YLE: 24-vuotias Saara Ronkainen ei halua lapsia, eivätkä kaikki hyväksy päätöstä: Pelkään muiden reaktioita
Tosi iso harmi jos ihmisten pitää piilotella itseään, koska toiset ihmiset ovat niin ilkeitä! Hyvä että tästä puhutaan. Ei kenenkään tarvitse kuulla ilkeilyä siitä, että ei halua saada lapsia. Mistä tällaiset synkeät asenteet veloja kohtaan opitaan, jos ei kotoa vanhemmilta? Miettimisen paikka miten asiaa voidaan korjata.
Kommentit (112)
Jos kerta 24-vuotiaana voi mieli muuttua että haluaa lapsia niin sehän tarkoittaa et sen ikäisenä ei sais sit tehdä lapsia kun mieli voi muuttua, et jaksaako edes hoitaa lapsensa ja halusiko lapsia. Vai mikä logiikka tässä?
Kukaan mun kavereista ei halunnut lapsia 24 vuotiaana. Itse halusin ja sain lapset nuorena. Nyt ne kaverit jotka ei halunnut lapsia on tehnyt lapsia lähempänä 40v ikää. Niin se mieli saattaa monella muuttua aikuistumisen ja vakaamman elämäntilanteen myötä.
N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo, että puheeksi ottaminen on vaikeaa. Miksi asia pitäisi ottaa oma-aloitteisesti esille? Elää omanlaistaan elämää ja vastaa lapsettomuus kysymyksiin, jos kysytään tai haluaa. Mitä se asia kenellekään muulle kuuluu.
Omassa elämän piirissäni on monia, eri ikäisiä lapsettomia pareja tai sinkkuja. En ihmettele ainakaan ääneen.
T. Mummo 65 v
Ja samalla jos puheeksi ottaminen on niin vaikeaa, niin onko täysin sinut valintansa kanssa vai mikä sen kammon aiheuttaa siihen, että jotkut voi ilmaista erimielisyyttä. Tietenkään ilkeä ei tarvitse olla, mutta mielipiteitä maailmaan mahtuu.
Mielipiteitä joo, mutta voit itse kuvitella jos muut kyseenalaistaisivat esim sinun kumppanin valintaa samoin perusteluin, "kyllä se mieli vielä muuttuu", "oletko nyt ihan varma", "kunhan tuosta vielä vanh
Eri juttu on jos vain yksi ihminen sanoo niin, mutta jos kaikki sanovat samaa, kannattaa jo itsekin kyseenalaistaa omaa kumppanivalintaansa.
Nainen on ensisijaisesti äiti.
Modernit nuoret naiset ovat itsekkäitä narsisteja, kun eivät mene naimisiin ja tee lapsia. M29
Niin moni nuori vela on muuttanut mielensä ja saa myöhemmin lapsen tai pari. Tästä ei saa puhua. Moni vela ei ole muuttanut mieltänsä on vela ikuisesti. Tästä saa puhua.
Päätin 15-vuotiaana että en hanki lapsia. Olen nyt 44-vuotias ja päätös on pitänyt ja tulee pitämään jatkossakin.
Lapset ovat tosi kivoja, on ihana seurata sukulaisten ja ystävien lasten kasvamista. Silti en halua omia lapsia. Kissatkin ovat kivoja mutta en halua omaa kissaa. Kukaan ei kuitenkaan tule tivaamaan että oletko varma ettet halua kissaa ja kyllä se mieli vielä muuttuu ja kuitenkin hankit kissan 😀
Vierailija kirjoitti:
Nainen on ensisijaisesti äiti.
Modernit nuoret naiset ovat itsekkäitä narsisteja, kun eivät mene naimisiin ja tee lapsia. M29
Ei miehetkään kaikki halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan mun kavereista ei halunnut lapsia 24 vuotiaana. Itse halusin ja sain lapset nuorena. Nyt ne kaverit jotka ei halunnut lapsia on tehnyt lapsia lähempänä 40v ikää. Niin se mieli saattaa monella muuttua aikuistumisen ja vakaamman elämäntilanteen myötä.
N46
On täysin eri asia haluta lapsia myöhemmin kuin se että ei halua lapsia koskaan, että sinänsä en ymmärrä vertaustasi.
En minäkään halunnut lapsia nuorena mutta en minä silti Vela ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo, että puheeksi ottaminen on vaikeaa. Miksi asia pitäisi ottaa oma-aloitteisesti esille? Elää omanlaistaan elämää ja vastaa lapsettomuus kysymyksiin, jos kysytään tai haluaa. Mitä se asia kenellekään muulle kuuluu.
Omassa elämän piirissäni on monia, eri ikäisiä lapsettomia pareja tai sinkkuja. En ihmettele ainakaan ääneen.
T. Mummo 65 v
Ja samalla jos puheeksi ottaminen on niin vaikeaa, niin onko täysin sinut valintansa kanssa vai mikä sen kammon aiheuttaa siihen, että jotkut voi ilmaista erimielisyyttä. Tietenkään ilkeä ei tarvitse olla, mutta mielipiteitä maailmaan mahtuu.
