Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä entiseltä huumenuorelta?

Vierailija
02.09.2025 |

Täällä on viime aikoina ollut paljon keskustelua huumeista ja ajattelin, että kiinnostaako kuulla jotain siitä maailmasta siellä eläneeltä. Kuulun itse näihin, jotka tuohon maailmaan eksyivät jo alaikäisenä. Mitään yksityiskohtaisia käyttötapojen kuvailua tai aineiden vaikutuksia en ala kertomaan, ettei se madalla kenenkään kynnystä kokeilla.

Nyt ikää 36 vuotta ja noista ajoista alkaa olemaan jo 10 vuotta, joten etäisyyden tuomaa perspektiiviä alkaa olemaan jo.

Kommentit (367)

Vierailija
261/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen erittäin huolissani tuosta fentanyylista! Sitä, jos ruvetaan laittamaan bilehuumeisiin salaa koukutustarkoituksessa, niin sitten on piru irti! Päättäjät herätkää!"

Myös bilettäjät herätkää. 

Vierailija
262/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun alalla työskentelevä ja sitä tutkinut kaveri sanoi kerran, että huumekuvioissa 9/10 ihmistä on aidosti kilttejä ja vähän reppanoita, ja 1/10 täysiä kusipäitä ja sosiopaatteja jotka sit pyörittää tätä enemmistöä mielensä mukaan. Pitääkö tämä sun kokemuksen mukaan paikkansa?

Pahoittelut jos kysymys on muotoiltu tylysti tai kärjistävästi, se ei ollut tarkoitus eikä kaverinikaan asiaa ihan noin ilmaissut. Oon vaan flunssassa enkä jaksa miettiä parempaa muotoilua :D

Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta en täysin jaa tuota näkemystä. Tai se ei ole oikeammin ihan noin yksiulotteinen.

En sanoisi, että kyseessä on välttämättä kiltteys tai reppanuus, vaan enemmänkin se, että noissa piireissä pyörii paljon sellaisia ihmisiä jotka ovat kasvaneet siihen, että läheiset kohtelevat sinua huonosti.  Kyseessä on siis enemmänkin ymmärtämättömyys o

Kiitos, tämä oli kiinnostavaa ja selkeyttävää.

Kaikkea hyvää sulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalityöntekijä ja minua kiinnostaa, mitä olisit toivonut tai mitä ajattelet, että olisit tarvinnut työntekijöiltä elämäsi eri vaiheissa? Erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia? Neuvoja minulle työhöni?

Erityisesti kiinnostaa se, mitä ajattelet, että hatkanuorien kanssa pitäisi tehdä tai olla tekemättä.

Vierailija
264/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele, että Ap:n puolison vanhemmat ovat ottaneet Ap:n siipiensä suojaan. Pelkästään lukemalla hänen lapsuuden kokemuksiaan, tulee itsellekin järkytys siitä mitä kaikkea lapsi voi joutua kokemaan. Ja sitten vielä kyseinen henkilö aikuisena syyttää itseään, ettei ollut riittävän vahva, tms.

Kysymyksenä Ap:lle, mitä itse sanoisit lapselle, esim. kymmenen - 14 -vuotiaalle, joka eläisi samanlaisissa olosuhteissa kun sinä elit? Sanoisitko hänelle, että hänen pitää olla vahvempi? 

Kyllä sanoisin varmaan vaan, että sut on saatava pois sieltä missä nyt elät. 

Tiedän, että lapsuuteni ei ollut hyvä, olen sen noista papereista lukenut ja jotain muistojakin on oudosti alkanut viimeisten vuosien aikana palaamaan. Ensimmäiset merkinnät ovat ajalta kun olen ollut 3-vuotiaana sairaalassa hoidettavana kylkiluiden murtumista joiden aiheuttajaksi epäiltiin väkivaltaa. Kaikilla tuon maailman kavereilla oli vastaavaa taustalla. Ei mitään sellaista, että perheellä olisi yhtäkkiä alkanut menemään huonosti, vaan tuollaista ihan alusta asti ongelmaista tapausta. Kaikki tytöt olivat järjestäen hyväksikäytön uhreja. Ihan sairaita juttuja.

Toivoisin, että huumekeskusteluissa tulisi paremmin ilmi se millaisista taustoista huumeidenkäyttäjät usein tulevat. Enkä tarkoita tällä sitä, että oma käyttö olisi oikeutettua muiden tekemien asioiden takia tai jonkun muun syy. Tarkoitan sitä, että tämä puoli muistettaisiin silloin kun käyttäjiltä aletaan viemään kaikkea inhimillisyyttä. Uskon, että valtaosa ei antaisi 14-vuotiaiden ajaa autoa, äänestää, hankkia lasta jne. joten miksi 14-vuotiaalle pitäisi antaa täysi vastuu siitä, että ajautuu tuollaisen taustan myötä ongelmiin?

