Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Esikoulussa joudutaan harjoittelemaan yhä enemmän arjen perustaitoja"

Vierailija
17.09.2025 |

https://www.ts.fi/lukijoilta/6764724

Kiintoisa mielipide varhaiskasvatuksen opettajalta.

"Vuosi vuodelta on enemmän niitä lapsia, joiden vanhempia pitää opastaa ja ohjata aivan kaikessa; lapsen vaatettamisessa ja ikätasoisten rajojen asettamisessa. On lapsia, jotka eivät jaksa kuunnella kuvakirjojen lukemista, jotka eivät osaa kääntää itse kuvakirjan sivuja. Jotkut ovat ensimmäistä kertaa luistimilla eskarissa tai uimassa eskarin uimakoulussa. Pöytätapoja ei ole, lapset eivät tiedä, mikä ruoka syödään haarukalla ja veitsellä, mikä lusikalla.

Eskarin aikuisia nimitellään ja heille haistatellaan, lapset pelaavat liikaa laitteilla, katsovat kaikkea mahdollista kakkaa Youtubesta, ikärajoja ei noudateta"

"Työolosuhteet työturvallisuuden kannalta ovat muuttuneet. Viimeisten viiden vuoden aikana minua ja työkavereitani on lyöty, potkittu, raavittu, syljetty, HaiPro-ilmoituksen tekeminen lasten väkivaltaisen käytöksen takia työntekijää kohtaan on jokaviikkoista."

Kommentit (608)

Vierailija
361/608 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Tarvittaisiin tasoeskareita. Normieskariin ne jotka osaa ja omiin ryhmiin ne jotka tarvii vessaharjoittelua ja kävelytreeniä.

- Täsmälleen näin olisi viisainta toimia. Siitä hyötyisi kaikki osapuolet.

Vierailija
362/608 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten varhaiskasvatus on olemassa, että jos vanhemmilla on haasteita vanhemmuuden kanssa, lapset saavat oppia varhaiskasvatuksessa ja eskarissa. 

- Varhaiskasvatuksen työntekijät eivät millään tasolla voi korvata lapsen vanhempia ja toimivaa vanhemmuutta. Ihan järjenvastaista edes vaatia heiltä moista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/608 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä suuresti, jos tosiaan joku ei osaa ihan kirjojen sivuja kääntää, mutta en mä nyt täydellistä uimataitoa eskarilaiselta olettaisi tai sen puuttumista ihmettelisi. Oma eskarilaiseni ei esimerkiksi osaa uida. Harjoittelee kyllä vesitaitoja. Osaa sen sijaan luistella, hiihtää, pyöräillä, ja tehdä paljon muuta.

Eskarissa monia asioita mielestäni harjoitellaan, ja taitava opehan ottaa huomioon jokaisen omat lähtökohdat.

Nousee kyllä kysymys, mitä lasten kanssa on touhuiltu, jos ei oikeasti mitään perusasioita osata... :(

Vierailija
364/608 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy EHKÄ voi olla, että vanhempi ei halua lapsensa kasvavan vaan olevan vielä kauan se pieni riippuvainen vauveli. Vanhempi voi näinollen olla suurin jarru lapsensa ikätasoisessa kehityksessä, hän haluaa nähdä lapsensa vielä pikkuisena, esim just kannetaan isoa lasta joka paikkaan vaikka lapsi osaa itse kävellä?

Ajatellan ettei sen vielä tarvi osata pottajuttuja tai muita kun näkee lapsensa vielä ihan pienenä ja avuttomana.

Vierailija
365/608 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Tarvittaisiin tasoeskareita. Normieskariin ne jotka osaa ja omiin ryhmiin ne jotka tarvii vessaharjoittelua ja kävelytreeniä.

- Täsmälleen näin olisi viisainta toimia. Siitä hyötyisi kaikki osapuolet.

Tasoeskariryhmät olisi tarpeen. Omat ryhmät niille lapsille, jotka harjoittelevat mm. pukemista, vessassa käymistä, yhdessä kävelemistä ja itsebnäistä ruokailua.

