YLE: 24-vuotias Saara Ronkainen ei halua lapsia, eivätkä kaikki hyväksy päätöstä: Pelkään muiden reaktioita
Tosi iso harmi jos ihmisten pitää piilotella itseään, koska toiset ihmiset ovat niin ilkeitä! Hyvä että tästä puhutaan. Ei kenenkään tarvitse kuulla ilkeilyä siitä, että ei halua saada lapsia. Mistä tällaiset synkeät asenteet veloja kohtaan opitaan, jos ei kotoa vanhemmilta? Miettimisen paikka miten asiaa voidaan korjata.
Kommentit (112)
Itselläni on näitä 20+ vuotiaita työkavereina, eikä tulisi mieleenkään ihmetellä, miksi heillä ei ole lapsia. Ovat vielä kovin nuoria.
-keski-ikäinen täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo, että puheeksi ottaminen on vaikeaa. Miksi asia pitäisi ottaa oma-aloitteisesti esille? Elää omanlaistaan elämää ja vastaa lapsettomuus kysymyksiin, jos kysytään tai haluaa. Mitä se asia kenellekään muulle kuuluu.
Omassa elämän piirissäni on monia, eri ikäisiä lapsettomia pareja tai sinkkuja. En ihmettele ainakaan ääneen.
T. Mummo 65 v
Ja samalla jos puheeksi ottaminen on niin vaikeaa, niin onko täysin sinut valintansa kanssa vai mikä sen kammon aiheuttaa siihen, että jotkut voi ilmaista erimielisyyttä. Tietenkään ilkeä ei tarvitse olla, mutta mielipiteitä maailmaan mahtuu.
Mielipiteitä joo, mutta voit itse kuvitella jos muut kyseenalaistaisivat esim sinun kumppanin valintaa samoin perusteluin, "kyllä se mieli vielä muuttuu", "oletko nyt ihan varma", "kunhan tuosta vielä vanhenet niin tulet katumaan" jne.
24 v? En minäkään halunnut lapsia 24 v.
27 v. sitten synnytin lapsen.
Sama tarina työkaverilla. Synnytti 2 lasta putkeen 28 v.
Joten hohhoijaa.
Niin meilläkin sukulaistyttö julisti parikymppisenä ettei ikinä tee mitään lapsia. Ja koirat vaan kelpaa. Kukaan siihen mitään kiinnittänyt huomiota kuin että jaha hyvä niin. No nykyään on hänelläkin mies ja lapsi.
Munkaan ei oo koskaan tarvinut perustella kellekään, miksi en halua lapsia.. Oma sukuni tietää että viihdyn rauhassa, olen hiljainen taitelija ja vähän sellainen sukuni musta lammas :D Eipä oo kukaan koskaan tullut kysymään, että no missäs lapsia, vaikka mulla on mieskin :D Tai sitten maailma on vaan niin muutunut,e ttä ihmiset ei enää kysele. Oikeastaan ainoa missä on kysytty oli työhaastattelu, ja se nainen sanoi että sen takia kysytään, että enempi poissaoloja jos on lapsi/lapsia
Ketään ei kiinnosta tekeekö Saara lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Joten hohhoijaa.
So? Itse ilmoitin etten halua lapsia 24 v ja mulla ei ole edeleenkään lapsia päälle 30v enkä niitä halua. Joten kaikkien mielipide ei tuosta muutu ja se ok.
Kaiken voi kertoa kaikille ihan vapaasti. Mutta turha sitten itkeä jos joku ei ole samaa mieltä, ei usko ja kyseenalaistaa. Varmasti moni on myös samaa mieltä ja tukee asiaa x. Ihmiset nyt vaan on eri mieltä ja osa voi vaikka olla ilkeitä. Voi kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken voi kertoa kaikille ihan vapaasti. Mutta turha sitten itkeä jos joku ei ole samaa mieltä, ei usko ja kyseenalaistaa. Varmasti moni on myös samaa mieltä ja tukee asiaa x. Ihmiset nyt vaan on eri mieltä ja osa voi vaikka olla ilkeitä. Voi kyynel.
Sellainen ihminen on vaan juntti, joka ei ymmärrä toisenlaisia elämänvalintoja. En minäkään mene lapsettomana kellekään kellä on lapsia sanomaan " oletko varma valinnastasi" "etkai nyt kadu vanhempana" "mitäs nyt kun nuoruus menee hukkaan". Tuollaisia ovat junttien puheet.
No. Onhan tuo kohtelu tuttua täälläkin. - Erona Ylen jutussa esiintyvään 24 vuotiaaseen Ronkaiseen on, että tämän tivaamisenn a syyttelynnkohteet ovat luullakseni monesti vähän vanhempia.
Vaikka tämän palstan opetuksia on, että lapsen voi saada yleisesti ainoastaan ja vain väärään aikaan.
Aina jionkun mielestä liian nuorena tai liian vanhana tai sitten epämääräisempänä hetkenä kun ei ole oikein enää nuori mutta ei vielä vanhakaan...
