Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: 24-vuotias Saara Ronkainen ei halua lapsia, eivätkä kaikki hyväksy päätöstä: Pelkään muiden reaktioita

Vierailija
10.09.2025 |

https://yle.fi/a/74-20056776

Tosi iso harmi jos ihmisten pitää piilotella itseään, koska toiset ihmiset ovat niin ilkeitä! Hyvä että tästä puhutaan. Ei kenenkään tarvitse kuulla ilkeilyä siitä, että ei halua saada lapsia. Mistä tällaiset synkeät asenteet veloja kohtaan opitaan, jos ei kotoa vanhemmilta? Miettimisen paikka miten asiaa voidaan korjata.

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ton ikäiset ei tee lapsia nykyisin.

Minulla oli jo kaksi lasta tossa iässä.

Miten tämä sinuun liittyy?

Vierailija
62/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on ex-vela jos sitä julistaa ja paasaa ja tuomitsee kaikki jotka lapsia tekee ja sitten vaihtuu mieli vaikka 10 tai 20 vuotta myöhemmin. Näitä on. Mahtaa se oma velafanaattisuus myöhemmin hiukka hävettää. Niin että ei ollut oikea vela...seli seli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen on ensisijaisesti äiti.

Modernit nuoret naiset ovat itsekkäitä narsisteja, kun eivät mene naimisiin ja tee lapsia. M29

Tämä!

Feminismi on pilannut naiset. Naisten pitäisi mennä naimisiin nuorina n. 22-vuotiaina ja synnyttää n. 25-vuotiaina. Mutta ei kelpaa naisille. Haluavat vain luoda uraa ja tehdä rahaa.

Vierailija
64/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa näitä ulostuloja, onko seuraava uhriryhmä velat, jotka "ahdistuvat" kun joku kysyy lapsista ja eikun cancelia sitten kysyjälle. Aivan yhdentekevää, haluaako joku naapurin Pirjo lapsia, miksi tästäkin täytyy tehdä numeroa lehteen?

Vierailija
65/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen on ensisijaisesti äiti.

Modernit nuoret naiset ovat itsekkäitä narsisteja, kun eivät mene naimisiin ja tee lapsia. M29

Tämä!

Feminismi on pilannut naiset. Naisten pitäisi mennä naimisiin nuorina n. 22-vuotiaina ja synnyttää n. 25-vuotiaina. Mutta ei kelpaa naisille. Haluavat vain luoda uraa ja tehdä rahaa.

Sehän on hyvä ett on ura ja työpaikka. Itseläni ei ole mitään noista ja olen nainen. Syrjäydyin täysin parikymppisenä.  

Vierailija
66/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytään uudestaan kun ikää on 34v.

Tai 43v. Sitten pitää saada hedelmöityshoitoja. 

Mun täti, 42, vela, on raskaana. Tähän asti hän on aina ilmoittanut hyvin varmana, että ei ikinä lapsia. Lapsuudenperheensä iltatähtenä hän sai kuulemma ihan tarpeekseen lastenhoidosta sisarustensa lasten kanssa (siis meidän, jotka olemme häntä noin 10 vuotta nuorempia). Mutta kun ikää tuli 40 ja lääkäri ilmoitti iloisesti, että enää muutama vuosi ehkäisyä ja sitten sitä ei enää tarvita, niin tätihän päätti haluta lapsen. Onneksi miehensä oli samaa mieltä ja oli varaa IVF-hoitoihin.

Vierailija
67/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytään uudestaan kun ikää on 34v.

Mitä häneltä pitäisi kysyä?

Koska hän on 24v. Aikuistumisen myötä ajatukset voivat muuttua.

Miksi pitäisi kysyä ylipäätään? Eikö se ole hänen oma asiansa, joka ei kuulu muille kuin asianosaisille?

Vierailija
68/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä, missä yhteyksissä tulisi ilmi hänen vapaaehtoinen lapsettomuutensa? Ajattelematonta ylipäänsä kysellä lapsista ja niiden hankkimisesta noin nuorelta naiselta. 

Vierailija
69/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kukaan kyseenalaista sitä että joku on vela aina ja ikuisesti. Mutta osa muuttaa mielensä ja sekin on fakta. Se että ei nyt halua lapsia vaan ehkä joskus myöhemmin on normaalia eikä silloin ole tietenkään vela. Mutta on ihmisiä jotka on todella syvällä vela-ideologiassa ja pätevät sillä ja sitten oho tehdäänkin pari lasta nelikymppisenä. Niin miehiä kuin naisia. Itsekin tunnen pari.