Vierailija
366/608 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eskarissa on tuttua esimerkiksi kuvio, jossa lapsi tuodaan koko ajan myöhässä paikalle. On sanottu miljoona kertaa, että toiminta alkaa tasan klo 8.30. Retkelle lähdetään tasan klo 8.30. Ja vanhemmat selittävät vakavissaan, että kun lapsi ei HALUNNUT nousta aikaisemmin, siksi olemme taas myöhässä. Retkillekin on tuotu lapsi autolla perässä, kun ei ole saatu 6 -vuotiasta ylös sängystä. Lisäksi on ollut useita lapsia, joille vanhemmat ovat antaneet KARKKIA mukaan eskariin ja lapsi käy salaa syömässä sitä naulakolla. Otin vanhemmat puhutteluun ja myönsivät kaiken.

En edes tiedä miten tämä kaikki on mahdollista, mutta tätä tämä on.

Esikouluope

Jep, lapselle on annettu kotoa taskut täyteen karkkia tai suklata ja niitä hän sitten salaa tai avoimesti syö. Sama ilmiö näkyy mm. lasten puheterapeuttien ja toimintaterapeuttien vastaanotoilla. Siinä menee verorahoista maksettu terapia hukkaan, kun lapsi haluaa vaan syödä niitä vanhemman antamia herkkuja.

Vierailija
367/608 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä eskarissa on tuttua esimerkiksi kuvio, jossa lapsi tuodaan koko ajan myöhässä paikalle. On sanottu miljoona kertaa, että toiminta alkaa tasan klo 8.30. Retkelle lähdetään tasan klo 8.30. Ja vanhemmat selittävät vakavissaan, että kun lapsi ei HALUNNUT nousta aikaisemmin, siksi olemme taas myöhässä. Retkillekin on tuotu lapsi autolla perässä, kun ei ole saatu 6 -vuotiasta ylös sängystä. Lisäksi on ollut useita lapsia, joille vanhemmat ovat antaneet KARKKIA mukaan eskariin ja lapsi käy salaa syömässä sitä naulakolla. Otin vanhemmat puhutteluun ja myönsivät kaiken.

Esikouluope

Jep, lapselle on annettu kotoa taskut täyteen karkkia tai suklata ja niitä hän sitten salaa tai avoimesti syö. Sama ilmiö näkyy mm. lasten puheterapeuttien ja toimintaterapeuttien vastaanotoilla. Siinä me

Ja hampaat onkin sitten mitä on kun lapset ei anna vanhempien harjata niiden hampaita eivätkä suostu sitten itse harjaamaan niitä, sitten hypitään seinille ja itkuporkuraivarit kun ns "sokerihumalassa", monesti myös valittavat kun vatsaan sattuu, en ihmettele yhtään!! 

Vierailija
368/608 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se lapsi pitäisi sit houkutella pois sieltä leikkipaikasta? Mitä jos lapsi ei vaan lähde?

Olihan tämä vitsi? Tietysti otat syliin ja kannat.

Oliskin vitsi mutta tälläisiä kädettömiä ja jalattomia vanhempia on helkkarin paljon, siihen päälle vielä otetaan iso koira jota ei millään saada hallintaan ja joka riehaantuu, pikapissat/kakat äkkiä nurkan taakse ja sitten takaisin sisälle koira ulvomaan, haukkumaan,, kerrostalossa näitä ilmiöitä yllättävän paljon. 

Vierailija
369/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vartehan esikoulu on että siellä opetellaan. Jos olet väärällä alalla niin etsi ala jossa kaikki  osaa kaikki ilman opettelua. Osasitko itse lukea kun menit kouluun, tai mennä eskariin itse,  tai  tehdä  mitään? Olit syntymästä asti täysin oppinut. Harvinaista.

Tiesitkös muuten että kaikki ei opi asioita yhtäaikaa, tai joku ei  koskaan. Miksi valitsit alan jossa   haukut ihmisiä ja  ihmettelet miksi ne ei osaa mitään?   Minä en osaa ajaa  junaa, enkä lentokonetta vieläkään vaikka olen mummo iässä, en osaa laivaakaan ohjata, en osaa puhua kiinaa, en intiaa.. en osaa  laskea insinöörimatikkaaa.... on paljon asioita joita en osaa, mutta sinä kun osaat voisit alkaa opettamaan heitä jotka ei osaa mitään.

Lpia on helppo haukkua ja mitätöidä, mutta se ei kuulu sinun tehtäviisi, vaan jos olet  hoitaja apulainen päiväkodissa, niin sun tehtävä on auttaa lapsia. Jos osaat, mutta niinhän valitat ettei kukaan osaa mitään, hyvä että sinä osaat.

