Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vela-kommenteissa minua usein ihmetyttää se kun ne puhuu lapsista kuin ne olisi lapsia aina, etenkin pikkulapsiaikaa korostetaan

Vierailija
07.09.2025 |

Kuitenkin jokainen vanhempi tietää kuinka lyhyt humaus se varhaislapsuus on. Kohta sulla onkin teini siinä, joka pian on nuori aikuinen. Tuon jälkeen se suhde omaan lapseen on kahden aikuisen välinen suhde ja se jatkuu vuosikymmeniä. Mutta harva vela puhuu mitään siitä, puhutaan vaan vaipparallista, uhmaikäisistä jne. Ikään kuin lapsi olisi pikkulapsi hyvinkin pitkän ajan. 

Äiti, lapset 18 v ja 21 v

Kommentit (482)

Vierailija
441/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä sivusta seuranneena en ikinä halunnut samaa itselleni. En edes vaikka olisi kuinka lyhyt aika. Lisäksi ei ole ikinä ollut mitään mielenkiintoa tai halua olla äiti. 

Pidin itsekin esimerkiksi vauva-aikaa ja uhmaikää raskaana. En ole mikään "perheenäiti-tyyppi". Mutta silti ihmetyttää miksi usein se pikkulapsiaika näkyy niin merkittävänä, vaikka se on niin häviävä lyhyt aika vanhemmuudessa.

En tällä hetkellä keksi mitään negatiivista siinä että olen äiti. On ihanaa seurata läheltä kahden nuoren aikuisen elämää, ovat myös mitä parhainta keskusteluseuraa. 

Ap

Tarvittaessa voi adoptoida aikuisen. Tai sitten riittää normaalit ystävyyssuhteet.

Tai sitten voi vain todeta, että olen itse elämäni tärkein henkilö ja haluan panostaa vain itseeni kaikilla elämän osa-alueilla. 

Vierailija
442/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkä rasti on käyttää edes 10 saatika 20 vuotta elämästään johonkin sellaiseen mitä ei halua ja mistä ei nauti.

Tämähän se juuri on niin erikoista, että joku ajattelee tietävänsä etukäteen, millaista on olla vanhempi. Sitä nimittäin ei oikeasti voi tietää, se on fakta. 

Aivan, ihan samalla tavalla voisi lapsia haluavalle sanoa, että ihan sama vaikka haluat lapsia tällä hetkellä niin kannattaa ehkä jättää välistä koska vanhemmuus voi olla ihan kamalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pikkulapsiaika miten "lyhyt humaus" vain, minulle se olisi aina ollut liian pitkä. Nyt vaihdevuoteni ovat onnellisesti takanapäin, eikä raskauden, synnytyksen ja äitiyden uhkaa enää ole. En lukenut koko ketjua, mutta tässä lyhykäisesti mietteet, jotka ap:n aloitus herätti.

Vierailija
444/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti 

Ahaa, okei. Eli velat ovat huolenkantajia ja stressaajia. Sen takia siis he yrittävät minimoida omasta elämästään huolta tai stressiä aiheuttavat tekijät. Onhan tuokin yksi keino ratkaista omat ylitunnollisuus- ja riittämättömyysongelmansa. Ehkä kuitenkin kannattaisi yrittää päästä noista yli ja hakeutua mieluummin vaikka terapiaan. Eihän noiden vaikutus kutienkaan pelkästään lapsikysymykseen rajoitu, vaan voi vaikeuttaa elämää monilla muillakin alueilla. 

Miksi sinulle on niin tärkeää että kaikki hankkisivat lapsia? Miten voi risoa toisten vapaaehtoinen lapsettomuus noin paljon?

Ei minua riso. Eikä minulle ole lainkaan tärkeää, että kaikilla olisi lapsia. Yritän vain ymmärtää, mikä tässä vela-ju

Voi pyhä yksinkertaisuus. Eihän se nyt tietenkään kaikilla siitä johdu. Kaikki nyt yksinkertaisesti eivät vain halua lapsia, ei siinä ole sen ihmeempää. Eivät vain tahdo. Se on ihan yhtä ymmärrettävää kuin se, että jotkut tahtovat lapsia. Ihmiset ovat erilaisia ja haluavat eri asioita elämässä. Ei tämä niin vaikeaa ole.

Tuollaisen "en halua" ilmaisun taakse voi kätkeytyä vaikka mitä. Läheskään aina se tuskin johtuu pelkästään ihmisen omasta halusta. Varmaan lapsettomuus voi kuitenkin olla velalle joissakin olosuhteissa se paras mahdollinen ratkaisu, eikä yksityisasioita tarvitse kaikille avata. 