Vierailija
70/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuule kyselty uudelleen ja uudelleen kymmeniä vuosia kun jo lapsena ilmoitin etten itsr koskaan lapsia halua ja omalla kohdalla vastaus on edelleen, nyt yli 50 vuitiaana edelleen se sama ehdoton Ei. Mihin helvettiin ihminen tarvitsee hedelmöitys hoitoja kunse ihminen haluaa pysyä lapsettomana? Oletko todella niin moni vammainen ettet millään ymmärrä että kaikki eivät halua lisääntyä, eivät nyt eivätkä koskaan. Eikä se mielipide todellakaan kaikilla muutu. Itse olen yli 50 vuotta tiennyt etten milloinkaan halua lapsia, enkä koskaan ole tuntenut pienintäkään halua olla kenenkään vanhempi, eikä tuo mielipide ole milloinkaan muuttunut, ei häilynyt, ei herättänyt pienintäkään epävarmuutta eikä sitä ole tarvinnut kenenkään koskaan epäillä, vähiten minun itseni. 

Vierailija
71/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä,minä, minä. Minä en halua lapsia, minulta kysytään siitä, minua harmittaa, minun valintani. Minä, minä, minä, huomatkaa ja huomioikaa minut! Kyllä täällä kuulkaas kysytään ihan kaikilta kaikenlaista, opiskelusta, töistä, perheestä, koska ajatellut mennä hoitovapaalta töihin, koska jäädä eläkkeelle. Joka asiasta ei tarvitse loukkaantua ja ärsyyntyä, ne eivät ole mitään henkilökohtaisia hyökkäyksiä juuri Sinua vastaan, vaan jutustelua. Ne on normaalia elämään kuuluvaa juttelua. Tämä sukupolvi on vain niin keskenkasvuista vielä ettei ehkä hahmota sitä. Nykynuoriso muutenkin on tätä lumihiutale-sukupolvea, joiden täytyy kaikkien olla jollain tapaa spessuja ja päästä sitä sitten paasaamaan ja opastamaan muille. Aina on ollut veloja, et ole uniikki.

Ei pitäisi olla. Vain harvoja kiinnostaa muiden ihmisten lapset, niin miksi niistä tarvitsee mitään edes kysellä? Ei minulle ole tullut ikinä mieleenkään kysyä keltään uudelta tutulta yhtään mitään lapsista, että onko vai eikö ja miksi niin.

Minulta on tivattu samaa paskaa kahdenkymmenen vuoden ajan ja väitetty, että kyllä se mieli muuttuu ja että jos ei halua lapsia niin ei ole normaali, vaan kylmä ja itsekäs ihminen. Siksi on hyvä, että tästä puhutaan, kun lapselliset ihmiset kuvittelevat olevansa pyhiä maailmanparantajia eikä elämä ole elämisen arvoista ilman lapsia. Onneksi maailma muuttuu ja nämä vanhemmatkin tajuavat pitää suunsa kiinni ja arvostaa muitakin. 

Vierailija
72/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa näitä ulostuloja, onko seuraava uhriryhmä velat, jotka "ahdistuvat" kun joku kysyy lapsista ja eikun cancelia sitten kysyjälle. Aivan yhdentekevää, haluaako joku naapurin Pirjo lapsia, miksi tästäkin täytyy tehdä numeroa lehteen?

Miksi tehdä juttua mistään ja yrittää muuttaa ihmisten suhtautumista? Kun jostain syystä se ei muille ole aivan sama haluaako joku lapsia vai ei, vaan siitä intetään sukukokouksia myöten. Vuosikausia. 

Vierailija
73/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö se lapsentekohalukkuus tai ei-halukkuus siten tatuoida naamaan ja pitää sitä ikuisesti. Eikö tuollainen asia ole jokaisen oma asia, ja on jopa oikeus muuttaa mielipidettään.

PItääkö välittää  tippaakaan, mitä joku toinen asiasta sanoa? Kyllä akat osaa tehdä elämänsä vaikeaksi.

On kyllä vaikeaa tuo naisten elämä.

Vierailija
74/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue tätä ketjua niin huomaat miten toksisia näkemyksiä ihmisillä on veloja kohtaan.

Vierailija
75/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vielä 5kymppisenä noin suututtaa niin mitään henkistä kehitystä ei ole tainnut tapahtua. Suurinta osaa maailman ihmisistä ei kiinnosta toisten lapset, lapsettomuus tai mikään muukaan. 