Osaatko soittaa  pianoa? Minä osaan miski sinä et osaa soittaa mitään soitinta?? Harmillista.

Vierailija
370/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä lapset siis kotihoidosta tulleita vai miksi päiväkodin tavat tulee yllätyksenä? Meillä ainakin päiväkoti on ollut monessakin asiassa se edelläkävijä, ja joissain sitten jäljessä, kun ajatellaan erilaisia arjen taitoja. Toki oma lapseni aloitti päiväkodin alle 1 v eli ihan vauvasta asti on ollut saman päiväkodin opissa eskariin asti, niin ei ole tullut osaamisvajeita.

Vierailija
371/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain ensimmäiset luistimet neljännellä luokalla. 

Taidat olla todella vanha tai et suomalainen.

Vierailija
372/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskarissa uimaan?

Kun olin pieni, ekan kerran käytiin koulun kanssa uimassa joskus 4-5 luokalla.

Enkä kyllä muista että tuon ikäisenä olisin luisteluakaan harrastanut, kun ei ollut luistimia. Tossulätkää pelattiin.

M42

Missähän oot asunut, varmaan jossain maaseudulla jossa lähimpään uimahalliin oli yli 50km matkaa. Itse olen muutaman vuoden nuorempi ja käytiin jo ekaluokalla uimahallissa koulun kanssa, samoin vanhemmat sisarukseni kävivät, ovat sinuakin vanhempia.

Vierailija
373/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näitä taitoja opettaa yliopisto koulutuksen saanut opettaja 

Vierailija
374/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esikouluope

Jep, lapselle on annettu kotoa taskut täyteen karkkia tai suklata ja niitä hän sitten salaa tai avoimesti syö. Sama ilmiö näkyy mm. lasten puheterapeutti

Tuli mieleen päiväkotien ja koulujen ruoka. Miksi lapsille ja nuorille syötetään niissä  pitkälle prosessoituja valmisruokia? Niitähän ei suositella aikuisillekaan. Miten mahtavat vaikuttaa lasten keskittymiskykyyn ja vointiin. Kilpailutus vei kouluista omat keittiöt. Firmat juhlii, lapset kärsii. Raha.

Vierailija
375/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten varhaiskasvatus on olemassa, että jos vanhemmilla on haasteita vanhemmuuden kanssa, lapset saavat oppia varhaiskasvatuksessa ja eskarissa. 

- Varhaiskasvatuksen työntekijät eivät millään tasolla voi korvata lapsen vanhempia ja toimivaa vanhemmuutta. Ihan järjenvastaista edes vaatia heiltä moista.

Ei tietenkään. Mutta paljon he voisivat opettaa heikoimmassa asemassa oleville lapsille, jos jalkautuisivat näitten pariin.

Vierailija
376/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vartehan esikoulu on että siellä opetellaan. Jos olet väärällä alalla niin etsi ala jossa kaikki  osaa kaikki ilman opettelua. Osasitko itse lukea kun menit kouluun, tai mennä eskariin itse,  tai  tehdä  mitään? Olit syntymästä asti täysin oppinut. Harvinaista.

Tiesitkös muuten että kaikki ei opi asioita yhtäaikaa, tai joku ei  koskaan. Miksi valitsit alan jossa   haukut ihmisiä ja  ihmettelet miksi ne ei osaa mitään?   Minä en osaa ajaa  junaa, enkä lentokonetta vieläkään vaikka olen mummo iässä, en osaa laivaakaan ohjata, en osaa puhua kiinaa, en intiaa.. en osaa  laskea insinöörimatikkaaa.... on paljon asioita joita en osaa, mutta sinä kun osaat voisit alkaa opettamaan heitä jotka ei osaa mitään.

Lpia on helppo haukkua ja mitätöidä, mutta se ei kuulu sinun tehtäviisi, vaan jos olet  hoitaja apulainen päiväkodissa, niin sun tehtävä on auttaa lapsia. Jo

Minä osasin lukea, kun menin kouluun. Opettaja pakotti silti tavaamaan. Moitteita tuli, jos luin suoraan. Juttu selvisi mulle vasta aikuisena. Hänellä oli samanikäinen kehitysvammainen lapsi, joka ei koskaan oppinut lukemaan.

Vierailija
377/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hukassa on vanhemmuus. Ja noita vanhempia on ihan liikaa.

Mutta täytyy sen verran sanoa, että tuollaisia vanhempia on ollut ennenkin. Tosin ei lähellekään sitä määrää mitä nykyään.

