Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset on nykyään pitempään nuorempia?

Vierailija
06.09.2025 |

Ei olisi tullut kuuloonkaan 80-luvulla, että nelikymppiset vanhempani olisivat käyttäneet nuorisovaatteita, pelanneet konsolipelejä, syöneet karkkia, juoneet limua tai muuten hullutelleet. Nykyään tuo on ihan normaalia keski-ikäisille, jotka näyttävätkin 20 vuotta nuoremmilta kuin keski-ikäiset viime vuosituhannella.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole terveempiä nykynelikymppiset vaan painavampia ja paljon huonokuntoisempia kuin 80-90-luvuilla.

Ei onnistuisi nykynelikymppisiltä punkeroilta silloinen elämä. Hyötyliikuntaa oli paljon paljon enemmän. 

Vähän kritisoin tuota ulkonäköseikkaakin. Kyllä 80-90- lukujen sutjakammat tyypit oli nuoremman näköisiä. Muoti nyt oli mitä oli ja ihmisillä ei ollut samalla lailla varaa vaatteisiin ja ulkonäköön panostamiseen kuten nyt, kun vaatteetkin on puoli-ilmaisia ja verkkokaupoista voi tilata mitä vain vaikka mistä maailman ääristä. 

Vierailija
22/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nuo "nuorisovaatteet" ja "konsolipelit" mitä sinä pidät nuorisojuttuina ovat nykyisin keski ikäisten juttuja. Nykynuorisolla on eri jutut.

Konsolipelaaminen on mainittu sen takia, että se on ns. Turhaa ja lapsellista puuhaa, ei siksi että se olisi erityisen nuorekasta. Aiemmin keski-ikäisten harrastukset oli hyödyllisiä kuten neulontaa, puutöitä jne. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska "aikuistuminen" on ankeaa ja tylsää. Toki vastuullisuus ja käytöstavat on kunnossa, mutta muuten teen kaikkea, mikä on hauskaa. Elämää pitää elää eikä vain suorittaa jotain aikuisten velvoitteita.

Vierailija
24/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanonut, etteikö Beatles olisi hyvää musiikkia tai etteivät nuoret menisi keikoille kuuntelemaan vanhempiakin artisteja. Mutta ei se Beatles enää ole nuorisomusiikkia. Eikä Rollarit. Ne ovat vaan musiikkia, ilman mitään ikäjuttuja. 

Sama juttu kuin farkkujen kanssa. Farmarihousut olivat nuorisomuotia joskus 1950-luvulla. Nykyään farkut ovat vaan tavalliset arkihousut, joita näkee kaiken ikäisillä vauvasta vaariin.

Vierailija
25/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanonut, etteikö Beatles olisi hyvää musiikkia tai etteivät nuoret menisi keikoille kuuntelemaan vanhempiakin artisteja. Mutta ei se Beatles enää ole nuorisomusiikkia. Eikä Rollarit. Ne ovat vaan musiikkia, ilman mitään ikäjuttuja. 

Sama juttu kuin farkkujen kanssa. Farmarihousut olivat nuorisomuotia joskus 1950-luvulla. Nykyään farkut ovat vaan tavalliset arkihousut, joita näkee kaiken ikäisillä vauvasta vaariin.

Mä ainakin kuuntelen ihan nykypäivän artistejakin, mutta omien vanhempieni korvissa mun nuoruusajan musiikki oli ihan kauheaa. Aikuisilla oli muutenkin omat juttunsa ja musiikkinsa ja ne olivat hyvin kaukana nuorten jutuista, nykyään ei ole tuollaista selkeää kuilua 

Ap

Vierailija
26/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pelit oli niin paskoja että kukaan ei jaksanu pelata niitä

Vierailija
27/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo, että keski-ikäiset näyttävät nykyään nuoremmilta, ole vain omasta vanhenemisesta johtuvaa harhaa. Itse muistan, kun lapsena ja teininä parikymppisetkin näyttivät vanhoissa valokuvissa hirveän vanhoilta, mutta nyt kohta neljäkymppisenä sen ikäiset näyttävät kyllä todella nuorilta ihan riippumatta siitä, miltä aikakaudelta kuva on peräisin.

Vierailija
28/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo, että keski-ikäiset näyttävät nykyään nuoremmilta, ole vain omasta vanhenemisesta johtuvaa harhaa. Itse muistan, kun lapsena ja teininä parikymppisetkin näyttivät vanhoissa valokuvissa hirveän vanhoilta, mutta nyt kohta neljäkymppisenä sen ikäiset näyttävät kyllä todella nuorilta ihan riippumatta siitä, miltä aikakaudelta kuva on peräisin.