On käsittämätöntä, että oss ei pysty ymmärtämään sen paremmin sitä, että kaikki eivät onnistu tai pysty saamaan lapsia. Ei vaikka apua ja tukea olisivat saaneet - Ja maksaneet siitä mahd.kalliin hinnan niin taloudellisesti kuin henkisesti.
Yhtälailla on käsittämätöntä joidenkin kyvyttömyys ymmärtää, että kaikki eivät syystä tai toisesta halua saada ensimmäistäkään lasta.
Miksi tarvitsisikaan haluta? - Kun esim. abortin vastustajista monelta unohtuu sekin, että kyse ei ole "vain" lapsen saannista vaan osa esim ajattelee vähän pidemmälle kaikkea sitä vastuuta ja velvoitetta ja luontsisetuna tulevia jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta ja huolta, joka lapsen saaminen tuo vääjäämättä lähtökohtaiseseti mukanaan...
Jos vajavaisella ja puuttelisella järjelläni yritän tajuta, niin en ole varma onko parempi, että on hyvin viisas vai umpi hullu, jos haluaa oikesti saada lapsen.
Ehkä ei kuitenkaan kumpaakaan kun ei onneksi ole yhtä oikeaa tapaa olla vanhempi. Hyvä lähtölkohta on minusta, että riittää kun parhaansa yrittää ja kantaa vastuunsa sai lapsen tai on saamatta.
Lapsen saaminen on mahdollisuus ei kaikkien velvollisuus.
Uskovainen mies
Odottaisi kymmenen vuotta ja sanoisi sitten. Minusta nuorten on typerää hehkuttaa vapaaehtoista lapsettomuuttaan, tulee myötähäpeä. Ymmärrän jos 35+ ikäinen sanoo olevansa vela, eikä siinä mitään.
N38
pelkää muiden reaktioita = menee lehteen julistamaan uhriutumistaan
ei kait tuossa lapsettomuudessa ärsytä kuin se minäminä -asenne
lapsettomille naisille se lapsettomuus tuntuu olevan koko identiteetti aivan kuin vakuutellakseen itseään asiasta jatkuvasti
Vierailija kirjoitti:
Joten hohhoijaa.
Hohhoijjaa näitä "kyllä velan mieli vielä muuttuu" -kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Odottaisi kymmenen vuotta ja sanoisi sitten. Minusta nuorten on typerää hehkuttaa vapaaehtoista lapsettomuuttaan, tulee myötähäpeä. Ymmärrän jos 35+ ikäinen sanoo olevansa vela, eikä siinä mitään.
N38
Nyt oli kyllä harvinaisen hölmö kommentti tässä.
Moni vela tietää velautensa jo alle kouluikäisenä eikä se siitä mihinkään muutu iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
lapsettomille naisille se lapsettomuus tuntuu olevan koko identiteetti aivan kuin vakuutellakseen itseään asiasta jatkuvasti
Ja vanhemmuus/äitiys/isyys ei ole kellekään identiteetti?
Mieti vähän itsekin mitä kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan äideilläkin jollain se äiteys koko identitetti, joku facebok tili jossa nimeni "3 lapsen äiti" ja päälle Youtube kanava jossa lukee "3 lapsen äiti" Ei pahalla, mutta tuota harrastaa ihan lapsettomat ja lapselliset :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vanhemmuus/äitiys/isyys ei ole kellekään identiteetti?
Mieti vähän itsekin mitä kirjoitat.
Äidithän vielä oikein korostaa tuota, että minä minä minäpäs olen äiti! Kun kukaan ei edes tiedä, onko huono vai hyvä äiti ja millaisia lapsia on kasvattanut! (ei pahalla)
Miksi toiset reagoisivat tuohon jotenkin ja miksi siitä tarvitsisi edes puhua muille? Kai se riittää että itse tietää mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysytään uudestaan kun ikää on 34v.
Niin minullekin sanottiin, kun olin parikymppinen. Että kyllä se mieli vielä muuttuu. No nyt ikää 39v enkä edelleen pidä lapsista enkä halua lapsia. Yli kymmenen vuoden ajan sain kuulla miten vielä mieleni muuttuu, onneksi tässä iässä ei tarvitse enää asiasta vängätä. Eikä olisi pitänyt tarvita ikinä ollenkaan.
Itse olen pari vuotta vanhempi ja en ole koskaan saanut kuulla negatiivista lapsettomuudestani, edes suvulta. Tosin minulla syynä ei ole se, että haluan matkustella, vaan yksinkertaisesti se, että minulla ja miehelläni on suhteellisen huonot geenit eli todennäköisyys nepsy-erityislapselle olisi suuri (löytyy ainakin adhd, autismi ja bipo kaikki kolme useammalta lähisuvuissa), ja keskitän mieluummin voimavarani omasta arjesta selviämiseen kuin ehdoin tahdoin teen itselleni lisähaasteita. Tuntuu, että tätä omaa syytäni ymmärretään hyvin, etenkin siinä ihmispiirissä, joka minut tuntee ja on nähnyt, että olen nykyiselläänkin välillä osastohoidon tarpeessa jaksamattomuuden ja ahdistuksen takia.