Olen kasarin lapsi ja mun vanhemmilla oli sellainen mentaliteetti, että riittää kun lapselle annetaan katto pään päälle ja ruokaa lautaselle, ja välillä huudetaan kurkku suorana. Äitini aina sanoi, että kyllä koulussa sitten opetetaan asioita.

Vanhempani eivät olleet mitenkään tiedostavia, että olisivat ymmärtäneet opettaa käytöstapoja, sosiaalisia taitoja, lukeneet minulle kirjoja, jutelleet kanssani erinäisistä asioista jne. Eivät pitäneet tärkeinä harrastuksia, kerhoja tai mitään missä olisi oppinut sosiaalisuutta. Olin vain mummolassa, kun vanhempani olivat töissä. Kun olimme kotona, niin vanhempani katselivat vain televisiota. Eli samaa kuin nykyaikana vanhemmat ovat naama kiinni puhelimissaan.

Kun aloitin koulun, jonne menin vuosien mummolassa hoidossa olemisen jälkeen, niin tipuin heti luokan hierarkiassa alimmalle tasolle, koska olin saanut olemattoman kasvatuksen sosiaalisiin tilanteisiin ja käytöstapoihin. Eikä vanhempani välittäneet antaa tukea koulunkäyntiini liittyviin ongelmiin, koska kyllä koulu hoitaa asiat. Eli samaa mentaliteettia mitä on nykyäänkin.

Vierailija
378/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lpia on helppo haukkua ja mitätöidä, mutta se ei kuulu sinun tehtäviisi, vaan jos olet  hoitaja apulainen päiväkodissa, niin sun tehtävä on auttaa lapsia. Jos osaat, mutta niinhän valitat ettei kukaan osaa mitään, hyvä että sinä osaat.

Osaatko soittaa  pianoa? Minä osaan miski sinä et osaa soittaa mitään soitinta?? Harmillista.

Ymmärrätkö mikä tässä on se oikea ongelma? Esikoulussa kyllä opetellaan asioita, mutta se on nimensä mukaisesti kouluun valmistava vuosi lapsen elämässä. Esikoulu ei ole päiväkoti ja jos lapsi ei jaksa edes kuvakirjaa lukea, tai häntä ei ole vielä 6-vuotiaaksi mennessä käytetty ikinä uimassa, luistelemassa saati herraisä annettu opastusta ruokavälineiden käyttöön, niin voi vaan miettiä että mitä ne vanhemmat tekee, kun ei kasvata lastaan. Toisekseen, nuo lapset jotka ei opi koskaan elämän perusasioita, kuten haarukalla ja veitsellä syömistä tai lukemista, ei kuulu normaaliin opetukseen muutenkaan. Kehitysvammaisille on omat tukitoimet. 

Vierailija
379/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy EHKÄ voi olla, että vanhempi ei halua lapsensa kasvavan vaan olevan vielä kauan se pieni riippuvainen vauveli. Vanhempi voi näinollen olla suurin jarru lapsensa ikätasoisessa kehityksessä, hän haluaa nähdä lapsensa vielä pikkuisena, esim just kannetaan isoa lasta joka paikkaan vaikka lapsi osaa itse kävellä?

Ajatellan ettei sen vielä tarvi osata pottajuttuja tai muita kun näkee lapsensa vielä ihan pienenä ja avuttomana.

Kertaköyttövaipat ovat kalliita ja kestovaippoja pitää pestä. Helpommallahan vanhempikin pääsee, kun lapsi oppii niistä pois.

Eskarilainen on yleensä kuusivuotias, melkein koululainen.

Vierailija
380/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskarissa uimaan?

Kun olin pieni, ekan kerran käytiin koulun kanssa uimassa joskus 4-5 luokalla.

Enkä kyllä muista että tuon ikäisenä olisin luisteluakaan harrastanut, kun ei ollut luistimia. Tossulätkää pelattiin.

M42

Missähän oot asunut, varmaan jossain maaseudulla jossa lähimpään uimahalliin oli yli 50km matkaa. Itse olen muutaman vuoden nuorempi ja käytiin jo ekaluokalla uimahallissa koulun kanssa, samoin vanhemmat sisarukseni kävivät, ovat sinuakin vanhempia.

Minulla on sama kokemus kuin tuolla M42:lla ja kävin koulua Helsingissä. Että sellainen maaseutu 70-luvulla.

N60+