Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasviproteiini ja ilmavaivat

Vierailija
27.02.2023 |

Olen pikkuhiljaa jättämässä punaista lihaa pois ruokavaliosta. Nyt kuukauden ajan olen käyttänyt säännöllisesti soijarouhetta. Asun yksin ja teen siitä kerran viikossa ruokaa, josta syön 3-4 päivän ajan. Sen ensimmäisen päivän jälkeen on edelleen joka kerta ihan jäätävät ilmavaivat. Maha on niin kuin kaasupallo. Ei onneksi muita oireita, mutta on kyllä todella tukala olo töissä kun pitää pidätellä pierua. Kuitenkaan seuraavina päivinä kun edelleen syön samaa ruokaa, ei oireita enää ole.

Onko mitään toivoa että vatsa tottuu tähän? En haluaisi syödä lihaa ja oikeasti myös tykkään soijarouheen mausta. Se taitaa olla näistä kasviproteiineista myös halvin vaihtoehto.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikutko ollenkaan? se auttaa ruuansulatukseen

Vierailija
2/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se soijarouhe pitää "marinoida" anna olla vedessä jonkin aikaa.

https://vegaanihaaste.fi/soijarouheen-ja-soijasuikaleiden-valmistaminen

kokeile muu-jauhista/-pyöryköitä, ovat hyviä myös.

Mene facessa vegaanihaasteen jatkot-ryhmään, saat hyviä vinkkejä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkokasvit eivät normaalisti ole kuuluneet ruokavalioosi, niihin tottuminen vie aikaa. Suositus on, että niiden käyttöä lisätään pikkuhiljaa esim. sekoittamalla ensin "tavallisen" ruoan sekaan. Jo edellä mainittu liikunta (siis ihan reipas kävely riittää) auttaa ruoansulatusta ja laittaa ilman liikkeelle.

Itse tomerana teininä tein sen klassisen mokan, että vaihdoin ruokavaliota kuin katkaisimesta kääntämällä. Voin sanoa, että siitä seuranneet kolmisen kuukautta olivat hyvin tuskaiset, mutta yllättävän nopeaa keho kuitenkin tottui.

Vierailija
4/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa edetä kokeillen ja kuulostellen.

Punaisesta lihasta luopumalla jää onneksi vielä monia muitakin proteiinivaihtoehtoja.

Tosi harvoin syön soijarouhetta kun huomasin että se, etenkin yhdistettynä tomaattiin ja sipuliin, aktivoi vatsantoimintaa hieman liikaa. Eli soijarouhe-tomaattikastike ei ole mulle hyvä idea mutta joissain muissa yhdistelmissä soijarouhe käy hyvin. (Esim kaalilaatikko).

Toisaalta, soijasta tehtyä tempeh'iä vatsa sietää hyvin ja soijakastiketta myös. Fermentointi auttaa.

(Onneksi on paljon vaihtoehtoja soijarouheelle. Jos syöt kananmunaa ja maitotuotteita, monipuolisen ruokavalion laatiminen ei ole mitenkään vaikeaa aiempaan verrattuna.

Omia arki-illan ruokiani ovat esim. uuniomeletti kasviksien kanssa (lisää esim halloumipaloja jos haluaa), toinen nopea ja monipuolinen on

kasvispelti jossa on tuoreita kasviksia (ja juureksia), esim. vihreitä pakastepapuja, ja esim. purkillinen mustapapuja.)

Vierailija
5/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei soija sovi, ehkä kannattaa kokeilla myös muita kasviproteiineja, härkis, nyhtökaura jne. toki myös linssit, pavut ja kikherneet.

Vierailija
6/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, mutta ei todella kannata syödä sitä soijaa 3-4 päivänä peräkkäin jos vatsa ei ole siihen vielä oikein tottunut. Syö kerran ja pakasta loput, syö vasta myöhemmin uudestaan ja ihan muuta välissä. Lisäksi voisi olla hyvä käyttää vaihtelevammin muita kasviproteiineja myös kuin soijarouhetta. Esim. soijastakin tofu usein sulaa paremmin kuin rouheet. Sitten on erilaiset pavut ja herneet sellaisenaan, seitan, härkäpapuvalmisteet, sienipohjainen quorn... 

Olen itse ollut vege 20 vuotta mutta ei kyllä munkaan maha oikein tykkkäisi monesta päivästä soijarouhetta peräkkäin. 

Vierailija
7/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen liha on terveellistä, ei kannata vähentää.

Vierailija
8/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssi on hyvä vaihtoehto jos vatsa ei kestä soijaa. 

Jos vatsasi kestää sitä paremmin uudelleen lämmitettynä, niin voisiko sitten ajatella jotain tuplakäsittelyä ruokaa valmistettaessa?

Vierailija
9/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi terveellistä, viikkoon ei tullut tiiät kyllä mitä, sitte semmosia sementtiåökäleitä. Kiitos ei, ei enää ikinä.

Ps Ja se haju tsiiisus, mut ois voinu myydä bioaseeksi jonnekki sotivaan maahan, oisivat paniikissa juosseet jyrkänteeltä alas.

Vierailija
10/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastat reippaasti työtoverit pierukilpailuun. Sitten on mahtava voittajan fiilis ja voi tuulettaa,kirjaimellisesti.

Vierailija
11/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toffo kirjoitti:

Haastat reippaasti työtoverit pierukilpailuun. Sitten on mahtava voittajan fiilis ja voi tuulettaa,kirjaimellisesti.

Juu: kaalisoppaa tuhdisti soijarouheella ja sipulilla ja parit keitetyt munat kyytipojaksi. Ja eikun kisat käyntiin. :D

Vierailija
12/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on jotkut typeriä. Syövät vaikka väkisin jotain, mitä elimistö hyljeksii.

Vierailija
13/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä. Kiitos vastauksista ja hyvistä vinkeistä. Liikkumisessa tosiaan voisin tsempata. Ainakin työ on suureksi osaksi istumatyötä, niin siellä ei hirveästi sitä aktiivisuutta tule. Toki lenkilläkin pitää vähän katsoa ympärilleen, ettei ihan avoimesti muiden kuullen piereskele. :D

Soijarouheen olen valmistanut sillä tavalla että laitan pannulle ensin rasvan ja mausteet, sitten soijarouheen ja lopuksi pieninä määrinä kerrallaan kasvislientä turvottamiseen. Tämän tavan opetti opiskeluaikana luokkakaveri.

Vierailija
14/42 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo ehdottikin syömään ruokia vaihtelevammin eri päivinä. Kannatan sitä. Lisäksi on hyvä muistaa, etteivät kasviproteiinit sovi kaikkien vatsalle. Oma vatsani tulee todella kipeäksi, jos syön kunnon annoksen soijabolognesea ja pienestä lautasellisesta hernekeittoa saan vatsani moneksi päiväksi aivan sekaisin.

Vierailija
15/42 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi terveellistä, viikkoon ei tullut tiiät kyllä mitä, sitte semmosia sementtiåökäleitä. Kiitos ei, ei enää ikinä.

Ps Ja se haju tsiiisus, mut ois voinu myydä bioaseeksi jonnekki sotivaan maahan, oisivat paniikissa juosseet jyrkänteeltä alas.

Ei punainen liha aiheuta tuollaista.

Vierailija
16/42 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta minulle aiheutti. Vatsavaivat ja suolistotulehdukset sekä ummetus hävisi, kun jätin lihan pois ruokavaliosta kokonaan.

Vierailija
17/42 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kyseinen kirjoittaja, mutta minulle aiheutti. Vatsavaivat ja suolistotulehdukset sekä ummetus hävisi, kun jätin lihan pois ruokavaliosta kokonaan.

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
18/42 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana voi olla, ettet käytä sitä soijarouhetta nyt oikein mikä aiheuttaa tuon. Samaa ongelmaa on esimerkiksi kidneypavuissa, jos ei niitä huuhtele kunnolla (tai anna kuivien liota tarpeeksi kauan) ja kanssa linsseissä, ettei niitä huuhtele huolella. 

Mä tosin suosittelisin, että sen sijaan että vaihdat kaikki soijarouheeseen niin kokeile punaisia linssejä ja kikpapuja mielummin. Opettele ne huolella huuhtelemaan niin saat parempaa ja omalle kropalle parempaa proteiinia niistä.

Itse olen jättänyt nyt kokonaan punaisen lihan pois, kun kolesteroli oli ihan järkyttävässä lukemissa ja myös siirtymässä vegaaniksi. Olen lukenut, että terveellinen vegaaniruokavalio on ainoa tapa saada kolesteroli normaaliksi ilman lääkkeitä.

Vierailija
19/42 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fermentointi auttaa yleensä ruoansulatusta, joten edellä jo mainittu tempeh ja kotimaiset fermentoidut härkäpapuvalmisteet voisivat toimia alkuun paremmin. Ekologisista syistä suosittelisin muutenkin mieluummin härkäpapua kuin soijaa.

Vierailija
20/42 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin vetämään jogurttia papujen kanssa, niin vatsa rauhoittui. Toki tämä ei ole kasvisperäistä, joten ehkä joku toinen hapatettu/fermentoitu korvike voisi auttaa. Ja sipulia en voi syödä papujen kanssa samaan aikaan. Kyllä se vatsa ajan myötä rauhoittuu, mutta siinä menee kuukausi pari, että vatsa tottuu.