YLE: 24-vuotias Saara Ronkainen ei halua lapsia, eivätkä kaikki hyväksy päätöstä: Pelkään muiden reaktioita
Tosi iso harmi jos ihmisten pitää piilotella itseään, koska toiset ihmiset ovat niin ilkeitä! Hyvä että tästä puhutaan. Ei kenenkään tarvitse kuulla ilkeilyä siitä, että ei halua saada lapsia. Mistä tällaiset synkeät asenteet veloja kohtaan opitaan, jos ei kotoa vanhemmilta? Miettimisen paikka miten asiaa voidaan korjata.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen ihmisen luulisi osaavan pitää jotkut asiat omana tietonaan. Varsinkin jos ei kestä minkäänlaista kritiikkiä.
Oletko siis sitä mieltä että velaudesta pitäisi vaieta, mutta vanhemmuudesta ei tarvitse vaieta?
Miksi sitä pitää julistaa koko Suomelle? Ja sen jälkeen uhriutua, kun joku vähän hymähtää ja kohauttaa hartioitaan. Suurimmalle osalle meistä suomalaisista on aivan yhdentekevää julistautuuko joku Saara velaksi. Kyseessä on kuitenkin vielä lapsi, hänellä on juuri kuukautiset alkaneet, hänen puheillaan ei vielä ole paljon painoarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään tätä velajankutusta on nyt palstalla päivittäin. Ketään muuta ei toisten lapsettomuus kiinnosta, kuin veloja itseään, ja he sitä haluavat tuoda julki koko maailmalle.
Miksi, se ei ole selvinnyt.
Veloilla on myös pakonomainen tarve kertoa, etteivät halua lapsia, mutta tykkäävät lapsista.
Ei ketään kiinnosta, tykkääkö joku lapsista, kaikista lapsista vai vain tutuista lapsista vai eikö jaksa lapsia. Ihmisiä kiinnostaa vain, että käyttäytyy asiallisesti muita kohtaan
Tälläkin palstalla sitten velat jankuttavat siitä, kuinka i-ha-naa on ilman lapsia kun voi elää itselleen. Hyvä homma.
Sehän on aidosti hienoa, että ihminen elää omannäköistään elämää.
Minä esimerkiksi toivoin perhettä ja perhe-elämää ja sen sain, vieläpä suurperheen. Ei minua harmita toisten vapaus elää itselleen, koska olen tyytyväinen omaan elämääni. Muttei minun my
Jos sinua ei harmita yhtään velojen onnellisuus, miksi on sinulle ongelma kun velat kertovat onnestaan?
Jos lapsia ei tehdä, se kertoo vain siitä, että yhteiskunnassa opetetaan ihmisille haitallisia arvoja. Valtamedia ja koulutusjärjestelmä syyniin.
Ja vela veti kateuskortin esiin. Niin väsynyttä. Et muuta keksi. Vaikea näköjään uskoa että on yhä ihmisiä jotka haluaa elää lapsiperhe-elämää. Meilläkin lapset ovat jo aikuisia. Minulle ei ole ongelma ettei joku halua lapsia. Aina on ollut ihmisiä jotka ei halua lapsia. Ei ole uusi keksintö sekään. Mutta että joku oikein lehteen lähtee uhriutumaan kuinka pelkää. Joopa joo. Liioittelun makua. Sama kuin väittäisin että elin lasten kanssa paratiisissa 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen ihmisen luulisi osaavan pitää jotkut asiat omana tietonaan. Varsinkin jos ei kestä minkäänlaista kritiikkiä.
Oletko siis sitä mieltä että velaudesta pitäisi vaieta, mutta vanhemmuudesta ei tarvitse vaieta?
Miksi sitä pitää julistaa koko Suomelle? Ja sen jälkeen uhriutua, kun joku vähän hymähtää ja kohauttaa hartioitaan. Suurimmalle osalle meistä suomalaisista on aivan yhdentekevää julistautuuko joku Saara velaksi. Kyseessä on kuitenkin vielä lapsi, hänellä on juuri kuukautiset alkaneet, hänen puheillaan ei vielä ole paljon painoarvoa.
Miksi vanhemmuudesta pitää julistaa koko Suomelle?
Eihän tässä ole kyse muuta kuin tasa-arvosta.
