Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäitini (kuoli vuonna 1989) mielestä se olisi ollut todella järkyttävä asia ja jopa jonkinlainen skandaali, että lapsi syntyy avioliiton

Vierailija
13.09.2025 |

ulkopuolella. Ei hän hyväksynyt sitäkään, että pariskunta asuu yhdessä, jos he eivät ole naimisissa. Nykyään osa hänen lapsenlapsenlapsistaan on jo parisuhteessa ja heillä on lapsiakin, mutta yksikään pari ei ole naimisissa keskenään ja lapset ovat syntyneet avioliiton ulkopuolella. Niin se maailma muuttuu. Isoäitini mielestä ei edes saa asua kumppanin kanssa yhdessä, jos ei ole tämän kanssa naimisissa ja nykyään se tuntuu olevan ihan tavallista, että asutaan yhdessä ja perustetaan perhe ilman, että ollaan naimisissa. Tai ainakin minun lähipiirissäni se tuntuu olevan yleistä. 

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan ei ollut ehkäisyvälineitä.

Mihin aikaan viittaat? Suomessa on ollut ehkäisyvälineitä saatavilla jo 1700-luvun puolella. 

Seksuaalinen vallankumous alkoi 1960 ja siihen liittyi olennaisesti ehkäisypillerit, asennemuutos, aborttioikeus, isyystestit ja lääkkeet seksitauteja vastaan. Mitä seuraamuksia 1900-luvun alussa muka oli miehelle, joka vaikka päihtyneenä r-kasi jonkun naisen (tai oman vaimonsa)? Nykyään voi uhriksi jouduttuaan tehdä abortin ja nostaa syytteet, todistusaineisto on helppo kerätä. Jos lapsen pitää, isyystestillä saa selville lapsen isän ja näin vastuuseen.

Vierailija
102/102 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun joskus kymmenisen vuotta sitten äitini sisko hermoili kun hänen piti kertoa isälleen eli mun isoisälle, että tädin tytär on lesbo. Serkku oli mennyt naimisiin puolisonsa kanssa ja täti ajatteli, että pakko se on asiasta nyt kertoa. Isoisä totesi asiaan, että kyllä mä tuon tiesin. :D Ei vaikuttanut häneen millään tavalla ja totesi, että ainahan lesboja on ollut. Ennen vain ei asiasta puhuttu julkisesti, mutta tiedettiin jonkun kahden yhdessä asuvan naisen olevan muutakin kuin kämppiksiä. 

Mutsi hylkäsi mut kun kerroin olevani naisiin päin eikä vieläkään halua olla tekemisissä kanssani. Elämä tuntuu tyhjältä ilman mutsia.

Olen pahoillani puolestasi. Tovottavasti äitisi tulee toisiin ajatuksiin. Onko hänellä muita lapsia kuin sinä? Hän saattaa surra sitä, ettei tule saamaan lapsenl

Olen ainoa lapsi ja nuorempana yritin muuttaa itseäni mutta eihän se niin mene, mutta ei asia miksikään muutu. Äiti teki hyvin selväksi ettei hänellä ole lapsia eikä siis minua - tytärtä. Välit ovat täysin poikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi