoin kuin mummukin. Ottakaa siitä mallia älkääkä häpäiskö vanhempienne perintöä, koska sitä te todellakin teette tällä mielipuolisella raivoamisella ja olkiukkojen rakentelullanne.

Vierailija
589/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mä asttelen omaa nuoruutta vrt lasten, ero on huima. Paljon ruokaa tehtiin itse, perunat kasvatettiin, marjapensaita, omenapuita jne.

Mä tukkäsin hiihtää ja töiden jälkeen käytiin talvella hiihtämässä. Historian tehtäviä tehtiin kirjastossa.

Kaikki tieto on nyt käden ulottuvilla. Mä keräsin pitkin vuotta kodissa kellariin kirppistavaraa ja kesällä torin vieressä käytiin myymässä. Nyt vintedillä menee pitkin maailmaa.

"Revi siitä"? Oletko kännissä vai dementoitumassa vai mikä saa vanhan ihmisen käyttäytymään noin vihamielisesti ja ylimielisesti? Opettele käyttäytymään hyvänen aika. 

Vierailija
590/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne on marttyyri mänttejä

Vierailija
591/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi se kun toinen vanhempi kuoli, niin toinen halusi jäädä asumaan leskenoikeudella taloon, torpaten kaikki myyntiehdotukset. Nyt on laiminlyönyt kiinteistöä niin että se on purkukuntoinen hometalo. Kiva periä sitten tällainen pommi.

vm77

Luo itse oma onnesi. Se voi löytyä mistä vain, maalta, kaupungista, Suomen ulkopuolelta. Suomalaiset jaksavat valittaa, kun suuressa osassa maailmaa eletään paljon turvattomammin ja köyhemmin. 

Vierailija
592/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tätä keskustelua lukee alkaa tulla mieleen että niiden sotaveteraani-isien olisi pitänyt käyttää sitä vitsaa ja remmiä vielä enemmän.

Vierailija
593/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka kertoo täällä omista lapsuuden väkivalta /kaltoinkohtelu traumoista jotka eivät liity aikaan mitenkään :ne eivät tähän keskusteluun kuulu!!!!! Menkää hullut terapiaan. Oikeasti heti parilta ekalta sivulta löytyi jo joku marttyyri joka muistelee paskaa lapsuuttaan! 

Vierailija
594/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa myrkyllisiä vanhuksia täällä kirjoittelemassa. Tai osa on selvästi nuorempia jotka esiintyvät vanhempina ihmisinä, mutta epäilemättä tänne kirjoittelee ihan oikeita vanhuuseläkeläisiäkin. Sitä minä tässä vaan ihmettelen, että miksi olette niin helvetin aggressiivisia? Oma isoisäni oli 5 vuotta sodassa, haavoittui kaksi kertaa ja toisella kerralla pahasti, eli lopun ikäänsä sotainvalidina ja ei ollut varakas. Hän oli aina kannustava ja ystävällinen, samoin kuin mummukin. Ottakaa siitä mallia älkääkä häpäiskö vanhempienne perintöä, koska sitä te todellakin teette tällä mielipuolisella raivoamisella ja olkiukkojen rakentelullanne.

En ole eläkeikäinen, mutta kyllä minua ottaa aika lailla päähän se tapa, jolla tällä palstalla eläkeläisiä haukutaan. Ymmärrän, että niillä, jotka ovat eläkeikäisiä se ottaa vielä pahemmin päähän. Kovin vähän raivoamista ja olkiukkoja tässä ketjussa on ollut. Vaikka onhan tännekin eksynyt joku, joka iloisesti haukkui kaikki äidit, joiden oli pakko hankkia hoitaja muutaman kuukauden ikäiselle lapselle, kun pidempää äitiyslomaa ei ollut. 

Vierailija
595/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pääsivät todella helposti töihin, tällaista kauheaa massatyöttömyyttä ei ollut! Ja eläke kertyi mukavasti. Ja pääsi eläkkeelle jo alle 60-vuotiaina!

Heille sentään kelpasi paskaduunitkin. Nykyään jengi haluaa olla vaan jotain tubettajia ja influenssereita.

Miten selität sen faktan että paskaduuni työnantajat kertoo saavansa yli 100 työhakemusta työttömiltä jokaiseen avoimeksi laittamaansa työpaikkaan?

Kiitos vastauksestasi etukäteen!

Koska teidän "paska" duuni on jossa joutuu menemään jonnekkin töihin ja työkkäri vaatii "hakemaan" jotain työtä mutta venkuloidaan siellä ettei se sovi omaan habitukseen.

PS.  Äänestäkää vain vihervasemmistoa niin saatte kilpailijoita tuonti"tavarasta" märkäkorvat !

Vierailija
596/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pääsivät todella helposti töihin, tällaista kauheaa massatyöttömyyttä ei ollut! Ja eläke kertyi mukavasti. Ja pääsi eläkkeelle jo alle 60-vuotiaina!

Heille sentään kelpasi paskaduunitkin. Nykyään jengi haluaa olla vaan jotain tubettajia ja influenssereita.

No koitapa nykyään niihin paskaduuneihinkaan kun jopa siivooja tarvitsee koulutuksen eikä niille kouluttautuneillekaan riitä töitä.

Vierailija
597/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioerot ovat sekoittuneet monien elämän. Ennen ei juuri kukaan eronnut. Nyt eroavat lähes kaikki. On selvää, että perikato odottaa, kun yhdestä taloudesta tehdään kaksi taloutta.

Lähes kaikki eivät eroa. Erojen määrä näyttää suurelta, kun sitä verrataan samana vuonna solmittuihin avioliittoihin. Avioliittojen määrä ei ole pysynyt samana vaan menneinä vuosina niitä on solmittu enemmän ja eroajissa on mukana näitä vanhoja avioliittoja.

Vierailija
598/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Revi siitä"? Oletko kännissä vai dementoitumassa vai mikä saa vanhan ihmisen käyttäytymään noin vihamielisesti ja ylimielisesti? Opettele käyttäytymään hyvänen aika. 

Itehän te "nuoret" käyttäydette viha-ja ylimielisesti meitä vanhoja kohtaan. Tulispa sota niin näkis miten läskiposket menisi äiteen heleman alle piiloon.

Vierailija
599/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No koitapa nykyään niihin paskaduuneihinkaan kun jopa siivooja tarvitsee koulutuksen eikä niille kouluttautuneillekaan riitä töitä.

Joo ja kun katsoo näitten "nuorten" pesäkoloja niin en yhtään ihmettele miksei edes siivoojaksi kelpaa.

t. vihtori lettunen

Vierailija
600/846 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan turha jeesustella kalliista maidosta jos on saanut asunnon 100 000 markalla joka on nykyään 180 000 euroa.