Mielipiteitä joo, mutta voit itse kuvitella jos muut kyseenalaistaisivat esim sinun kumppanin valintaa samoin perusteluin, "kyllä se mieli vielä muuttuu",
Eli jos kaikki ympärillä hokisi että vasta 15 lasta tekee naisen/äidin, kaikkien pitäisi tehdä niin koska se on toisten *mielipide* ?
Kaivoonkin pitäisi hypätä jos kaikki yllyttää?
Enemmistön mielipide ei ole välttämättä sellainen että sitä kannattaa seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46
On täysin eri asia haluta lapsia myöhemmin kuin se että ei halua lapsia koskaan, että sinänsä en ymmärrä vertaustasi.
En minäkään halunnut lapsia nuorena mutta en minä silti Vela ollut.
Nämä kaverit sanoivat että eivät halua koskaan lapsia. Ihan jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Niin moni nuori vela on muuttanut mielensä ja saa myöhemmin lapsen tai pari. Tästä ei saa puhua. Moni vela ei ole muuttanut mieltänsä on vela ikuisesti. Tästä saa puhua.
Ex-vela on yhtä looginen sanonta kuin ex-vanhempi.
Toisaalta vapaaehtoisesta lapsettomuutta nyt kovasti mainostetaan koska "maailmassa on liikaa ihmisiä", mutta samaan hengenvetoon Suomeen vaaditaan valtava määrä maa-hanmuuttajia, koska syntyvyys on niin alhaisella tasolla, ettei Suomi muuten pärjää. Mielipuolista.
Vierailija kirjoitti:
Päätin 15-vuotiaana että en hanki lapsia. Olen nyt 44-vuotias ja päätös on pitänyt ja tulee pitämään jatkossakin.
Lapset ovat tosi kivoja, on ihana seurata sukulaisten ja ystävien lasten kasvamista. Silti en halua omia lapsia. Kissatkin ovat kivoja mutta en halua omaa kissaa. Kukaan ei kuitenkaan tule tivaamaan että oletko varma ettet halua kissaa ja kyllä se mieli vielä muuttuu ja kuitenkin hankit kissan 😀
Velaonnea sinulle! 🤩😇
Minä,minä, minä. Minä en halua lapsia, minulta kysytään siitä, minua harmittaa, minun valintani. Minä, minä, minä, huomatkaa ja huomioikaa minut! Kyllä täällä kuulkaas kysytään ihan kaikilta kaikenlaista, opiskelusta, töistä, perheestä, koska ajatellut mennä hoitovapaalta töihin, koska jäädä eläkkeelle. Joka asiasta ei tarvitse loukkaantua ja ärsyyntyä, ne eivät ole mitään henkilökohtaisia hyökkäyksiä juuri Sinua vastaan, vaan jutustelua. Ne on normaalia elämään kuuluvaa juttelua. Tämä sukupolvi on vain niin keskenkasvuista vielä ettei ehkä hahmota sitä. Nykynuoriso muutenkin on tätä lumihiutale-sukupolvea, joiden täytyy kaikkien olla jollain tapaa spessuja ja päästä sitä sitten paasaamaan ja opastamaan muille. Aina on ollut veloja, et ole uniikki.
Entäs kun on vannoutunut vela ja sitten meneekin sen vauvan pyöräyttämään 4kymppisenä? Siitäkös velaporukat vasta suuttuukin. Petturi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-vela on yhtä looginen sanonta kuin ex-vanhempi.
En ole enää juridisesti vanhempi, kunhan exän nykyinen saa adoption tehtyä kuten suunnitteilla on.
M32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46
En minäkään halunnut lapsia nuorena mutta en minä silti Vela ollut.Nämä kaverit sanoivat että eivät halua koskaan lapsia. Ihan jokainen.
Kai kyseenalaistus toimii myös toiseen suuntaan? Jokainen vanhemmaksi haluava on oikeasti velaksi haluava ja vanhemmuuden haluaminen on vain välivaihe ihmisen kasvussa mutta siitä kasvetaan ulos kun kypsyy?
Tiesin jo 14-vuotiaana ettei minusta ole vanhemmaksi. En ole silti toitottanut sitä ympäriinsä, ja kun joku kysyy, vastaan ettei sopivaa isäehdokasta ole osunut kohdalle. En ole ottanut sitä siis miksikään kiveenhakatuksi identiteetiksi, sitä en käsitä näissä julistavissa vela-tyypeissä. Tiedostin että mieli voi aina muuttua, mutta nyt olen jo sen ikäinen ettei kukaan enää kysele.
n44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46
En minäkään halunnut lapsia nuorena mutta en minä silti Vela ollut.Nämä kaverit sanoivat että eivät halua koskaan lapsia. Ihan jokainen.
Niin eikö siinä ole mitään pahaa. Mieli saattaa jokaisella muuttua ihan koska vaan ja ihan minkä asian vuoksi vain.
Jos ihminen ei sillä hetkellä halua lapsia niin hän ei halua. Miksi sitä pitää kyseenalaistaa sillä että jonkun muun ihmisen mieli on joskus muuttunut. Tuskin sultakaan kovin moni kyselee että onko mieli muuttunut, olisitko enää halunnut lapsia
Asevelvollisuuslain pitäis koskea näitä tapauksia