Isoäitini (kuoli vuonna 1989) mielestä se olisi ollut todella järkyttävä asia ja jopa jonkinlainen skandaali, että lapsi syntyy avioliiton
ulkopuolella. Ei hän hyväksynyt sitäkään, että pariskunta asuu yhdessä, jos he eivät ole naimisissa. Nykyään osa hänen lapsenlapsenlapsistaan on jo parisuhteessa ja heillä on lapsiakin, mutta yksikään pari ei ole naimisissa keskenään ja lapset ovat syntyneet avioliiton ulkopuolella. Niin se maailma muuttuu. Isoäitini mielestä ei edes saa asua kumppanin kanssa yhdessä, jos ei ole tämän kanssa naimisissa ja nykyään se tuntuu olevan ihan tavallista, että asutaan yhdessä ja perustetaan perhe ilman, että ollaan naimisissa. Tai ainakin minun lähipiirissäni se tuntuu olevan yleistä.
Kommentit (102)
Jos kirjoitetaan että, syntynyt avioliiton ulkopuolella, niin käsitän sen niin että, avioparista on jompikumpi käynyt vieraissa ja tuloksena on syntynyt lapsi, joka ei ole avioparin yhteinen. Käsittääkseni kukaan muu samalla tavalla kuin minä tämän?
Parempi olisi käyttää vaikka esim. susiparille syntynyt lapsi, tai ei avioliitossa syntynyt lapsi, tai avoliitossa syntynyt lapsi. Joku keksisii vielä paremman sanonnan kuin avioliiton ulkopuolella, tai minun esimerkit.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani naapuritalossa asui ihana mummo, joka kävi meillä joka päivä.Oli syntynyt vuonna 1900. Hän oli saanut aikoinaan aviottoman tyttären joskus 1920-luvun lopussa. Joutui siitä hyvästä kylän papin antamaan julkiseen nuhteluun.
Onhan nuita aina ollut, meidänkin suvuissa (sekä isän että äidin puolelta ja äidin puolelta hänen molempien vanhempien suvuissa) useampia tapauksia. Ei niihin ole kenenkään elämä kaatunut, vaikka suku ollutkin uskonnollinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoitetaan että, syntynyt avioliiton ulkopuolella, niin käsitän sen niin että, avioparista on jompikumpi käynyt vieraissa ja tuloksena on syntynyt lapsi, joka ei ole avioparin yhteinen. Käsittääkseni kukaan muu samalla tavalla kuin minä tämän?
Parempi olisi käyttää vaikka esim. susiparille syntynyt lapsi, tai ei avioliitossa syntynyt lapsi, tai avoliitossa syntynyt lapsi. Joku keksisii vielä paremman sanonnan kuin avioliiton ulkopuolella, tai minun esimerkit.
Ei kukaan muu käsitä asiaa noin, koska kaikki muut osaavat suomea. Avioliiton ulkopuolella eli ei avioliiton aikana. Hyvin yksinkertaista suomea.
Vierailija kirjoitti:
No pitäisikö olla "avioliittoinstituution ulkopuolella "?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaahan sen jo täälläkin kun mammat haluavat testata miehen koeajolla. Lause kertoo kaiken järvi ei soutamalla kulu. En miehenä koskisi sellaiseen naiseen edes pitkällä tikulla. M40
No eipä ole pelkoa, että kukaan nainen haluaisi sinun koskevan. Edes sillä pitkällä tikulla.
Tervemenoa vaan tolpalle kyllä siellä ottajia on.
Kiitos huolenpidosta, mutta ne tarvitse mitään ottajia. Olen jo löytänyt itselleni sopivan miehen.
Epäilen syvästi.
Ihan vapaasti. Sinun epäilyilläsi ei onneksi ole mitään vaikutusta kenenkään elämään.
Haha. Älähdit heti eli sinulla on mielikuvitusmies. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun joskus kymmenisen vuotta sitten äitini sisko hermoili kun hänen piti kertoa isälleen eli mun isoisälle, että tädin tytär on lesbo. Serkku oli mennyt naimisiin puolisonsa kanssa ja täti ajatteli, että pakko se on asiasta nyt kertoa. Isoisä totesi asiaan, että kyllä mä tuon tiesin. :D Ei vaikuttanut häneen millään tavalla ja totesi, että ainahan lesboja on ollut. Ennen vain ei asiasta puhuttu julkisesti, mutta tiedettiin jonkun kahden yhdessä asuvan naisen olevan muutakin kuin kämppiksiä.
Mutsi hylkäsi mut kun kerroin olevani naisiin päin eikä vieläkään halua olla tekemisissä kanssani. Elämä tuntuu tyhjältä ilman mutsia.
Tsemppiä! Vanhemman ei ikinä pitäisi hylätä lastaan jonkun seksuaalisen suuntautumisen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni = Käsittääkö
Samoin myös yh-äitejä on pilvin pimein. 1989 se oli Suomessa harvinaisuus. Nykyään melkein joka toinen lapsi kasvaa, ilman toista vanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaahan sen jo täälläkin kun mammat haluavat testata miehen koeajolla. Lause kertoo kaiken järvi ei soutamalla kulu. En miehenä koskisi sellaiseen naiseen edes pitkällä tikulla. M40
No eipä ole pelkoa, että kukaan nainen haluaisi sinun koskevan. Edes sillä pitkällä tikulla.
Tervemenoa vaan tolpalle kyllä siellä ottajia on.
Kiitos huolenpidosta, mutta ne tarvitse mitään ottajia. Olen jo löytänyt itselleni sopivan miehen.
Epäilen syvästi.