Vierailija
445/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten lasten kanssa taaksepäin katsottuna vaipparalli ja uhmaikä varmasti vaikuttaa lyhyeltä vaiheelta, mutta reaaliajassa vastoin tahtoa koettuna se on todella pitkä aika. Siihen päälle vielä raskausaika riskeineen, vanhemman velvollisuudet lasten harrastuksissa ja murrosiän ongelmat, niin puhutaankin jo - ylläri - parin vuosikymmenen raskaasta elämänvaiheesta.

No voihan se viimeinen 10 minuuttia siellä tunnilla istumisessa tuntua ikuisuudelta, mutta se ei silti ole sitä. En tiedä kuinka monta tuntia, ihmiset kuvittelevat, että sitä vaippaa vaihdetaan päivässä, mutta ei se nyt oikeasti vie kuin hyvin pienen hetken. Vähän vanhempana moni lapsi osaa jopa itse ottaa sen oman vaipan pois, Kaikkien elämässä on raskaita vaiheita, mutta jossain vaiheessa ne omat lapset muuttuvat myös avuksi. He auttavat tiskien kanssa, vievät roskiksia, ulkoiluttavat koiraa, kantavat kauppakasseja jn

Niin, SINÄ ehkä koet näin. Mutta kun pointti on se, että ihmiset kokevat asiat eri tavoin. Se mikä on sinulle mukavaa voi jollekin olla kärsimystä. 

Vierailija
446/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua seurata kenenkään elämää.

Tämä. Enkä halua olla kenellekään se esimerkki tai tuki ja turva tai lopulta vanha äitimuori joka tarjoaa pullaa ja kahvia ja lastenhoitoapua lastenlapsille. 

Vierailija
447/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös kun verrataan ettei lapselliset voi verrata velan elämään kun eivät tiedä. Me perheelliset tiedämme  elämän ilman lapsia (itsekin perustanut perheen vasta yli kolmekymppisenä) mutta lapsettomat eivät tiedä mikä onni elämään lasten myötä astuu. Tutkimustenkin mukaan perheelliset ihmiset ovat onnellisempia ja tyytyväisempiä elämäänsä kuin samanikäiset lapsettomat. Harmi että itsekkäiden ajatusten (ja virheellistenkin että jostain pitäisi luopua) takia se elämän syvällisin onni jää kokematta ja samalla tuhotaan yhteiskunnan rakenne.

Se että on ollut lapseton ennen lasten saamista ei tuo ymmärrystä vapaaehtoisesti lapsettoman elämään. Eikä kukaan ylipäätään voi täysin ymmärtää toisen kokemusmaailmaa, me kaikki koemme asiat eri tavalla. Äitinä et voi tietää miten toinen äiti kokee vaikka eläisittekin samanlaista elämää.

Tämä on hyvä pointti. Olen itse raskaassa elämänvaiheessa lapsen kanssa yksin ja eronneena ja koen äityiden eri tavalla kuin ne jotka ovat naimisissa vakituisissa töissä omakotitaloissaan asuen.

Minä olen työtön yh vuokrakaksiossa.

Vierailija
448/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuollaisen "en halua" ilmaisun taakse voi kätkeytyä vaikka mitä. Läheskään aina se tuskin johtuu pelkästään ihmisen omasta halusta. Varmaan lapsettomuus voi kuitenkin olla velalle joissakin olosuhteissa se paras mahdollinen ratkaisu, eikä yksityisasioita tarvitse kaikille avata."

Ihan samalla tavalla sen lapsia haluavan haluamisen taakse kätkeytyy asioita. He vaan eivät joudu jatkuvasti perustelemaan itseään eikä sitä heidän haluamistaan lähdetä kaivelemaan tai etsimään sille syitä. 

Vierailija
449/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten ettette halua porsia? Tekoäly korvaa lopulta kaikki työpaikat joten tarvitaan lisää veronmaksajia!!!! VAUVATALKOOOOOOOOOOOOOOOTTTTTTTTTTTTT!!!!!

Vierailija
450/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuollaisen "en halua" ilmaisun taakse voi kätkeytyä vaikka mitä. Läheskään aina se tuskin johtuu pelkästään ihmisen omasta halusta. Varmaan lapsettomuus voi kuitenkin olla velalle joissakin olosuhteissa se paras mahdollinen ratkaisu, eikä yksityisasioita tarvitse kaikille avata. "

Jos siihen "kätkeytyy" muuta kuin se, että henkilö ei itse halua lapsia. Eli siis jos vaikka rahatilanne olisi eri, niin silloin kyseessä ei ole vapaaehtoisesti lapseton, vaan olosuhteiden pakosta.

Vierailija
451/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen "en halua" ilmaisun taakse voi kätkeytyä vaikka mitä. Läheskään aina se tuskin johtuu pelkästään ihmisen omasta halusta. Varmaan lapsettomuus voi kuitenkin olla velalle joissakin olosuhteissa se paras mahdollinen ratkaisu, eikä yksityisasioita tarvitse kaikille avata. 

Voi olla joissakin olosuhteissa? Anteeksi nyt, mutta mitä helvettiä?

Vierailija
452/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua riso. Eikä minulle ole lainkaan tärkeää, että kaikilla olisi lapsia. Yritän vain ymmärtää, mikä tässä vela-ju

Voi pyhä yksinkertaisuus. Eihän se nyt tietenkään kaikilla siitä johdu. Kaikki nyt yksinkertaisesti eivät vain halua lapsia, ei siinä ole sen ihmeempää. Eivät vain tahdo. Se on ihan yhtä ymmärrettävää kuin se, että jotkut tahtovat lapsia. Ihmiset ovat erilaisia ja haluavat eri asioita elämässä. Ei tämä niin vaikeaa ole.

Haluaminen ei taida ihan kaikkea selittää. Tiedän juopon, joka sanoi juovansa, koska halusi juoda. Tiedän ihmisen, joka möi itseään, ja sanoi että tekee sen vapaaehtoisesti, ksoka haluaa tehdä niin ja saada siitä rahaa. Kuitenkin tiedämme, että päihteisiin syntyy riippuvuus, joka saa ihmiset haluamaan päihteitä, ja että harva valitsee itsensä myymisen, jos elämässä olisi muitakin vaihtoehtoja ansaita elanto. Nyt ei kannata yhtään loukkaantua, mutta on hyvin huolestuttavaa, että niin moni nuori sanoo, että "ei halua" lapsia. Haluaisivatko jotkut kuitenkin mieluummin sen suuren romanttisen rakkauden, turvallisen parisuhteen, ydinperheen, vakaan työsuhteen, omakotitalon, kultaisen noutajan ja kaksi tervettä iloista lasta, jos se olisi mahdollista? Näitä pohdin. -Eri. 

Vierailija
453/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää jos menisi jollekin raskaana olevalle päivittelemään, että miksi olet päätynyt tähän ratkaisuun, mistä se johtuu että halusit tulla raskaaksi, oletko nyt ihan varma, vielä se mieli muuttuu, sulla ei ole kyllä mitään tietoa vanhemmuudesta ja silti olet tällaisen ratkaisun tehnyt...

Vierailija
454/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaminen ei taida ihan kaikkea selittää. Tiedän juopon, joka sanoi juovansa, koska halusi juoda. Tiedän ihmisen, joka möi itseään, ja sanoi että tekee sen vapaaehtoisesti, ksoka haluaa tehdä niin ja saada siitä rahaa. Kuitenkin tiedämme, että päihteisiin syntyy riippuvuus, joka saa ihmiset haluamaan päihteitä, ja että harva valitsee itsensä myymise

Tässä nyt toinen puhuu aidasta ja toinen seipäästä. Jos ihminen on sitä mieltä, että haluaisi lapsen, jos löytäisi sen oikean tai rahatilanne olisi parempi tai tulevaisuus ei huolettaisi niin paljon tms, hän ei ole silloin vapaaehtoisesti lapseton, vaan olosuhteiden pakosta. Tällaisista ihmisistä moni jää sitä suremaankin, että olisi hankkinut lapsen jos tilanne olisi ollut toinen.

Vapaaehtoisesti lapseton ei halua omasta vapaasta tahdostaan lapsia, koska ajatus oman lapsen saamisesta ei kertakaikkiaan tunnu omalta, oli tilanne mikä tahansa. Tällaiset ihmiset harvemmin myöskään jossittelevat tai katuvat asiaa jälkikäteen, koska ovat aikanaan jo miettineet sen omalla kohdallaan niin läpikotaisin.

