Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka et juo maitoa ollenkaan

Vierailija
05.09.2025 |

Liikut paljon ja tarvitset paljon proteiinia, mistä sitä saat esiin vaikka 70g päivässä? Ilman että tarvii aina erikseen pitää siitä huoli.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni joisin maitoa ja piimää, mutta laktoosi intoleranssi. Hyla tuotteet on pahanmakuisia. Vastaus; kanaa, kananmunia, pähkinöitä, juustoa.

Vierailija
82/103 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa en oikeastaan ikinä juo tai käytä mutta piimää tulee käytettyä,samoin jogurtteja ja juustoja. Proteiinia saan myös linsseistä,lihasta ja kananmunista jne joten en koe tarvitsevani maitoa siltään juotuna ja se on pahanmakuista ja nostaa limaa kurkkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni joisin maitoa ja piimää, mutta laktoosi intoleranssi. Hyla tuotteet on pahanmakuisia. Vastaus; kanaa, kananmunia, pähkinöitä, juustoa.

Et ole laktoosittomasta maidosta ja piimästä kuullut?

Vierailija
84/103 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juusto (raejuusto), rahka, kanamunat, pavut, linssit, soijatuotteet, pähkinät ja täysjyvävilja. Muutamia mainitakseni....    Listaa saa jatkaa!

Ruoka.

Vierailija
85/103 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tirsk :D Ap luulee että maito on ainoa proteiinin lähde :D

En. Vaan se on erittäin tehokas ja helppo tapa saada sitä paljon. Esim yksi työkaveri maitovastainen puhui ihmisten laihduttamisesta kuinka monilla on väärä käsitys että jos ei syö niin laihtuu, tämä kaveri on kovasti sitä mieltä että pitää syödä kuin porsas että saa proteiinia tarpeeksi ja rasva poistuu ja lihakset kasvava ja saa toden totta syödä kuin porsas kokoajan että saa pelkästä ruoasta 70g päivässä proteiinia. Mutta jos juo maitoa, sen saa maidosta, muutamasta leivästä, kananmunasta, jogurtista ja kevyesti lounasta ja päivällistä.

Juu, itekään en ole juonut maitoa eläissäni kuin kaksi kertaa, en pidä mausta. Mutta piimää,juustoa,jugurttia menee kyllä. Ärsyttää nää ketkä kertoo miten pitäis syödä.Tälläinen 60v ukko 183cm 80kg neuvoo että syö silloin kun kun on nälkä ja lopeta kun on kylläinen olo vaikka vielä maistuu hyvälle!

Vierailija
86/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä mitään proteiinia koskaan elämässäni mieti, siitä ei Suomessa ole pulaa kuin syömishäiriöisillä, huonosti syövillä vanhuksilla ja päihdeongelmaisilla.

Olen vieläpä kasvissyöjä. Joskus uteliaisuudesta testasin Fatsecretillä miten paljon tulee eri makroravintoaineita, ja proteiinia tuli 55-70 g päivässä. Riittää hyvin mulle.

Mitä syöt jos noinkin paljon kertyy proteiinia?

Vierailija
87/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis luuletko ihan OIKEASTI, että ne makeat maidot ovat ainoita vaihtoehtoja? :DD Todella moni laktoositon maito maistuu aivan tavalliselta, jopa paremmalta kuin laktoosillinen maito. Minä en voi käyttää laktoosia yhtään, joten kokemusta on ja paljon.

Vierailija
88/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähdetään ensin siitä, että ihminen ei tarvitse kiloa proteiinivanukasta ja juomia, joka kerta, kun käy salilla kännykkää näpräämässä. Riittää ihan hyvin normaali ruokavalio.

Kilpaurheilijat ja kehonrakentajat voivat tarvita lisäproteiinia.

Vierailija
89/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoa

Vierailija
90/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku oikeasti tänä päivänä vielä (vuosi 2025) niin tyhmä ettei tiedä mitkä elintarvikkeet ovat parhaita protskun lähteitä ja luulevat että maitoa juomalla saa tarvitsemansa proteiinin.

Lehmän, vuohen, kamelin ym maito (mitä ihmiset juo) on tarkoitettu vasikoiden kasvatusjuomaksi. Ihan kuin ihmisilläkin rintaruokitaan lasta vain hetki syntymän jälkeen. 

Maito ei ole alunperinkään tarkoitettu  evoluutiossa aikuisten juomaksi, vain kasvavan jälkeläisen ensimmäisten vuosien ravinnonsaannin turvaamiseen. 

Vierailija
91/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei maitoa juomalla kyllä riittävästi proteiinia saa. Ja tavallinen kuntoliikkuja ei tarvitse mitään ylimääräisiä proteiineja. Ihan normaalista ruokavaliosta saa tarpeeksi.

Vierailija
92/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitorahkaa ja raejuustoa menee reilusti. Paljon parempia proteiinin lähteitä kuin maito. Maitolitrassa n. 30g. Yhdessä rahkapurkissa yli 20g. 

Päivän proteiinit esim. 2prk rahkaa 45g, purkki tonnikalaa 30g, 250g kansuikaleita 50g. 