Ihan vapaasti. Sinun epäilyilläsi ei onneksi ole mitään vaikutusta kenenkä
Voit ihan vapaasti kuvitella noin, jos se jotenkin helpottaa oloasi. Ei ole minulta pois. Yllättävän paljon sinua kyllä kiinnostaa minun seksielämäni. Miksiköhän...
Sekalainen seurakunta kokoontuu.
Serkkutyttö (isän siskon tytär) sai aviottoman lapsen 18-vuotiaana vuonna 1982. Isoisä (s. 1896) ei pitänyt moisesta, ja sanoi vanhemmilleni että likkaraukka oli sairas. Äiti ja iaä ajoivat minut ja pikkubroidin pihalle, jotta emme olisi kuulleet lisää sopimattomia asioita.
Äidin eno oli sairastanut sikotautia, eikä pystynyt saamaan lapsia. Mutta eräs hänen "kaverinsa" suostui tekemään hänen vaimonsa raskaaksi. Poika, joka syntyi vuonna 1945, oli lahjakas ja omia teitään kulkeva veikko, mutta sairastui skitsofreniaan. Hän kävi psykoanalyysissä, teki useita itzariyrityksiä, ja onnistui lopulta syksyllä 1989.
Mitä sitten jos onkin? Ahdistaako, kun sinulla ei ole naista edes mielikuvituksen tasolla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun joskus kymmenisen vuotta sitten äitini sisko hermoili kun hänen piti kertoa isälleen eli mun isoisälle, että tädin tytär on lesbo. Serkku oli mennyt naimisiin puolisonsa kanssa ja täti ajatteli, että pakko se on asiasta nyt kertoa. Isoisä totesi asiaan, että kyllä mä tuon tiesin. :D Ei vaikuttanut häneen millään tavalla ja totesi, että ainahan lesboja on ollut. Ennen vain ei asiasta puhuttu julkisesti, mutta tiedettiin jonkun kahden yhdessä asuvan naisen olevan muutakin kuin kämppiksiä.
Mutsi hylkäsi mut kun kerroin olevani naisiin päin eikä vieläkään halua olla tekemisissä kanssani. Elämä tuntuu tyhjältä ilman mutsia.
Tsemppiä! Vanhemman ei ikinä pitäisi hylätä lastaan jonkun seksuaalisen suuntautumisen perusteella.
Kerroin mutsille etten koskaan ole osallistunut enkä huudellut suuntaumisestani mutta en silti tuomitse ketään. Kaikki oli silti liikaa mutsille ja asia vaivaa mua, joten erosin ja päätin elää yksin koko loppuelämäni.
Vierailija kirjoitti:
Samoin myös yh-äitejä on pilvin pimein. 1989 se oli Suomessa harvinaisuus. Nykyään melkein joka toinen lapsi kasvaa, ilman toista vanhempaa.
Ei ollut mitenkään harvinaisuus. Varsinkaan enää 80-luvun lopulla. Olin itse tuolloin jo äiti ja tunsin moniakin yh-äitejä. Myös pari yh-isää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten jos onkin? Ahdistaako, kun sinulla ei ole naista edes mielikuvituksen tasolla :D
Ei ole ei koska olen miehiin päin. :D
Minun mummoni syntyi 1906. Hän sai aviottoman lapsen nuorena eikä koskaan kertonut lapsen isää. Meni sitten naimisiin ja sai siitä suhteesta 4 lasta lisää. Mummolle oli ihan ok asua yhdessä mentiin naimisiin tai ei. Eikä mummo valittanut yhtään jos joku lapsenlapsi syntyi ilman että vanhemmat naimisissa. Nyt mummo tietysti jo kuollut mutta hänellä yli 100 jälkeläistä. Suurin osa syntyneet avioliitossa jopa lapsenlapsenlapsenlapset. Ehkä siksi monet nuoretkin menneet naimisiin kun vanhemmat sukulaiset eivät mitenkään painosta vaan se on kaikille oma vapaa valinta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas oli paljon ihmisiä, erityisesti naisia, jotka olivat lapsettomana ja elivät koko elämänsä yksin. Syntyivät 1880-1910. Siinä paikkeilla oli jonkinlainen naisten vallankumous ja se edisti tuota asiaa kovasti.
Noihin aikoihin naisilla oli mahdollisuus käydä koulua jopa yliopistotasolle saakka, muttei ollut mahdollista yhdistää työuraa ja perhettä. Niinpä moni nainen ajatteli, että ottaa ennemmin sen uran kuin avioliiton ja muuttaa maailmaa vaikka opettajana, kätilönä tai tutkijana.
Kun tutkii vanhoja kirkonkirjoja, niin huomaa että aviottomia lapsia syntyi kyllä. Heille pappi usein kirjasi rippikirjaan ruman ä-alkuisen tittelin. Ikään kuin olisi lapsen vika syntyä aviottomana. Monesta näistä tuli varsin kunniallisia ja hyödyllisiä ihmisiä halveksunnasta huolimatta.
Vielä varhaisempina aikoina ei-toivotun tai vammaisen vastasyntyneen sai tappaa tai hylätä.
Maailma muuttuu, tässä tapauksessa parempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ei koska olen miehiin päin. :D
Tiesin kyllä kertomattakin, että ainut ihminen, jonka kanssa harrastat seksiä olet sinä itse. Siksi sinua harmittaa niin paljon, kun jollain on ihan oikea kumppani ja sinun täytyy lapsellisesti yrittää "piikitellä" siitä.
Et kestä kuulla totuutta siitä että elät mielikuvitusmiehen kanssa. :D Mammat osaavat olla herkkäniskaisia ja erittäin lapsellisia. :D Älä vain lisäänny.
Ihan vapaasti. Sinun epäilyilläsi ei onneksi ole mitään vaikutusta kenenkään elämään.