Miksi ihmiset on nykyään pitempään nuorempia?
Ei olisi tullut kuuloonkaan 80-luvulla, että nelikymppiset vanhempani olisivat käyttäneet nuorisovaatteita, pelanneet konsolipelejä, syöneet karkkia, juoneet limua tai muuten hullutelleet. Nykyään tuo on ihan normaalia keski-ikäisille, jotka näyttävätkin 20 vuotta nuoremmilta kuin keski-ikäiset viime vuosituhannella.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Aika ja kulttuuri on eri. Ihmiset ovat terveempiä ja elävät pidempään. Nuoruus alkaa aikaisemmin ja jatkuu pidempään.
Ja onhan se kiva kun kenenkään ei tarvitse olla tietynlainen tietyssä iässä. Nykyiset noin 50-60 v useimmiten elävät aika lailla kuten ovat aikuisuuttaan siihen asti eläneet, ja pidän sitä superpositiivisena.
Miten niin terveempiä? Ihan terveitä me oltiin silloinkin. Aika on eri mutta kulttuurissa ei minusta ihmeempiä muutoksia ole tapahtunut. Ei tässä mihinkään 1920-lukuun verrata.
Olen itse parikymppinen. En kyllä näe nelikymppisiä mitenkään erityisen nuoren näköisinä tai nuorekkaina. Suurinta osaa siis. Aina on jotain poikkeuksia laumasta, tyyli voi olla enemmän tämän päivän nuorisomuotiin päin mutta en kyllä tiedä saako sekään näyttämään nelikymmpistä silti kovin nuorekkaalta. Kaikki tapaamani nelikymmpiset on kyllä ihan nelikymppisten näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse parikymppinen. En kyllä näe nelikymppisiä mitenkään erityisen nuoren näköisinä tai nuorekkaina. Suurinta osaa siis. Aina on jotain poikkeuksia laumasta, tyyli voi olla enemmän tämän päivän nuorisomuotiin päin mutta en kyllä tiedä saako sekään näyttämään nelikymmpistä silti kovin nuorekkaalta. Kaikki tapaamani nelikymmpiset on kyllä ihan nelikymppisten näköisiä.
Sinäpä et tiedä, ketkä kaikki tapaamasi ihmiset ovat nelikymppisiä.
Mä katsoin joskus vanhaa valokuvaa 30-luvulta jossa isän vanhemmat, vanhin lapsista vauvana ja isän isän äiti. Isän vanhimman sisaruksen iän perusteella pystyin päättelemään koska kuva otettu. Vanhoista papereista löytyi isän isoäidin syntymävuosi. Isoäiti näyttää kuvassa yli 80-vuotiaalta, mutta todellisuudessa on kuvassa 60+. En nyt muista enää tarkkaa ikää. Kun vertaan omaan äitiini joka on 65v, niin kyllä hän näyttää paljon nuoremmalta kuin isäni isoisä.
Mä olen itse 46v. Käytän edelleen Converseja ja muutenkin vaatteita mistä mä pidän. Multa löytyy myös PS5 jossa mulla tällä hetkellä vasta GTA, mutta pitäisi hommata lisää pelejä. En ymmärrä miksi pitäisi lopettaa kivoja asioita vain iän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo, että keski-ikäiset näyttävät nykyään nuoremmilta, ole vain omasta vanhenemisesta johtuvaa harhaa. Itse muistan, kun lapsena ja teininä parikymppisetkin näyttivät vanhoissa valokuvissa hirveän vanhoilta, mutta nyt kohta neljäkymppisenä sen ikäiset näyttävät kyllä todella nuorilta ihan riippumatta siitä, miltä aikakaudelta kuva on peräisin.
Ei ole. Katso vaikka Hittimittari-ohjelmaa 80-luvulta. Siinä kaikki näyttävät vähintään 20 vuotta ikäistään vanhemmalta.
Kyllä. Yllätyin, kun YouTubesta löytyi moinen. Varsinkin miehet n. nelikymppisen näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Etkä tiedä minkälaisia vanhemmat oli 80-luvulla :D Mikä tämän kommentin pointti on?
kai se asenteesta kiinni,
MInä käyn skeittaamassa pari kertaa viikossa edelleen(vähä rauhallisemmin vaan ku ennen).
t. se setämies 49v. enkä ole edes vanhin hallilla,lähellekään.
Muistan kun ukillani oli 60 v. syntymäpäivät, hän sai lahjaksi kävelykepin. Vie nykypäivän kuuskymppiselle kävelykeppi niin se huitoo sut h*lvettiin sillä.
80-luvulla ruoka oli terveempää, liikuttiin enemmän ja terveydenhuoltoon oli helpompi päästä. On siihen nähden erikoista, että nykyään monet keski-ikäiset näyttävät nuoremmilta. Varmaan vaikuttaa pukeutumis/hiustyyli, joka on nykyään aikuisilla nuorekkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanonut, etteikö Beatles olisi hyvää musiikkia tai etteivät nuoret menisi keikoille kuuntelemaan vanhempiakin artisteja. Mutta ei se Beatles enää ole nuorisomusiikkia. Eikä Rollarit. Ne ovat vaan musiikkia, ilman mitään ikäjuttuja.
Sama juttu kuin farkkujen kanssa. Farmarihousut olivat nuorisomuotia joskus 1950-luvulla. Nykyään farkut ovat vaan tavalliset arkihousut, joita näkee kaiken ikäisillä vauvasta vaariin.
Mä ainakin kuuntelen ihan nykypäivän artistejakin, mutta omien vanhempieni korvissa mun nuoruusajan musiikki oli ihan kauheaa. Aikuisilla oli muutenkin omat juttunsa ja musiikkinsa ja ne olivat hyvin kaukana nuorten jutuista, nykyään ei ole tuollaista selkeää kuilua
Ap
Nykyään onkin kaverivanhempia, kun vanhemmat haluavat olla samalla tasolla lastensa kanssa ja kiv
Ai lapsettomatkin?
Ap
Koska nuoruuden palvonta on ykkösasia. Sen eteen tehdään kaikenlaista.
Juuri niin. Ihan samanlaista elämää elän nyt kuin silloinkin lapsuudenkodissa elettiin. Silloin oli kotitietokoneet ja monitorit, nyt surffaan myös padilla.