Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Esikoulussa joudutaan harjoittelemaan yhä enemmän arjen perustaitoja"

Vierailija
17.09.2025 |

https://www.ts.fi/lukijoilta/6764724

Kiintoisa mielipide varhaiskasvatuksen opettajalta.

"Vuosi vuodelta on enemmän niitä lapsia, joiden vanhempia pitää opastaa ja ohjata aivan kaikessa; lapsen vaatettamisessa ja ikätasoisten rajojen asettamisessa. On lapsia, jotka eivät jaksa kuunnella kuvakirjojen lukemista, jotka eivät osaa kääntää itse kuvakirjan sivuja. Jotkut ovat ensimmäistä kertaa luistimilla eskarissa tai uimassa eskarin uimakoulussa. Pöytätapoja ei ole, lapset eivät tiedä, mikä ruoka syödään haarukalla ja veitsellä, mikä lusikalla.

Eskarin aikuisia nimitellään ja heille haistatellaan, lapset pelaavat liikaa laitteilla, katsovat kaikkea mahdollista kakkaa Youtubesta, ikärajoja ei noudateta"

"Työolosuhteet työturvallisuuden kannalta ovat muuttuneet. Viimeisten viiden vuoden aikana minua ja työkavereitani on lyöty, potkittu, raavittu, syljetty, HaiPro-ilmoituksen tekeminen lasten väkivaltaisen käytöksen takia työntekijää kohtaan on jokaviikkoista."

Kommentit (608)

Vierailija
381/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä vartehan esikoulu on että siellä opetellaan. Jos olet väärällä alalla niin etsi ala jossa kaikki  osaa kaikki ilman opettelua. Osasitko itse lukea kun menit kouluun, tai mennä eskariin itse,  tai  tehdä  mitään? Olit syntymästä asti täysin oppinut. Harvinaista.

Tiesitkös muuten että kaikki ei opi asioita yhtäaikaa, tai joku ei  koskaan. Miksi valitsit alan jossa   haukut ihmisiä ja  ihmettelet miksi ne ei osaa mitään?   Minä en osaa ajaa  junaa, enkä lentokonetta vieläkään vaikka olen mummo iässä, en osaa laivaakaan ohjata, en osaa puhua kiinaa, en intiaa.. en osaa  laskea insinöörimatikkaaa.... on paljon asioita joita en osaa, mutta sinä kun osaat voisit alkaa opettamaan heitä jotka ei osaa mitään.

Lpia on helppo haukkua ja mitätöidä, mutta se ei kuulu sinun tehtäviisi, vaan jos olet  hoitaja apulainen pä

"Toisekseen, nuo lapset jotka ei opi koskaan elämän perusasioita, kuten haarukalla ja veitsellä syömistä tai lukemista, ei kuulu normaaliin opetukseen muutenkaan. Kehitysvammaisille on omat tukitoimet. "

Tästä muistuu mieleen lapseni normaali ala-asteen olikohan kolmas luokka joskus ennen vuotta 2010. Luokanvalvoja mainitsi meille vanhemmille vanhempainillassa, että luokalla on lapsia, jotka käyttävät syödessään vain lusikkaa ja että hän on joutunut tällaista oppilasta opastamaan ruokailuvälineiden käytössä.

Eli, ei tuo mikään ihan uusi ilmiö ole.

Minusta kasvatus kuuluu sekä päiväkodille, eskarille, koululle että omalle kodille, toisiaan täydentäen.

Vierailija
382/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämä aikaa oppia. Mikä kiire pitää olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vaan hyvä että esikoulussa opitaan elämän perustietoja. Oikeassa koulussa sitten lukemaan, laskemaan jne.

Vierailija
384/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltainen ala niin en yhtään ihmettele hysteriaa joka asiasta.

Vierailija
385/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat nykyään niin: minä minä minä 😡

Vierailija
386/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö päiväkoti ja esikoulu juuri ole sellaisia paikkoja, joissa näitä taitoja opetellaan.  Mitä siellä tehdään päivät pitkät.  Vanhemmat tekevät pitkää päivää töissä ja iltaisin hoitavat pääasiassa logistiikkaa, kun kuljettavat lapsia harrastuksiin ja harkkoihin.  Ammattikasvattajathan ne lapset nykyään kasvattaa.

Vierailija
387/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden mukaan mamulasten luokka pomppi sankarihaudoilla ja sylki ja huusi vitunjeesusta. Nämä samat varmaankin jo päiväkodissa toimivat samoin ja sitä ei vaan uskalleta sanoa.

Vierailija
388/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄITIII TUUUU PYYHKIIIIN

Pirkko-petteri väänsi paskat

Vierailija
389/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vaan hyvä että esikoulussa opitaan elämän perustietoja. Oikeassa koulussa sitten lukemaan, laskemaan jne.

Miksi hankit lapsia jos niiden opettaminen ihmisten tavoille ei kiinnosta? 

Vierailija
390/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehden mukaan mamulasten luokka pomppi sankarihaudoilla ja sylki ja huusi vitunjeesusta. Nämä samat varmaankin jo päiväkodissa toimivat samoin ja sitä ei vaan uskalleta sanoa.

Ootas kun nää keksii oman puolueen. 

Vierailija
391/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa kääntää sivuja ? Oikeasti ?

nyt kuunnellaa vaan äänikirjoi, ei siinä itään sivui tarvi. kääntää. ja kohta ei tarvi enää ees osata lukea. voi senki opettelemiseen käytetyn ajan käytää johki parempaa, vaik sometuksee

Vierailija
392/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eskarissa uimaan?

Kun olin pieni, ekan kerran käytiin koulun kanssa uimassa joskus 4-5 luokalla.

Enkä kyllä muista että tuon ikäisenä olisin luisteluakaan harrastanut, kun ei ollut luistimia. Tossulätkää pelattiin.

M42

Missähän oot asunut, varmaan jossain maaseudulla jossa lähimpään uimahalliin oli yli 50km matkaa. Itse olen muutaman vuoden nuorempi ja käytiin jo ekaluokalla uimahallissa koulun kanssa, samoin vanhemmat sisarukseni kävivät, ovat sinuakin vanhempia.

Olen eri, mutta koulusta ei vain käyty uimahallissa. Joskus 6-luokalla käytiin kerran. Matkaa ei maaseutukoulustamme ollut kymmentäkään kilometriä. Osasimme silti uida, koska järviä, lampia ja rutakoita oli riittämiin. Olen 54v.

Vierailija
393/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä vartehan esikoulu on että siellä opetellaan. Jos olet väärällä alalla niin etsi ala jossa kaikki  osaa kaikki ilman opettelua. Osasitko itse lukea kun menit kouluun, tai mennä eskariin itse,  tai  tehdä  mitään? Olit syntymästä asti täysin oppinut. Harvinaista.

Tiesitkös muuten että kaikki ei opi asioita yhtäaikaa, tai joku ei  koskaan. Miksi valitsit alan jossa   haukut ihmisiä ja  ihmettelet miksi ne ei osaa mitään?   Minä en osaa ajaa  junaa, enkä lentokonetta vieläkään vaikka olen mummo iässä, en osaa laivaakaan ohjata, en osaa puhua kiinaa, en intiaa.. en osaa  laskea insinöörimatikkaaa.... on paljon asioita joita en osaa, mutta sinä kun osaat voisit alkaa opettamaan heitä jotka ei osaa mitään.

Lpia on helppo haukkua ja mitätöidä, mutta se ei kuulu sinun tehtäviisi, vaan jos olet  hoitaja apulainen pä

Ongelma on laiskat hoitajat jotka tykkää käydä tupakalla, istua  kahvilla ja juoruta tai jopa  selata kännykkää. Kun työ ei maistu niin  syyllistetään lapset jotka ei osa mitään. Ja miksköhän, koska hoitsut ovat tupakalla tai kahvilla. Heidän kuuluu pitää lapsista huolta, ja esikooulussa opettaa asioita , mutta  puhelin on mukavampi kuin työnteko. Päivittäin tulee esiin  kuinka lapset ovat huonoja nykysin ja kodit on huonoja ja kaikki  on huonoa, ainoa mitä ei solvata on päiväkodit ja koulut, ne on   kaikki osaavia ja  mitään virheitä ei tee. Aina vika on muualla kuin  päivähoitajassa tai  päiväkodissa ja koulussa. Jos lapset osaisivat syntyessään kaikki, ei päiväkoteja ja kouluja tarvisikaan.

Omat hoisin kaikki kouluikään asti kotona, emme tarvinneet päiväkoteja, ja  nyt aikuisina kaikki lapset perheellisiä,  heillä hyvät työpaikat ja  elämä on  heilla hienoa. Kukaan heistä ei ollut   täysoppinut ekalle mentäessä mutta  oppivat siellä  ja elämä on  loistokasta. Joten koulu on sitä varten että siellä opitaan. Mutta jos on laiskoja opeja ja hoitajia, niin eihän sitä opi, mutta se ei ole lasten vika.

Vierailija
394/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄITIII TUUUU PYYHKIIIIN

Pirkko-petteri väänsi paskat

Pirkot ovat noin kahdeksankymppisiä ja Petterit kuusi- seitsemänkymppisiä. Monet huutavat siinä iässä äitiä, kun muistisairauden takia eivät tajua, että ei se äiti sieltä haudasta voi enää tulla pyyhkimään. Ärsyttäviä ja jo tunkkaisia nämä ihmisten nimien vääntelyillä tehdyt itsensä korostamiset. Vai mitä nico-janica?

Vierailija
395/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä niiden lasten kanssa tehdään, jos ei lueta ollenkaan kirjoja, ei käydä uimassa tai luistelemassa? No liikuntaa voi harrastaa muutakin, mutta tuo kirjojen lukemattomuus kyllä huolestuttaa. Ei ihme, että oppimistulokset ja äo laskevat, jos ei lapset totu pienestä asti kirjoihin.

No, monen aikuisen mielestä lukeminen on turhaa. Jos luetaan, niin sillä tarkoitetaan oikeasti äänikirjojen kuuntelua, kun se on niin kätevää kun samalla voi tehdä monta muuta asiaa samaan aikaan. Äänikirjojen kuuntelu rajaa sitten paljon sitä materiaalia, kun monia kirjoja ei  ole äänikirjoiksi luettu.

Vierailija
396/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat nykyään niin: minä minä minä 😡

Entäs isät sitten? Miksi toitotetaan lapsen oikeutta kahteen vanhempaan, jos se xy-kromosomillinen vanhempi ei vietä aikaan lastensa kanssa ja osallistu kasvatukseen? 

Vierailija
397/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

379 Kirjoitit, että kehitysvammaisille on oma koulu jne. No niin on!

Kuten sanoit, esikouluvuosi on kouluun valmistava vuosi. Esikoulun tehtävä siis on valmistaa lapsia samalle tasolle toisten kanssa. Osa lapsista on saanut onnekseen kotoa hyvät lähtökohdat koulun aloittamiseen ja toiset epäonnekseen huonot. Lapsia vartenhan te siellä olette töissä. Opettamassa niitä valmiuksia koulua varten. Maistereita ja tohtoreitako lasten pitäisi olla valmiiksi, että olisivat kelvollisia eskareihinne?

Vierailija
398/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa kääntää sivuja ? Oikeasti ?

Ja tulevaisuudessa tuollaiset tollot pääsevät äänestämään, mutta todennäköisesti tuollaiset eivät äänestä.

Vierailija
399/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siellä kotona sitten opetetaan, jos päiväkoti, eskari ja koulu opettavat lapselle elämän perustietoja? Minusta päiväkoti ja eskari ovat täydentäviä ja oppimista tukevia paikkoja, joissa toki on oppimisen alueita joihin kotona ei välttämättä tule niin panostettua. Suurin osa päivittäisen elämän opeista pitäisi silti tulla omilta vanhemmilta. 

Vierailija
400/608 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä te puolustelette tätä ulostuloa ja syytätte vielä varhaiskasvatusta asiasta. Jos 6 vuotias ei osaa erottaa haarukkaa ja lusikkaa tai sitä mitä niillä syödään, niin se on kyllä täysin kodin vika. Samoin tuo lukeminen. Se, että 6 vuotias ei ole vielä uinut koskaan, niin on laiskuutta. Yksi hengen kannalta tärkeimpiä taitoja. Laiskoja vanhempia, jotka ovat itsekin kiinni koneissa. Ja miten rumasti te ylipäätään puhutte... He ovat aidosti huolissaan meidän lapsista ja te haukutte niitä "lapsenpiioiksi." Uimahallin puute ei ole selitys. Rantoja on olemassa. 

Kun päiväkodissa on syöty kaikki ruoka siihen asti lusikalla, niin miten oletat lapsen syövän siististi veitsellä ja haarukalla? Kun siihen asti lusikka on ollut toimiva väline, niin miksi se ei samassa päiväkodissa eskarissa olekaan enää käytössä?

Meillä 2v saavat tutustua haarukkaan ja 3v sitä käytetään aina kun ei ole lusikkaruokaa. Omakin ipana käytti erilaisia välineitä niin hoidossa kun kotonakin.