Vierailija
76/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä,minä, minä. Minä en halua lapsia, minulta kysytään siitä, minua harmittaa, minun valintani. Minä, minä, minä, huomatkaa ja huomioikaa minut! Kyllä täällä kuulkaas kysytään ihan kaikilta kaikenlaista, opiskelusta, töistä, perheestä, koska ajatellut mennä hoitovapaalta töihin, koska jäädä eläkkeelle. Joka asiasta ei tarvitse loukkaantua ja ärsyyntyä, ne eivät ole mitään henkilökohtaisia hyökkäyksiä juuri Sinua vastaan, vaan jutustelua. Ne on normaalia elämään kuuluvaa juttelua. Tämä sukupolvi on vain niin keskenkasvuista vielä ettei ehkä hahmota sitä. Nykynuoriso muutenkin on tätä lumihiutale-sukupolvea, joiden täytyy kaikkien olla jollain tapaa spessuja ja päästä sitä sitten paasaamaan ja opastamaan muille. Aina on ollut veloja, et ole uniikki.

Ei pitäisi olla. Vain harvoja kiinnostaa muiden ihmisten lapset, niin miksi niistä tarvitsee mitään edes kys

Suurinta minäminää on se että vähätellään veloja, tiedetään asiat muka heidän puolestaan ja yritetään vaientaa heitä. Se jos joku on itsekkyyttä. Maailmassa saa olla vain yksi totuus, MINUN totuus, ja velat eivät siihen mahdu. Että sellaista suvaitsevaisuutta...🤨🙄

Se mitä velat haluaa on se että tunnustetaan ihmisten oikeus valita lapsiluku, kertoa siitä tai olla kertomatta ja että siihen ei liity kiusaamista. Onko liikaa vaadittu? Näköjään on.😑

Mikä selittää tämän öyhö- käytöksen? Kateus tulee ensimmäisenä mieleen.

Vierailija
77/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö se lapsentekohalukkuus tai ei-halukkuus siten tatuoida naamaan ja pitää sitä ikuisesti. Eikö tuollainen asia ole jokaisen oma asia, ja on jopa oikeus muuttaa mielipidettään.

PItääkö välittää  tippaakaan, mitä joku toinen asiasta sanoa? Kyllä akat osaa tehdä elämänsä vaikeaksi.

On kyllä vaikeaa tuo naisten elämä.

No jotkut tatuoi lastensa nimet, ja postaa someen koko ajan juttuja perheestään.

Miksei sama oikeus ole veloilla?

Vierailija
78/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ja kuinka myrkyllistä on monen velan asenne lapsia tai heidän vanhempiaan kohtaan. Että toimii molemmin päin.  

Vierailija
79/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on näitä 20+ vuotiaita työkavereina, eikä tulisi mieleenkään ihmetellä, miksi heillä ei ole lapsia. Ovat vielä kovin nuoria. 

-keski-ikäinen täti 

Mutta ikäisilläsi tädeillä ihmettelet?

Taas tätä ikärasismia.

Vierailija
80/112 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään tätä velajankutusta on nyt palstalla päivittäin. Ketään muuta ei toisten lapsettomuus kiinnosta, kuin veloja itseään, ja he sitä haluavat tuoda julki koko maailmalle. 

Miksi, se ei ole selvinnyt. 

Veloilla on myös pakonomainen tarve kertoa, etteivät halua lapsia, mutta tykkäävät lapsista. 

Ei ketään kiinnosta, tykkääkö joku lapsista, kaikista lapsista vai vain tutuista lapsista vai eikö jaksa lapsia. Ihmisiä kiinnostaa vain, että käyttäytyy asiallisesti muita kohtaan

Tälläkin palstalla sitten velat jankuttavat siitä, kuinka i-ha-naa on ilman lapsia kun voi elää itselleen. Hyvä homma. 

Sehän on aidosti hienoa, että ihminen elää omannäköistään elämää. 

Minä esimerkiksi toivoin perhettä ja perhe-elämää ja sen sain, vieläpä suurperheen. Ei minua harmita toisten vapaus elää itselleen, koska olen tyytyväinen omaan elämääni. Muttei minun myöskään tarvitse sitä julistaa tai kuuluttaa kaikille. Minulla on yllin kyllin muita, ihan yleisiä puheenaiheita, joten keskustelun aiheena ei tarvitse olla asiat, joista joku voi pahoittaa mielensä, kuten uskonto, politiikka tai vaikkapa lasten hankinta. Normaali ihminen myös ymmärtää, että jollekin voi olla kipeä asia lapsettomuus, ja siksikään kaikkea ei tarvitse toisille hieroa naamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme