Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatko kysyä entiseltä huumenuorelta?

Vierailija
02.09.2025 |

Täällä on viime aikoina ollut paljon keskustelua huumeista ja ajattelin, että kiinnostaako kuulla jotain siitä maailmasta siellä eläneeltä. Kuulun itse näihin, jotka tuohon maailmaan eksyivät jo alaikäisenä. Mitään yksityiskohtaisia käyttötapojen kuvailua tai aineiden vaikutuksia en ala kertomaan, ettei se madalla kenenkään kynnystä kokeilla.

Nyt ikää 36 vuotta ja noista ajoista alkaa olemaan jo 10 vuotta, joten etäisyyden tuomaa perspektiiviä alkaa olemaan jo.

Kommentit (405)

Vierailija
1/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mielestäsi olisi paras ja toimivin ratkaisumalli, jotta nuoret lopettaisivat huumeiden käytön, tai eivät aloittaisi kokeiluja ollenkaan? 

[minä vaan kysyn]

Vierailija
2/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko narkkari? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuttaisit huumepolitiikkaa että huumeongelman saisi pienemmäksi?

Vierailija
4/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mielestäsi olisi paras ja toimivin ratkaisumalli, jotta nuoret lopettaisivat huumeiden käytön, tai eivät aloittaisi kokeiluja ollenkaan? 

[minä vaan kysyn]

Tämä on vaikea kysymys, johon on vaikea vastata kovin lyhyesti ja ytimekkäästi.

Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että kaikkia kokeiluja on täysin mahdoton kitkeä. Huumeet ja niiden käyttö lisääntyvät valtavaa vauhtia, joten nuoret tulevat törmäämään noihin entistä suuremmalla todennäköisyydellä. Tästä syystä mielestäni olisi parasta keskittyä ensisijaisesti siihen, että kokeilut eivät luisuisi ongelmakäyttöön. Näkisin, että nuoret pitäisi saada paremmin kiinnittymään johonkin mistä kantavat vastuuta. Minun aikoinani jopa ammattikoulu oli vielä suht perinteistä opiskelua läsnäoloineen ja opettajan ohjauksessa. Tämä toi rytmiä niiden nuorten elämään joilta se kotioloissa puuttui. Nykyään opiskelu on jo todella nuorilla liian itsenäistä, koulua kohtaan ei synny velvollisuudentunnetta ja koulusta pois jääminen on helppoa mikäli koti on yhtään sellainen mistä nuorta ei tueta tai valvota. Sen jälkeen kun alat liian varhain ajelehtimaan, on sinun helppo ajelehtia väärään suuntaan. Tämä koulupohdinta siis esimerkkinä siitä, että nuorilla pitäisi olla jotain mihin kykenevät sitoutumaan. Oli se sitten koulu, harrastukset tai ystävät, jotka eivät ole huonoa seuraa.

Lisäksi, niin nuorten kuin aikuistenkin kohdalla päihdeongelmaa pitäisi hoitaa mielenterveysongelmien ohella, ei erikseen. Kun ei kestä mielenterveysongelmiensa takia elämää selvin päin, on vaikea raitistua saamaan hoitoa näihin juurisyihin.

Ap

Vierailija
5/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanhana kokeilit ensimmäisen kerran huumeita ja millä aineella aloitit?

Vierailija
6/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet elossa? Olet rasite ja turha ihminen? 

Vierailija
7/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko narkkari? 

En enää ja yritän indentifioitua muuksi kuin narkkariksi, mutta kyllähän tuota identiteettiä varmasti tulee jollain tavalla kannettua mukana loppu elämänsä.

Ap

Vierailija
8/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloit käyttämään?

Vierailija
9/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin siitä dekriminalisaatiosta. Kuten jo tuossa aiemmassa vastauksessa jo sanoinkin, etten lähtisi edes tavoittelemaan käytön lopettamista vaan ongelmakäytön vähentämistä. Ensimmäinen askel olisi se, että ihmiset pystyisivät hakemaan varhaisessa vaiheessa apua ilman pelkoa, että asiasta tulee rikosmerkintää tai ongelmia koulussa/töissä. Eli olen tämän humaanimman huumepolitiikan kannalla.

Ap

Vierailija
10/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset kotiolit sulla oli, kun aloit käyttämään?

Mitä ajattelet ns viihdekäytöstä?

Miten tulit tulokseen, että haluat lopettaa huumeet?

Vierailija
11/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mene töihin?

Vierailija
12/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanhana kokeilit ensimmäisen kerran huumeita ja millä aineella aloitit?

14-vuotiaana. Yhden kaverini kotona sai ryypätä ja sillä tuli vietettyä paljon aikaa. Näitä perheitä siis, missä vanhempien mielestä on ihan ok istua keittiössä vetämässä röökiä ja alkoholia yläasteikäisten lastensa ja heidän kavereidensa kanssa. Isänsä tuli sitten jossain kohtaa paikalle mukanaan amfetamiinia, jota sitten kokeilin.

Ap

Vierailija
13/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua. Lastenkodissa 90-luvulla oli melko hurjaa joidenkin touhu, osa muuttui ihan vaaralliseksi. Ja sen jälkeen.

Vierailija
14/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloit käyttämään?

Uteliaisuus yhdistettynä itsetuhoisuuteen. Halusin vain yksinkertaisesti tietää miten eri aineet vaikuttavat, enkä välittänyt vähäkään mitä ne minulle tekevät.

Ap

Vierailija
15/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset kotiolit sulla oli, kun aloit käyttämään?

Mitä ajattelet ns viihdekäytöstä?

Miten tulit tulokseen, että haluat lopettaa huumeet?

Kotiolot olivat huonot. Molemmilla vanhemmilla päihde- ja mt-ongelmia. Hyvin paljon väkivaltaa. Minulle tehtiin pysyvä huostaanotto kun 10-vuotias ja sen jälkeen elin sijotuspaikoissa ja laitoskierteessä täysi-ikäistymiseen asti.

En tuomitse viihdekäyttöä, en näe siinä eroa maltillisen alkoholin käytön kanssa. Kun on ollut riippuvainen ja siinä maailmassa mukana, ero sen ja silloin tällöin hatsit tai viivat vetävän tavallisen ihmisen välillä on melko selvä.

Halusin lopettaa, koska halusin siitä maailmasta eroon. Se oli sairas ja julma maailma, johon en halunnut olla enää osallisena. Lisäksi suoritin pari sellaista pohjakosketusta, että vaihtoehdot alkoivat olla joko päästä irti tai mennä sitten ihan kokonaan.

Ap

Vierailija
16/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha tai nuori nyt oot?

Missä myit itseäs?  Kuinka usein? Oletko myynyt itseäsi? Miten usein?

Miten muulla tavoin kustansit tarvitsemasi huumeet?

Mitä huumeita olet käyttänyt?

Mistä hankit huumeesi?

Missä asuit? Oliko asuntoa?

Onko nyt asuntoa?

Oletko päässyt eroon aineista ja huumemaailmasta, ihmisistä?

Kenen kanssa nykyisin hengaat?  Onko (uusia) ystäviä/tuttuja?

Tuliko sairauksia huimaushommista?

Onko sairaushoitokontakti. Itsekö päätit lopettaa?

Millä huumeella aloitit?

Vierailija
17/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloit käyttämään?

Uteliaisuus yhdistettynä itsetuhoisuuteen. Halusin vain yksinkertaisesti tietää miten eri aineet vaikuttavat, enkä välittänyt vähäkään mitä ne minulle tekevät.

Ap

Tuo on aika yleistä huumeiden ongelmakäyttäjille. Hyvä kun olet päässyt irti aineista toivottavasti et retkahda uudestaan.

Vierailija
18/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisen elämän haluaisit itsellesi viiden tai kymmenen vuoden kuluttua?

Vierailija
19/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin siitä dekriminalisaatiosta. Kuten jo tuossa aiemmassa vastauksessa jo sanoinkin, etten lähtisi edes tavoittelemaan käytön lopettamista vaan ongelmakäytön vähentämistä. Ensimmäinen askel olisi se, että ihmiset pystyisivät hakemaan varhaisessa vaiheessa apua ilman pelkoa, että asiasta tulee rikosmerkintää tai ongelmia koulussa/töissä. Eli olen tämän humaanimman huumepolitiikan kannalla.

Ap

Tässä näkee että entisellä käyttäjällä on järkevämpi näkemys huumepolitiikasta kuin monella poliitikolla.

Vierailija
20/405 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas ihmiskunnan aateli huutamassa. 

Kuinka rankkaa oli päästä irti huumeista ja siitä maailmasta?