Tuosta tulee jo 125g proteiinia. Kaikki muut lisäksi eli mitä tulee täysjyväviljoista ym. Vastaavasti saatan korvata jonkun rahkapurkin muutamalla paistetulla munalla tai raejuustolla. Tai joskus menee noiden lisäksi vielä raejuustopurkki hedelmien kanssa. Jos on ruuaksi lohta sitä voi mennä iso määrä myös ja protskut voi olla 150g. 

Maitoa menee ainoastaan joskus grilliruoan kanssa pieni tölkillinen.

Vierailija
93/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tirsk :D Ap luulee että maito on ainoa proteiinin lähde :D

Esim yksi työkaveri maitovastainen puhui ihmisten laihduttamisesta kuinka monilla on väärä käsitys että jos ei syö niin laihtuu.

Seon kyllä ihan oikea käsitys.

Vierailija
94/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia saa monesta ruoasta.

Aika vähän sitä monessa kuitenkin on. Jauheliha, siinä on paljon, mutta sen syöntimäärä usein per ateria muutama kymmenen grammaa, kalassa on hyvin, mutta ei sitäkään pelkästään syödä niin paljon että kertyisi oikeasti riittävästi päivän suositukseen nähden, kana, herneet ja pavut, mutta niitä pitää syödä kuin porsas ennenkuin 70g päivässä täyttyy.

Kreikkalaisessa jugurtissa on per 100 g noin 10 g proteiinia. Lisäksi Skyr ja rahka, juustoja ja munia, ei tartte yhtään maitoa juoda. 

Vierailija
95/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole juonut maitoa sitten kouluvuosien ja hyvin olen pärjännyt 65-vuotiaaksi. Maito vaan alkoi maistua pahalta. 

Melko sama. Olen 70 ja maitoa en ole juonut kuin , no, viimeksi varmaan rintamaitoa. Hyvin olen pärjännyt ,tosin ruuanlaitossa  käytän mutta maitoa mutta"raakana", se maistuu ja tuoksuu pahalle. Juustoa ja rahkaa ym  käytän.

Vierailija
96/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maito kummoinen proteiinilähde olekaan, ainakaan jos ihan maitona juo, eikä rahkaa, juustoja jne.

Saahn kahdesta lasillisesta maitoa (4dl) jo 14g proteiinia. Se lasketaan myös koululaisilla osaksi proteiinilähdettä ruokaympyrässä mihin siis väitteesi oikein perustuu?

Ei koululaisten ole pakko juoda lehmien eritteitä

Vierailija
97/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin on valion vuosien mittainen maitopropaganda uponnut. Suuri osa maailman kansalaisista ei maitoa juo, paitsi erityiset suomessa

Vierailija
98/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joisin pahaa kaupan valemaitoa kun maidosta jalostetut ruoat ja ruoka-aineet ovat herkullisia. Syön siis juustoja, jugurttia yms. Juotavana ainoastaan piimä on hyvä maitotuote.

Vierailija
99/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole juonut maitoa sitten kouluvuosien ja hyvin olen pärjännyt 65-vuotiaaksi. Maito vaan alkoi maistua pahalta. 

Melko sama. Olen 70 ja maitoa en ole juonut kuin , no, viimeksi varmaan rintamaitoa. Hyvin olen pärjännyt ,tosin ruuanlaitossa  käytän mutta maitoa mutta"raakana", se maistuu ja tuoksuu pahalle. Juustoa ja rahkaa ym  käytän.

Olen kasvissyöjä enkä syö prosessoitujakaan maitotuotteita kuin satunnaisesti, mutta komppaan tätä. Prosessoidut maitotuotteethan eivät ole varsinaisesti maitoa siinä missä olutkaan ei ole sokeria, vaan sen sokerin ja maitosokerin on käynyt läpi jokin sieni ja sen sienen uloste on sitten tämä varsinainen hapanmaitotuote tai juusto. 

Jos haluaa pudottaa nuo hapanmaitotuotteet pois kokonaan niin hapankaali, kimchi, kombucha, tai muu jossa on sitä elävää sienikantaa voi ne korvata. Myös alkoholi, mutta en ole varma onko markettialkoholeissa eläviä sienikantoja, joten en tiedä.

Itse en näitä juuri kaipaa. Liottamissani ja idättämissäni pavuissa tai niiden kuorissa käynnistyy selvästi jonkinlainen fermentaatioprosessi, vaikka idätänkin niitä vain pari päivää. Syön ne sitruunan kanssa, eli elävä sienikanta tuhoutunee ennen vatsalaukkuun päätymistä, mutta oletettavasti tämä kuitenkin vaikuttaa myös jonkun verran ravintoainekoostumukseen.

Vierailija
100/103 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Märehtijöiden lihaa, sisäelimiä, luuydintä, luomu munia pääasiassa proteiinin lähteenä. Myös pienriista ja riistalinnut ok. Juustoa ja muita maitotuotteita jonkin verran.

Possua ja broileria hyvin vähän niiden huonon rasvahappokoostumuksen takia. Kalaa ja muita mereneläviä en syö lainkaan, en vaan tykkää.

Maitoa en juo, sillä juotu kalori on turhin kalori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi