Voiko työnantaja pakottaa saunomaan työpaikan virkistyspäivänä?
Vähän outo kysymys mutta tosielämää. Työpaikalla halutaan järjestää säännöllisesti tiimipäiviä jossain työpaikan ulkopuolella, yleensä jossain hotellissa tai vastaavassa.
Työajan ulkopuolella näihin kuuluu aina yöhön asti työnantajan järjestämiä yhteisiä juttuja. Joihin on käytännössä pakko kaikkiin osallistua, muuten tulee sanomista.
Ja yhteinen saunominen on aina listalla! Tunnen oloni todella epämukavaksi tilanteessa, jossa minun pitäisi istua alasti samassa saunassa alastomien työkavereiden kanssa. Olen pari kertaa pakottanut itseni siihen ja se on aivan hirveää. Viimeksi yksi työpaikan naisista alkoi vielä saunassa avautua kaikille miehensä pettämisestä. En halua nähdä työkavereita alasti, en halua esiintyä heidän seurassaan alasti ja vielä olla pakotettu kuulemaan heidän seksielämästään!
Ei kai työnantaja oikeasti voi tuollaista vaatia?
Kommentit (124)
Ei voi pakottaa tuohon. Mistä hel--tistä työpaikoille sikiää noita muiden työntekijöiden kiduttajia.
Vierailija kirjoitti:
No EI tietenkään.
No niin luulisi mutta jos joku ei ole osallistunut jokaiseen aktiviteettiin, myös tähän, aiemmin niin tiimin vetäjä on pitänyt puhuttelun.
Mielestäni ei voi.
Jokainen määrää omasta vartalostaan.
Tietty kun hait firman töihin niin kirjotitko nimesi åaperiin missä vaadittiin näyttäytymään alasti työkavereille?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi! Ja vielä imemään joka äijän pussit tyhjäksi
Niin moon kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Saako siitä palkkaa?
Ei.
Ja vaikka olisi paikallista työaikaa niin silti mielestäni täysin sopimatonta.
Onko oikeesti noin typeriä työntekijöitä jotka kyselee pitääkö jotain tehdä
Ei voi pakottaa. Et ole työnantajan omaisuutta.
Lisäksi kaikki toiminnat jotka menevät työajan ulkopuolelle ovat muutenkin täysin vapaaehtoisia, voit vaikka lähteä kotiin heti, kun työaika päättyy. Jokaisen ihmisen vapaa-aika on yksityistä aikaa, eikä kuulu työnantajalle, kuinka sen viettää
Saunomiseen pakottaminen voidaan katsoa myös häirintänä, joten jos joku yrittää siihen pakottaa voit tehdä siitä ilmoituksen
Itse olen lähtenyt viimeiset vuodet noista riennoista kotiin heti, kun työaika päättyy, siihen saakka meille on maksettu täysi palkka noista touhuista.
Työt kuuluu tehdä, muuhun ei voi pakottaa! Jos tulee puhuttelu niin puhu takasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No EI tietenkään.
No niin luulisi mutta jos joku ei ole osallistunut jokaiseen aktiviteettiin, myös tähän, aiemmin niin tiimin vetäjä on pitänyt puhuttelun.
Tee ilmoitus AVIin tai ammattiliittoon. Tiimin vetäjä syyllistyy selkeästi seksuaaliseen häirintään. Ketään ei voi pakottaa ryhmäsaunomaan
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeesti noin typeriä työntekijöitä jotka kyselee pitääkö jotain tehdä
Olisko vaikka siksi että noin ON meillä pakko tehdä. Ei sitä tietenkään voi laillisesti vaatia mutta tiimin vetäjä ja muut työkaverit ottavat puhutteluun "huonosta tiimihengestä" jos joku noista lintsaa. Eli epävirallisesti siis voi. Joten kiinnostaisi onko tällaista hullua ja täysin epämääräistä toimintaa muillakin työpaikoilla vai ovatko nämä vain hulluja.
Pakottaa kun voi muutenkin kuin virallisesti ja laillisesti, eli vaatia tiimihengen takia osallistumaan näihin virkistyspäiviin ja kaikkeen tekemiseen siellä.
Teidän firma on varmaan Porvoossa ja sä olet asiantuntijatehtävissä, eli tärkeä tiimityöntekijä, ja siksi sun pitää jatkuvasti osallistua pervoihin alastonpalavereihin saunan lauteilla? Joo, sellaista se on 🥱🥱🥱
Tuollaiset vastarannan kiiskit kyllä tunnetaan. Joka asiassa hankaa vastaan. Ainakin on selvää kuka saa lähteä, kun seuraavaksi irtisanotaan.
Teen etätöitä niin paljon kuin mahdollista enkä ikinä osallistu mihinkään tiimikokoontumisiin, edellisestä työpaikasta minut irtisanottiin koeaikana pois koska en sovellu tiimipelaajaksi 😂 Nykyisessä työpaikassa ei ole tuollaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei voi.
Jokainen määrää omasta vartalostaan.
Tietty kun hait firman töihin niin kirjotitko nimesi åaperiin missä vaadittiin näyttäytymään alasti työkavereille?
En tietenkään. Mutta tiimin vetäjän ja osan työntekijöistä mielestä kaikki ovat sitoutuneet olemaan tiimipelaajia ja tämä on osa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No EI tietenkään.
Kerro puhuttelussa, että viehätyt seksuaalisesti (myös) samaa sukupuolta olevista ihmisistä, joten et halua olla alastomien työkavereiden seurassa.
Meillä suurin osa jättää saunan väliin, vain pieni osa varsinkaan naisista saunoo. Ei tietenkään voi pakottaa saunomaan. Jos helpolla haluat päästä niin sano, että et voi saunoa terveydellisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa. Et ole työnantajan omaisuutta.
Lisäksi kaikki toiminnat jotka menevät työajan ulkopuolelle ovat muutenkin täysin vapaaehtoisia, voit vaikka lähteä kotiin heti, kun työaika päättyy. Jokaisen ihmisen vapaa-aika on yksityistä aikaa, eikä kuulu työnantajalle, kuinka sen viettää
Saunomiseen pakottaminen voidaan katsoa myös häirintänä, joten jos joku yrittää siihen pakottaa voit tehdä siitä ilmoituksen
Itse olen lähtenyt viimeiset vuodet noista riennoista kotiin heti, kun työaika päättyy, siihen saakka meille on maksettu täysi palkka noista touhuista.
"Saunomiseen pakottaminen voidaan katsoa myös häirintänä, joten jos joku yrittää siihen pakottaa voit tehdä siitä ilmoituksen"
Juuri tuolta minusta tuntuu, että se on häirintää yrittää pakottaa minua näkemään vieraita ihmisiä alasti ja itse esiintymään alasti. Ja vielä kuuntelemaan juttuja heidän seksielämästään!
Taustani on ulkomailta joten en tiennyt onko tuo suomalaisille tavallista ja ylireagoinko minä kun pidin tuota kammottavana ja täysin asiattomana.
No EI tietenkään.