Sinä joka et juo maitoa ollenkaan
Liikut paljon ja tarvitset paljon proteiinia, mistä sitä saat esiin vaikka 70g päivässä? Ilman että tarvii aina erikseen pitää siitä huoli.
Kommentit (85)
En mä mitään proteiinia koskaan elämässäni mieti, siitä ei Suomessa ole pulaa kuin syömishäiriöisillä, huonosti syövillä vanhuksilla ja päihdeongelmaisilla.
Olen vieläpä kasvissyöjä. Joskus uteliaisuudesta testasin Fatsecretillä miten paljon tulee eri makroravintoaineita, ja proteiinia tuli 55-70 g päivässä. Riittää hyvin mulle.
Ei maito kummoinen proteiinilähde olekaan, ainakaan jos ihan maitona juo, eikä rahkaa, juustoja jne.
Munii, kanaa, kalaa, kunnon naudan lihaa, välillä menee jotkut kikherneet tai linssitki, raejuustoa menee paljon ja rahkaa/luonnonjogurttii/kreikkalaist jogurttii
Vierailija kirjoitti:
Ei maito kummoinen proteiinilähde olekaan, ainakaan jos ihan maitona juo, eikä rahkaa, juustoja jne.
Saahn kahdesta lasillisesta maitoa (4dl) jo 14g proteiinia. Se lasketaan myös koululaisilla osaksi proteiinilähdettä ruokaympyrässä mihin siis väitteesi oikein perustuu?
En ole juonut maitoa sitten kouluvuosien ja hyvin olen pärjännyt 65-vuotiaaksi. Maito vaan alkoi maistua pahalta.
En ole ostanut maitoa enkä juonut tänä vuonna tippaakaan maitoa. Ennen rahtasin sitä kaupasta useita litroja per viikko. Hyvin on pärjätty ilmankin.
En ole 70 - kiloinen henkilö, joten en tarvitsee 70 grammaa proteiinia päivässä.
Saan proteiinia ihan vaan syömällä kasviksia ja lihaa tai kalaa. Palkokasveissa on mm. proteiinia.
Juusto (raejuusto), rahka, kanamunat, pavut, linssit, soijatuotteet, pähkinät ja täysjyvävilja. Muutamia mainitakseni.... Listaa saa jatkaa!
Kaurapuuro, pavut, herneet, soijarouhe, naudan jauheliha, kanan jauheliha, kaalit, peruna, tumma pasta yms.
Vierailija kirjoitti:
On se aika hyvä. Yksi desi sisältää 3.5g ja jos normaalisti ruoan yhteydessä syöt niin se tekee helposti 15g pelkästään juomasta, jos molemmilla ruoilla juot pari lasia maitoa on proteiinia jo puolet päivän tarpeesta. Pelkästään juomasta. Siihen saa jo raejuustoa ja palkokasveja mussuttaa aikalailla. Jogurtit, rahkat jne eivät ole sen kummempia kuin maito. Vaikka rahkassa voisi olla paljonkin proteiinia niinkuin vaikka raejuustossa joutuu niitä syömään todella paljon ennenkuin proteiinia kertyy. Ja tottakai kasvissyönnillläkin pärjää, itsekkin syön paljon kasviksia ja marjoja esim. Mutta proteiini on sellainen jota on pakko saada tai lihakset surkastuu ja ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunasta
Syöt 10 munaa päivässä? Yhdessä ei taida olla kuin 7g. Samanverran kuin viipale kauraleipää. Yhdessä ihan hyvä aamupala, muna ja leipä, mutta vain 15g proteiinia jos päivän tarve on vaikka 70g. Mistä loput jos ei käytä maitoa tai maitotuotteita?
Päivän ekat proteiini saan kaurapuurosta. Sitten soijamaidosta ja kasviksista. Tarvittava määrä tulee helposti täyteen.
Kananmunasta