Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: 24-vuotias Saara Ronkainen ei halua lapsia, eivätkä kaikki hyväksy päätöstä: Pelkään muiden reaktioita

Vierailija
10.09.2025 |

https://yle.fi/a/74-20056776

Tosi iso harmi jos ihmisten pitää piilotella itseään, koska toiset ihmiset ovat niin ilkeitä! Hyvä että tästä puhutaan. Ei kenenkään tarvitse kuulla ilkeilyä siitä, että ei halua saada lapsia. Mistä tällaiset synkeät asenteet veloja kohtaan opitaan, jos ei kotoa vanhemmilta? Miettimisen paikka miten asiaa voidaan korjata.

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hupaisaa tämä nykysukupolvi, kun se on niiiiiin huomiohuoraaja. Kuvataan junan alle jäänyttä ihmistä, että saadaan itse huomiota somessa, minä, minä, minä. Julistetaan milloin mitäkin asiaa niin tärkeänä, että saisi huomiota, huomiota. On siis siten olemassa. Muuten ei tunne olevansa olemassa. Olenko mä olemassa, mitä, kertokaan nyt heti mulle tänne, heeei! En oo olemassa, jossa ei seurata, kommentoida, huomioida!

Jos on ennenkin nuoret aina ottaneet itsensä pikkaisen liian vakavasti, niin nykynuoret ja nuoret aikuiset ovat sitä potenssiin sata.

Nyt vissiin kaikkien ihmisten pitää mennä tämänkin eukon sometilille tai kotiin kertomaan, että kyllä mä hyväksyn sun lapsettomuuden. Hah. Kun todellisuudessa ketään kiinnosta pennin vertaa.

Vierailija
122/129 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia omia ajatuksia ei tarvitse kertoa tuntemattomille. Kun ikää tulee, ymmärtää myös paremmin yksityisyyden ja sen ettei ole selitystä velkaa.

Tämä ei liity kyseiseen tapaukseen vaan yleisesti, että kaikista ei tule hyviä vanhempia. Syitä voi olla monia. Kuka huomioisi lasten oikeudet? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia omia ajatuksia ei tarvitse kertoa tuntemattomille. Kun ikää tulee, ymmärtää myös paremmin yksityisyyden ja sen ettei ole selitystä velkaa.

Tämä ei liity kyseiseen tapaukseen vaan yleisesti, että kaikista ei tule hyviä vanhempia. Syitä voi olla monia. Kuka huomioisi lasten oikeudet? 

Ei tarvitse kertoa, mutta jos joku haluaa kertoa velaudestaan, on väärin että siitä tulee kuraa niskaan. Se on valinta kuten vanhemmuus.

Vierailija
124/129 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytään uudestaan kun ikää on 34v.

Kakskymppisenä olin sitä mieltä, etten halua lapsia. Kolmekymppisenä olin sitä mieltä että ihan sama, tuleeko vai ei. Vaimoni kuitenkin halusi lapsia kun olin 35v joten ajattelin että no tulkoon sitten jos on tullakseen.

Nyt olen 43v, kolmen lapsen isä ja lapseni ovat tärkeintä minulle maailmassa. Niin se mieli muuttuu.

Yleisellä tasolla olen ihmetellyt tätä nykypäivän uutisointia ja ahdistumista päätöksistä.

Joku päättää ettei halua lapsia tai päättää haluavansa lapsia.

Joku päättää että eroaa kirkosta tai liittyy johonkin uskontoon.

Joku päättää tehdä paljon lapsia.

Joku päättää lähteä yliopistoon tai jäädä duunariksi yläkoulun jälkeen.

Oli miten oli, tehdään itse päätös, sen jälkeen paistatellaan julkisesti sen päätöksen kanssa että katsokaa kuinka olen itsenäinen uniikki lumihiutale! Sitten kauhistellaan ympäristön reaktioita ja uhriudutaan niiden edessä.

Eikö nykyihmisillä ole selkärankaa seistä omien päätöstensä takana?

M43

Vierailija
125/129 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole yhtään sometiliä olemassa, eikä kuvia netissä ollenkaan. Omalla nimelläni ja naamallani en kerro elämästäni yhtään mitään somessa tai muuallakaan netissä. Koska minun asiat ovat yksityisiä, eivätkä ne tuntemattomille kuulu.

Hienosti olen välttynyt kokemasta ihmisten kauhistelua, paheksuntaa, tökeröitä mielipiteitä ym paskaa, vaikka iso osa elämänvalinnoistani ei ole mennyt sen kultaisen keskitien mukaisesti niinkuin valtaosalla ihmisistä.

Mielestäni nykyajan someihmisillä pitäisi olla myös joku vastuu tekemisistään. Kun jeesustelet netissä tekemistäsi valinnoista, ei ole kohtuullista olettaa ja odottaa että yleisön vastareaktio on 101% hattaraa ja vaahtokarkkeja.

M43

Vierailija
126/129 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytään uudestaan kun ikää on 34v.

Kakskymppisenä olin sitä mieltä, etten halua lapsia. Kolmekymppisenä olin sitä mieltä että ihan sama, tuleeko vai ei. Vaimoni kuitenkin halusi lapsia kun olin 35v joten ajattelin että no tulkoon sitten jos on tullakseen.

Nyt olen 43v, kolmen lapsen isä ja lapseni ovat tärkeintä minulle maailmassa. Niin se mieli muuttuu.

Yleisellä tasolla olen ihmetellyt tätä nykypäivän uutisointia ja ahdistumista päätöksistä.

Joku päättää ettei halua lapsia tai päättää haluavansa lapsia.

Joku päättää että eroaa kirkosta tai liittyy johonkin uskontoon.

Joku päättää tehdä paljon lapsia.

Joku päättää lähteä yliopistoon tai jäädä duunariksi yläkoulun jälkeen.

Oli miten oli, tehdään itse päätös, sen jälkeen paistatellaan julkisesti sen päätöksen kanssa että katso

Ei se ole velan vika jos yhteiskunnassa on velafobisia ihmisiä jotka purkavat omaa kateutta ja pahaa oloa toisiin. 

Vähän sama kuin syyttäisi koulukiusattu siitä että "mitäs tulit kouluun, kestä se, koska olet lumihiutale". Ei, vaan ongelma on kiusaajisss, ei kiusatussa.

Miksi siis levität velavastaista sisältöä? Entä jos oma lapsesi on vela?

Vierailija
127/129 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsynyttä, niin väsynyttä.

Kannattaa mennä nukkumaan jos väsyttää.

Vierailija
128/129 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ollut ihan jo lapsesta asti täysin selvää, että en koskaan halua lapsia. Tunne on ollut aina todella vahva. En ole ikinä pitänyt lapsista. Nyt olen jo 46v.

Vierailija
129/129 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ollut ihan jo lapsesta asti täysin selvää, että en koskaan halua lapsia. Tunne on ollut aina todella vahva. En ole ikinä pitänyt lapsista. Nyt olen jo 46v.

Saitko koskaan kuulla vierailta ihmisiltä idioottimaisia "bingo" kysymyksiä velaudestasi?