Ei ole. Katso vaikka Hittimittari-ohjelmaa 80-luvulta. Siinä kaikki näyttävät vähintään 20 vuotta ikäistään vanhemmalta.

Vierailija
29/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etanolin juominen ja tupakan poltto on vähentynyt.

Vierailija
30/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen mentiin töihin 16v iässä. Nyt 36v ikäiset miettivät, että vanhusten eläkkeet on aivan liian suuria, heillä itsellään eläkekertymään vasta 2 vuodelta.

Vierailija
31/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä vieroksuvia, nukkuvat aamulla pitkään, laiskoja, on aikaa istua peilin edessä. Maleksia kaupasta kauppaan kulkea vestareilla.  Silleen... ottakaa nyt hyvät ihmiset mallia Sanna Marinista.

Vierailija
32/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska eletään vanhemmiksi. On parempi ruoka ja terveydenhuolto.

Paremmasta ruuasta??? Pizzaa hampoasia ja kokista kaljaa. Terveys-hoitotasolla 0 et pääse näyttäytymään lääkärille ennen kuin oot kuollut.

Vierailija
33/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ole terveempiä nykynelikymppiset vaan painavampia ja paljon huonokuntoisempia kuin 80-90-luvuilla.

Ei onnistuisi nykynelikymppisiltä punkeroilta silloinen elämä. Hyötyliikuntaa oli paljon paljon enemmän. 

Vähän kritisoin tuota ulkonäköseikkaakin. Kyllä 80-90- lukujen sutjakammat tyypit oli nuoremman näköisiä. Muoti nyt oli mitä oli ja ihmisillä ei ollut samalla lailla varaa vaatteisiin ja ulkonäköön panostamiseen kuten nyt, kun vaatteetkin on puoli-ilmaisia ja verkkokaupoista voi tilata mitä vain vaikka mistä maailman ääristä. 

Mitä ihmettä on 80-90- lukujen tyylinen elämä? Ihan kuule silloin oli vesivessat ja öljylämmitykset, ei missään savupirteissä enää asuttu. Autolla ajettiin töihin ja kaupasta ostettiin ruuat. Pyykkikone pesi pyykit ja tiskikoneita oli. 

Vierailija
34/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nyt kun mietin, niin mä vieläkin käytän huppareita ja farkkuja, juon limua, käyn mäkkärissä, syön karkkiakin. Katson kaikki uusimmat leffat, olen tämänkin päivän musasta perillä, pelaan konsolipelejä. Ja mua luullaan järjestään alle nelikymppiseksi.

Toisin sanoen, teen yhä kaikkea sitä, mitä tein parikymppisenäkin.

t. nainen 45 v

Vierailija
35/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo luetellut "kuulu" nuoruuteen, vaan ihan mihin ikään tahansa. Vaatteet, pelit ja karkit. Hassuttelu. Vapaa-aika ja vapaa-ajan resurssit ovat kasvaneet.

Vierailija
36/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue historiaa niin ymmärrät miksi noin on.

Kerro sinä. Olen ihmetellyt samaa, mutten kyllä osaa sanoa historian pohjalta tuohon vastausta. 

Vierailija
37/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluttelen, mutta ihan selvinpäin. Pieni osa vaatteistani on ns. Nuorisovaatteita. 

Mitään muuta noista en tee. Näytän ikäistäni nuoremmalta. En meikkaa, värjää hiuksia ym. Elän terveellisesti. Ja liikun. 

N50

Vierailija
38/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska eletään vanhemmiksi. On parempi ruoka ja terveydenhuolto.

Ruoka nimenomaan on huonompaa nykyään.

Vierailija
39/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin kuuntelen ihan nykypäivän artistejakin, mutta omien vanhempieni korvissa mun nuoruusajan musiikki oli ihan kauheaa. Aikuisilla oli muutenkin omat juttunsa ja musiikkinsa ja ne olivat hyvin kaukana nuorten jutuista, nykyään ei ole tuollaista selkeää kuilua 

Ap

Nykyään onkin kaverivanhempia, kun vanhemmat haluavat olla samalla tasolla lastensa kanssa ja kivoja ja viihdyttäviä. Mitä se tekee lasten kehitykselle, onkin sitten eri juttu.

Vierailija
40/52 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai tällainen joista tässä puhutaan. Asiallisia vastteits käytän vain töissä. Vapaa-ajalla räikeitä huppareita yms. En tee mitään järkeviä ja kehittäviä aikuisten juttuja. Lapsiakaan minulla ei ole. Silti viihdyn minuna.

M42