Ap

Vierailija
265/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako moni tyttö/nainen peffareijällään huumeet?

Vierailija
266/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus viestiin 251:

Ystävieni tilanne oli lähtökohtaisesti erilainen kuin minulla. He joutuivat vasta teini-ikäisinä laitokseen ja heidän kotiensa haasteet olivat muualla kuin vanhempien päihdeongelmissa tai väkivaltaisuudessa. Kummankaan heidän sijoituksensa ei myöskään ollut pysyvä. Kävimme samaa yläastetta, joten ystävyys jatkui tiiviinä myös silloin kun he eivät olleet laitoksessa. En usko, että heillä olisi ollut vaaraa luisua tuohon maailmaan. Itselleni alkoi tuohon aikaan muodostumaan kaksi eri kaveriporukkaa, eli hyvät ystävät ja huono seura.

Todella vaikea pohtia mikä voisi estää kaltaisistani taustoista tulevia ajautumasta syöksykierteeseen. Tähän osaisi varmaan vastata sellainen ihminen, joka on selvinnyt ilman sitä syöksykierrettä, koska heitäkin on. 

Ap

Vierailija
267/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, tarinasi kosketti minua syvälle. Olen käyttänyt puolet työpäivästäni nyt tämän ketjun lukemiseen ja viestittelyyn.

Osaat jotenkin ilmaista niin hyvin, millaista vaikutusta huumeet sinulle antoivat ja kuinka kontroversielliä kaikki oli. Mieleen jäi mm. se, miten skannaat tietyt tilanteet, ja miten vaistomaisesti tunnistit toisen entisen käyttäjän, vaikkei päällepäin huomannut mitään.

Vaikutuksen tekee myös se, miten tyyni olet kaksoisroolissasi, miten et ole katkera etkä syytä ketään. Omassa lähipiirissäni on vähän erilaista suhtautumista.

Olen todella onnellinen siitä, että sait asiasi kuntoon. Niin hienoa, että olet löytänyt kumppanin ja että sinulla on koti.

Kiitos, olipa kaunis viesti. Pahoittelut myös työpäiväsi haaskaamisesta.

Hyvä jos ilmaisuni on ollut selkeää, koska näitä asioita on ollut yllättävän vaikea kirjoittaa. En oikein tiedä mitä odotin tämän ketjun avatessani, mutta en ihan tätä kuitenkaan.

Ap

Vierailija
268/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n vastauksista näkee hyvin, ettei nää narkkarit osaa kantaa oikeasti vastuuta päätöksistään. Joka käänteessä tuodaan esille itkuvirttä siitä kuinka oli rankka lapsuus, vaikka on päässyt hyvin varhaisessa vaiheessa pois huonosta kodista. Siitä olisi voinut alkaa kyllä rakentamaan elämäänsä ihan eri suuntaan kuin narkkaamiseen.

Ap on trolli, koko ketju on vitsi. Ap on ollut korkeintaan viihdekäyttäjä jos sitäkään. Narkkareilla ei ole ystävyyssuhteita, ainoastaan "hyötysuhteita", narkkarit eivät pysty käymään säännöllisesti töissä, viihdekäyttäjät pystyvät. Narkkareiden työssäkäynti loppuu paitsi siihen ettei pysty, niin myös siihen ettei saatava palkka edes riitä huumeisiin/huumevelkoihin. 

Typerää trollata tällaisella aiheella.

Ap:n rehellisyydestä en voi tietää, mutta noin yleisesti narkomaaneja on kyllä työpaikoilla. Itselläni on ollut ainakin kaksi narkomaanityökaveria. Alkoholisteista suurin osa käy töissä. Jossain vaiheessa tilanne yleensä menee niin huonoksi, ettei työnteko enää onnistu, mutta sitä ennen on voitu käydä vuosia, jopa vuosikymmeniä, töissä. 

Vierailija
269/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen erittäin huolissani tuosta fentanyylista! Sitä, jos ruvetaan laittamaan bilehuumeisiin salaa koukutustarkoituksessa, niin sitten on piru irti! Päättäjät herätkää!"

Nostan sinulle hattua ja kumarran jos saat päättäjät heräämään huumeongelmaan. Ne on 30 vuotta lakaisseet ongelman maton alle niin vaikea niitä on saada tekemään huumeongelmalle mitään. Pahoin pelkään että huumeongelma saa jatkaa kasvamistaan vielä ties kuinka kauan. Melkein ainoa toivo on että eu tekee jotain. Silloin suomen poliitikot voivat mennä piiloon niiden taakse. Että ei me olisi tehty noin mutta kun koko eu tekee niin vastentahtoisesti mekin olemme mukana. 