Minä vastaa kysyttäessä että koskas lapsen teko on suunnitteilla että Ei koskaan. Tähän lähes joka kerta vastaus on että saattaa se mieli muuttua kun x y ja z sanoivat nuorena noin ja nyt kaikilla on lapsia.. heh heh
No siihenpä olen sitten vaan jatkokysymyksenä heittänyt, että no onkos se oma mieli muuttunut?? Että vieläkös sä haluat noita sun lapsias kun B:n ja F:niin mieli muuttui ja häipyivät.. heh heh
Tästähän alkaa niin kova paapatus että ilmoitan heti lähteväni vessaan😂
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan kyseenalaista sitä että joku on vela aina ja ikuisesti. Mutta osa muuttaa mielensä ja sekin on fakta. Se että ei nyt halua lapsia vaan ehkä joskus myöhemmin on normaalia eikä silloin ole tietenkään vela. Mutta on ihmisiä jotka on todella syvällä vela-ideologiassa ja pätevät sillä ja sitten oho tehdäänkin pari lasta nelikymppisenä. Niin miehiä kuin naisia. Itsekin tunnen pari.
Joo moni muuttaa mielensä jossain vaiheessa. Ihmisestä voi sanoa oliko se vela vasta noin viisikymppisenä, kun lasten saaminen tulee fyysisesti mahdottomaksi. Itsekin olen aina ollut vela, paitsi nyt 40 täytettyäni tulikin yhtäkkiä halu saada lapsi ja tulla raskaaksi, vaikkei miestäkään ole. En olisi ikinä itse itsestäni uskonut eikä kukaan mukaan, minulta ei ole koskaan kyselty mahdollisista lapsista, kun kaikki on pitäneet minua niin itsestäänselvänä vanhapiikana.
'Jos sinua ei harmita yhtään velojen onnellisuus, miksi on sinulle ongelma kun velat kertovat onnestaan?'
Ohiksena, harvemmin täältä lukee velojen onnellisuudesta vaan joko lapsiperhe-elämän kauhistelua tai aloituksen kaltaista uhriutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä julistetakaan.
Kaikki julistaa vanhemmuutta koko maailmalle? En ainakaan minä. En ikinä menisi mihinkään lehteen tai someen avautumaan. Saako mennä? Saa. Koska Suomi on vapaa maa. Mutta takuuvarmasti tulee myös paskaa niskaan. Sen kanssa pitää sitten elää. Oli vela tai ei. Muuten kyllä ihmetyttää ihmiset jotka tyrkyttää itseään, seksielämäänsä ja omia asioita koko kansalle. Puuttuu kaikki rajat ja suodattimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
24-vuotias ei ole lapsi vaan aikuinen, tiedät sen hyvin itsekin. Hänen hormonitoimintansa ei muille kuulu, mutta nykyään kuukautiset alkavat usein 11-12-vuotiaana, eli eivät todellakaan ole juuri alkaneet. Mikä lie pervo oikein olet?
Minäkään en ikinä hakua lapsia. Olen yli 30 v nainen.. Ei ole juurikaan läheisiä niin en ole kyselyitä asiasta edes saanut. Ei minun elämäntilanteeni sopisi lapselle ja samalla ei voisi ikinä kuvitella, että selviäisin raskausajasta järjissäni tai että sisälläni kasvaisi lapsi. Näin on parasta unohtaa tuo kaikki.
Se mitä itse mietin, että onko velana tavallaan oikeus parisuhteeseen. Sitä mietin. Moni kuitenkin tahtoo lapsia niin miten löytäisi lapsettomuuden hyväksyvän parisuhteeseen. Tai sellaisen joka ei muuttaisi mieltään. Vai pitäisikö hyväksyä sitten jo lapsia omaava kumppaniksi. Tämä kaikki on itselläni mielessä.
Täällä yksi, joka ei muuttanut mieltään halusta saada lapsia, vaan joka tuli raskaaksi kypsässä 40v iässä ja päätti lapsen pitää. Uskon että voin olla hyvä äiti, vaikka en lapsiperhearkea ole koskaan halunnut. Siinä missä joku lapsia haluava ei sitä jaksa halustaan huolimatta, tai joku haluaa aina vain pienen vauvan, eikä niinkään lapsia... Laskettu aika ensi vuoden alussa ja neutraalin odottava olo, vaikka raskaana oleminen on kyllä aika hirveetä :D
Multa ei ole ikinä tivattu mitenkään aggressiivisesti että milloin lapsia tai miksi et halua. Olen ollut sisarusten lasten suosikkitäti, kavereiden lapset pitää musta, ja lapsista suurin osa on oikein hyviä tyyppejä.
Ihan aiheellista tästä on puhua. Jotkut eivät vieläkään millään voi käsittää ettei joku vaan halua itse lapsia eikä siinä sen kummempaa.
Olen itse vela ja joskus tuli tämä asia sukulaistytön kanssa puheeksi. Hän ei halua lapsia mutta joutuu valehtelemaan äidilleen ettei voi tehdä lasta huonon työtilanteensa takia. Äitinsä ei kuulemma ymmärtäisi eikä hyväksyisi asiaa ja tyttö ei halua turhaa kitkaa heidän välilleen.
Voi näitä keskusteluja, joissa ei ole keskustelijoilla kuin yksi totuus ja se on se oma mielipide. Yritettäisiin edes ymmärtää muidenkin valintoja.
Joku tuolla aikaisemmin oli pahoittanut mielensä jopa siitä, että on veloja, jotka pitävät lapsista ja uskaltavat sanoa sen ääneen. Miksi sitä ei saisi sanoa? Olen kohdannut niin paljon kuvitelmia, että olisin lapseton koska inhoan ja vihaan lapsia että katson aiheelliseksi korjata sellaiset käsitykset heti alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään tätä velajankutusta on nyt palstalla päivittäin. Ketään muuta ei toisten lapsettomuus kiinnosta, kuin veloja itseään, ja he sitä haluavat tuoda julki koko maailmalle.
Miksi, se ei ole selvinnyt.
Veloilla on myös pakonomainen tarve kertoa, etteivät halua lapsia, mutta tykkäävät lapsista.
Ei ketään kiinnosta, tykkääkö joku lapsista, kaikista lapsista vai vain tutuista lapsista vai eikö jaksa lapsia. Ihmisiä kiinnostaa vain, että käyttäytyy asiallisesti muita kohtaan
Tälläkin palstalla sitten velat jankuttavat siitä, kuinka i-ha-naa on ilman lapsia kun voi elää itselleen. Hyvä homma.
Sehän on aidosti hienoa, että ihminen elää omannäköistään elämää.
Minä esimerkiksi toivoin perhettä ja perhe-elämää ja sen sain, vieläpä suurperheen. Ei minua harmita toisten vapaus elää itselleen, koska
Jos sinua ei harmita yhtään velojen onnellisuus, miksi on sinulle ongelma kun velat kertovat onnestaan?
Kertoiko jutun nainen onnestaan?
Etkö sinä osaa kertoa onnestasi muuten kuin että onpa ihanaa matkustella kun ei ole lapsia! Oletko kateellinen mitä? Nytkin itse vedit kateuskortin esiin, vai mitä.
Kerroinkin jo: odotan ihan kaikilta ihmisiltä asiallista käytöstä.
Asiat voi esittää monella tapaa.
Se, että pitää joka käänteessä korostaa lapsettomuuttaan, on outoa. En itse koe, että lasten vanhemmat korostaisivat lapsiaan.
Tämä on vähän sama, kuin vaikkapa seksuaalivähemmistöt kokevat, että oletus on että kaikki on heteroita. No ei se ole oletus, mutta naiset nyt puhuvat miehistään ja miehet vaimoistaan, eli ei puhuta puolisoista.
En tiedä, onko kyse jostain ulkopuolisuuden tai vähemmistönä olon tunteesta, mitä muut ei huomaa.
Itse olen ollut vuosia sinkku, muttei minua häiritse se, että ihmiset olettavat minun seurustelevat, ja hämmentyvät jos selviää, että olen sinkku, edelleen
Ja olen sitä ihan omasta valinnastani (erosin lasten isästä vuosia sitten) mutten koe tarpeelliseksi korjata asiaa.
Ei minua kiinnosta, olettaako joku minun olevan suhteessa vai ei. Tuon asian esille jos sillä on merkitystä
Samanlaiseksi asiaksi ajattelen lapsettomuuden, homouden tai minkä tahansa asian. Myös sen, onko lapsia tai asuuko omakotitalossa tai omistaako kesämökin tai onko allerginen pähkinöille
Ne ovat asioita, jotka voivat tulla esille normaalissa kanssa käymisessä tai ne voi pitää omana tietonaan. Joskus on tilanteita, joissa on oleellista asia kertoa.
Veloissa hämmentää siis tarve kertoa siitä omasta vakaumuksesta. Luulen että se on se asia, mitä moni ihmettelee tai oudoksuu. Ja sitten on aina se oletus että vanhemmat on kateellisia. sitähän sinäkin epäilit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen jolla on koira, kertoo koirastaan vaikkapa facessa tai työpaikalla jos puhutaan koirista.
Ei siihen kukaan täysijärkinen mene ulkomaan että minulla ei ole koiraa! Enkä ikinä ota koiraa! Mun ei tarvi ulkoiluttaa sitä eikä pestä tapaisia tassuja! Saan nukkua aamulla pitkään! Olette kateellisia lälläti lää.
Sellaiselta moni vela vaikuttaa, ja se vain on outoa.
Ilmeisesti heillä itsellään on käsitys että lasten hankinta on se normaali ja oletus, ja kun niin ei tee, on poikkeava ja sitä pitää puolustella.
Hyvin harva, jolla lapsia on, ajattelee siten. Joo ehkä ne suvun mummot ja tädit, mutta nehän nyt horisee mitä sattuu muutenkin. Patistavat naimisiin jos ei ole naimisissa ja jos on sinkku pitäisi löytää puoliso ja miksi et juo kahvia? Sitä saan itse selitellä aina, että en vieläkään juo kahvia. Mutta entä sitten? Jos asiaa kysytään kerron etten juo, mutten mä sitä heti ulko-ovelta kuuluta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ikinä hakua lapsia. Olen yli 30 v nainen.. Ei ole juurikaan läheisiä niin en ole kyselyitä asiasta edes saanut. Ei minun elämäntilanteeni sopisi lapselle ja samalla ei voisi ikinä kuvitella, että selviäisin raskausajasta järjissäni tai että sisälläni kasvaisi lapsi. Näin on parasta unohtaa tuo kaikki.
Se mitä itse mietin, että onko velana tavallaan oikeus parisuhteeseen. Sitä mietin. Moni kuitenkin tahtoo lapsia niin miten löytäisi lapsettomuuden hyväksyvän parisuhteeseen. Tai sellaisen joka ei muuttaisi mieltään. Vai pitäisikö hyväksyä sitten jo lapsia omaava kumppaniksi. Tämä kaikki on itselläni mielessä.
Tietysti on oikeus parisuhteeseen. Outo kysymys.
Varmasti löydät kumppanin joka ei halua lapsia. Itselläni lapsia on, ja miettisin tarkkaan, miten se toinen oikeasti jaksaa minun lapsiani, jos ei omia halua.
Eli esimerkiksi deitti sovelluksissa en kyllä laita tykkäystä niille, jotka eivät lapsia halua.
Oikeasti elämästä ei koskaan tiedä, joskus rakastuu johonkuhun niin kovin, että haluaa joustaa. Eli esimerkiksi ne toisen lapset ei haittaa, siihen kasvaa.
No omani ovat jo aikuisia. Minulle muuten vauvakuume tuli yllättäen. En koskaan ollut lapsirakas, enkä koskaan ajatellut että haluanko lapsia tai en. Tapasin mieheni ja yhtäkkiä halusin lapsen. Oudointa on, että pidin vanhemmuudesta niin paljon, että lapsia tuli useampia. Sitä en olisi ikinä etukäteen uskonut tai osannut ajatella. Tämä varmaan on se syy, miksi hoetaan että mieli ehtii muuttua. Se varmasti on ärsyttävää, mutta senhän voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Moni ehkä sanoo niin vain kommentoidakaseen jotain.
En minä ainakaan ole julistanut erityisesti missään että olen vela. En suoraan sanottuna ole tosielämässä törmännyt koskaan sellaiseen käytökseen. Tuollaiset iltapäivälehdissä avautuvat julkisuustyrkyt ovat asia erikseen.
Useimmiten jos keskustelussa käy ilmi että olen lapseton, se ohitetaan ja siirrytään kiinnostavimpiin aiheisiin. Mutta jos joku alkaa tivaamaan syitä ja vihjailemaan, että kyllä mieli vielä muuttuu, katson aiheelliseksi kertoa että kyseessä on elämänvalinta, jonka olen tehnyt vuosia sitten. Muut tekevät toisenlaisia valintoja ja minulle se on ok. Tähän toisten valintojen kunnioittamiseen toivoisin vastavuoroisuutta.
Nykyisinhän lapsia syntyy niin vähän, että lapsettomuus alkaa olla oletusarvo. Tuo juttu olisi ehkä ollut osuvampi 80-luvulla.