YLE: 24-vuotias Saara Ronkainen ei halua lapsia, eivätkä kaikki hyväksy päätöstä: Pelkään muiden reaktioita
Tosi iso harmi jos ihmisten pitää piilotella itseään, koska toiset ihmiset ovat niin ilkeitä! Hyvä että tästä puhutaan. Ei kenenkään tarvitse kuulla ilkeilyä siitä, että ei halua saada lapsia. Mistä tällaiset synkeät asenteet veloja kohtaan opitaan, jos ei kotoa vanhemmilta? Miettimisen paikka miten asiaa voidaan korjata.
Kommentit (112)
Kysytään uudestaan kun ikää on 34v.
Vierailija kirjoitti:
Tai 43v. Sitten pitää saada hedelmöityshoitoja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä häneltä pitäisi kysyä?
Ajattelitko että vanhemmiltakin pitäisi kysyä 10 vuoden välein että "joko olet alkanut katua lapsiasi ja aiot hylätä lapsesi lastensuojelulle?"
Mietipä nyt oikeasti itsekin kuinka idioottimaiselta ehdotuksesi kuulostaa.
Ton ikäiset ei tee lapsia nykyisin.
Minulla oli jo kaksi lasta tossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hän on 24v. Aikuistumisen myötä ajatukset voivat muuttua.
Taas yksi lumihiutale joka tekee itsestään tärkeää. Minä ja minun valinnat. Ihan tavis päätös olla haluamatta lapsia kuin myös se että haluaa lapsia. Ei mitään uutta auringon alla.
Vierailija kirjoitti:
Ton ikäiset ei tee lapsia nykyisin.
Minulla oli jo kaksi lasta tossa iässä.
Onneksi tämä ei ole kilpailu kuka tekee eniten, nopeimmin jne
Ne hankkii lapsia ketkä haluaa. Jos ei halua, sitten ei halua.
Sanoo, että puheeksi ottaminen on vaikeaa. Miksi asia pitäisi ottaa oma-aloitteisesti esille? Elää omanlaistaan elämää ja vastaa lapsettomuus kysymyksiin, jos kysytään tai haluaa. Mitä se asia kenellekään muulle kuuluu.
Omassa elämän piirissäni on monia, eri ikäisiä lapsettomia pareja tai sinkkuja. En ihmettele ainakaan ääneen.
T. Mummo 65 v
Kyllä lapsia haluavat joutuvat myös nykyään jonkin verran tietynlaisille ihmisille perustelemaan, miksi haluavat lapsia kun maailma on pilalla ja ilmastonmuutos ja ylikansoittuminen jne jne. Se pitää kestää ja pysyä valinnassaan, koska nämä kommentoijat eivät koskaan lopeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska hän on 24v. Aikuistumisen myötä ajatukset voivat muuttua.
Sama logiikka sitten myös vanhemmille?
"Joko olet aloittanut lapsesi palautusprosessin sosiaalihuollolle, koska kadut vanhemmutta ja haluat pysyä lapsettomana, koska se olikin mukavampi elämäntapa?"
Vierailija kirjoitti:
Sanoo, että puheeksi ottaminen on vaikeaa. Miksi asia pitäisi ottaa oma-aloitteisesti esille? Elää omanlaistaan elämää ja vastaa lapsettomuus kysymyksiin, jos kysytään tai haluaa. Mitä se asia kenellekään muulle kuuluu.
Omassa elämän piirissäni on monia, eri ikäisiä lapsettomia pareja tai sinkkuja. En ihmettele ainakaan ääneen.
T. Mummo 65 v
Ja samalla jos puheeksi ottaminen on niin vaikeaa, niin onko täysin sinut valintansa kanssa vai mikä sen kammon aiheuttaa siihen, että jotkut voi ilmaista erimielisyyttä. Tietenkään ilkeä ei tarvitse olla, mutta mielipiteitä maailmaan mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi lumihiutale joka tekee itsestään tärkeää. Minä ja minun valinnat. Ihan tavis päätös olla haluamatta lapsia kuin myös se että haluaa lapsia. Ei mitään uutta auringon alla.
Se on hänelle tärkeä valinta, kenties yksi elämän isoimmista. Sinullakin voi olla elämässäsi tärkeitä asioita. Lapset? Työ? Harrastus? Ei se ole tärkeilyä vaan omien arvojen esiintuomista. Tämänkin ketjun kommentit kertovat kuinka suuri tarve velauutisille ja velaikoneille on. Miksi lyttäät ihmisiä alaspäin, jotka eivät ole tehneet sinulle mitään?
Parikymppisenä tuskin kannattaa mitään yhtä totuutta alkaa vielä julistamaan. Mutta täysin ok ettei joku Ronkaisen Saara halua lapsia. Ihan oma päätös. En minäkään vaadi lehdessä että random ihmisten pitäisi olla jotenkin kiinnostuneita minun lapsistani tai en mene torille huutelemaan kuinka halusin lapsia ja olen hetero.
Jopas jotakin! Hän uhriutuu, jos joku on erimieltä. Hyvä ettei tee muksuja. Naiset pyrkivät julkisuuteen, näköjään, millä keinoin tahansa. Koomista!
Aikuisen ihmisen luulisi osaavan pitää jotkut asiat omana tietonaan. Varsinkin jos ei kestä minkäänlaista kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
T. Mummo 65 v
Miksi vanhemmat kertovat vauvauutisista sukulaisille tai someen?
No olisiko ehkä siksi että se on heille ilouutinen?
Velaus on velalle iloinen asia ihan kuten vauva on ilon aihe vanhemmille.
....kunnes joku heikolla itsetunnolla varustettu öyhöttäjä saapuu pilaamaan velojen mukavan ilon aiheen. Öyhöttäjät on se syy miksi velat joutuvat miettiä uskaltaako asiasta kertoa. Mieti jos vanhemmatkin joutuisivat salailla vauvauutista?
Niin se on hänelle tärkeä päätös. Mutta mitä se muille kuuluu. Ei tarvita lupaa tai hyväksyntää. Jos jotain omaa henk.kohtaista valintaa pitää koko ajan tuoda esiin ja korostaa niin se on outoa. Yleensä vaan pitää päästä lehteen ym viiden minuutin julkisuus/huomionhaku.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen nyt 34v enkä vieläkään halua, eikä mieskään :D ja ilmoitin jo 24-vuotiaana, etten halua lapsia. Olen ikäistäni kypsempi, mutta ymmärrän että ihmiset ajatteli vielä kun olin nuori että mieleni ehkä muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen ihmisen luulisi osaavan pitää jotkut asiat omana tietonaan. Varsinkin jos ei kestä minkäänlaista kritiikkiä.
Oletko siis sitä mieltä että velaudesta pitäisi vaieta, mutta vanhemmuudesta ei tarvitse vaieta?
Väsynyttä, niin väsynyttä.