Vierailija
270/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mä katselin jotain uutispätkää helsinkiläisestä korvaushoitolääkkeiden jakelusta. Ihan törkee jono ja ketään ei saanut kuvata, paitsi ihan rapanistejä. Muilta oli peitetty naamat. Jotain näitä blurrinaamoja haastateltiin ja kaikki olivat menossa töihin.

Täällä aina kun puhutaan kannabiksen laillistamisesta, joku kysyy, et haluaisitko et sut leikkaa pilvessä oleva kirurgi. Välillä tulee mieleen, että kuinkahan moni on asioinut jonkun subu-päiten duunia tekevän kanssa, ilman että on tajunnut mitään.

Vierailija
271/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sosiaalityöntekijä ja minua kiinnostaa, mitä olisit toivonut tai mitä ajattelet, että olisit tarvinnut työntekijöiltä elämäsi eri vaiheissa? Erityisen hyviä tai huonoja kokemuksia? Neuvoja minulle työhöni?

Erityisesti kiinnostaa se, mitä ajattelet, että hatkanuorien kanssa pitäisi tehdä tai olla tekemättä.

En ole ap, enkä narkomaani, mutta yksi olennainen asia sosiaalityössä mielestäni on asiakkaan kunnioittava kohtaaminen. Tarjottua apua ei todennäköisesti haluta muutoin ottaa vastaan ja silloin ei ole väliä oikein millään mitä tehdään ja tulokset ovat huonoja.

Vierailija
272/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nostan sinulle hattua ja kumarran jos saat päättäjät heräämään huumeongelmaan. Ne on 30 vuotta lakaisseet ongelman maton alle niin vaikea niitä on saada tekemään huumeongelmalle mitään. Pahoin pelkään että huumeongelma saa jatkaa kasvamistaan vielä ties kuinka kauan. Melkein ainoa toivo on että eu tekee jotain. Silloin suomen poliitikot voivat mennä piiloon niiden taakse. Että ei me olisi tehty noin mutta kun koko eu tekee niin vastentahtoisesti mekin olemme mukana. 

Mitä päättäjien pitäisi ensimmäiseksi tehdä? Jos huumeidenkäyttö on oire, niin pitäisi hoitaa sairauden juurisyytä. 

Vierailija
273/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bilettäjät pitäisi saada ymmärtämään tuo, että niissä napeissa ym. voi olla ihan mitä vaan. Monet viihdekäyttäjät vaikuttavat hyvin naiiveilta tai välinpitämättömiltä asian suhteen. Luotetaan, että kyllä ne rikolliset myy sitä mitä lupasivat. Juu ei. Viihdekäytön aika on ohi!

Vierailija
274/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä muuten Ap oli koulun päihdevalistuksen laita omassa (varhais)nuoruudessasi? Oliko sitä riittävästi? Tiesitkö edes teoriassa mistä oli kyse ja oliko tiedolla vaikutusta päätöksiisi? Valistuksen määrä on käsittääkseni vaihdellut vuosikymmenien kuluessa. Näin Ap:ta  parikymmentä vuotta vanhempana ei olisi nuorena tullut mieleenkään "huvikseen" mennä kokeilemaan jotakin niin potentiaalisen vaarallista. Melkein yllätyin, kun aikuisena kuulin, että huumeita käytetään maailmalla myös viihteellisesti. 

Itselläni on tosiaan niin hatarat muistikuvat ala-asteajoistani, etten tiedä yhtään millaista huumevalistusta siellä oli. Kai sitä sielläkin jo oli. Yläasteella muistan kyllä yhden huumevalistuskerran, kun pari tyyppiä ajoi bussilla koulun pihaan ja sitten sinne bussiin mentiin luokka kerrallaan kuuntelemaan heitä. Silloin itselläni oli kuitenkin jo ensimmäiset kokeilut takana ja vähän ihmeissään kuuntelin sitä, että kuvaavatko nämä kauhutarinat tosiaan niitä aineita joista olin itse saanut ihan eri kuvan.

En tiedä mistä olin saanut jotain alkukäsitystä huumeista (ehkä niistä aiemmista valistuksista joita en muista), mutta kun ensimmäisen kerran kokeilin, niin kyllä olin ihan kartalla, että nyt mennään jonkun ison rajan yli. Muistan miettineeni, että voinkohan kuolla yliannostukseen jo ekalla kerralla, mutta ei se estänyt minua mitenkään. En minä välittänyt siitä. En usko, että mikään valistuksen määrä olisi estänyt minua. 

Ap

Vierailija
275/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä päättäjien pitäisi ensimmäiseksi tehdä? Jos huumeidenkäyttö on oire, niin pitäisi hoita

Asiantuntijat ovat sanoneet monta kertaa mitä pitäisi tehdä. Huumeongelma ei ole ainoa asia missä päättäjät tekevät eri tavalla kuin asiantuntijat neuvovat. Poliitikoilla on jokin ylivertaisuusharha kun kenenkään neuvot eivät kelpaa oikeastaan missään asiassa. 