Vierailija
455/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuollaisen "en halua" ilmaisun taakse voi kätkeytyä vaikka mitä. Läheskään aina se tuskin johtuu pelkästään ihmisen omasta halusta. Varmaan lapsettomuus voi kuitenkin olla velalle joissakin olosuhteissa se paras mahdollinen ratkaisu, eikä yksityisasioita tarvitse kaikille avata. "

Jos siihen "kätkeytyy" muuta kuin se, että henkilö ei itse halua lapsia. Eli siis jos vaikka rahatilanne olisi eri, niin silloin kyseessä ei ole vapaaehtoisesti lapseton, vaan olosuhteiden pakosta.

No juuri tämä! Rahatilanne voi olla. Tai jollain toisella siihen kätkeytyy ehkä jonkinlainen psyykeen liittyvä asia, kuten liiallinen huolehtiminen, ahdistus tai riittämättömyyden tunne, kuten ainakin joistakin täällä olevista kirjoituksista voisi päätellä. Ne voivat juontua omasta lapsuudesta. Eiväthän ne ole kenenkään omia valintoja. 

Vierailija
456/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä mesotaan vain äideistä ja jostain maagisesta yhteydestä lapseen joka äidille muodostuu.

Itse olen vela mies jolla silti tahtomattaan lapsia. 

"Vela mies jolla silti tahtomattaan lapsia".

Nyt vähän ryhtiä uhriutuva "vela" mies. Yhdynnässä on aina lisääntymisen mahdollisuus.

Jaaha. Miehen vika taas vaikka just edellinen viesti missä oli velanainen jolla vahinkoraskaus sai kehuja.

Miksi vahinkoraskaus olis aina miehen syy?

Yksi aikuinen ottaa vastuun teoistaan ja aikoo tehdä parhaansa lapsensa eteen, toinen "aikuinen" ei ota vastuuta omista teoistaan, syyttelee vain muita, nyhyy nyhyy. Kumma on joo että saavat eri vastaanoton.

Ja ymmärsinkö oikein, "...tahtomattaan lapsiA..." eli et yhdestä kerrasta oppinut?

Vierailija
457/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se ei tuntunut lyhyeltä humaukselta. Siksi ne ensimmäiset vuodet jäivätkin mieleen pitkinä vuosina. Tietysti jokainen kokee eri tilanteet eri tavoin. Sen sijaan lapsen kouluvuodet menivät lyhyenä humauksena.

Vierailija
458/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkä rasti on käyttää edes 10 saatika 20 vuotta elämästään johonkin sellaiseen mitä ei halua ja mistä ei nauti.

Tämähän se juuri on niin erikoista, että joku ajattelee tietävänsä etukäteen, millaista on olla vanhempi. Sitä nimittäin ei oikeasti voi tietää, se on fakta. 

Mitä sitten ehdotat, että jos ei halua lapsia niin tekee silti jos vaikka sitten kuitenkin tykkäisi olla vanhempi? Miten siitä päätöksestä sitten peräännytään jos huomaa olleensa oikeassa eikä vanhemmuus olekaan oma juttu? Monelle miehelle tämä toki tuntuu olevan normaali toimintatapa liueta kun ei huvitakaan. 

Luetun ymmärtäminen. En ehdottanut yhtään mitään, totesin vain, ettei kukaan voi tietää millaista on olla vanhempi jos ei ole siitä kokemusta. Itse pidän tärkeänä, että jokainen saa itse päättää, haluaako lapsia vai ei. Aivan siitä riippumatta on fakta, ettei voi tietää millaista elämälasten kanssa on jos niitä ei ole.

Vierailija
459/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää jos menisi jollekin raskaana olevalle päivittelemään, että miksi olet päätynyt tähän ratkaisuun, mistä se johtuu että halusit tulla raskaaksi, oletko nyt ihan varma, vielä se mieli muuttuu, sulla ei ole kyllä mitään tietoa vanhemmuudesta ja silti olet tällaisen ratkaisun tehnyt...

Tällaistakin on tapahtunut.

Vierailija
460/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaminen ei taida ihan kaikkea selittää. Tiedän juopon, joka sanoi juovansa, koska halusi juoda. Tiedän ihmisen, joka möi itseään, ja sanoi että tekee sen vapaaehtoisesti, ksoka haluaa tehdä niin ja saada siitä rahaa. Kuitenkin tiedämme, että päihteisiin syntyy riippuvuus, joka saa ihmiset haluamaan päihteitä, ja että harva valitsee itsensä myymise

Vapaaehtoisesti lapseton ei halua lapsia oli tilanne tai olosuhteet mitä tahansa.