Vierailija
276/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus mä katselin jotain uutispätkää helsinkiläisestä korvaushoitolääkkeiden jakelusta. Ihan törkee jono ja ketään ei saanut kuvata, paitsi ihan rapanistejä. Muilta oli peitetty naamat. Jotain näitä blurrinaamoja haastateltiin ja kaikki olivat menossa töihin.

Täällä aina kun puhutaan kannabiksen laillistamisesta, joku kysyy, et haluaisitko et sut leikkaa pilvessä oleva kirurgi. Välillä tulee mieleen, että kuinkahan moni on asioinut jonkun subu-päiten duunia tekevän kanssa, ilman että on tajunnut mitään.

Niin ja nämä korvaushoito ihmiset ovat aineen vaikutuksen alaisena töissä kun taas suurin osa pössyttelijöistä on selvinpäin työaikana. Kannabiksen kohdalla on sellainen ikuisuus juttu että siitä pitää väkisin koittaa vääntää ongelma. Sitä ei haluta millään myöntää että suurin osa pössyttelijöistä hallitsee käyttönsä. Se laittomuus kun oikeasti aiheuttaa ne kannabiksen suurimmat haitat. Missään maassa missä kannabis on laillistettu tai sallittu taivas ei ole pudonnut niskaan.

Vierailija
277/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bilettäjät pitäisi saada ymmärtämään tuo, että niissä napeissa ym. voi olla ihan mitä vaan. Monet viihdekäyttäjät vaikuttavat hyvin naiiveilta tai välinpitämättömiltä asian suhteen. Luotetaan, että kyllä ne rikolliset myy sitä mitä lupasivat. Juu ei. Viihdekäytön aika on ohi!

Muutenkin koko kansainväliseen huumebisnekseen ja sen taustavoimiin liittyy niin paljon pahaa, ettei ko. tuotteita rahoillaan ostava juhlija ole suinkaan viaton.

Vierailija
278/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkän amiksen käynyt ei kyllä ilmaise itseään näin, sen voin sanoa omasta kokemuksestani amiksen äidinkielen opettajana. Tosin ne kokemukset ovat viime vuosilta, kun koko ammattikoulutus on pilattu.

Lukemista, ajattelua ja analysointia voi jatkaa läpi elämän, opiskeluakin. Siihen sinulla on kaikki edellytykset.

Onnea matkallesi!

Ai eikö pelkän amiksen käyny nuori ilmaise itseään kymmenen vuotta vanhemman tavoin? 

Valitettavasti ei. Puuttuvat pisteet, pilkut, isot alkukirjaimet, lauserakenteet ovat alkeellisia, täynnä järkyttäviä yhdyssanavirheitä yms. Sanavarasto on suppea, asioiden ja etenkin tunteiden pukeminen sanojen muotoon hyvin kömpelöä. AP kirjoittaa akateemisella tasolla.

Ap todennäköisesti suoriutuisi korkeakouluopinnoista hyvin, ehkä hän onkin korkeakoulutettu, mutta kyllä tuollaista tekstiä pitäisi jo keskiverto lukiolaisenkin pystyä tuottamaan. 

Vierailija
279/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua niin en tiedä onko tätä jo kysytty: Miten pääsit eroon huumepiireistä ja sait ns.normaaleja ihmisiä ympärillesi? Mieheni on entinen huumeidenkäyttäjä eikä hänellä ole koskaan ollut muita ihmisiä elämässään kuin muita huumeidenkäyttäjiä.

Hän ei enää käytä kun satunnaisesti mutta ei vieläkään ole päässyt eroon huumepiireistä. Olemme muuttaneet monta kertaa eri kaupunkiin ja aina hän eksyy niihin porukoihin. Kotona niitä ei käy enkä minä ole ystävystynyt heidän kanssaan. Eivät sellaiset ihmiset muutenkaan oikeita ystäviä ole. Ovat mukana vain jos hyötyvät ihmisistä jotenkin

Vierailija
280/367 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ap todennäköisesti suoriutuisi korkeakouluopinnoista hyvin, ehkä hän onkin korkeakoulutettu, mutta kyllä tuollaista tekstiä pitäisi jo keskiverto lukiolaisenkin pystyä tuottamaan. "

Ihan sivuhuomio, kun taisi olla äikänopejakin paikalla: ihmisen älykkyys ja koulutustaso arvioidaan hyvin vahvasti kirjallisen ilmaisun pohjalta. Nuoren, joka haluaa menestyä ja edetä elämässään, todellakin maksaa vaivan opetella kielioppi, oikeinkirjoitus ja välimerkkien käyttö. Ei ole tarpeetonta vaivannäköä sellainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi